2015-11-24, 19:10
Medlem
Snubblade över denna trailern och den ser ganska fet ut.
https://www.facebook.com/1tvnews/videos/1220408677975399/

Rysk film som kommer ut 2016, och google säger mig att Викинг det betyder Viking.
All information jag hittat är på ryska (letat i flera sekunder) utom engelska wikipedia som er ut att vara skriven av google translates än mindre begåvade broder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Viking_(film)
Citat:
Viking (Викинг) is a 2016 historical action film by director Andrei Kravchuk, winner of the best fiilm award at 2005 Berlin International Film Festival',

Handling utspelar sig i(?) Sverige, antar att det är dålig engelska om man ser på namnen som inte låter direkt svenska.
Citat:
Kievan Rus, late 10th century. After the death of his father, Svyatoslav I, ruler of Kievan Rus, the young Viking prince Vladimir of Novgorod (Danila Kozlovsky) is forced into exile across the frozen sea in Sweden to escape his treacherous half-brother Yaropolk (Aleksandr Ustyugov), who has murdered his other brother Oleg (Kirill Pletnyov) and conquered the Viking territory of Kievan Rus. The old warrior Sveneld (Maksim Sukhanov) convinces Vladimir to assemble a Varangian armada, hoping to reconquer Novgorod from Yaropolk and ultimately face the mighty Byzantine forces.

Vad tror ni om att?
Ryssarna har ju en hel del begåvade konstnärer i bagaget så hade varit kul om det kom lite högbudgetfilmer från dom.
Citera
2015-11-24, 19:16
Medlem
Hittade en engelsk artikel på den från wikin:
http://www.screendaily.com/news/leviathan-producer-takes-aim-with-duellist/5085878.article

Budget: $12.5m
Genre: mix of adventure, drama and action
Producent: Alexander Rodnyansky
Regissör: Alexey Mizgirev
Skådisar: French actress Fanny Ardant and Russia’s Ekaterina Vilkova, French actor Vincent Cassel or the Russian actor Vladimir Mashkov

Ovan sida säger att det utspelar sig på 1800-talet och wikin säger att det utspelar sig på 900-talet.
Den heter Viking så jag gissar mer på det sistnämnda.
Citera
2015-11-24, 19:17
Medlem
Blev så besviken när Mel Gibsons Viking film inte blev av. Den hade nog blivit en fullträff!

Får se hur denna blir. Trailern ser snygg ut men för att verkligen tas tillbaka tusen år så vill man att språken ska bli rätt. Något Mel Gibson hade lyckats med! Ganska trist ifall de pratar modern ryska och någon krasslig svenska.

I alla fall kul att Ryssland tar del av sitt Viking härkomst och historia dem med. Om inte det blir en Anti-skandinavisk film då med ryska propaganda.
Senast redigerad av Papaoutai 2015-11-24 kl. 19:23.
Citera
2015-11-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Blev så besviken när Mel Gibsons Viking film inte blev av. Den hade nog blivit en fullträff!

Får se hur denna blir. Trailern ser snygg ut men för att verkligen tas tillbaka tusen år så vill man att språken ska bli rätt. Ganska trist ifall de pratar modern ryska och någon krasslig svenska.

I alla fall kul att Ryssland tar del av sitt Viking härkomst och historia dem med.
Ryska och franska skådisar, så har svårt att se att språken kommer bli realistiska. Särskilt när det verkar som att den riktar sig främst till rysk publik (med tanke på det begränsade internationella innehållet på nätet). Ryssar är nationalister. Cinemagrafiskt sett säkert ungefär där hollywood var på 80-talet när det gäller den aspeketen. Det vill säga, folk från utlandet pratar med valfri brytning - även när de pratar med varandra.
Störande nu när du påpekar det.

Appropå Mel Gibson, visste inte att han hade planerat en vikingfilm, hade blivit fantastisk. Synd att han gick till attack på den amerikanska filmindustrins ägare
Han hade uträttat stordåd för duken.
Citera
2015-11-24, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleWhale
Ryska och franska skådisar, så har svårt att se att språken kommer bli realistiska. Särskilt när det verkar som att den riktar sig främst till rysk publik (med tanke på det begränsade internationella innehållet på nätet). Ryssar är nationalister. Cinemagrafiskt sett säkert ungefär där hollywood var på 80-talet när det gäller den aspeketen. Det vill säga, folk från utlandet pratar med valfri brytning - även när de pratar med varandra.
Störande nu när du påpekar det.

Appropå Mel Gibson, visste inte att han hade planerat en vikingfilm, hade blivit fantastisk. Synd att han gick till attack på den amerikanska filmindustrins ägare
Han hade uträttat stordåd för duken.

Precis som i ryska filmen "The Sovereign's Servant" (Slaget vid Poltava) ifrån 2007 filmen om det stora nordiska kriget. Franska och ryska skådespelare i den med. Och svenskan var seriöst usel i den när karolinerna pratade. Haha. Och Karl den tolfte snackade franska i den. Ganska kul då han vägrade tala franska enligt historian och hade enorm förkärlek för svenska språket som han ansåg var lika vackert.

