Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-28, 23:17
  #1
Medlem
För att göra en lång historia kort:

Jag satt i min bil med en kollega en kväll när snuten dök upp, vid tillfället var bilen avställd (men besiktad). Bilen stod stilla på en parkeringsplats, med motorn avstängd.

Polisen tyckte att jag hade dålig attityd och ville därför bötfälla mig på en tusenlapp, jag sa att jag inte tänker skriva på ett skit. Snuten blev ganska lack när han förstod att jag inte skulle skriva på någon böteslapp, det slutade med något slags förhör som detta rötägget till polisen genomförde på plats.

Några dagar senare fick jag ett strafföreläggande, dvs om jag vill acceptera och betala boten eller bestrida genom att förklara skriftligt vad som hänt och varför jag bestrider.

Så min fråga lyder: gjorde polisen rätt som ville ge mig böter för en avställd bil som stod stilla parkerad på en parkeringsplats?

Samt något tips om vad jag ska skriva i mitt bestridande?

EDIT: Glömde tillägga att den parkeringsplats inte var intill min bostad, detta var en parkeringsplats på en handelsplats, alltså ett stort parkeringsområde nära en butikskedja.
__________________
Senast redigerad av Amnezia1 2015-11-28 kl. 23:24.
Citera
2015-11-28, 23:20
  #2
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amnezia1
För att göra en lång historia kort:

Jag satt i min bil med en kollega en kväll när snuten dök upp, vid tillfället var bilen avställd (men besiktad). Bilen stod stilla på en parkeringsplats, med motorn avstängd.

Polisen tyckte att jag hade dålig attityd och ville därför bötfälla mig på en tusenlapp, jag sa att jag inte tänker skriva på ett skit. Snuten blev ganska lack när han förstod att jag inte skulle skriva på någon böteslapp, det slutade med något slags förhör som detta rötägget till polisen genomförde på plats.

Några dagar senare fick jag ett strafföreläggande, dvs om jag vill acceptera och betala boten eller bestrida genom att förklara skriftligt vad som hänt och varför jag bestrider.

Så min fråga lyder: gjorde polisen rätt som ville ge mig böter för en avställd bil som stod stilla parkerad på en parkeringsplats?

Samt något tips om vad jag ska skriva i mitt bestridande?

Du körde inte bilen så det blir svårt att ge dig riktiga böter, nu vet jag inte hur länge en bil får stå på en parkeringsplats men vem vet du kanske får hjälp med att flytta den på ett lagligt sätt.

Det är bara att skriva att polisen ville ge dig böter för att du hade din bil på en laglig plats, du har ju ett vittne.
Citera
2015-11-28, 23:23
  #3
Medlem
Joomlas avatar
Kanske är jag som är petig men vad exakt är det du har fått ett strafföreläggande för? "Dålig attityd" är väl ingen brottsrubricering
Citera
2015-11-28, 23:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Kanske är jag som är petig men vad exakt är det du har fått ett strafföreläggande för? "Dålig attityd" är väl ingen brottsrubricering

Haha bra fråga, snuten sa något i stil med: "jaha då blir det böter för du har dålig attityd, det hade inte behövt bli så om du haft bra attityd". Men han sa att boten gällde den avställda bilen självklart.

Jag fick strafföreläggandet för "att ha kört med avställd bil" (trots att bilen var parkerad).
Citera
2015-11-28, 23:28
  #5
Medlem
core_s avatar
Nä, du kommer förmodligen att gå fri om det är allt de har, men du kan ju passa på att snappa upp tipset att man sällan kommer särskilt långt när man börjar käfta med trafikpolisen av ren princip eller vad man nu har för skäl.
Och varför skulle man? Skulle du svara bra på det? Var saklig, korrekt och bemöt på ett normalt sätt så hade du sluppit allt vad extraarbete heter. Food for thought.

