Citat:
Ursprungligen postat av
Mrpeasly
Om du i din tur hade gått någon form av medicinsk utbildning alternativt lyssnat på din lärare i den elsäkerhetsutbildning du gått så hade du känt till att man inte får tromboser av elstötar, vilket jag efterlyste källa på. Att elstötar är farliga känner jag också till, men det var som sagt inte topic i min efterlysning efter källhänvisning. Rytmrubbningar på hjärtats retledningssystem kan man få, ja. Men inte blodproppar. Vänligen läs först och svara sen.
Jag måste gå elsäkerhetsutbildningar regelbundet pga/via mitt jobb, och det stämmer som han säger - Flera lär ut att det finns en risk för blodpropp och vissa lärare hävdar också att man bör kräva att få någon form av blodförtunnande läkemedel (vars namn jag glömt) utskrivet för att användas ett tag den närmaste tiden efter strömgenomgång. Skälet till detta skulle då vara att en liten mängd blod där strömmen passerar, skulle koagulera (OM jag förstått det rätt - en liten reservation för missförstånd måste lämnas).
Samtidigt har jag också gått samma utbildning där inte något alls nämnts om dylika risker, men det förekommer alltså.
Att sedan bedöma sanningshalten i deras påståenden är jag fel person att försöka mig på, men de flesta litar säkert på den som håller i utbildningen.