Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-21, 09:57
  #1
Medlem
Hej.

Är 24 år, tjej, 170cm lång, 105kg.

Sedan 4-5 veckor tillbaka har jag börjat få sjukt jobbiga symptom. Jag har listat dem i anteckningsappen så jag klistrar helt enkelt in dem här:

Ont i:
Handleder, stelt, knakar. Ont när jag knyter handen. Känns som jag brutit något men det gör inte ont att vrida. Känns som benen i handleden måste knäckas till, de sitter fel. Kan inte ta i med handen/handleden utan att det gör ont och den ger vika med ett knak. SVAG.

Liknande med knäna, blivit värre senaste dagarna. Ont att böja, känns som nånting tar emot när jag sätter mig på huk.

Fötterna knakar på morgonen men sen måste jag ju använda dem under dagen på ett helt annat sätt än tex händerna som jag då tänker mer på. Fötterna gör ont på kvällen igen när jag vrider och sträcker ut dem. Lederna alltså

Armarna, stelhet, värk, domnar. Armbågarna knakar också. Som om de har kramp/är stelnade. Ont när jag trycker på armarna och sträcker mig. Inte när jag "använder muskeln"

Ben, stelhet. Liknande med armarna. Känns ibland som superduper träningsvärk, men har ej tränat. 20/11 fredag kväll: jättesvullna vrister, kompakt känsla i vaderna - lymfödem? Känns "trångt" att böja benet som att det är för mycket ben bakom knät

Sköldkörteln?
Fibromyalgi?
Nån form av artos?
Reumatism?
Psoriasis?


Ja ni hör ju. Sjukt jobbigt, känns som lederna ska gå av vilken sekund som helst (de som belastas), känsla av kompakthet(?) i benen när jag går och står, de svullnar. Svårt att böja knäna pga känns som de är för "trångt"/svullet/vätskefyllt(?) i skinnet liksom, för att kunna böja. Känns som jag behöver knäcka handlederna/armbågarna/axlarna men det gör även sjukt ont där. Är varm i lederna också.

Vad är detta? Någon som har nån idé eller har varit med om nåt liknande?

Tackohej
Citera
2015-11-21, 10:23
  #2
Medlem
Hmm.. Kan med allra största säkerhet avskriva artros direkt. Dels pga din ålder (artros som yttrar sig i symtom före 40års-ålder är ovanligt, före 30 nästan obefintligt), dels pga den generella smärtan/stelheten i kroppen (har svårt att se att du skulle ha artritiska förändringar i så många leder).

Har du reumatism i släkten? Hur har problemen uppstått - första gången?, kom det plötsligt en morgon eller har de smugit sig på? etc.

Det låter oavsett som att din kropp har drabbats av en generell led- och muskelinflammation av någon hereditet, varpå jag bara har en sak att säga egentligt - ring 1177 alternativt ring din vårdcentral eller husläkare, du behöver en kroppslig undersökning (inte en bedömning via Flashback).
Citera
2015-11-21, 10:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannesss
Hmm.. Kan med allra största säkerhet avskriva artros direkt. Dels pga din ålder (artros som yttrar sig i symtom före 40års-ålder är ovanligt, före 30 nästan obefintligt), dels pga den generella smärtan/stelheten i kroppen (har svårt att se att du skulle ha artritiska förändringar i så många leder).

Har du reumatism i släkten? Hur har problemen uppstått - första gången?, kom det plötsligt en morgon eller har de smugit sig på? etc.

Det låter oavsett som att din kropp har drabbats av en generell led- och muskelinflammation av någon hereditet, varpå jag bara har en sak att säga egentligt - ring 1177 alternativt ring din vårdcentral eller husläkare, du behöver en kroppslig undersökning (inte en bedömning via Flashback).

Hej, jo jag har förstått att det är så, men det är läskigt mycket som stämmer in när en läser symptomen. Men det är väl sant som du säger då det sitter i så många leder.

Jag har artros i släkten, det var därför jag reagerade lite extra. Reumatism vet jag inte, men det stämde liksom också in. För cirka fyra veckor sedan kände jag en.. "ömhet" i kroppen, likt träningsvärk, jättemycket mjölksyra - den känslan - när jag sträckte ut mig. Det höll i sig några dagar, sedan kom också stelheten. Det började i handlederna, sen armbågarna, knäna, fotlederna. Inget i höfterna vad jag märkbart kan känna. Proceduren med att trä en tröja över huvudet leder till knakande/knäckande i handleder, axlar, nacke. Enkla grejer som att skruva upp burkar fuckar upp handleden totalt.

