• 1
  • 2
2015-11-25, 17:38
Medlem
k0rv3ns avatar
Gokväll.
Min S60 2.4l 140hk hörde tydligen att jag hade tänkt att byta bort den mot en ny.
Så idag på väg hem ifrån jobbet så började det låta konstigt ifrån henne. När jag tryckte ner kopplingen så var det ett skrapande ljud, följt av att när kopplingen var uppe så tjuter det ifrån motorn. Åkte in till lokala auktoriserade volvomekanikern och han sa att det inprincip garanterat är urtrampningslagret som gett sig.

Men hur länge borde ett sådant här hålla? Surt också att det kommer gå på typ 10 000 att byta.
Samtidigt. Är det något som går att göra själv om man är lite händig eller är det måste att lämna in?

Bilen är en 07a och gått 15500 mil. Gått klanderfritt alla år och nu när jag tänkt att byta bil så kommer detta dråpslag.
Citera
2015-11-25, 17:44
Medlem
zoombos avatar
Man brukar byta lagret när man byter koppling vilket brukar ske mellan 25-35' mil.
Innan dess ska det normalt inte behöva bytas.

Allt går att göra själv, det är en fråga om tid, utrymme, resurser och kunskaper.
Det är rätt mycket jobb att byta det, i princip samma jobb som att byta koppling så gör då detta samtidigt.
Å andra sidan så gör det inte så mycket om det låter, det händer sällan att lagret helt skär ihop.
Citera
2015-11-25, 17:45
Medlem
morkfromorks avatar
Som jag ser det bör en koppling hålla kanske tiotusen mil, dvs den byts max 2-3 ggr under en bils normala livslängd. Om din bil gått 15000 mil och den byts första gången så är det ganska normalt ja...
Citera
2015-11-25, 17:46
Bannlyst
är mycket jobb att byta detta lager på en sådan bil så därför blir det dyrt , på en volvo 240, 740 ,940 tar det bara 3 timmar att fixa detta för en van mekaniker . lagret i sej kostar inte mycket och har man lite vana att lyfta ur motorer så gör man det själv på en 3-4dagar , ställ av bilen och fixa detta i vår /sommar som kommer . sedan kan du sälja bilen med gott samvete . hur länge ett lager håller är ju ganska olika och vad man har för tur helt enkelt ...........
Citera
2015-11-25, 17:50
Medlem
core_s avatar
Der var alltså urtrampningslagret på en Skoda 1100GS som vi hörde Anders Bengtsson i rakvattnet så påpassligt har listat ut!

Förlåt, jag kunde inte låta bli...

Men med tanke på milen tycker jag att det låter helt rimligt. Är man dessutom en flitig jävel med kopplingen, så!
Citera
2015-11-25, 17:52
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
är mycket jobb att byta detta lager på en sådan bil så därför blir det dyrt , på en volvo 240, 740 ,940 tar det bara 3 timmar att fixa detta för en van mekaniker . lagret i sej kostar inte mycket och har man lite vana att lyfta ur motorer så gör man det själv på en 3-4dagar , ställ av bilen och fixa detta i vår /sommar som kommer . sedan kan du sälja bilen med gott samvete . hur länge ett lager håller är ju ganska olika och vad man har för tur helt enkelt ...........

Nu jobbar jag ju inte i samma stad jag bor i så kan inte klara mig allt för länge utan bil.
Jo tydligen så är det väl ganska normalt att det håller denna tid då ja. Aja är la bara bita i det sura äpplet. Nu har jag en del händiga kompisar så skulle kanske kunna fixa det på en helg men har inget bra ställe att vara på tyvärr.

Och ja själva lagret kostar ju inte så mycket. En tusing cirka. Ringde till min Farfar precis här som är gammal bilmekaniker och enligt honom om det skär så brukar det förstöra tryckplattan också. Och då blir det genast dyrare jobb. Och på äldre bilar höll tydligen detta laget inte ens 15000 mil.
Citera
2015-11-25, 17:53
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Der var alltså urtrampningslagret på en Skoda 1100GS som vi hörde Anders Bengtsson i rakvattnet så påpassligt har listat ut!

Men med tanke på milen tycker jag att det låter helt rimligt. Är man dessutom en flitig jävel med kopplingen, så!

Jag är faktiskt inte så flitig med kopplingen Det är klart några omkörningar får den ju göra lite då och då men nedväxling. Är ju ändå sugmotorn på 140hk. Men bilen går inprincip enbart landsväg till och från jobbet och gjort under hela min ägo. Vet även att ägaren innan mig enbart pendlade med bilen. Så den har ju inte gått 9 år och 15k mil i stan direkt.
Citera
2015-11-25, 18:01
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Och ja själva lagret kostar ju inte så mycket.

Så är det, och ingen byter enbart lagret, det är ett jäkla meck att komma åt så normalt byter man koppling och lagret samtidigt.
Citera
2015-11-25, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_

Tror du han har kvar bilkartan över Kristinehamn?

Citera
2015-11-25, 18:17
Bannlyst
normalt byter man uttrampningslager , lamell och PACKBOXEN bakom svänghjulet alltid om man klyver motor och v-låda och allt ser bra ut i övrigt .........................
Citera
2015-11-25, 18:23
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
normalt byter man uttrampningslager , lamell och PACKBOXEN bakom svänghjulet alltid om man klyver motor och v-låda och allt ser bra ut i övrigt .........................

Frågan är om detta var med i dom 8-10k han sa att det kostar att byta?...

Ska jag vara ärlig så byter jag det mest nödvändiga. Det dom tror ska hålla några tusen mil till vette fan om jag vill byta. Hade tänkt att beställa nytt till våran men nu kommer jag väl få vänta till hösten men ändå. Kan samåka hyffsat bra inprincip varje dag så bilen behöver inte gå så många mil till i min ägo
Senast redigerad av k0rv3n 2015-11-25 kl. 18:30.
Citera
2015-11-25, 18:30
Bannlyst
spara kvitton på delarna du byter , för du får ut de slantarna extra garanterat när du säljer bilen om du kan bevisa att detta är ordentligt gjort , ställ av bilen och köp en billig annan vinterbil att åka med tills detta är fixat är nog bästa rådet jag kan ge ...........................
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in