• 1
  • 2
2005-11-06, 13:48
Medlem
Tjejen har ny diskmaskin i sin nya lägenhet, aldrig använd.
Enl. bruksanvisning ska man köra första maskinen "tom", utan disk.
Dessutom ska man ha i nån speciellt salt samt högglansmedel(?) också.
Saltet har jag köpt nu, behövs det verkligen någon högglans? Eller kan man skita i det?
Citera
2005-11-06, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Saltet har jag köpt nu, behövs det verkligen någon högglans? Eller kan man skita i det?

Det är upp till dig om du vill ha mer glans på tex. glas, bestick och tallrikar.
jag kör med det.
Citera
2005-11-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [G_unit]
Det är upp till dig om du vill ha mer glans på tex. glas, bestick och tallrikar.
jag kör med det.

var köper man detta? Matbutikerna?

Det är inte såna där tabletter? För det är väl vanligt maskindiskmedel fast bara i praktisk tablettform?
Citera
2005-11-06, 21:17
Medlem
lab-ones avatar
Finns i vilken matvarubutik som helst. Jag har för mig att det till och med står "glansmedel för diskmaskin". Skaffa en sådan och leta sedan upp ett litet lock där du ska hälla i angiven mängd i. Disken kommer att glänsa som aldrig förr!

Edit: Det är inga tabletter utan en flytande vätska.
Citera
2005-11-06, 23:09
Medlem
flygers avatar
Citat:

Det beror lite på vattnet där du bor, om du bor i ett område med hårt vatten är högglansen ett måste annars får du nästan gråa glas. Medans om det är mjukt vatten så är inte behovet lika stort. Men en flaska kostar runt 30 spänn och räcker bra länge. Doseringen av högglans brukar man kunna styra genom att vrida munstycket eller något reglage i diskmaskinen.Är vattnet hårt ska du använda mer spolglans än om vattnet är mjukt.
Citera
2005-11-06, 23:16
Medlem
tack för svaren! hittade en finish brilliant spolglans i matbutiken idag.

antar att högglans/spolglans/glansmedel är samma sak?
Citera
2005-11-07, 14:40
Medlem
Citat:

Japp det är samma sak. nu är det bara att diska.
Citera
2005-11-07, 17:59
Medlem
Citat:

Det som förhindrar kalkavlagringar, det gråa på glas, är saltet som du tillsätter i maskinen. Sköljmedel eller spolglans hjälper också till att höja glansen men på redan kalkiga glas så hjälper inte bara det.
Nån gång kan du också slå i en eller två matskedar citronsyra som gör både glas, bestick och ytorna i maskinen extra rena o fina.
Förresten finns det nu tabletter med kombinerat tvätt o sköljmedel. Då skall sköljmedelstanken inte användas. Har inte testat det än...
Citera
2005-11-07, 19:47
Medlem
Webbes avatar
Värt att notera är att maskindisksalt är samma som vanligt grovt salt utan jod, fast dyrare. Inte för att salt är dyrt, men det är onödigt att slösa.
Citera
2005-11-08, 17:43
Medlem
Megaforces avatar
Grejen med spolglans är också att disken torkar fortare. Utan glans har man i regel alltid en massa vatten kvar på disken och den måste torka en bra stund innan man kan plocka ur.
Citera
2005-11-08, 18:52
Moderator
Tystnads avatar
Fick ett bra tips från en electroservice kille :

Undervik i största mån diskmedel i tablettform ,dessa löses oftast inte upp fullständigt ,och orsakar dåligt disk resultat.

Dem rekommenderar att man alltid bör användar diskmaskins pulver ,då detta löses upp i tvätt vattnet ganska omgående i början av tvättprocessen.

Många lågpris affärer säljer tablett diskmedel ,men man får vad man betalar för
Citera
2005-11-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Fick ett bra tips från en electroservice kille :

Undervik i största mån diskmedel i tablettform ,dessa löses oftast inte upp fullständigt ,och orsakar dåligt disk resultat.

Dem rekommenderar att man alltid bör användar diskmaskins pulver ,då detta löses upp i tvätt vattnet ganska omgående i början av tvättprocessen.

Många lågpris affärer säljer tablett diskmedel ,men man får vad man betalar för

Copy that!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här