2015-11-23, 01:36
Medlem
FrankieStubbss avatar
Jag har tillbringat en hel del tid i de södra delarna av Amerikas förenta stater de senaste åren å arbetets vägnar och har i och med detta blivit mycket förtjust i den traditionella negermaten som är mycket populär där och serveras på otaliga restauranger och matställen i den mån efterfrågan samt plats finnes.

Mycket rustik och välsmakande förplägnad där råvarorna utnyttjas på det bästa sätt som kan tänkas trots att de kanske inte ser så mycket ut för världen i sitt ursprungliga skick?

Jag hade själv turen att inviteras till en större familjesammankomst där maten tillreddes av en riktig expert på området, en urgammal mormor till en god vän jag lärde känna.

Hon odlade sina grönsaker själv och är en av de skickligaste kockar jag någonsin har haft nöjet av att avnjuta.

Nu till frågan.

Frågan: Existerar det något etablissemang i Sverige som serverar traditionell Soul Food?

Mvh.
Citera
2015-11-23, 09:22
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieStubbs
Jag har tillbringat en hel del tid i de södra delarna av Amerikas förenta stater de senaste åren å arbetets vägnar och har i och med detta blivit mycket förtjust i den traditionella negermaten som är mycket populär där och serveras på otaliga restauranger och matställen i den mån efterfrågan samt plats finnes.

Mycket rustik och välsmakande förplägnad där råvarorna utnyttjas på det bästa sätt som kan tänkas trots att de kanske inte ser så mycket ut för världen i sitt ursprungliga skick?

Jag hade själv turen att inviteras till en större familjesammankomst där maten tillreddes av en riktig expert på området, en urgammal mormor till en god vän jag lärde känna.

Hon odlade sina grönsaker själv och är en av de skickligaste kockar jag någonsin har haft nöjet av att avnjuta.

Nu till fråga
Frågan: Existerar det något etablissemang i Sverige som serverar traditionell Soul Food?

Mvh.

Hur gick det till första gången? Gick du fram å fråga efter "nigger food" "bring me that boy"
Vad jag vet finns det inge soulfood restaurang i Sverige som serverar den riktiga creolska soulfooden. Vad jag vet dock jävligt tveksam att det finns. Många restaruranger har namn som nästan antyder att det har soulfood/creol men de har missat hela grejjen med maten oftast bara
Citera
2015-11-23, 10:20
Medlem
Slints avatar
Har dom inte öppnat en KFC i Malmö? Vet dock inte om de även har vattenmelon där.
Citera
2015-11-23, 10:43
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Har dom inte öppnat en KFC i Malmö? Vet dock inte om de även har vattenmelon där.
KFC är så mycket industriell skräpmat det bara går.
Jag tror det blir svårt att hitta riktig Soul Food eller annan riktigt tillagad etnisk mat.
Problemet är löneläget i Sverige. Det tar tid att laga sådan här mat och då kostar det. Tid är inget problem i fattigare länder där råvarorna står för kostnaden.
Citera
2015-11-23, 18:29
Moderator
rotadents avatar
Det är rätt klent med kreolsk/cajun-mat i Sverige. Marie Laveau på Södermalm i Stockholm har den inriktningen, men jag har ingen aning om det är bra. Har inte ätit där på länge och då åt jag annat. Sen finns Monks American Bar, återigen ingen koll på hur maten är, men de har den typen av mat. Där har jag bara druckit öl, aldrig ätit. Det är det jag kan komma på i Stockholm.

Det är det jag kan komma på sådär på rak arm, övriga Sverige vet jag inte alls.
Citera
2015-11-23, 18:59
Medlem
dankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är rätt klent med kreolsk/cajun-mat i Sverige. Marie Laveau på Södermalm i Stockholm har den inriktningen, men jag har ingen aning om det är bra. Har inte ätit där på länge och då åt jag annat. Sen finns Monks American Bar, återigen ingen koll på hur maten är, men de har den typen av mat. Där har jag bara druckit öl, aldrig ätit. Det är det jag kan komma på i Stockholm.

Har ätit på Marie Laveau ett par gånger och aldrig blivit besviken så den restaurangen kan jag rekommendera. Har aldrig haft förmånen att smaka riktig soul food så kan inte svara på hur autentisk maten på Marie Laveau egentligen är.

Är lite avundsjuk på dig, blir alltid sjukt sugen när man ser film där en afroamerikansk hundraåringen slevar upp en massa mos, kött och gravy.
Citera
2015-11-23, 22:29
Medlem
Dongles avatar
Kolla Austin Food Works i Stockholm.
Mat inspirerad av den amerikanska södern.
Inget för kaloriräknare.
http://www.austinfoodworks.se/
Citera
2015-11-24, 00:07
Medlem
Slints avatar
Nu har jag inte varit på Peppar på många år, men har för mig att det jobbade en cajunneger i köket där. Han var rätt tanig, hade på sig en keps, precis så man tänker sig en sån snubbe. Tror de serverade amerikanskt käk där, men är osäker om det fanns någon "soul food" på menyn.
Citera
2015-11-24, 11:53
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent

Citat:
Ursprungligen postat av dankar
Har ätit på Marie Laveau ett par gånger och aldrig blivit besviken så den restaurangen kan jag rekommendera. Har aldrig haft förmånen att smaka riktig soul food så kan inte svara på hur autentisk maten på Marie Laveau egentligen är.

Är lite avundsjuk på dig, blir alltid sjukt sugen när man ser film där en afroamerikansk hundraåringen slevar upp en massa mos, kött och gravy.

Cajun- och kreolmat är ju inte alls samma sak som soul food.
Mig veterligen finns inget ställe i Stockholm som kör med soul food, trist nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in