Tog på mig stödstrumpor nyss, det kändes skönt men är ju inte hela lösningen på problemet.

Jag har en tid hos min husläkare på måndag eftermiddag men är lite orolig då det känns som typiskt diffusa symptom som kan avfärdas lätt med "gå hem och vila och träna lagom" = fast i sjukvårdscirkeln. Ja, lite oros/katastroftankar här, vassego.

Nä men allvarligt talat så är jag mest en kontrollmänniska som vill ha koll på vad det kan vara, vill ej bli chockad på måndag.
Citera
2015-11-21, 15:43
  #4
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walkidiotwalk
Jag har en tid hos min husläkare på måndag eftermiddag men är lite orolig då det känns som typiskt diffusa symptom som kan avfärdas lätt med "gå hem och vila och träna lagom" = fast i sjukvårdscirkeln. Ja, lite oros/katastroftankar här, vassego.

Nä men allvarligt talat så är jag mest en kontrollmänniska som vill ha koll på vad det kan vara, vill ej bli chockad på måndag.

Oavsett vad du är för slags människa kommer kroppen för en del människor att bete sig mycket ologiskt. Vi är avancerat biologiska varelser -ingen Ikeas Billy-bokhylla.

Åk med livet fram till måndag.
Citera
2015-11-21, 17:45
  #5
Medlem
Oavsett vad det är så tror jag att du behöver gå ned i vikt. Över 100 kilo på 170 cm är inget bra för lederna.
Citera
2015-11-21, 18:36
  #6
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bmedlem
Oavsett vad det är så tror jag att du behöver gå ned i vikt. Över 100 kilo på 170 cm är inget bra för lederna.

Där har du en poäng men övervikten borde inte ge problem i TS hand?
Citera
2015-11-21, 18:42
  #7
Medlem
AlmaBerlinWalterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Där har du en poäng men övervikten borde inte ge problem i TS hand?

Det kan de. Gikt kan man få pga. övervikt, och kan sätta sig i lederna.

Alma Berlin
Citera
2015-11-21, 22:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmedlem
Oavsett vad det är så tror jag att du behöver gå ned i vikt. Över 100 kilo på 170 cm är inget bra för lederna.

Hej, jo det är jag väl medveten om, skrev ut det då jag själv misstänkte att det kanske har att göra med det. De senaste 5 månaderna har jag gått upp 20 kilo. Men dessa smärtsamma symptom har kommit de senaste 3-4 veckorna, så visst kan det ha påverkat men jag har svårt att se att det är enda anledningen, eller vad tror du?
Citera
2015-11-21, 22:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Oavsett vad du är för slags människa kommer kroppen för en del människor att bete sig mycket ologiskt. Vi är avancerat biologiska varelser -ingen Ikeas Billy-bokhylla.

Åk med livet fram till måndag.

Haha, jo, jobbar på "carpe diem"-inställningen men det är svårt. Är lätt (svårt?) hypokondrisk och är en sucker för katastroftankar..
Citera
2015-11-21, 22:40
  #10
Medlem
AlmaBerlinWalterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walkidiotwalk
Hej, jo det är jag väl medveten om, skrev ut det då jag själv misstänkte att det kanske har att göra med det. De senaste 5 månaderna har jag gått upp 20 kilo. Men dessa smärtsamma symptom har kommit de senaste 3-4 veckorna, så visst kan det ha påverkat men jag har svårt att se att det är enda anledningen, eller vad tror du?

Det är garanterat din vikt. Du måste ner!

Alma Berlin
Citera
2015-11-21, 22:47
  #11
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walkidiotwalk
Haha, jo, jobbar på "carpe diem"-inställningen men det är svårt. Är lätt (svårt?) hypokondrisk och är en sucker för katastroftankar..

Ok, nja tänkte inte på fånga dagen. En sak, ta inte illa upp, -om du nu har sånt kontrollbehov över din kropp m.m. -hur kunde vikten bara flyga iväg så där?

Som sagt, ingen menad udd i den frågan....
Citera
2015-11-22, 08:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walkidiotwalk
Hej, jo det är jag väl medveten om, skrev ut det då jag själv misstänkte att det kanske har att göra med det. De senaste 5 månaderna har jag gått upp 20 kilo. Men dessa smärtsamma symptom har kommit de senaste 3-4 veckorna, så visst kan det ha påverkat men jag har svårt att se att det är enda anledningen, eller vad tror du?

80 kg på 170 cm är också för mycket. Sök en doktor, få dina leder undersökta och ta lite prover för att screena för reumatiska sjukdomar. Om allt är normalt så borde du prioritera att komma ned till normalt BMI.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback