• 1
  • 2
2005-11-05, 00:52
Medlem
Don Fadsos avatar
Alla har vi mist illusion efter illusion. T.ex nr tomten inte lngre fanns, nr det visade sig att dden tog lskade ifrn oss och nr krleken inte lngre gick att lita p.

Den illusion som jag har haft svrast att tackla frlusten av och som mer n ngon annan har ftt mitt liv att frlora sin mening r konstigt nog illusionen att nikotinberoende frhjer livsvrdet. Jag r numera nikotinfri och borde sprudla av gldje men det enda jag knner r bitterhet, sorg och tomhet.

Vilka illusioner saknar ni mest?
Citera
2005-11-05, 01:05
Medlem
TTls avatar
Nr man inte kan kalla sig "barn" lngre.
Citera
2005-11-05, 01:05
Medlem
Le Grand Matres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Vilka illusioner saknar ni mest?
Jag trodde att mnniskor ville varandra vl. Ack vad jag bedrog mig.
Citera
2005-11-05, 13:39
Medlem
Nomoss avatar
Bea: Människan behöver tro på det overkliga, det ogripbara, det oförståndiga och ologiska vansinniga. I all sin förståndighet förlorar människan till slut förståndet. För mycket verklighet gör människan nedstämd. Illussionen är en oas mitt i detta förståndiga.
Abe: Människan bör eftersträva sanningen framför allt, osanningar och okunnighet, mystik och vidskepelse får människan att frukta, att paranoid titta sig omkring efter älvor, knytt, demoner och häxor. I den oförställda verkligheten finns inget att frukta, ingenting overkligt är verkligt.
Bea: men till vilken nytta? mådde inte människan trots allt gott under den beskyddande faderliga guden? Är människan idag mindre rädda och mindre okunniga än tidigare? är inte okunnigheten konstant liksom rädslan?
Abe: Du menar att gud är en illussion? Jag tror att människans rädsla inflr livet beror på ovana, inte trolöshet. De första generationerna som tvingas stå på egna ben, bli sina egna gudar och tro på sin egen förmåga, upplever ett obehag och en känsla av att vara utelämnad, men det är övergående.
Bea: Nej, jag menar att gud är onåbar och utanför den begripliga sanningen. Gud finns, men går inte att definiera eller kategorisera.
Abe: så, du tror att människan så småningom kommer att återvända till Gud?
Bea: det är jag övertygad om, är det något människan idag saknar utan att veta om det så är det Gudstron. Gud behöver inte stå ivägen för sanningen om den materiella tillvaron, gud behövs som motvikt till förnuftet.
Finner du det inte lustigt att människor idag ser sig som "upplysta" och fria från guds illussioner, ändå dras barn och ungdomar till aktiviteter som mer än något annat vill skapa känslan av illussion och utomjordiskhet? Jag tänker på datorer som simulerar andra världar än vår egen. Ser du där inte det djupt mänskliga behovet att fly tankarna in i en något obegripligt och utomvärldsligt?
Abe: jag har också sett detta, men jag anser inte att det mänskliga i detta avseende är något positivt. Det är bara en tidsfråga innan det inte går att skilja verkligheten från illussionen, där illussionen till och med kan tänkas överträffa den förnuftsmässiga verkligheten. Där inser du faran i det illussoriska, när människan inte längre kan dra en distinkt linje mellan det verkliga och det overkliga. Det är därför jag anse att vi ska vända oss till varandra, försöka förstå varandra, ge varandra tröst om så behövs, istället för att vända oss från varandra till något overkligt. Förnuftet leder oss här i en djupt humanistisk riktning.
Hos vem känner du störst trygghet, i din älskades famn eller i guds?
Citera
2005-11-05, 14:08
Medlem
Illusionen om att slaveriet skulle upphra nr man vl var klar med sin skolgng- att allting skulle g som en vilda vanadis-rutschis rtt in i yrkeslivet, villa och allt.

Nu sitter jag hr, arbetsls!
Citera
2005-11-05, 14:17
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Jag trodde att mnniskor ville varandra vl. Ack vad jag bedrog mig.
Den villfarelsen blev man snabbt av med.
Citera
2005-11-05, 14:21
Medlem
Nomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highgrade
Illusionen om att slaveriet skulle upphra nr man vl var klar med sin skolgng- att allting skulle g som en vilda vanadis-rutschis rtt in i yrkeslivet, villa och allt.

Nu sitter jag hr, arbetsls!

Abe: Med en instllning och frhoppning om att det goda livet skulle servera sig sjlvt r det inte konstigt om du r arbetsls. En slav arbetar under omnskliga frhllanden, bunden till en omnsklig hrskare, beskriv din omnskliga gare och dina omnskliga frhllanden som slav.
men vet detta, du kommer alltid att vara slav s lnge du underkastar dig det, s visa lite virtu.
Citera
2005-11-05, 15:58
Medlem
Eross avatar
Sitter i samma sits som dig, sluta rka fr en vecka sen.. Det knns faktiskt lite tomt. Men grejen r om man ska slut amed ntt s mste man brja med ngontint annat, t ex ngonting sund fr kroppen ( styrke trnings) . Man mste fylla det tomhlet som nikotinet lmnar efter sig, psykologiskt.

Fr man har juh rkt s lnge, d har man varit sysselsatt med att pilla runt med gld runt munnen.

Det r drfr s mnga gr upp i vikt nr dom sluta rka, istllet fr att sysselstta sig med rkning s sysselstter dom sig med att ta mat, framfrallt chokald o godis (drog nr2).

Allt som frvinner lmnar utrymmer t ngontong annat? Fyll det utrymmet med.... ?

Snusning?
Citera
2005-11-05, 22:13
Medlem
Slivars avatar
Att det skulle vara ltt att st utanfr samhllet bara man hade hjlp av kamrater...kamraterna fll ju ganska snabbt och jag med dom.
Citera
2005-11-06, 08:55
Medlem
lindells avatar
Till Nomos med anledning av den intressanta diskussionen:
Fr min del r Gud inte en tom illusion och Gud r inte onbar.
Motiveringarna kan lsas mera i detalj i mina lnkar.
Citera
2005-11-06, 10:37
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Alla har vi mist illusion efter illusion. T.ex nr tomten inte lngre fanns, nr det visade sig att dden tog lskade ifrn oss och nr krleken inte lngre gick att lita p.

Den illusion som jag har haft svrast att tackla frlusten av och som mer n ngon annan har ftt mitt liv att frlora sin mening r konstigt nog illusionen att nikotinberoende frhjer livsvrdet. Jag r numera nikotinfri och borde sprudla av gldje men det enda jag knner r bitterhet, sorg och tomhet.

Om du knner bitterhet, sorg och tomhet p.g.a. att du inte lngre r nikotinberoende s har du vl inte frlorat ngon "illusion att nikotinberoende frhjer livsvrdet" utan tvrtom tyckt dig ha insett att detta inte r ngon illusion utan en sanning? OK att detta mjligen ocks skulle kunna beskrivas som "frlusten av en illusion", men i s fall borde vl ocks frlusten av illusionen att tro p tomten betyda att du i stllet blivit vertygad om hans existens?

Och att det r smrtsamt att "dden tog lskade ifrn oss" r vl nrmast ett tecken p att varken dden eller krleken r en illusion.
Citera
2005-11-06, 10:41
Medlem
Makehastes avatar
Att man kan vara "sig sjlv".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto