• 1
  • 2
2005-11-06, 15:37
Medlem
poko-pekkas avatar
Jean Paul Sartre-Existentialismen.

Fransmannen Jean Paul Sartre fddes 1905. Han vxte upp i ett verklasshem. Simone de Bauvoir var Sartres "livskamrat", Simone var en av Europas mest knda feminister. Eftersom Sartre kom frn ett vlbestllt hem var han frmodligen relativt belst, vilket kanske inte var s vanligt under den tiden. Efter att ha trffat Raymond Aaron blev han tagen av hans tankar och reste till Berlin fr att studera tysk fenomenologi. Personligen tror inte jag att Sartre hade blivit en sdan knd filosof, eller filosof alls om han inte kom frn ett vlbestllt hem. Hade han exempelvis jobbat som gruvarbetare eller skogshuggare eller haft ngot annat fysiskt jobb och varit utan frmgenhet s hade han skerligen aldrig blivit en sdan framstende filosof. D han inte tycktes arbeta s mycket (efter att ha lst fakta om Sartre frefaller det som att han inte arbetade allt fr mycket ) kunde han istllet gra det som de flesta inte riktigt hade tid med, tnka och filosofera djupgende rrande diverse saker.
Om man inte vetat dessa fakta hade man frmodligen inte kommit in i den tankebana rrande Sartre som nu jag kommit in p dvs. den tankebanan att han aldrig haft tid eller ork att skriva och filosofera om han nu inte hade haft det s gott stllt som han faktiskt hade, vilket i allra hgsta grad pverkar hans tankestt och sikter. Sartre har bla. skrivit; "L'tre et le nant' ", den handlar om, som han uttrycker det, att vi mnniskor r dmda till frihet. Han anser att vi inte kan existera utan frihet, dr mnniskan har det yttersta valet att vlja vad hon vill vara. Sartre anser att i total frihet s vill mnniskan ha en "fasthet" och genom att skaffa oss en fasthet, som sociala roller och positioner s gnar vi oss t sjlvbedrgeri.
Min uppfattning om Sartres tankar r att han inte vill sga t folk vad de ska gra, utan med sina verk frsker han endast visa mnniskan sin enfaldighet och drmed ppna drrar i medvetandet s mnniskor inser att det r upp till dem att forma och vlja sina liv nr total frihet rder. Att f mnnsikan att anvnda sin fantasi och inte vnda sig till andra om rd, att inse att livet blir vad man gr det till. Sartre tycks vara ateist d han pstr att gud inte existerar utan att gud i grund och botten r mnniskan. Han gr sledes mnniskan allsmktig, fr henne att inse att hon genom att gra sina egna val och skapa sin tillvaro sjlv blir gud, hon innehar makten att styra ver sitt eget liv och vlja sin tillvaro.
Sartres resonemang anser jag vara befngt. Befngt eftersom att han tycks utg frn en mnniska som tycks komma frn samma frnma hem och bakgrund som honom. Frsk att tillmpa dessa tankar p ett svltande barn i mrkaste Afrika, redan d inser du ju att det inte fungerar s. Barnet har inte valet att g i skola, pengarna vljer t den individen, bristen eller tillgngen p pengar blir sledes en sorts sprr i friheten och just pengar bygger det barnets framtid. ven om barnet i vuxen lder ska frska gra liknande val kan samma princip rrande pengarnas egenskap att vlja t mnniskan tillmpas. D hon eller han aldrig ftt ngon utbildning kan personen inte precis sga t sig sjlv att; nu ska jag lsa p universitet och bli krnfysiker, och p s vis skapa den tillvaro jag drmmer om. Drfr skulle jag vilja sga att om mnniskan ska kunna "bli sin egen gud" och forma sitt eget liv mste ngra grundlggande faktorer finnas.
