2006-01-02, 02:57
Medlem
Ralf2s avatar
Dan Berglund har gjort två Bellmantolkningar som är bra, Fram med basfiolen (ep 7) och Charon i luren tutar (ep 79). Jag gillar bäst den senare.

De finns på skivan Stolta stad.
Citera
2006-01-17, 12:10
Medlem
Hylands avatar
Däremot så var Cornelis den som klart stod Bellman närmast. Tänker främst på alkoholen då. Jag tycker mig äfven se likheter då det gäller musiken, att Bellmans första epistlar började någorlunda "festligt" för att tillslut bli mörkare och mörkare på något sätt. Något som jag äfven kan se hos Cornelis musik.
Citera
2006-01-23, 14:32
Medlem
BenLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
Däremot så var Cornelis den som klart stod Bellman närmast. Tänker främst på alkoholen då. Jag tycker mig äfven se likheter då det gäller musiken, att Bellmans första epistlar började någorlunda "festligt" för att tillslut bli mörkare och mörkare på något sätt. Något som jag äfven kan se hos Cornelis musik.

Ånej, gamle Fred spottade inte direkt i glaset han heller. Söp väl ihjäl sig han också. Jag tror faktiskt Fred var betydligt mer Bellman/Fredman än Cornelis. Även om Fred gjorde ett par Ruben Nilsson-skivor och en del annat också så var det klart Bellman som var hans stora passion. Det gick nog hyfsat vilt till när Cornelis, Fred och Ann-louise turnerade runt i Sverige i början på 60-talet.

Cornelis är bredare och har ju inte trängt ned i Bellmanträsket lika djupt, därtill kortade Cornelis av låtarna skar av verser osv.
Citera
2006-01-23, 19:27
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Jag håller Fred Åkerström som den främste Bellman-tolkaren.
Vanligtvis älskar jag Cornelis, men av någon anledning gillar jag inte när han börjar sjunga Bellman. Det passar honom helt enkelt inte.

Hyland: Tror du verkligen att den gode Allan (som jag också är omåttligt förtjust i) skulle kunna ha gjort Carl-michael rättvisa? Jag tvivlar. Allan sjunger Allans låtar och sen får det vara bra! (Med undantaget att Stefan också får sjunga Allans låtar. Jag får minsann fylleskråla dem också, men sen tar det stopp!)

Du är så klok på så många områden!

Jag håller med i varenda ord du säger!
Citera
2006-01-23, 19:33
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Imperiets "Märk hur" har jag nu i efterhand insett viken fullträff det var! Då tyckte jag den var för teatralisk. Ingen minns väl baksidan "Briggen Blue Bird"?

Jo då jag minns, fast det var ju Taube och var dessutom bättre än Märk hur vår skugga
Citera
2006-01-27, 15:52
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenLaden
Ånej, gamle Fred spottade inte direkt i glaset han heller. Söp väl ihjäl sig han också. Jag tror faktiskt Fred var betydligt mer Bellman/Fredman än Cornelis. Även om Fred gjorde ett par Ruben Nilsson-skivor och en del annat också så var det klart Bellman som var hans stora passion. Det gick nog hyfsat vilt till när Cornelis, Fred och Ann-louise turnerade runt i Sverige i början på 60-talet.

Cornelis är bredare och har ju inte trängt ned i Bellmanträsket lika djupt, därtill kortade Cornelis av låtarna skar av verser osv.
Jag kan inte hålla med dig där. Visst gick det vilt till när de turnerade, visst söp Åkerström en hel del, men bortsett från Bellman-tolkningarna så ser inte jag den smärta som alkoholism faktiskt ger. Cornelis däremot visar det tydligt. Skillnaden mellan Bellman och Cornelis skulle väl vara det att på 1700-talet så fanns det inget som hette alkoholism, så Bellman visste inte riktigt vad som hände.
Citera
2006-01-27, 18:07
Medlem
Klangens avatar
Citat:
Lite tråkig tycker jag, men smaken är ju såklart som baken - spräckt.

Någon jag skulle vilja höra tolka Bellman är Allan Edwall. Lite sent nu dock.

Underbara Bellman!

Allan Edwall har tolkat Bellman, jag lyssnade just på hans version av epistel 27
. Jag är inte särkilt förtjust i den

Om man skall ranka favorittolkare skulle nog min lista se ut så här:

1. Fred Åkerström
2. Cornelis Wreeswijk
3. Leif Bergman, sjunger väldigt lustigt.
4. Hootenanny Singers

Favorit epistel är utan tvekan nummero 80.
Citera
2006-01-27, 18:10
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klangen
Underbara Bellman!

Allan Edwall har tolkat Bellman, jag lyssnade just på hans version av epistel 27
. Jag är inte särkilt förtjust i den

Om man skall ranka favorittolkare skulle nog min lista se ut så här:

1. Fred Åkerström
2. Cornelis Wreeswijk
3. Leif Bergman, sjunger väldigt lustigt.
4. Hootenanny Singers

Favorit epistel är utan tvekan nummero 80.
Du har inte lust att skicka låten till mig? Jag har inga Bellman-låtar med Allan nämligen!
Citera
2006-01-27, 18:26
Medlem
Klangens avatar
Citat:
Du har inte lust att skicka låten till mig? Jag har inga Bellman-låtar med Allan nämligen!

Varsågoda:
http://rapidshare.de/files/11955882/...ighet.mp3.html
Citera
2006-01-27, 18:28
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Varsågoda:
http://rapidshare.de/files/11955882/...ighet.mp3.html
Du är guld! Tack så mycket!
Citera
2006-01-27, 21:56
Medlem
Klangens avatar
Citat:
Du är guld! Tack så mycket!

Inga problem.
Så, vad tyckte du om den?
Citera
2006-01-27, 23:21
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Inga problem.
Så, vad tyckte du om den?
Jag tyckte faktiskt att den var "så där". Inte alls så bra som jag hade tänk mig faktiskt, men ändock väldigt bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in