Sedan vet du ju inte om polisen har sett dig köra eller ej?
Citera
2015-11-28, 23:38
  #6
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nä, du kommer förmodligen att gå fri om det är allt de har, men du kan ju passa på att snappa upp tipset att man sällan kommer särskilt långt när man börjar käfta med trafikpolisen av ren princip eller vad man nu har för skäl.
Och varför skulle man? Skulle du svara bra på det? Var saklig, korrekt och bemöt på ett normalt sätt så hade du sluppit allt vad extraarbete heter. Food for thought.

Sedan vet du ju inte om polisen har sett dig köra eller ej?


Men det gäller väl att polisen kan bevisa att han körde med bilen?
Citera
2015-11-28, 23:40
  #7
Medlem
Bilen måste vara både påställd, skattad och försäkrad även om bilen är parkerad på gata eller allmän parkering. Du kommer inte undan detta!
Citera
2015-11-28, 23:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bilen måste vara både påställd, skattad och försäkrad även om bilen är parkerad på gata eller allmän parkering. Du kommer inte undan detta!

Kanske men det blir ju fan billigare för staten om de bara lägger ner skiten, tänk vad det skulle kosta att hämta in polisen som vittne, nämndemännen i tingsrätten, pappersexercisen, hyran av lokal för tingsrätten etc etc, allt detta för en tusenlapp?
Citera
2015-11-29, 00:03
  #9
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amnezia1
Kanske men det blir ju fan billigare för staten om de bara lägger ner skiten, tänk vad det skulle kosta att hämta in polisen som vittne, nämndemännen i tingsrätten, pappersexercisen, hyran av lokal för tingsrätten etc etc, allt detta för en tusenlapp?

Behandlas inte såna ärenden som ett dussinärende, där många sådana botbestridelser beslutas om inom en kort bestämd tidsperiod för att spara på allt det du nämner? De kan ju inte lägga ner en eventuell inkomst på 1000kr för att det blir för dyrt att ta beslut?
Citera
2015-11-29, 00:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Behandlas inte såna ärenden som ett dussinärende, där många sådana botbestridelser beslutas om inom en kort bestämd tidsperiod för att spara på allt det du nämner? De kan ju inte lägga ner en eventuell inkomst på 1000kr för att det blir för dyrt att ta beslut?

Det står i strafföreläggandet att bestridande går till tingsrätten i de flesta fallen, men kan även läggas ner. De kan ju inte bötfälla mig för något jag ej gjort, bilen stod ju still och var parkerad. Jag har dessutom vittne till det.
__________________
Senast redigerad av Amnezia1 2015-11-29 kl. 00:17.
Citera
2015-11-29, 00:13
  #11
Medlem
Någon som har tips på vad jag kan dra för historia i strafföreläggandet?

Självklart körde jag bilen men kan jag skriva att den blev bogserad till och från parkeringsplatsen?

Eller är det kanske bättre att skriva ett den stått still där ett bra tag, det som motsäger detta är dock att bilen varit avställd i flera månader.
__________________
Senast redigerad av Amnezia1 2015-11-29 kl. 00:17.
Citera
2015-11-29, 00:23
  #12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amnezia1
Kanske men det blir ju fan billigare för staten om de bara lägger ner skiten, tänk vad det skulle kosta att hämta in polisen som vittne, nämndemännen i tingsrätten, pappersexercisen, hyran av lokal för tingsrätten etc etc, allt detta för en tusenlapp?
Nu ska vi se.
Du är en hederlig skattebetalare som kör med en oskattad bil. Du har med andra ord undanhållit staten pengar liksom många andra går. Det är rejäla skatteintäkter som inte kommer in.
Sedan är du rolig som påpekar kostnaden som en rättegång kostar.

Hade du betalat skatten så hade du sluppit strafföreläggande. Betalar du det så slipper staten omkostnaderna (skattefinansierade) som din skattesmitning kostat.

Gör oss som betalar vår bilskatt en tjänst o betala dina böter o sedan även skatten. Det blir billigare än att DU ska dra igång det du kallar för skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback