Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-25, 17:35
  #1
Medlem
flygandekiwis avatar
Tjena!
Jag skulle fixa strömbrytaren till taklampan men va lite väl oförsiktig och fick totalt två elstötar i min vänstra hand, det kändes knappt upp till underarmen. Det va en lite starkare känsla än att ta på ett elstängsel. 1177 sa att jag skulle till akuten, tycker dock att dom kan förstora allt. Förra gången jag lyssnade på 1177 sa dom att akuten skulle prioritera mitt fall högt (hade problem med andningen), väntade 10h utan att det va något...

Har ni varit med om något liknande och vad skulle ni göra i min situation?
Citera
2015-11-25, 17:39
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Stanna hemma om du mår bra, satt du fast 10 sekunder och armen känns konstig åk in. Med tanke på alla stötar jag fått genom åren så hade jag varit stendöd enligt vården. Skämt å sido, en snabb stöt i armen är inget du dör av.. Drick ett glas saft och njut av livet
Citera
2015-11-25, 17:40
  #3
Medlem
nickeheaads avatar
Äh, om du mår bra och ev. Surrande i armen går över efter ett par timmar finns det ingen anledning att besöka vård, vad skall dom kunna göra?

Om du ändå är lite orolig, se till att ha någon annan person närvarande hos dig.
Citera
2015-11-25, 17:42
  #4
Medlem
isberg15s avatar
Stanna hemma och ägna dig åt lugna aktiviteter.
Citera
2015-11-25, 17:43
  #5
Medlem
Du kan nog simma lungt. Har fått flera stötar igenom kroppen, inga problem här.
Citera
2015-11-25, 17:44
  #6
Medlem
sephines avatar
Jag skulle ha stannat hemma men jag är inget riktmärke.
Citera
2015-11-25, 17:51
  #7
Medlem
Silverbielkess avatar
Är det inte värre än att Du klarar att starta en tråd här istället för att ringa sjukvårds upplysningen så är det bara ett jävla trams.

Skulle det vara så illa att Du behöver vård hade du redan vart på väg till akuten.
Citera
2015-11-25, 18:04
  #8
Medlem
Lastbils avatar
Jag har fått stötar totalt fyra gånger pga lathet kombinerat med klantighet och lite otur. Man får lite hög puls ett tag av chocken sen är det lugnt. Känner du några konstigheter i hjärtat bör du åka in, annars skit i det.
Citera
2015-11-25, 18:28
  #9
Medlem
Det är välkänt att man kan få blodproppar som tar dig av daga efter en 220v stöt. Risken är dock inte så hög. Sätter den sig i hjärtat eller lungan är det bara hälsa hem.
Citera
2015-11-25, 18:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandekiwi
Tjena!
Jag skulle fixa strömbrytaren till taklampan men va lite väl oförsiktig och fick totalt två elstötar i min vänstra hand, det kändes knappt upp till underarmen. Det va en lite starkare känsla än att ta på ett elstängsel. 1177 sa att jag skulle till akuten, tycker dock att dom kan förstora allt. Förra gången jag lyssnade på 1177 sa dom att akuten skulle prioritera mitt fall högt (hade problem med andningen), väntade 10h utan att det va något...

Har ni varit med om något liknande och vad skulle ni göra i min situation?

Jag hade nog också åkt till akuten faktiskt.. utan att rådfråga någon. För mycket ström i kroppen kan vara väldigt allvarligt faktiskt.
Citera
2015-11-25, 19:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storsnorren
Det är välkänt att man kan få blodproppar som tar dig av daga efter en 220v stöt. Risken är dock inte så hög. Sätter den sig i hjärtat eller lungan är det bara hälsa hem.

Eeh..? Källa på det?
Citera
2015-11-25, 19:11
  #12
Medlem
Jogens avatar
Ta det bara kallt skulle jag säga. Känner du ens något fortfarande, i underarmen? Inte ens lite stelt, svagt krampigt längre ens va? Skulle inte ge mig ut att jogga eller så, men känner du dig helt som normalt då händer inte ett skit. Har själv fått två stötar med en liten stunds mellanrum en gång, klantig/lat... men inget hände. Fick en stöt till mera nyligen, tog det bara kallt, kände efter... Fick stöten i vänsternäven, tänkte jaha, rätt upp i hjärtat, det var ju synd. Men det kändes inte ens något mycket i underarmsmusklerna, kollade pulsen.. lite upphetsad förstås... men intalade mig att jag klarar även detta. Hade glömt stöten redan innan jag gått och lagt mig några timmar senare. Enligt mig finns det ingen anledning att panika direkt när man fått en snabb kyss av 230V. Som även andra skriver, du överlever.

Det du vill undvika (när du tydligen är tvungen och gå och få en stöt) är att jorda dig med andra handen. Då är jag inte så säker på hur bra det går. Förmodligen mår i a f. man lite sämre då. DÅ skulle jag absolut kontakta vården.
__________________
Senast redigerad av Jogen 2015-11-25 kl. 19:26.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback