• 1
  • 2
2005-11-05, 23:29
Medlem
Hylands avatar
En poll skulle ju inte sitta helt fel! Vill äfven veta era fafvoriter bland Bellmans alster. Mina fafvoriter:
Tolkare - Fred Åkerström, men Cornelis går äfven det an.
Alster - Gubben Noach, Glimmande Nymf, Bröderna far väl vilse ibland...
Citera
2005-11-05, 23:32
Medlem
Åkerström tycker jag...
Citera
2005-11-05, 23:35
Medlem
Haecceitys avatar
Jag tycker 'Märk hur vår skugga' med imperiet är otroligt bra.
Citera
2005-11-06, 00:45
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haecceity
Jag tycker 'Märk hur vår skugga' med imperiet är otroligt bra.
Lite tråkig tycker jag, men smaken är ju såklart som baken - spräckt.

Någon jag skulle vilja höra tolka Bellman är Allan Edwall. Lite sent nu dock.
Citera
2005-11-06, 16:50
Medlem
Micke Ls avatar
Jag tycker nog att Imperiets tolkning av Bellmans Epistel #81 "Märk hur vår skugga" är helt fantastisk. En stor portion nostalgi är ju i och för sig inblandad där också.

Att sedan Cornelis Vreeswjik är den utan tvekan bästa Bellmantolkaren, det ser jag som en självklarhet.
Citera
2005-11-06, 16:54
Medlem
Jag håller Fred Åkerström som den främste Bellman-tolkaren.
Vanligtvis älskar jag Cornelis, men av någon anledning gillar jag inte när han börjar sjunga Bellman. Det passar honom helt enkelt inte.

Hyland: Tror du verkligen att den gode Allan (som jag också är omåttligt förtjust i) skulle kunna ha gjort Carl-michael rättvisa? Jag tvivlar. Allan sjunger Allans låtar och sen får det vara bra! (Med undantaget att Stefan också får sjunga Allans låtar. Jag får minsann fylleskråla dem också, men sen tar det stopp!)
Citera
2005-11-07, 03:11
Medlem
Inom kort släpps en skiva med lite Annorlunda Bellman-tolkningar på bolaget Ominous recordings. Bandet heter Charons Nymfer och innehåller bla Dick Lundberg som någon kanske minns från Baren. Hursomhelst verkar det intressant.
Citera
2005-11-07, 13:15
Medlem
FNGs avatar
Det finns en totalutgåva av alla Fredmans Epistlar (kommer inte ihåg vilket förlag) som består av 6 skivor, här framför Allan Edwall "Gubben är gammal, urverket dras" och han gör det med sin karaktärsfulla skorrande röst, det är riktigt bra. Det är den enda jag har hört med honom tyvärr, men där det finns en så borde det rimligtvis finnas flera!

Annars är jag vansinnigt förtjust i både Cornelis och Fred, Freds klassiska tolkningar är lysande, melodiskt perfekta och underbara att lyssna på, Cornelis platta dock där är han och en klassisk gitarr är enligt mig minst lika bra, det låter som att det nästan är imporivserat gitarrspel, men icke!

Favoritepistlar: No:2, No:23, No:30, No:33, No:82, No:72, och No:48 mycket för den kåta pigans skull!

//FNG
Citera
2005-11-07, 15:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Här finns en bra text om olika Bellmantolkare och -tolkningar på skiva: Bellman på spåren.

Utöver Fred Åkerström och Cornelis Vreeswijk tycker jag att Sven-Bertil Taubes två skivor har sin charm, liksom Martin Bests med epistlar översatta till engelska (Bellman in Britain och To Carl Michael with Love).
Citera
2005-11-07, 15:11
Bannlyst
Cornelis är min orubbade idol när det gäller visor.

Men när det kommer till Bellman måste jag nog sätta Åkerström först. Hans inlevelse i vissa låtar är svårslagbara.
Citera
2005-11-07, 18:27
Medlem
petersens avatar
Imperiets tolkning av 81:an, "Märk hur vår skugga" är bland det bästa som spelats in på svenska.

Bland de som tolkat fler än enstaka epistlar håller jag Ferd Åkerström högst. Cornelis låter lite för sökt cool för min smak. (Dessutom stör jag mig på Cornelis' uttal.)
Citera
2005-11-07, 22:00
Medlem
roccs avatar
vill påpeka versen som både imperiet o cornelis tagit bort
i "epistel 81"

Ack längtansvärda och bortskymda skjul,
Under de susande grenar,
Där Tid och Döden en skönhet och ful
Till ert stoft förenar!
Till dig aldrig Avund sökt någon stig,
Lyckan, eljest uti flygten så vig,