2005-11-06, 14:29
Medlem
Le Grand Matres avatar
Att hgutbildade r bildade, eller ens intelligenta, r en annan illusion som frsvann ganska s snart - redan en mnad in p universtitetstudierna tror jag.
Citera
2005-11-06, 15:50
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Jag tror inte att jag saknar ngon av mina illusioner men hr r ngra jag mist:

* Att vrlden inte r determinerad.

* I fljd av punkt 1 att mnniskan skulle ha ngon form av fri vilja.

* Att det skulle finnas ett "krnsjlv" (ur traditionen frn grekernas "psych").

Vad jag saknar r dock ett barns naivitet infr vrlden. Jag ser med gldje tillbaka p tiden som barn i den mn det handlade om de problem man hade d. Dock saknar jag det enbart med utgngspunkt fr avd jag nu vet. Som barn r ju dennes problem lika stora mina problem idag r fr mig.
Citera
2005-11-06, 17:23
Medlem
Le Grand Matres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm

* I fljd av punkt 1 att mnniskan skulle ha ngon form av fri vilja.

* Att det skulle finnas ett "krnsjlv" (ur traditionen frn grekernas "psych").

Vad jag saknar r dock ett barns naivitet infr vrlden. Jag ser med gldje tillbaka p tiden som barn i den mn det handlade om de problem man hade d. Dock saknar jag det enbart med utgngspunkt fr avd jag nu vet. Som barn r ju dennes problem lika stora mina problem idag r fr mig.
Men det finns ju ett "krnsjlv". Bara fr att du inte upplevt det betyder inte att det inte finns. Illusionen hr r kanske att du trodde att du skulle bli medveten om detta, men att du inte klarade fr att XXXX. Men det r ju mest en illusion som baseras p dina metoders otillrcklighet...
Citera
2005-11-06, 19:07
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men det finns ju ett "krnsjlv". Bara fr att du inte upplevt det betyder inte att det inte finns. Illusionen hr r kanske att du trodde att du skulle bli medveten om detta, men att du inte klarade fr att XXXX. Men det r ju mest en illusion som baseras p dina metoders otillrcklighet...

Vi borde inte g in p vra diskussioner i en trd som denna. Du kan inte bevisa ett krnsjlv (statiskt, gudomlig gnista eller vad som helst) och jag kan inte bevisa ett dynamiskt mngfacetterat sjlv utgjort av flera bitar. Dremot r jag genom filosofiskt verlggande vertygad om att sjlvet inte r en krna. Detta p samma stt som vissa buddhister skulle jmfra jaget/sjlvet/anden etc som en vg p ett hav eller som Nietzsche beskriver sjlvet. Vi kan fortstta diskussionen men skriv till mig i PM eller liknande fr vi gr off topic om vi fortstter hr.
Citera
2005-11-07, 13:13
Medlem
KnHunDeNs avatar
Ack vilken underbar och melankolisk trd. Tillter en att minnas svunna frhoppningar.

Mste sga att jag i hg grad knner igen de illusioner Le Grand Matre beskriver. Och som illusioner de var, har jag likas sett dem skingras .

Jag har svrt att fullstndigt acceptera att vrlden saknar en extern eller metafysisk "mening". Nu lter det som jag skulle vara religis, men det r icke fallet. Jag har vandrat frn frestllningen att vi kartlgger tillvaron med hjlp av "vetenskapen" (i vid bemrkelse, bde dess praktiskt frankrade kunskapsbetonade vetenskap samt de helhetskonceptioner som frs fram genom humanioran) till min nuvarande uppfattning att vi skapar tillvaron med hjlp av "vetenskapen". I och med den senare uppfattningen kan jag inte undg att se hur "skapelsen" producerar "offer".

Sammantaget antar jag att jag vergett frestllningen att tillvaron kan nyanseras utifrn en skala gott - ont. Dessa dimensioner har frsvunnit fr mig, vilket inneburit att jag vergett tanken p strvan mot altruism.

Jag frbannar min tidigare dikotomi mellan "vetenskap" - "Tro" dr jag gav det frstnmnda ett ojmfrbart hgre vrde gentemot det senare. Att "veta" var det svra, att "tro" var en kausal efterfljd av "vetandet", drmed i det nrmaste gratis. Insikten att frhllandet r det motsatta har nrmast raserat mitt liv.

Citat:

Varfr inte frdjupa oss i diskussionen? Vi befinner oss i det relativt obeskta filosofi-forumet dr man kan ifrgastta den filosofiska relevansen i mnga frgestllningar. Nr vl en frgestllning uppstr r det min ringa sikt att det vore intressant att fullflja den.

