2015-11-20, 17:48
Medlem
JustZlatans avatar
Jag undrar hur man gör pulverextrakt av rosenrot. Jag har 50 gram torkad rosenrot och jag vill nu göra ett pulver av det så att det kan lösas upp i vatten eller i magen. Man kan ju använda ett rivjärn men då löses ju inte pulvret upp sig vilket det bör göra.

Är det någon slags maskin man behöver?
Citera
2015-11-20, 18:33
Medlem
Vet ingenting om just rosenrot, men rötter består (antar jag i alla fall) av både lösliga och olösliga delar. De olösliga delarna (t ex cellulosa) har man ingen större nytta av, så de bör avlägsnas på något sätt. Jag har för mig att man gör lakritspulver genom att laka ur lakritsrot i vatten och sen indunsta lösningen som blir. Vet dock inte om det blir så värst mycket pulver om man gör samma sak med 50 gram rosenrot.
Citera
2015-11-20, 18:56
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Vet ingenting om just rosenrot, men rötter består (antar jag i alla fall) av både lösliga och olösliga delar. De olösliga delarna (t ex cellulosa) har man ingen större nytta av, så de bör avlägsnas på något sätt. Jag har för mig att man gör lakritspulver genom att laka ur lakritsrot i vatten och sen indunsta lösningen som blir. Vet dock inte om det blir så värst mycket pulver om man gör samma sak med 50 gram rosenrot.

Det låter ganska komplicerat och kanske inte är värt besväret om 50 gram inte blir så mycket pulver. Är det bättre att göra en alkoholbaserad tinktur?
Citera
2015-11-21, 11:44
Medlem
Vet ärligt talat inte så mycket om tinkturer, men sökte och hittade det här, http://www.rolv.no/urtemedisin/diver...rottinktur.htm
Citera
2015-11-21, 14:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Om du bara maler roten i en kvarn eller på ett rivjärn så får du förvisso ett pulver men inte ett extrakt. Ett extrakt är ju något som man extraherat ("sugit ut") ur något annat, inte bara att man maler ner hela skiten.

Lars H hittade ju hur man gör tinkturen, laka ur godsakerna med alkohol och sedan är frågan om man kan koka bort alkoholen och få ett pulver. Frågan är vad det är man extraherar. Är det flyktiga oljor så skiter det sig med pulver, det gäller att det är något som är i fast form i rumstemperatur åtminstone. Annars är det väl bara att skippa pulvret och behålla det som flytande tinktur.
Citera
2015-11-21, 15:31
Medlem
Man kan ju också tänka sig att dränka in t.ex. druvsocker med extrakt, torka det och mala det till pulver. Kanske det smakar bättre?
Citera
2015-11-21, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du bara maler roten i en kvarn eller på ett rivjärn så får du förvisso ett pulver men inte ett extrakt. Ett extrakt är ju något som man extraherat ("sugit ut") ur något annat, inte bara att man maler ner hela skiten.

Lars H hittade ju hur man gör tinkturen, laka ur godsakerna med alkohol och sedan är frågan om man kan koka bort alkoholen och få ett pulver. Frågan är vad det är man extraherar. Är det flyktiga oljor så skiter det sig med pulver, det gäller att det är något som är i fast form i rumstemperatur åtminstone. Annars är det väl bara att skippa pulvret och behålla det som flytande tinktur.
Vatten är kanske bättre än alkohol om man vill ha ett pulver. Alkohol löser nog mest upp eteriska oljor mm som du skriver. Men jag är inte säker, vad finns det för fasta/kristallina ämnen som det kan vara fråga om här som ändå löser sig i alkohol?
Citera
2015-11-21, 19:04
Medlem
Citat:
Vatten är kanske bättre än alkohol om man vill ha ett pulver. Alkohol löser nog mest upp eteriska oljor mm som du skriver. Men jag är inte säker, vad finns det för fasta/kristallina ämnen som det kan vara fråga om här som ändå löser sig i alkohol?

En del av dem räknas upp här. Det verkar mest röra sig om olika glykosider.
Citera
2015-11-21, 20:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Vet ärligt talat inte så mycket om tinkturer, men sökte och hittade det här, http://www.rolv.no/urtemedisin/diver...rottinktur.htm

Tack! Vettig information där.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Det följde med en broschyr på engelska när jag köpte de torkade rosenrötterna. På den stod det att man kan göra alkholbaserad tinktur, men även göra det som te. Då kokar man upp vatten och sen låter de rivna bitarna koka upp/brygga/dra ihop sig i 4 timmar. Jag förstår inte hur det ska gå till om vattnet ska koka eller hålla sig varmt i 4 timmar. "Let it brew for 4 hours", står det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
En del av dem räknas upp här. Det verkar mest röra sig om olika glykosider.

Just precis. Det är främst rosavin och salidroside som man vill ha ut av rosenrot.
Senast redigerad av JustZlatan 2015-11-21 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in