Citat:
Ursprungligen postat av
Bobthebear
Internationellt klassat? Internationellt betyder hela världen, dvs globalt, Och det kommer det knappast bli. Det är i Sverige isf det blir klassat som narkotika, i övrigt har denna substans redan vart bannad i Kina sen 2-3 år tillbaka.
Inga RC droger klassas på samma datum internationellt , och har aldrig gjort. Finns fortfarande RC´s som är lagliga i andra länder som funnits att köpa i över 5-8år. Denna omklassning gäller garanterat bara här i Sverige, och då ska man inte använda termen "internationellt" Försöker inte vara nån grinig jävel, men ganska missanvisade att säga internationellt när det egentligen är inrikes här.
Okej, hur ska jag formulera mig för att det ska va korrekt tycker du? Detta förslag gjort
dec 2019 går igenom
3 nov 2020
GENEVA, Switzerland – December 2019:*The World Health Organization (WHO) has announced the scheduling recommendations on psychoactive substances reviewed at the 42nd Meeting of the WHO Expert Committee on Drug Dependence (ECDD) held in Geneva from 21 to 25 October 2019. In total, thirteen substances were critically reviewed by the ECDD and twelve substances were recommended for scheduling:
Single Convention on Narcotic Drugs of 1961, as amended by the 1972 Protocol:
Crotonylfentanyl*–*Schedule I
Valerylfentanyl*–*Schedule I*
Convention on Psychotropic Substances of 1971:
DOC (2,5-Dimethoxy-4-chloroamphetamine)*– Schedule I
AB-FUBINACA*– Schedule II
5F-AMB-PINACA (5F-AMB, 5F-MMB-PINACA)*– Schedule II
5F-MDMB-PICA (5F-MDMB-2201)*– Schedule II
4F-MDMB-BINACA (4F-ADB)*– Schedule II
4-CMC (4-chloromethcathinone; clefedrone)*– Schedule II
N-ethylhexedrone (NEH, Hexen, Ethyl-Hex)*– Schedule II
Alpha-PHP (PV-7, α-pyrrolidinohexanophenone)*– Schedule II
Flualprazolam*- Schedule IV
Etizolam*- Schedule IV
Så min uppfattning är att alla länder som inte redan har klassat det som nark eller som inte skiter i rekommendationer kommer klassa som narkotika efter sina förutsättningar. Tex NL har en lag som säger att det måste ta 3 månader mellan beslut och laga kraft gällande klassificeringar så där tar det lite längre tid