Om Sartre menar att mnniskans frihet ven r jmstlld och sociala klasser r utsuddade kan det ligga ngot i vad han sger. Jag vill pst att afrikanen som jag hnvisade till innan har en viss personlig makt att forma sitt liv, eftersom allt vi gr fr konsekvenser och leder till att andra hndelser ger rum skapar ju den lilla afrikanen st det inte handlar om att skapa eller att hitta p en mening utan att mnniskan blott existerar och mste skapa sig den meningen. Meningen med livet anser jag vara av hgst individuell sikt. Min tankegng r att ingen kan pst sig veta en universell mening med livet. Man kan ej heller pst som Sartre att man mste skapa sig den meningen, meningen med livet ur min synvinkel, som just kan tillmpas p mig r den att meningen med livet r ngot personligt, meningen med livet kanske just r att ska meningen med livet, meningen med livet fr en person kan vara att leka med kottar medan en annan kan anse att det r att gra en insats och hjlpa mnniskor. Visst finns det en mening med livet, alla mste frmodligen inse att det r s, om nu ingen ansg att det fanns en mening med livet s varfr skulle vi frska skapa oss en hygglig tillvaro och leva vra liv? Personer som anser att livet r meningslst och inte tagit sjlvmord r hycklare. Om det nu vore meningslst varfr inte gra ett slut p elndet? Sartre anser ju att man mste skapa sig en mening med livet, hur ska man kunna skapa sig en mening? Menar han att upplevelser, intryck och tidigare erfarenheter r byggstenarna fr att kunna skapa sig en mening med livet? Eller anser han att meningen med livet r framtiden? Han pstr ju att vi inte lever i presens, endast i futurum och dtid, d vi lever fr vad som kommer att hnda, frvntan som vi har.
Man kan resonera ur den synvinkeln att livet kanske r meningslst, kanske r det bara mnniskan som vill strukturera sin tillvaro jagar svaret p frgan. Om livet vore meningslst skulle ju allt vara meningslst. Om allt vore meningslst skulle ju mnniskans trygghet och tillvaro ej lngre existera, utan hon skulle vckas ur sina fantasier med ett ryck. Det kanske inte finns ngon mening med livet? Allt kanske bara r produkten av en slump, ringarna p vattnet frkar ju sig allts leder ju en hndelse till en annan. Mnniskan har ett behov av trygghet och frsker d skapa denna trygghet s gott hon frmr, all trygghet skulle ju kullkastas om det inte fanns ngon mening med livet, allts r just meningen med livet kanske bara mnniskans frsk att med hjlp av att kunna gra ngonting abstrakt konkret och p s stt knna sig trygg. Enligt mig s r det sledes det strsta exemplet p sjlvbetdrgeri som existerat.
Vad Sartre tycks mena med sjlvbedrgeri r att genom att frska skapa sig en trygghet om sociala roller osv. frsker skapa en lugn oas i kaoset. Min sikt r den att; Genom att leva sitt liv inom mnskliga normer och vrderingar och utan att vga bryta ut och dela med sig av sina sikter och ideer s lurar man sig sjlv. Eftersom att det r lttare att ta p sig en social mask och vara ngon annan s blir ju inte verkligheten lika ptaglig. Eftersom att du tar p dig en roll r det ju inte "jaget" dvs. individen som drabbas ytterst. Genom att spela ngon man inte r istllet fr att inte vara sig sjlv skapas en trygghet d hndelser och freteelser inte kommer en lika nra inp. Att vara sig sjlv dremot r ngot som kan vcka debatt, folk kan tycka att du r enfaldig bara fr att du inte hller med dom osv. Men genom att ta p sig en social roll s lurar man ju sig grundligt. Man skapar sledes sig inte den tillvaro man vill ha, utan rttar sig in i ledet och lter tillvaron styras av andra. Ej heller kan man leva livet fullt ut d "jaget" sllan existerar. Allts slsar du bort ditt liv p att vara ngon annan n dig sjlv. P den punkten verkar allts jag och Sartre resonera liknande, om jag nu tolkat hans tankar rtt. Jag vill avsluta med att sga att det r vldigt svrt att kunna tnka sig in i vad Sartres tankar verkligen betydde.
Citera
2005-11-07, 21:36
Medlem
Hednings avatar
Svarar som gymnasielärare: max VG.

