2015-11-23, 01:36
Medlem
FrankieStubbss avatar
Jag har tillbringat en hel del tid i de sdra delarna av Amerikas frenta stater de senaste ren arbetets vgnar och har i och med detta blivit mycket frtjust i den traditionella negermaten som r mycket populr dr och serveras p otaliga restauranger och matstllen i den mn efterfrgan samt plats finnes.

Mycket rustik och vlsmakande frplgnad dr rvarorna utnyttjas p det bsta stt som kan tnkas trots att de kanske inte ser s mycket ut fr vrlden i sitt ursprungliga skick?

Jag hade sjlv turen att inviteras till en strre familjesammankomst dr maten tillreddes av en riktig expert p omrdet, en urgammal mormor till en god vn jag lrde knna.

Hon odlade sina grnsaker sjlv och r en av de skickligaste kockar jag ngonsin har haft njet av att avnjuta.

Nu till frgan.

Frgan: Existerar det ngot etablissemang i Sverige som serverar traditionell Soul Food?

Mvh.
Citera
2015-11-23, 09:22
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieStubbs
Jag har tillbringat en hel del tid i de sdra delarna av Amerikas frenta stater de senaste ren arbetets vgnar och har i och med detta blivit mycket frtjust i den traditionella negermaten som r mycket populr dr och serveras p otaliga restauranger och matstllen i den mn efterfrgan samt plats finnes.

Mycket rustik och vlsmakande frplgnad dr rvarorna utnyttjas p det bsta stt som kan tnkas trots att de kanske inte ser s mycket ut fr vrlden i sitt ursprungliga skick?

Jag hade sjlv turen att inviteras till en strre familjesammankomst dr maten tillreddes av en riktig expert p omrdet, en urgammal mormor till en god vn jag lrde knna.

Hon odlade sina grnsaker sjlv och r en av de skickligaste kockar jag ngonsin har haft njet av att avnjuta.

Nu till frga
Frgan: Existerar det ngot etablissemang i Sverige som serverar traditionell Soul Food?

Mvh.

Hur gick det till frsta gngen? Gick du fram frga efter "nigger food" "bring me that boy"
Vad jag vet finns det inge soulfood restaurang i Sverige som serverar den riktiga creolska soulfooden. Vad jag vet dock jvligt tveksam att det finns. Mnga restaruranger har namn som nstan antyder att det har soulfood/creol men de har missat hela grejjen med maten oftast bara
Citera
2015-11-23, 10:20
Medlem
Slints avatar
Har dom inte ppnat en KFC i Malm? Vet dock inte om de ven har vattenmelon dr.
Citera
2015-11-23, 10:43
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Har dom inte ppnat en KFC i Malm? Vet dock inte om de ven har vattenmelon dr.
KFC r s mycket industriell skrpmat det bara gr.
Jag tror det blir svrt att hitta riktig Soul Food eller annan riktigt tillagad etnisk mat.
Problemet r lnelget i Sverige. Det tar tid att laga sdan hr mat och d kostar det. Tid r inget problem i fattigare lnder dr rvarorna str fr kostnaden.
Citera
2015-11-23, 18:29
Moderator
rotadents avatar
Det r rtt klent med kreolsk/cajun-mat i Sverige. Marie Laveau p Sdermalm i Stockholm har den inriktningen, men jag har ingen aning om det r bra. Har inte tit dr p lnge och d t jag annat. Sen finns Monks American Bar, terigen ingen koll p hur maten r, men de har den typen av mat. Dr har jag bara druckit l, aldrig tit. Det r det jag kan komma p i Stockholm.

Det r det jag kan komma p sdr p rak arm, vriga Sverige vet jag inte alls.
Citera
2015-11-23, 18:59
Medlem
dankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det r rtt klent med kreolsk/cajun-mat i Sverige. Marie Laveau p Sdermalm i Stockholm har den inriktningen, men jag har ingen aning om det r bra. Har inte tit dr p lnge och d t jag annat. Sen finns Monks American Bar, terigen ingen koll p hur maten r, men de har den typen av mat. Dr har jag bara druckit l, aldrig tit. Det r det jag kan komma p i Stockholm.

Har tit p Marie Laveau ett par gnger och aldrig blivit besviken s den restaurangen kan jag rekommendera. Har aldrig haft frmnen att smaka riktig soul food s kan inte svara p hur autentisk maten p Marie Laveau egentligen r.

r lite avundsjuk p dig, blir alltid sjukt sugen nr man ser film dr en afroamerikansk hundraringen slevar upp en massa mos, ktt och gravy.
Citera
2015-11-23, 22:29
Medlem
Dongles avatar
Kolla Austin Food Works i Stockholm.
Mat inspirerad av den amerikanska sdern.
Inget fr kalorirknare.
http://www.austinfoodworks.se/
Citera
2015-11-24, 00:07
Medlem
Slints avatar
Nu har jag inte varit p Peppar p mnga r, men har fr mig att det jobbade en cajunneger i kket dr. Han var rtt tanig, hade p sig en keps, precis s man tnker sig en sn snubbe. Tror de serverade amerikanskt kk dr, men r osker om det fanns ngon "soul food" p menyn.
Citera
2015-11-24, 11:53
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent

Citat:
Ursprungligen postat av dankar
Har tit p Marie Laveau ett par gnger och aldrig blivit besviken s den restaurangen kan jag rekommendera. Har aldrig haft frmnen att smaka riktig soul food s kan inte svara p hur autentisk maten p Marie Laveau egentligen r.

r lite avundsjuk p dig, blir alltid sjukt sugen nr man ser film dr en afroamerikansk hundraringen slevar upp en massa mos, ktt och gravy.

Cajun- och kreolmat r ju inte alls samma sak som soul food.
Mig veterligen finns inget stlle i Stockholm som kr med soul food, trist nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in