2005-11-10, 20:02
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aristokraten
Sartres huvudsakliga pong r vl (extremt hrdraget) att alla borde inse att de inte bara kan klaga och vnta sig att f saker serverade. Man ska gra ngot sjlv istllet. Jag minns under min gymnasietid en SSU-tjej som ocks snackade om fattiga barn i afrika p precis samma stt som du beskriver. (Hon tyckte jag var vrsta moderaten nr jag argumenterade emot henne men existensialistiska argument. Rtt kul faktiskt.) Sartres filosofi r inte omedveten om att alla inte har samma frutsttningar. Hur menar du att det afrikanska barnet ska gra? Sitta med armarna med kors och beklaga sin situation och vara passiv? Det gagnar knappast barnet. Filosofin gr ut p att alla ska inse sin situation och inte lura sig sjlva att bli passiva. Men att de ska strva sjlva efter en frndring. Alla inser att chanserna fr ett fattigt afrikanska barn ska bli vd fr Microsoft r ganska sm, men om barnet frsker gra nt fr att frndra sin situation s kommer det i alla fall lngre n om det inte skulle gra ngot alls. Det var lnge sedan jag lste filosofi, men det dr var i runda slngar som jag minns filisofins ponger.
ntligen riktigt intressanta ppekningar..menar ju givetvis att alla kan pverka sin situation, vilket jag pvisat i texten. Men som jag ven antydde s har alla inte samma mjlighet frn starten. Sartre tycks ju mena att alla kan bli vd fr microsoft bara man ids. S r ju sjlvfallet inte fallet, man mste ju ha chans till bra utbildning osv. men drmed r det ju inte omjligt fr en fattig afrikan att lyckas, oddsen frsmras astronomiskt iaf. inte sant?
Citera
2005-11-10, 20:02
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag_ger_upp
Snll lrare.
Det verkar som att ni sgar mitt verk totalt, kom med lite konstruktiv kritik s jag kan bemta den istllet..
Citera
2005-11-14, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poko-pekka
Okej..min definition av "jaget" r den personen som individen innerst inne anser sig vara, den som personen finner vara sig sjlv. Visserligen kommer d en frga p det, tnk om personen finner att just hans/ hennes "jag" r en mngfacceterad person som beter sig olika och tnker olika beroende p humr, milj osv? har inte lst mn bok alls, e rtt introvert s har knpat ihop tankarna p egen hand utan yttre pverkan

Lustigt att du definierar jaget, och sedan fullstndigt krossar den definitionen i efterfljande mening. Borde inte det frkasta alla dina tankegngar om jaget, d du inte lyckats definiera vad jaget r?
Citera
2005-11-14, 19:16
Medlem
CharlieRs avatar
Vnta. Det hr r allts en uppsats? Den r vldigt ostrukturerad och saknar kllfrteckning. En uppsats br best av en inledning, en argumenterande/redovisande del samt en slutsats. Utver det r ditt sprk inte utvecklat och dina argument r relativt ogrundade.
Fr jag lov att frga vilken klass du gr i?
Citera
2005-11-22, 21:07
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Vnta. Det hr r allts en uppsats? Den r vldigt ostrukturerad och saknar kllfrteckning. En uppsats br best av en inledning, en argumenterande/redovisande del samt en slutsats. Utver det r ditt sprk inte utvecklat och dina argument r relativt ogrundade.
Fr jag lov att frga vilken klass du gr i?
S dlig var den vl nd inte? Tar till mig kritiken dock..gr i 3:an
Citera
2005-11-22, 21:15
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poko-pekka
S dlig var den vl nd inte? Tar till mig kritiken dock..gr i 3:an
Ifall du gr i trean s har du nog inte haft s bra lrare. Det r urviktigt att man lr sig skriva en uppsats ordentligt redan frn brjan.
Citera
2005-11-24, 21:14
Medlem
Sartre var en humanist

Sartre har vl ingenstans sagt att mnniskan skulle utg frn samma frutsttningar i livet, det r ju helt befngt -inte ens den mrkaste moderat skulle pst det.

Hans existentialism vilar p sikten att existensen fregr essensen, vilket han frklarar i sin bok 'Existentialismen r en humanism'. Ett verktyg, fr att ta ett exempel, har en essens, den fyller en funktion och uppstr ur ett behov. Mnniskan, sin sida, existerar i frsta hand. Det r allts upp till mnniskan att definiera sig sjlv , och det r hr det enorma ansvar som Sartre talar om uppstr. Varenda handling i varenda mnniskas liv bidrar till att definiera mnniskan. Ingenting r sledes oviktigt eller vrdsligt. Du r inte dina tankar, du r vad du gr. Mnniskan formas av det hon gr, och inte vad hon tnker och i insikten om detta mste du st fr dina vrderingar ven nr det innebr en svrare vg att g. I dagens samhlle fyllt av lttja och frfall (fr att vara cynisk) r detta en bra sak att lgga p minnet. Vad gller dessa tankar s mste man tillst att Sartre sjlv levde som han lrde. Han gav sitt std till vnstertidningar vars budskap han trodde p; han valde att inte ka till Stockholm fr att ta emot Nobelpriset, etc..