En sak jag inte gillade med Mel Gibsons Viking film idé är att han ville att Leonardo Dicaprio skulle spela huvudrollen, kan inte riktigt se honom som en Viking typ. Plus språket hade vart på fornordiska och efter att bara hört Dicaprios Tyska i en film så, meh!
Citera
2015-11-24, 20:36
Medlem
Citat:
En sak jag inte gillade med Mel Gibsons Viking film idé är att han ville att Leonardo Dicaprio skulle spela huvudrollen, kan inte riktigt se honom som en Viking typ. Plus språket hade vart på fornordiska och efter att bara hört Dicaprios Tyska i en film så, meh!
Just fornnordiskan som hade gjort den cool. Precis som the passion och apocalypto får en extrem extra boost på grund av just språket.

Ursäkta att jag går OT i min egen tråd.
Citera
2015-11-24, 20:39
Medlem
Citat:
Just fornnordiskan som hade gjort den cool. Precis som the passion och apocalypto får en extrem extra boost på grund av just språket.

Ursäkta att jag går OT i min egen tråd.

Älskar Apocalypto. En utav mina favoritfilmer! Det sägs att riktiga Maya indianer behöver se den textad fast de talar Maya språket dock haha!

Men ja. Fan att det blev sånt strul i Hollywood där med Mel.
Citera
2015-11-24, 20:57
Medlem
Citat:

Fast det hade väl inte varit ett problem då det är ytterst få (om ens någon?) som förstår och kan urskilja bra/dålig fornnordiska. Jämförelsen med tyska haltar ju något då det är flera miljoner människor världen över som förstår och kan urskilja en dålig tysk accent.
Citera
2015-11-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexie123
Fast det hade väl inte varit ett problem då det är ytterst få (om ens någon?) som förstår och kan urskilja bra/dålig fornnordiska. Jämförelsen med tyska haltar ju något då det är flera miljoner människor världen över som förstår och kan urskilja en dålig tysk accent.

Islänningar kan väl typ. Fornordiska bör låta som isländska och Dicaprio kanske hade fuckat upp det? Jag tyckte hans tyska lät rätt dålig i den shutter island. Och hans mor är väl tyska om inte jag minns fel.
Citera
2015-11-24, 22:16
Medlem
Känns som det är mer för pengarna än vad en hollywoodrulle skulle ge. 12 mill är inte så mycket om man jämför.
Men de kan ju använt all budget till trailern, men känns inte så.

Citat:
Älskar Apocalypto. En utav mina favoritfilmer! Det sägs att riktiga Maya indianer behöver se den textad fast de talar Maya språket dock haha!

Men ja. Fan att det blev sånt strul i Hollywood där med Mel.
Maya för 600-700 år sedan och Maya idag, klart det är annorlunda. Så är ju bra på ett sätt. Förstår inte svenska från sent 1400-tal som är i närheten av när apocalypto utspelar sig.

Karlakrönikan, sent 1400-tal, på svenska:
Citat:
Ok siger iak ider wthen fare
Ider kungh vil iak ey ware
Wi wiliom ther til en bonde taka
Hwem Sancte Erik wnner oss rake
Ok sethien på Moresten wthen skam.

http://www.gutamal.org/om-det-gutniska-spraket/hur-talade-vara-gutniska-forfader-under-medeltiden/

Man kan väl lista ut 70-100% beroende på hur duktig man är, men en hel film, nej.
Just därför en vikingfilm på fornnordiska hade varit riktigt coolt.
Senast redigerad av PurpleWhale 2015-11-24 kl. 22:22.
Citera
2015-12-08, 22:46
Medlem
HinGambleGoths avatar
Jag tycker den verkade spännande, Vikingar i österled är ett nytt och intressant tema också, känner av en råhet i trailern, men det kan tyvärr bli lökigt.

Gillar Vendelhjälmen i slutet.

Citat:
Känns som det är mer för pengarna än vad en hollywoodrulle skulle ge. 12 mill är inte så mycket om man jämför

Hollywoodproduktioner är extremt slösaktiga, produktionsbolagen och filmfacken är inte direkt effektiva, sen är det nog avsevärt mycket billigare att spela in i Ryssland än i USA.

Citat:
Man kan väl lista ut 70-100% beroende på hur duktig man är, men en hel film, nej.
Just därför en vikingfilm på fornnordiska hade varit riktigt coolt.

Fornnordiska är det mest väldokumenterade forngermanska språket och att skriva dialog vore lätt, man skulle kunna välja en särskild dialekt vid en särskild tidpunkt om så krävs. I det här fallet 1000-tals svenska.
Citera
2015-12-12, 09:33
Medlem
Eftersom det inte släpps allt för många vikingafilmer så försöker jag att se allt i genren, den här kommer jag absolut att se om tillfälle ges. Det är mycket sällan dessa filmer är något att ha så förhoppningarna är låga men förr eller senare måste det ju komma en bra vikingafilm så hoppet överger mig aldrig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in