2015-11-25, 19:25
Medlem
45-70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpeasly
Eeh..? Källa på det?
Elsäkerhetsverket kanske?
Om du gått nn elsäkerhetsutbildning de sista 10 åren hade du känt till den risken med elstötar.
Citera
2015-11-25, 19:28
Medlem
isberg15s avatar
Citat:
Eeh..? Källa på det?
Har också hört något liknande. Har nån koll om det stämmer?
Citera
2015-11-25, 19:37
Medlem
Vid strömgenomföring skall man uppsöka akuten. Hängslen och livrem. Det finns ju t.o.m en procedur att följa vid dessa fall. Ju fler som söker, ju mer tar man det på allvar. Ett EKG utförs och man kollar allmäntillståndet, eller fixar du att utläsa ett EKG hemma? Åk nu!
Citera
2015-11-25, 20:39
Medlem
Stvres avatar
Det bör kollas upp men sen bör man inte bada efter maten heller. Jag har fått ett par dussin stötar >200v och aldrig åkt in för det, men men
Citera
2015-11-25, 20:41
Medlem
Kan endast tala genom egen erfarenhet. Efter tio år inom yrket har jag fått min beskärda del av stötar, och än verkar nerverna och hjärtat fungera väl. De gånger man var lite orolig var när strömmen vandrat från enda armen till den andra och ut, då var man ganska skakis. Men i ditt fall verkar det ju bara blivit en liten kyss, lite extra spänning i vardagen

Avvakta en stund, lägg dig i soffan, se om det känns bättre. Och känn inte efter allt för mycket, då blir du hypokondrisk
Senast redigerad av wahlz 2015-11-25 kl. 20:47.
Citera
2015-11-25, 21:05
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wahlz
Kan endast tala genom egen erfarenhet. Efter tio år inom yrket har jag fått min beskärda del av stötar, och än verkar nerverna och hjärtat fungera väl. De gånger man var lite orolig var när strömmen vandrat från enda armen till den andra och ut, då var man ganska skakis. Men i ditt fall verkar det ju bara blivit en liten kyss, lite extra spänning i vardagen

Avvakta en stund, lägg dig i soffan, se om det känns bättre. Och känn inte efter allt för mycket, då blir du hypokondrisk

Ett välkänt ingenjörstrick är att alltid ha ena handen i byxfickan om man är och petar i högspänningsdelar man inte borde. Då undviker man åtminstone att strömmen går från den ena armen till den andra.
Citera
2015-11-25, 21:09
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Beror på hur din hälsa är i övrigt. Att ta ett EKG och se att hjärtat är i ordning är en ganska liten grej i förhållande till värsta tänkbara konsekvensen. Man ska ta el-olyckor på allvar.
Citera
2015-11-25, 21:18
Medlem
Jag åkte på en 230V-kyss för några år sedan. Strömmen gick från hand till hand, dvs genom hjärtat. Jag uppsökte akuten och fick kila före alla andra i väntrummet, vilket jag tar som ett tecken på hur allvarligt sjukvården tycker att sådana saker är. Lite blodprov och EKG, sen fick jag åka där ifrån.
Det otäcka med elrelaterade olyckor är att skadorna ofta sitter på insidan av kroppen, men om du känner dig frisk så är du förmodligen det. Jag skulle dock rekommendera ett besök på sjukhuset ändå, för att vara på den säkra sidan.
Citera
2015-11-25, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-70
Elsäkerhetsverket kanske?
Om du gått nn elsäkerhetsutbildning de sista 10 åren hade du känt till den risken med elstötar.

Om du i din tur hade gått någon form av medicinsk utbildning alternativt lyssnat på din lärare i den elsäkerhetsutbildning du gått så hade du känt till att man inte får tromboser av elstötar, vilket jag efterlyste källa på. Att elstötar är farliga känner jag också till, men det var som sagt inte topic i min efterlysning efter källhänvisning. Rytmrubbningar på hjärtats retledningssystem kan man få, ja. Men inte blodproppar. Vänligen läs först och svara sen.
Senast redigerad av Mrpeasly 2015-11-25 kl. 21:30.
Citera
2015-11-25, 21:32
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandekiwi
Tjena!
Jag skulle fixa strömbrytaren till taklampan men va lite väl oförsiktig och fick totalt två elstötar i min vänstra hand, det kändes knappt upp till underarmen. Det va en lite starkare känsla än att ta på ett elstängsel. 1177 sa att jag skulle till akuten, tycker dock att dom kan förstora allt. Förra gången jag lyssnade på 1177 sa dom att akuten skulle prioritera mitt fall högt (hade problem med andningen), väntade 10h utan att det va något...

Har ni varit med om något liknande och vad skulle ni göra i min situation?

Äh, har blivit zappad några ggr vid byte av 3-fas motorer, glödlampsbyten och av vägguttag osv...

Är ju obehagligt men inte farligt.

Hade du behövt akut hjälp så hade du nog - inte - direkt suttit och funderat över saken här på FB, du hade haft brännskador, blålila/svarta märken på knogar & i nacken och känt dig allmänt "risig"... alternativt legat död som en klubbad säl med brända organ & koagulerat blod - och då är det högst tveksamt om 1177 eller akuten hade kunnat göra något åt saken menar jag.
Citera
2015-11-25, 21:43
Medlem
Citat:
Om du i din tur hade gått någon form av medicinsk utbildning alternativt lyssnat på din lärare i den elsäkerhetsutbildning du gått så hade du känt till att man inte får tromboser av elstötar, vilket jag efterlyste källa på. Att elstötar är farliga känner jag också till, men det var som sagt inte topic i min efterlysning efter källhänvisning. Rytmrubbningar på hjärtats retledningssystem kan man få, ja. Men inte blodproppar. Vänligen läs först och svara sen.

Jag måste gå elsäkerhetsutbildningar regelbundet pga/via mitt jobb, och det stämmer som han säger - Flera lär ut att det finns en risk för blodpropp och vissa lärare hävdar också att man bör kräva att få någon form av blodförtunnande läkemedel (vars namn jag glömt) utskrivet för att användas ett tag den närmaste tiden efter strömgenomgång. Skälet till detta skulle då vara att en liten mängd blod där strömmen passerar, skulle koagulera (OM jag förstått det rätt - en liten reservation för missförstånd måste lämnas).
Samtidigt har jag också gått samma utbildning där inte något alls nämnts om dylika risker, men det förekommer alltså.

Att sedan bedöma sanningshalten i deras påståenden är jag fel person att försöka mig på, men de flesta litar säkert på den som håller i utbildningen.
Citera
2015-11-25, 21:45
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Citat:

Skador på blodkärl kan leda till akut trombotisering av stora och små kärl, men intimaskador kan också disponera för sena tromboser såväl arteriellt som venöst. Skador på de större artärerna ökar risken för aneurysmbildning.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5851

Jobbigt att vara en besserwisser, va?
Senast redigerad av Könlösa Pojken? 2015-11-25 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in