Anledning:

Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd

Eleven argumenterar i tal och skrift och motiverar egna filosofiska ställningstaganden.
Eleven diskuterar grundläggande etiska och existentiella problemställningar.
Eleven visar en prövande och undersökande inställning till vad som är kunskap och vetenskap.
Eleven läser och reflekterar över filosofiska texter.

Kriterier för betyget Väl godkänd

Eleven beskriver filosofins huvudområden och analyserar några centrala filosofiska teorier.
Eleven bearbetar och diskuterar etiska och andra problemställningar samt gör egna bedömningar.
Eleven använder olika filosofiska teorier och analysmodeller på vardagliga eller vetenskapliga frågor.
Eleven formulerar och presenterar något valfritt filosofiskt problem.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd

Eleven visar självständighet och kritisk förmåga när det gäller att jämföra, tillämpa och värdera olika centrala filosofiska teorier.
Eleven upptäcker filosofiska problem under sina studier eller i diskussioner och ställer relevanta frågor.
Eleven tolkar och preciserar filosofiska frågeställningar samt ger argument både för och emot en ståndpunkt.
Eleven analyserar valda filosofiska texter och sätter in dem i ett idémässigt sammanhang.
Citera
2005-11-08, 22:02
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning
Svarar som gymnasielrare: max VG.

Anledning:

Betygskriterier
Kriterier fr betyget Godknd

Eleven argumenterar i tal och skrift och motiverar egna filosofiska stllningstaganden.
Eleven diskuterar grundlggande etiska och existentiella problemstllningar.
Eleven visar en prvande och underskande instllning till vad som r kunskap och vetenskap.
Eleven lser och reflekterar ver filosofiska texter.

Kriterier fr betyget Vl godknd

Eleven beskriver filosofins huvudomrden och analyserar ngra centrala filosofiska teorier.
Eleven bearbetar och diskuterar etiska och andra problemstllningar samt gr egna bedmningar.
Eleven anvnder olika filosofiska teorier och analysmodeller p vardagliga eller vetenskapliga frgor.
Eleven formulerar och presenterar ngot valfritt filosofiskt problem.

Kriterier fr betyget Mycket vl godknd

Eleven visar sjlvstndighet och kritisk frmga nr det gller att jmfra, tillmpa och vrdera olika centrala filosofiska teorier.
Eleven upptcker filosofiska problem under sina studier eller i diskussioner och stller relevanta frgor.
Eleven tolkar och preciserar filosofiska frgestllningar samt ger argument bde fr och emot en stndpunkt.
Eleven analyserar valda filosofiska texter och stter in dem i ett idmssigt sammanhang.
Fick d MvG p den
Citera
2005-11-09, 09:01
Medlem
jag_ger_upps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poko-pekka
Fick d MvG p den

Snll lrare.
Citera
2005-11-09, 09:49
Medlem
Sartres huvudsakliga pong r vl (extremt hrdraget) att alla borde inse att de inte bara kan klaga och vnta sig att f saker serverade. Man ska gra ngot sjlv istllet. Jag minns under min gymnasietid en SSU-tjej som ocks snackade om fattiga barn i afrika p precis samma stt som du beskriver. (Hon tyckte jag var vrsta moderaten nr jag argumenterade emot henne men existensialistiska argument. Rtt kul faktiskt.) Sartres filosofi r inte omedveten om att alla inte har samma frutsttningar. Hur menar du att det afrikanska barnet ska gra? Sitta med armarna med kors och beklaga sin situation och vara passiv? Det gagnar knappast barnet. Filosofin gr ut p att alla ska inse sin situation och inte lura sig sjlva att bli passiva. Men att de ska strva sjlva efter en frndring. Alla inser att chanserna fr ett fattigt afrikanska barn ska bli vd fr Microsoft r ganska sm, men om barnet frsker gra nt fr att frndra sin situation s kommer det i alla fall lngre n om det inte skulle gra ngot alls. Det var lnge sedan jag lste filosofi, men det dr var i runda slngar som jag minns filisofins ponger.
Citera
2005-11-09, 20:47
Medlem
Hednings avatar
Citat:
Fick d MvG p den