Sedan finns det en del som anser att Sartre egentligen var en slug egoist och en lurendrejare som inte alls egentligen levde som han lrde. Jag hr dock inte till dem, och, vore det s, s anser jag inte att det skulle pverka hans filosofi srskilt mycket.
Citera
2005-12-23, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunilla
Sartre har vl ingenstans sagt att mnniskan skulle utg frn samma frutsttningar i livet, det r ju helt befngt -inte ens den mrkaste moderat skulle pst det.

Hans existentialism vilar p sikten att existensen fregr essensen, vilket han frklarar i sin bok 'Existentialismen r en humanism'. Ett verktyg, fr att ta ett exempel, har en essens, den fyller en funktion och uppstr ur ett behov. Mnniskan, sin sida, existerar i frsta hand. Det r allts upp till mnniskan att definiera sig sjlv , och det r hr det enorma ansvar som Sartre talar om uppstr. Varenda handling i varenda mnniskas liv bidrar till att definiera mnniskan. Ingenting r sledes oviktigt eller vrdsligt. Du r inte dina tankar, du r vad du gr. Mnniskan formas av det hon gr, och inte vad hon tnker och i insikten om detta mste du st fr dina vrderingar ven nr det innebr en svrare vg att g. I dagens samhlle fyllt av lttja och frfall (fr att vara cynisk) r detta en bra sak att lgga p minnet. Vad gller dessa tankar s mste man tillst att Sartre sjlv levde som han lrde. Han gav sitt std till vnstertidningar vars budskap han trodde p; han valde att inte ka till Stockholm fr att ta emot Nobelpriset, etc..

Sedan finns det en del som anser att Sartre egentligen var en slug egoist och en lurendrejare som inte alls egentligen levde som han lrde. Jag hr dock inte till dem, och, vore det s, s anser jag inte att det skulle pverka hans filosofi srskilt mycket.

Lste i wikipedia om Sartre och hans existentialism, lite allmnbildning r ju inte fel. Hller med till viss del, ska fundera mer p det. Men en sak blev jag lite konfunderad ver r att han sger att mnniskans handling definerar henne samtidigt sger han att vi r inte vad vi r utan vi r vad vi inte r. Som att vi r det vi vill vara och inte r n, dvs vi r vra ml ven om vi inte jobbar fr dessa ml? Jag har frmodligen fattat helt fel, s upplys mej grna.

Det mest intressanta r hans syn p frihet. Att vi har full frihet och drmed ansvar och drfr blir vr situation helt vr eget fel eller frtjnst. Men det hela verkar bygga p att man har frihet att vlja sina ml. Som om viljan och ml r tv olika saker.

Sen sger han att endast mnniskor kan stlla ml, ting kan bara vara. Men r inte det en frga om definition av vad ml r? Lt sga att omgivningen orsakar vr vilja som orsakar vrt beteende. En mugg liksom levande styrs av omgivningen som orsakar dess beteende. D kan man sga att den vill bli varm om ngot varmt hlls i den och den vill inte g snder om man tappar den i marken men gr det d krafterna i kroppen inte rcker fr att hlla ihop, viljan att vara rcker inte till.

Allts menar jag att viljan r densamma fr ting, djur och mnniskor. Man sger att djur har vilja men inte vxter. Vad r skillnaden? Vilja r ju detsamma som ml men det finns inget ml i denna menlsa verklighet, sger Sartre. Jo det finns tycker jag. Det bestms av de fysikaliska krafterna. En vxt vill vxa och suga vatten eftersom de fysikaliska krafterna sger s, men sjlva definitionen gr mnniskan.

Men viljan r inte helt lst av omgivningen eftersom vi kan pverka omgivningen. Om omgivningen r bara du och en docka, vem styr vem? Dina krafter eller dockans? Det r densamma frga som vems vilja r starkast. Vi r ett system med fysikaliska krafter, resultatet av dessa krafter blir vr vilja och p lng sikt vra ml. Vi har drfr ett syfte att leva, lika mycket som en mugg men vr vilja r starkare eftersom vi r strre och vlstrukturerade. Men vi bestr av mnga krafter och drfr mnga viljor, den mest ptagliga r de frn varsin hjrnhalva, vilja frn logiska krafter och knslomssiga krafter, men krafterna sls ihop och resultatet blir vr hela vilja. P samma vis som en grupp har flera viljor s stter man en grupp i ett system s fr systemet en egen vilja.

Perspektivet r allts inte hur meningslst vra liv r utan hur meningsfullt en mugg r.
Citera
2005-12-28, 03:27
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peja
Lste i wikipedia om Sartre och hans existentialism, lite allmnbildning r ju inte fel. Hller med till viss del, ska fundera mer p det. Men en sak blev jag lite konfunderad ver r att han sger att mnniskans handling definerar henne samtidigt sger han att vi r inte vad vi r utan vi r vad vi inte r. Som att vi r det vi vill vara och inte r n, dvs vi r vra ml ven om vi inte jobbar fr dessa ml? Jag har frmodligen fattat helt fel, s upplys mej grna.

