2015-11-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HJ-C
Jag måste gå elsäkerhetsutbildningar regelbundet pga/via mitt jobb, och det stämmer som han säger - Flera lär ut att det finns en risk för blodpropp och vissa lärare hävdar också att man bör kräva att få någon form av blodförtunnande läkemedel (vars namn jag glömt) utskrivet för att användas ett tag den närmaste tiden efter strömgenomgång. Skälet till detta skulle då vara att en liten mängd blod där strömmen passerar, skulle koagulera (OM jag förstått det rätt - en liten reservation för missförstånd måste lämnas).
Samtidigt har jag också gått samma utbildning där inte något alls nämnts om dylika risker, men det förekommer alltså.

Att sedan bedöma sanningshalten i deras påståenden är jag fel person att försöka mig på, men de flesta litar säkert på den som håller i utbildningen.

Rent nonsens. Om det är vad som lärs ut så är det helt felaktigt och har ingen vetenskaplig bäring. Om du ska få intravasalt blod att koagulera med el så lär du koagulera större delen av den kroppsdel som har kontakt med spänningskällan samtidigt.
Senast redigerad av Mrpeasly 2015-11-25 kl. 21:51.
Citera
2015-11-25, 22:08
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpeasly
Rent nonsens. Om det är vad som lärs ut så är det helt felaktigt och har ingen vetenskaplig bäring. Om du ska få intravasalt blod att koagulera med el så lär du koagulera större delen av den kroppsdel som har kontakt med spänningskällan samtidigt.

Att säga att man inte kan drabbas av trombos pågrund av en strömgenomgång är nonsens om något. Börja med att få klart för dig vad trombos är till och börja med om du nu ska hålla på och leka besserwisser.
Senast redigerad av Könlösa Pojken? 2015-11-25 kl. 22:10.
Citera
2015-11-25, 22:13
Medlem
Citat:

Det är möjligt. Jag själv kan ingenting om medicin eller människokroppen eller "blod-fysik" och måste som sagt lita på vad som sägs till mig.
Nästa gång jag går elsäkerhetsutbildning ska jag ifrågasätta påståenden om risk för blodpropp, med hänvisning till dina argument. I mina ögon kan det lika gärna vara du som har rätt, jag kan som sagt inget om den saken.
Citera
2015-11-25, 22:15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Detta handlar alltså om "lågspänning". Det innebär att man kommer ta EKG på dig och om det ser helt bra ut och inget annat framkommer kommer du att skickas hem. Men man skickar ju inte hem dig i luckan så åka in borde du.
Citera
2015-11-25, 22:35
Medlem
ufomongos avatar
Känns lite som en klassisk self shocking. Och med det menar jag inte strömmen utan konceptet (Borr Magazine)

Undertecknad vaknade för ett tag sedan däckad på golvet med en skruvmejsel i handen och eluttaget öppet.

Oklart hur det gick till, men hjärtat funkar fortfarande. Minns en jävla kyss dock.

Därmed inte sagt att man inte ska ringa 112 (och hamna efter 90 somalier med förkylning i kön).
Är du orolig, använd dina skattepengar.
Citera
2015-11-25, 23:18
Medlem
Är elektriker själv.

ska man vara helt korrekt ska du in på sjukhus å ta ekg, blodbprov, kissprov.

Dock kan jag glädja dig med att en liten stöt inte är någon fara så länge du har ett hjärta som ändå håller på kollapsa.
Du behöver nog strömgenomgång iallafall minst 1sekund a 0.5mA från hand till hand eller hand till ben. liksom genom hela kroppen. Hade du fått genomgång då hade du troligen varit lite mer skärrad en att skriva på FB

/erfaren
Citera
2015-11-25, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Ett välkänt ingenjörstrick är att alltid ha ena handen i byxfickan om man är och petar i högspänningsdelar man inte borde. Då undviker man åtminstone att strömmen går från den ena armen till den andra.

Bra tumregel men ofta direkt omöjligt att tillämpa i verkligheten. Mejseln i höger handen och flacktången i...... Munnen?

Stötar beror snarare på att man är lat och inte ser till att nödvändiga delar av anläggningen är spänningslösa alternativt slarv med vart man sätter verktygen och hur man håller isolerade verktyg, om Ts slagit av säkringen hade inte tråden existerat

Ont: hur mår TS?
Citera
2015-11-26, 00:19
Bannlyst
Haha Ts din noob.

när ja gick i gymnasiet så brukade vi tävla genom att hålla en tigsvets mot benet och ena handen på arbetsbänken och se vem som klara att hålla kvar längst.

jäklar vilken kyss man fick
Citera
2015-11-26, 00:30
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minix123
Är elektriker själv.

ska man vara helt korrekt ska du in på sjukhus å ta ekg, blodbprov, kissprov.

Dock kan jag glädja dig med att en liten stöt inte är någon fara så länge du har ett hjärta som ändå håller på kollapsa.
Du behöver nog strömgenomgång iallafall minst 1sekund a 0.5mA från hand till hand eller hand till ben. liksom genom hela kroppen. Hade du fått genomgång då hade du troligen varit lite mer skärrad en att skriva på FB

/erfaren

kan det gå så illa att man dör av en liten stöt på en fullt frisk människa ?
Citera
2015-11-26, 00:35
Medlem
Jogens avatar
Som jag förstått det så går det alldeles utmärkt att dö av 230V om man vill.
Citera
2015-11-26, 05:56
Medlem
45-70s avatar
Citat:
Om du i din tur hade gått någon form av medicinsk utbildning alternativt lyssnat på din lärare i den elsäkerhetsutbildning du gått så hade du känt till att man inte får tromboser av elstötar, vilket jag efterlyste källa på. Att elstötar är farliga känner jag också till, men det var som sagt inte topic i min efterlysning efter källhänvisning. Rytmrubbningar på hjärtats retledningssystem kan man få, ja. Men inte blodproppar. Vänligen läs först och svara sen.
Var inte så jävla dryg din skitstövel!
Du bad om en källa och fick en.
Kom med en källa till ditt påstående då din jävla knallkork!
Citera
2015-11-26, 05:58
Medlem
Jag tycker att du ska åka till akuten om det känns rätt i stunden, men ring en familjemedlem och berätta om du vill, de fattar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in