2005-11-08, 09:38
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
vill påpeka versen som både imperiet o cornelis tagit bort
i "epistel 81"

Ack längtansvärda och bortskymda skjul,
Under de susande grenar,
Där Tid och Döden en skönhet och ful
Till ert stoft förenar!
Till dig aldrig Avund sökt någon stig,
Lyckan, eljest uti flygten så vig,
Aldrig kring Grifterna ilar.
Ovän där väpnad, vad synes väl dig?
Bryter fromt sina pilar.

www.bellman.net

I Cornelis' version på Spring mot Ulla - spring! finns den definitivt med. Har inte tillgång till Imperiets version just nu, det är möjligt att den är utesluten där men för övrigt verkar de ju ha följt Cornelis så noga att de t.o.m. tar efter hans felläsning av texten (se kommentaren i länken till Bellman på spåren ovan).

En epistel som däremot verkligen är hårt nedskuren i Cornelis' version är nr 48 (Solen glimmar blank och trind...) där endast 6 av 21 verser kommit med.
Citera
2005-11-08, 10:13
Medlem
FNGs avatar
Jag vill minnas att även Fred kapar i No:48, ingen normalt funtad människa kan väl få för sig att dra igenom alla verserna. Men, så länge den kåta pigan är med är jag nöjd. Jag är en enkel man.

//FNG
Citera
2005-11-08, 12:58
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Jag vill minnas att även Fred kapar i No:48, ingen normalt funtad människa kan väl få för sig att dra igenom alla verserna. Men, så länge den kåta pigan är med är jag nöjd. Jag är en enkel man.

Håller med, episteln i sin helhet är till för läsning men knappast för sång hela vägen. Det har ju för övrigt sagts att smakdomaren Kellgren fick Bellman att ändra en rad i den tredje versen vid utgivningen av denna epistel, till Tuppen gol så sträf och hes i stället för det ursprungliga Tuppen gol och Kerstin fes. Men pigan klarade sig kvar.
Citera
2005-11-08, 13:08
Medlem
BenLadens avatar
Citat:

//FNG

Jag har bestämt för mig att Fred kör alla verser. Håller med om att Fred är bäst.

Micke Samuelsson är heller inte så pjåkig tycker jag, men ingen kommer upp till Freds styrka.

Bästa epistel då... Tror det får bli ep.72!
Citera
2005-11-08, 20:23
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
I Cornelis' version på Spring mot Ulla - spring! finns den definitivt med. Har inte tillgång till Imperiets version just nu, det är möjligt att den är utesluten där men för övrigt verkar de ju ha följt Cornelis så noga att de t.o.m. tar efter hans felläsning av texten (se kommentaren i länken till Bellman på spåren ovan).
Det har du rätt i.. hittade dock 2 versioner av cornelis... Den versionen du pratar om innehåller mycket riktigt fyra verser. Den andra versionen innehöll endast 3 verser och där har cornelis bytt ut ordet gravsten mot gravvård... Så det var förmodligen denna som imperiet tänkte på när de gjorde covern.

Ändrat:
Nu jag kollat igenom både cornelis båda versioner av "Märk hur vår skugga".. Allt tyder på att Cornelis ändrade "Du" till "Hon" medvetet.. Då i den första versionen sjunger hela episteln precis som bellman skrev den.. I den andra versionen har han ändrat 3 saker.. Gravsten till gravvård i första versen, du till hon i 4 versen, och helt strykit tredje versen... Ett misstag kan han kanske göra men 3 i samma version... Nix, ändringarna i episteln gjorde cornelis med vilje.
Citat:
Ursprungligen postat av bellman.net/artiklar/sparen
exempel är en av Cornelis Vreeswijks insjungningar av "Märk hur vår skugga" där ett i sammanhanget obegripligt "hon" får ersätta ett "du". Denna felsägning finns även senare hos Imperiet. I det här specifika fallet blir det verkligt makabert eftersom "hon" syftar på Grälmakar Löfbergs döda maka, och att hon, dvs liket, glor tillbaka, vore väl en skräckupplevelse långt bortom Bellmans avsikt.
Citera
2005-11-08, 21:47
Medlem
SomeMightSays avatar
Cornelis helt klart. Lyssnar man först på Åkerströms version utav epistel 81 "Märk hur vår skugga" för att sedan slå på Cornelis så märker man att Cornelis verkligen känner lidelsen i denna text. Tycker Åkerström är på tok för tråkig tolkare som saknar inlevelse.
(Märk att jag gör min bedömning på epistel 81 då jag tror att de allra flesta kan relatera till den).
Citera
2005-11-08, 21:56
Medlem
BenLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomeMightSay
Cornelis helt klart. Lyssnar man först på Åkerströms version utav epistel 81 "Märk hur vår skugga" för att sedan slå på Cornelis så märker man att Cornelis verkligen känner lidelsen i denna text. Tycker Åkerström är på tok för tråkig tolkare som saknar inlevelse.
(Märk att jag gör min bedömning på epistel 81 då jag tror att de allra flesta kan relatera till den).

