2015-11-25, 10:46
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Om några månader så kommer troligen kvartersbutikernas inköp av snus från sina leverantörer att minska en period, så det borde inte bli alltför svårt för farbror blå el försäkringsbolaget att börja nysta i det bakåt genom att begära ut beställningslistor från dessa leverantörer/grossar för att se vilka butiker som helt plötsligt köper in mindre mängder snus än vanligt.

Problemet, som jag ser det, är ju att det först och främst att en tobakshandlare måste ha en del "svarta pengar" för att betala för inköpet av stulet snus. Följdproblemet är att kunna sälja det i butiken utan att det registreras i kassan. Detta kräver ju först och främst att kunden betalar kontant, är det kortbetalning så faller det ju direkt.
Det är alltså en jäkla operation när det skall säljas ut till förbrukarledet.
Citera
2015-11-25, 10:55
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast eftersom jag känner till flertalet åkare som får göra just det så finner jag det inte ett dugg otroligt.
Nej, inte ett dugg faktiskt. Har du ingen körning så står fordonet -- vilket du då borde veta om du nu är så insatt.
Du har uppenbarligen missat funktionen med färdskrivare.

Precis. Att fordonet står still är ju lite "självmarkerande" i sig själv, det är precis det jag menar.
Har knappats missat något om de digitala färdskrivarnas funktion. Det förhåller sig exakt som det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Citera
2015-11-25, 11:01
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Problemet, som jag ser det, är ju att det först och främst att en tobakshandlare måste ha en del "svarta pengar" för att betala för inköpet av stulet snus. Följdproblemet är att kunna sälja det i butiken utan att det registreras i kassan. Detta kräver ju först och främst att kunden betalar kontant, är det kortbetalning så faller det ju direkt.
Det är alltså en jäkla operation när det skall säljas ut till förbrukarledet.

De som säljer svart ser nog inte samma stora problem som dig ... Här kan du läsa om när polisen gjorde riktad insats i Malmö

Citat:
Svartcigaretter i varannan butik

Sedan årsskiftet har polisen och Skatteverket gjort tillslag mot 41 affärer i Malmö. Vid 21 av dem gjordes fynd som gör att polisen misstänker brott.

Framförallt är det svartförsäljning av insmugglande cigaretter.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/svar...arannan-butik/
Citera
2015-11-25, 11:02
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Precis. Att fordonet står still är ju lite "självmarkerande" i sig själv, det är precis det jag menar.
Har knappats missat något om de digitala färdskrivarnas funktion. Det förhåller sig exakt som det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Nej, färdskrivarens funktion är att kontrollera kör och vilotider - och nej, det är inte ett dugg "självmarkerande" att ett fordon står still idag.
Citera
2015-11-25, 11:08
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Nej, färdskrivarens funktion är att kontrollera kör och vilotider - och nej, det är inte ett dugg "självmarkerande" att ett fordon står still idag.

Så var det på den gamla analoga tiden. Idag är det betydligt mer omfattande information än bara kör och vilotider en färdskrivare hanterar.
För att slippa vidare diskussion om dessa teknikaliteter kan den som är intresserad läsa på lite om saken här:

http://www.digitalfardskrivare.se/pa...545078015.html
Citera
2015-11-25, 11:13
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
De som säljer svart ser nog inte samma stora problem som dig ... Här kan du läsa om när polisen gjorde riktad insats i Malmö

http://www.sydsvenskan.se/malmo/svar...arannan-butik/

Jag vet att det är en rätt omfattande handel med svarta tobaksvaror. Det är ingen hemlighet.
Det jag säger är att en tobakshandlare måste ha svarta pengar från början för att kunna köpa in av t.ex smugglare. Sedan måste han ha ett vattentätt system för försäljningen som går utanför den normala bokföringen.
Citera
2015-11-25, 11:15
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Så var det på den gamla analoga tiden. Idag är det betydligt mer omfattande information än bara kör och vilotider en färdskrivare hanterar.
För att slippa vidare diskussion om dessa teknikaliteter kan den som är intresserad läsa på lite om saken här:

http://www.digitalfardskrivare.se/pa...545078015.html

Vilket återigen inte visar något annat än att det är kör och vilotider som kontrolleras. Vilken funktion har färdskrivaren mao ..

Det vore nog bra både att läste på kring funktionen och på vilket arbetsklimat som råder för svenska åkare med egna ekipage idag.

Skälet till digital istället för analog färdskrivare anges dock redan i första meningen..