Det mest intressanta r hans syn p frihet. Att vi har full frihet och drmed ansvar och drfr blir vr situation helt vr eget fel eller frtjnst. Men det hela verkar bygga p att man har frihet att vlja sina ml. Som om viljan och ml r tv olika saker.

Sen sger han att endast mnniskor kan stlla ml, ting kan bara vara. Men r inte det en frga om definition av vad ml r? Lt sga att omgivningen orsakar vr vilja som orsakar vrt beteende. En mugg liksom levande styrs av omgivningen som orsakar dess beteende. D kan man sga att den vill bli varm om ngot varmt hlls i den och den vill inte g snder om man tappar den i marken men gr det d krafterna i kroppen inte rcker fr att hlla ihop, viljan att vara rcker inte till.

Allts menar jag att viljan r densamma fr ting, djur och mnniskor. Man sger att djur har vilja men inte vxter. Vad r skillnaden? Vilja r ju detsamma som ml men det finns inget ml i denna menlsa verklighet, sger Sartre. Jo det finns tycker jag. Det bestms av de fysikaliska krafterna. En vxt vill vxa och suga vatten eftersom de fysikaliska krafterna sger s, men sjlva definitionen gr mnniskan.

Men viljan r inte helt lst av omgivningen eftersom vi kan pverka omgivningen. Om omgivningen r bara du och en docka, vem styr vem? Dina krafter eller dockans? Det r densamma frga som vems vilja r starkast. Vi r ett system med fysikaliska krafter, resultatet av dessa krafter blir vr vilja och p lng sikt vra ml. Vi har drfr ett syfte att leva, lika mycket som en mugg men vr vilja r starkare eftersom vi r strre och vlstrukturerade. Men vi bestr av mnga krafter och drfr mnga viljor, den mest ptagliga r de frn varsin hjrnhalva, vilja frn logiska krafter och knslomssiga krafter, men krafterna sls ihop och resultatet blir vr hela vilja. P samma vis som en grupp har flera viljor s stter man en grupp i ett system s fr systemet en egen vilja.

Perspektivet r allts inte hur meningslst vra liv r utan hur meningsfullt en mugg r.

Jag vidhller snarast att Sartre menade ju det att FRIHET var mlet fr vra liv. Det enda mlet du inte kan vara utan kan man sga, och enligt hans existenshumanism s kan du inte heller nska andra ett helvete och dej sjlv en dans p rosor; nepp sa han..nej, varfr? Kanske pga det faktum att vi fungerar p det viset, men inte riktigt vet varfr.
ANSVARET r det som ger ngest nr man ser friheten.
Vi gr ALLTID val, eller s vljer vi att inte vlja, och gr nd ett val(mhnda, kanske i ond tro, eftersom det borde vara ett sjlvbedrgeri att frska avsga sig valen, som r ofrnkomliga?)
Jag skulle nog vilja sga att vi har ett ansvar ver vra val, men frsts ver de val vi verlter t andra i viss mn.

Valen, vrderingarna, r vad som definierar oss tror jag,,
Citera
2005-12-28, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Jag vidhller snarast att Sartre menade ju det att FRIHET var mlet fr vra liv. Det enda mlet du inte kan vara utan kan man sga, och enligt hans existenshumanism s kan du inte heller nska andra ett helvete och dej sjlv en dans p rosor; nepp sa han..nej, varfr? Kanske pga det faktum att vi fungerar p det viset, men inte riktigt vet varfr.
ANSVARET r det som ger ngest nr man ser friheten.
Vi gr ALLTID val, eller s vljer vi att inte vlja.
Jag skulle nog vilja sga att vi har ett ansvar ver vra val, men frsts ver de val vi verlter t andra i viss mn.

Valen, vrderingarna, r vad som definierar oss tror jag,,

Jag uppfattade det som att det finns inga ml, vrderingar eller moral utan vi mste skapa det sjlva. Uppfattade inte att frihet var mlet fr vra liv utan frihet r vad vi r dmda till, och vi mste inse att vi r totalt fria.
Citera
2005-12-28, 05:36
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Ifall du gr i trean s har du nog inte haft s bra lrare. Det r urviktigt att man lr sig skriva en uppsats ordentligt redan frn brjan.

Njae, det lr man sig ganska fort.
I min gymnasieundervisning ingick inte uppsatsskrivande ALLS, jag skrev inte en uppsats under hela tiden.
ndock har jag inte funnit detta vara ngra problem alls p hgskolan, s det ordnar sig nog alltid.
Och skall personen inte lsa vidare behver han nog inte bry sig alls.

Bara du r medveten om att detta r en helt katastrofal uppstats s blir det nog inga problem i framtiden.
Jag fr egen del orkade inte ens lsa den men kan likvl konstatera samma saker som alla andra.
Citera
2005-12-28, 05:54
Medlem
Kadavers avatar
Hrt talas om styckeindelning mnniska?
Jag bara snabbtittade p textklumpen och insg med en gng att jag inte kommer orka lsa den utan att f huvudvrk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in