• 1
  • 2
2005-11-10, 08:37
Bannlyst
Angående saltet.

Det är avhärdning för hårt och mellanhårt vatten.
Är du bosatt i en kommun som har mjukt vatten (är väl en 85% av landet eller så) så är saltet helt onödigt då det inte kommer att avhärda vattnet något vidare så spar pengarna till maskindiskmedel.

Detsamma gäller spolglansen, kör slut på det du har, testa sedan utan och se om det blir rinnmärken på glasen eller att vattnet fastnar och torkar på glasen så det blir märken. Om det inte blir så så skit i spolglansen.

En klassiker om man är riktigt snål är att göra en blandning på citronsyra och vatten som glansmedel, inte testat själv med ska prova när jag kört slut på mitt glansmedel.

-notervärt-
Om man bor i bostadsrätt och tänker snåla lite på elen genom att låta diskmaskinen matas med varmvatten istället för kallvatten. Gör inte det, maskindiskmedlet är anpassat för att verka i både kallt och varmt vatten och man tappar en massa diskeffekt (alltså hur rent det blir) om man bara kör varmvatten.
Citera
2005-11-10, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilN
Angående saltet.
-notervärt-
Om man bor i bostadsrätt och tänker snåla lite på elen genom att låta diskmaskinen matas med varmvatten istället för kallvatten. Gör inte det, maskindiskmedlet är anpassat för att verka i både kallt och varmt vatten och man tappar en massa diskeffekt (alltså hur rent det blir) om man bara kör varmvatten.

Jag har inte märkt någon skillnad, eller inte sett någon skillnad iaf.
jag kör på varm vatten.
Citera
2005-11-10, 15:35
Moderator
Tystnads avatar
Diskmaskin bör kallvatten anslutas för bästa resultat

Nja.. detta beror ju på vad som står i installations delen av bruksanvisningen ,kolla i bruksanvisningen.se utdrag nedan.

Exempelvis Electrolux rekommenderar kallvatten anslutning.
På jobbet installerar vi ALLTID maskinerna till kallvattnet,personligen tror jag inte heller det är bra att ständigt belasta dem vanliga billiga lågpris diskmaskinerna´s inre slangsystem med varmvatten,slangarna har helt enkelt inte längre den kvaliten idag ,utan föråldras i förtid med risk för sprickor och följande översvämming,om man ständigt kör med varmvatten.

Man måste tänka på att varmvattnet i fastigheters ledningsnät oftast ligger på mellan 55 -60 gr C ,och det är mycket varmare än vad tex electrolux rekommenderar(se nedan) Lägenheter nära pannrummet/fjärrvärme centralen kan tilloch med ha så hög temp som 65gr C

Utdrag ur bruksanvisning ,installationsdelen av en diskmaskin ESF4120:
"Diskmaskinen kan anslutas till antingen kallt eller varmt vatten
(max 50 grC).Miljövänliga diskmedel innehåller enzymer som är aktivare
vid lägre temperaturer.vi rekommenderar därför att maskinen kallvattensansluts,
så att enzymerna kan få verka fullt ut under uppvärmningen"
Citera
2005-11-13, 22:58
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Tjejen har ny diskmaskin i sin nya lägenhet, aldrig använd.
Enl. bruksanvisning ska man köra första maskinen "tom", utan disk.
Dessutom ska man ha i nån speciellt salt samt högglansmedel(?) också.
Saltet har jag köpt nu, behövs det verkligen någon högglans? Eller kan man skita i det?

En anekdot.
Ungkarl som man var, så stod en diskmaskin högt upp på inköpslistan. Förutom tomatsåsbefriade tallrikar i köksskåpet utlovade anordningen även en lättare livsstil. Kunde jag bara få in disken i maskinen så skulle en knapptryckning lösa resten av mina problem.

En maskin inhandlades av den lokala handlaren för en dryg summa pengar. Jag har senare räknat ut att lättjan kostade mig 4,5 krogrundor. Maskinen levererades med av firman anställt bud. Dock så ingick inte installationen.

Inga problem tänkte jag och installerade maskinen på dels elnätet, dels på varmvattenledningen och till sist kopplade jag in avloppet. Ett tips förövrigt till er hemmapulare är att inte förväxla dessa tre saker, det vill liksom inte fungera som uttänkt då. Med maskinen installerad återstod det endast att fylla den med gångna månade.. Tallriken från frukosten.

Ungkarl som man då var, så sket man i att läsa manualen. Det här löser sig ändå, var tankegången. Klipsk som man är så hade man i alla fall kommit ihåg att köpa maskindiskmedel, ty YES skulle kanske inte fungera optimalt under rådande förutsättningar.

Maskinen startades, men ingenting hände. Efter lite frenetiskt vridande på ratten så kom jag iunderfund med att apparaten både kunde fylla och tömma sig själv på vatten. Resten av diskmaskinsprogrammet var ett slags ingenmansland.

Kontakt togs med säljaren som efter utbytande av medföljande koder godtog att jag hade ett serviceavtal på min splitt nya maskin. Efter bara några dagar stod så en diskmaskinstekniker utanför min dörr och begärde att få komma in.

Problemet var enkelt, under transporten från fabriken till mitt hem så hade en eller två sladdar till diskpumpen hoppat ur. Maskinen var således oförmögen att utföra sin plikt. I samma veva som teknikern åtgärdade problemet så kom han även med några goda råd. Ett av dessa råd var att skölja tallrikarna innan jag stoppade in dom i maskinen, något jag misslyckats med att göra.

Sensmoral.
Jag anser att du kan skippa att följa manualen och bara ladda på. Det som sker det sker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in