Citat:
Syftet med den digitala färdskrivaren var att modernisera det gamla analoga systemet, göra det säkert mot manipulation och att förbättra konkurrensen bland tillverkarna av utrustningen.

Det förändrar således ingenstans syftet med färdskrivaren .. och jag tycker också att du skall läsa på bättre vad de olika delarna i systemet i sig har för faktiska funktioner.

Lägg lite mer energi på det hela än att bara kopiera en lista som du uppenbarligen inte förstår dig mao.
Citera
2015-11-25, 11:23
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag vet att det är en rätt omfattande handel med svarta tobaksvaror. Det är ingen hemlighet.
Det jag säger är att en tobakshandlare måste ha svarta pengar från början för att kunna köpa in av t.ex smugglare. Sedan måste han ha ett vattentätt system för försäljningen som går utanför den normala bokföringen.
Nej, de måste de inte ha. Eftersom de lika gärna kan plocka ut vinst ur sina bolag och använda ..

Plockar jag ur vinsten ur mitt bolag så lär ju ingen direkt kontrollera om jag köper glass eller snus för den - eller om jag väljer att resa upp den eller köpa svartsprit för den ..

Några vattentäta system finns inte - system för att lura skatteverket fanns helt uppenbart hos 21 av 41 kontrollerade handlare i Malmö .. Hälften ungefär mao..

Jag undrar också -- om du nu tror att det handlar om ett beställningsjobb är då din tes att det är en storsnusare i farten som beställt 30 pallar för eget bruk?
Eller tror att det också i ett sådant scenario handlar om någon som tänker sälja vidare i olika led?

Jag bara undrar vilken skillnad det är du tänker dig?
Citera
2015-11-25, 11:26
Medlem
Firewaias avatar
Det är väl så otroligt enkelt att sälja detta att det finns väl knappast någon som helst chans om inte Polisen ens har några misstänkta?
Citera
2015-11-25, 11:29
Medlem
isberg15s avatar
Kan någon räkna ut värdet?
Citera
2015-11-25, 11:39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isberg15
Kan någon räkna ut värdet?
2013 beräknades 40 pallar betinga ett värde på 3 miljoner -- så det ligger väl därikring med hänsyn till att priset har ökat sedan dess...

Publicerad 23 dec 2013
Citat:
De 40 pallarna med snus och cigaretter ska enligt tipset betinga ett värde på över tre miljoner kronor.
http://www.skaraborgslanstidning.se/...ch-cigaretter/

Denna gång var det ju 30 pallar.

Lite komiskt dock att chauffören som körde dem hävdar att han "låg och sov" i hytten medan bilen tömdes ... Tro´t den som vill ...

25 november, 2015
Citat:
Enligt uppgifter från Expressen var det 30 pallar snus som stals. Stölden upptäcktes vid fyratiden av chauffören som låg och sov i lastbilen under inbrottet. Polisen har en teori om hur gärningsmännen kan ha forslat snuset från platsen men har ännu ingen misstänkt.
http://www.trailer.se/30-pallar-snus...-fran-lastbil/

Jag för övrigt också en teori om hur de kan ha forslat snuset .. Jag gissar på en annan lastbil .. undrar om polisen är inne på samma linje
Citera
2015-11-25, 12:42
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Nej, de måste de inte ha. Eftersom de lika gärna kan plocka ut vinst ur sina bolag och använda ..Plockar jag ur vinsten ur mitt bolag så lär ju ingen direkt kontrollera om jag köper glass eller snus för den - eller om jag väljer att resa upp den eller köpa svartsprit för den ..

Då blir det ju skattade pengar man handlar med och det lär ju inte vara så lönsamt....

Citat:
Jag undrar också -- om du nu tror att det handlar om ett beställningsjobb är då din tes att det är en storsnusare i farten som beställt 30 pallar för eget bruk?
Eller tror att det också i ett sådant scenario handlar om någon som tänker sälja vidare i olika led?
Jag bara undrar vilken skillnad det är du tänker dig?

Det är väl klart det skall säljas. Skillnaden är ju att i det fall det är fråga om ett "beställningsjobb" att man har läggning för större del av partiet. Det mindre troliga alternativet, att någon opportunistiskt lagd kriminell individ lagt vantarna på pallarna för att eventuellt hitta köpare efterhand, verkar vara mindre troligt enligt min mening.
Tror heller inte att vi helt ska bortse från möjligheterna till ev. försäkringsbedrägeri i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in