Har du hrt talas om begreppet betygsinflation, pojkvasker!?
Citera
2005-11-09, 21:21
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning

Har du hrt talas om begreppet betygsinflation, pojkvasker!?
eller s e man bara bst
Citera
2005-11-09, 21:41
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Min sikt r den att; Genom att leva sitt liv inom mnskliga normer och vrderingar och utan att vga bryta ut och dela med sig av sina sikter och ideer s lurar man sig sjlv. Eftersom att det r lttare att ta p sig en social mask och vara ngon annan s blir ju inte verkligheten lika ptaglig. Eftersom att du tar p dig en roll r det ju inte "jaget" dvs. individen som drabbas ytterst. Genom att spela ngon man inte r istllet fr att inte vara sig sjlv skapas en trygghet d hndelser och freteelser inte kommer en lika nra inp. Att vara sig sjlv dremot r ngot som kan vcka debatt, folk kan tycka att du r enfaldig bara fr att du inte hller med dom osv. Men genom att ta p sig en social roll s lurar man ju sig grundligt. Man skapar sledes sig inte den tillvaro man vill ha, utan rttar sig in i ledet och lter tillvaron styras av andra. Ej heller kan man leva livet fullt ut d "jaget" sllan existerar. Allts slsar du bort ditt liv p att vara ngon annan n dig sjlv. P den punkten verkar allts jag och Sartre resonera liknande, om jag nu tolkat hans tankar rtt. Jag vill avsluta med att sga att det r vldigt svrt att kunna tnka sig in i vad Sartres tankar verkligen betydde.

Du br lsa Jaget och maskerna av Erving Goffman. Jag vill hvda att man personifierar och tydliggr "jaget" nr du tar p dig masken. Det r d du r dig sjlv. Hur definierar du "vara dig sjlv"?

r ven lite nyfiken p vilken/vilka bckar du har anvnt.
Citera
2005-11-09, 21:45
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Du br lsa Jaget och maskerna av Erving Goffman. Jag vill hvda att man personifierar och tydliggr "jaget" nr du tar p dig masken. Det r d du r dig sjlv. Hur definierar du "vara dig sjlv"?

r ven lite nyfiken p vilken/vilka bckar du har anvnt.
Okej..min definition av "jaget" r den personen som individen innerst inne anser sig vara, den som personen finner vara sig sjlv. Visserligen kommer d en frga p det, tnk om personen finner att just hans/ hennes "jag" r en mngfacceterad person som beter sig olika och tnker olika beroende p humr, milj osv? har inte lst mn bok alls, e rtt introvert s har knpat ihop tankarna p egen hand utan yttre pverkan
Citera
2005-11-10, 16:05
Bannlyst
om du fick MVG p det dr s skulle jag vilja sga att halo-effekten smittat av sig p dig be happy
Citera
2005-11-10, 16:45
Medlem
mishimas avatar
Har du ftt MVG ven om du inte har redovisat fr vilka kllor du har anvnt dig av? Jag blir omedelbart misstnksam p vilket stt du har producerat den texten.
Citera
2005-11-10, 19:57
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Har du ftt MVG ven om du inte har redovisat fr vilka kllor du har anvnt dig av? Jag blir omedelbart misstnksam p vilket stt du har producerat den texten.
nejnej..har allts inte lst hela litteraturverk utan bara sammanfattningar, har givetvis har jag angivit kllorna i orginalarbetet fr bvelen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in