Ja - och nej. Cornelis har en bluesfeeling i denna låt och Jocke Thå har rockfeeling. Vi får ju ändå tänka på att denna Epistel är diktad till Grälmakar Löfberg i Sterbhuset vid Dantobommen. Detta är sång om döden som så många andra epistlar och jag tycker den bör framföras med något slags allvar. Fred får absolut fram det, och jag tror inte man behöver snacka dålig inlevelse när det gäller Fred, lyssna bara på Glimmande Nymf, Ack hvad för en usel koja, Mollberg satt i Paulun, Ack du min moder för att nämna några exempel.
Citera
2005-11-12, 18:29
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Det finns en totalutgåva av alla Fredmans Epistlar (kommer inte ihåg vilket förlag) som består av 6 skivor, här framför Allan Edwall "Gubben är gammal, urverket dras" och han gör det med sin karaktärsfulla skorrande röst, det är riktigt bra. Det är den enda jag har hört med honom tyvärr, men där det finns en så borde det rimligtvis finnas flera!

Annars är jag vansinnigt förtjust i både Cornelis och Fred, Freds klassiska tolkningar är lysande, melodiskt perfekta och underbara att lyssna på, Cornelis platta dock där är han och en klassisk gitarr är enligt mig minst lika bra, det låter som att det nästan är imporivserat gitarrspel, men icke!

Favoritepistlar: No:2, No:23, No:30, No:33, No:82, No:72, och No:48 mycket för den kåta pigans skull!

//FNG
För ett slutgiltigt svar från min sida så måste jag säga att Fred's tolkningar låter bättre i mina öron. Därmed inte sagt att jag inte tycker om Cornelis, utan jag gillar honom som fan!
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Inom kort släpps en skiva med lite Annorlunda Bellman-tolkningar på bolaget Ominous recordings. Bandet heter Charons Nymfer och innehåller bla Dick Lundberg som någon kanske minns från Baren. Hursomhelst verkar det intressant.
Jag tror han skulle göra det otroligt bra!
Citera
2005-11-13, 12:59
Medlem
SomeMightSays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenLaden
Ja - och nej. Cornelis har en bluesfeeling i denna låt och Jocke Thå har rockfeeling. Vi får ju ändå tänka på att denna Epistel är diktad till Grälmakar Löfberg i Sterbhuset vid Dantobommen. Detta är sång om döden som så många andra epistlar och jag tycker den bör framföras med något slags allvar. Fred får absolut fram det, och jag tror inte man behöver snacka dålig inlevelse när det gäller Fred, lyssna bara på Glimmande Nymf, Ack hvad för en usel koja, Mollberg satt i Paulun, Ack du min moder för att nämna några exempel.

Det är sant det du säger att de framför den på olika vis. Men jag håller Cornelis framför Fred, tycker att Cornelis lyckas få epistel.81 att behålla sitt allvar trots att han inte låter monotom utan svänger till tonerna lite med sin säregna röst. Han får ett annat djup på låten tycker jag.

Men som sagt alla tycker vi olika och tur är väl det.
Citera
2005-12-27, 20:24
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
En poll skulle ju inte sitta helt fel! Vill äfven veta era fafvoriter bland Bellmans alster.

Nu finns en nomineringstråd inför en framtida poll om Fredmans främsta epistel i Litteraturforumet - fvälkommen dit och rösta!
Citera
2005-12-28, 17:52
Medlem
Riitvahs avatar
Jag kan inte välja mellan Wreesvijk och Åkerström, så jag måste säga Taube.

Mer Bellman åt folket!
Citera
2006-01-01, 11:11
Medlem
Fred Å är bäst. Vilken dynamik med bara honom, hans röst, gitarr och bara flöjt och cello!!

Imperiets "Märk hur" har jag nu i efterhand insett viken fullträff det var! Då tyckte jag den var för teatralisk. Ingen minns väl baksidan "Briggen Blue Bird"?

Det finns så många sidor av Bellman. SB Taube och Micke Samuelsson och M Best tar fram det mer lättsamma "salongsfähiga", mer klassisk musik än trubadureri så att säga.

Jag har verkligen blivit biten pga programmet K-Special om Bellman. Thord Lindhé var ju en kul tolkare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in