Citat:
Vi borde inte g in p vra diskussioner i en trd som denna. Du kan inte bevisa ett krnsjlv (statiskt, gudomlig gnista eller vad som helst) och jag kan inte bevisa ett dynamiskt mngfacetterat sjlv utgjort av flera bitar. Dremot r jag genom filosofiskt verlggande vertygad om att sjlvet inte r en krna. Detta p samma stt som vissa buddhister skulle jmfra jaget/sjlvet/anden etc som en vg p ett hav eller som Nietzsche beskriver sjlvet. Vi kan fortstta diskussionen men skriv till mig i PM eller liknande fr vi gr off topic om vi fortstter hr.

En frga som definitivt uppstr hos mig r hur din uppfattning om vrlden som predeterminerad gr att infoga i en uppfattning om jaget som ngot dynamiskt och flyktigt? Skulle vara mycket tacksam om du kunde kasta lite ljus ver denna koppling. r mnniskan i tillvaron predeterminerad frutstter det ju en opverkbar krna som fundamentet fr predestinationen. Mnniskan "skapar" ju vrlden genom sitt perspektiv, s mnniskan r ju ihoptvinnad i den. r mnniskan dynamisk blir hennes skapelse av vrlden dynamisk likas.

Vore intressant att f frdjupa sig i diskussionen!
Citera
2005-11-07, 13:34
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Varfr inte frdjupa oss i diskussionen? Vi befinner oss i det relativt obeskta filosofi-forumet dr man kan ifrgastta den filosofiska relevansen i mnga frgestllningar. Nr vl en frgestllning uppstr r det min ringa sikt att det vore intressant att fullflja den.

Reglerna p Flashback sger fljande:

0.3. Hll er till mnet i trden.

Ska vi diskutera saker vidare r det nog till att skapa en ny trd och inte g off-topic i denna (vilkt jag iofs gr nr jag skriver detta ocks).
Citera
2005-11-07, 14:20
Medlem
Nomoss avatar
Citat:
Att man kan vara "sig sjlv".
Du har rtt. I samma stund som mnniskan yttrar sig om ngot frstller hon sig i ngon form. Att vara sig sjlv r sllan ngot positivt d sjlvet hos de flesta r skadat, srat, vanstllt, rrat och sjukt. Mnniskan spacklar ver sina inre defekter med hjlp av talet, kroppssprket och de yttre behagen. Det innersta r aldrig vackert, att vara sig sjlv vore att bjuda in en annan mnniska till ett skrckkabinett. Vi framstller oss alltid i bttre dager n vad vi egentligen r.

Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître

Du har en pong, det vore som att sga: det jag inte kan uppfatta eller verblicka existerar inte, vilket sklart r fel.

Men sjlvet gr fr den enskilda mnniskan aldrig att fnga, ingen mnniska frmr verblicka samtliga processer inom sig sjlv. Allt flyter. Sjlvet genomgr stndig frndring, ditt sjlv r inte detsamma som fr fem minuter sedan.
Att "upptcka" sjlvet kan i bsta fall liknas vid att finna det djuriska, det fundamentala och allmnna: jag har drifter, jag har begr, jag har behov.
Citera
2005-11-07, 14:36
Medlem
Le Grand Matres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomos
Du har en pong, det vore som att sga: det jag inte kan uppfatta eller verblicka existerar inte, vilket sklart r fel.

Men sjlvet gr fr den enskilda mnniskan aldrig att fnga, ingen mnniska frmr verblicka samtliga processer inom sig sjlv. Allt flyter. Sjlvet genomgr stndig frndring, ditt sjlv r inte detsamma som fr fem minuter sedan.
Att "upptcka" sjlvet kan i bsta fall liknas vid att finna det djuriska, det fundamentala och allmnna: jag har drifter, jag har begr, jag har behov.
Jag tror du blandar samman jaget med sjlvet.
Citera
2005-11-07, 15:17
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Ok folk börjar diskutera detta i den här tråden ändå så jag antar att vi kan fortsätta här och någon admin kan splitta tråden.

Betänk att jag nyligen applicerat det här tänkandet på mitt liv. Jag har tidigare haft en föreställning om att vi har en kärna i oss som är "självet". Dock har jag genom mina filosofiska studier kommit fram till att ett annat sorts tänkande är på sin plats. Förklaring av mitt påstående tidigare i tråden:

Självet är inte statiskt. Vi har ingen gudomlig gnista (i den traditionella formen av ordet) och det är själva idéen om ett kärnsjälv som jag går emot. Jag vill först påpeka att jag ogillar en uppdelning melan det materiella och det spirituella. Allt är relaterat till varandra och allt är i varandra. Vi har verkligheten här och det finns egentligen ingen uppdelning av den på så sätt att det ena kunde existera utan det andra osv.

Jag citerar ur en av mina tentor jag har haft på senare tid:

"Självet är kroppen i alla dess former. Lemmar och det vi idag kallar psyke etc. Det är en ständigt dynamisk process, något som ständigt går framåt. Något som aldrig är och aldrig har varit enhetligt. Den tar intryck och den ger intryck och utför en selektion och en tolkning av saker. Kroppen är aktiv och agerande. Det här Självet är vad som blint agerar. Det är blint för sig själv och därför är självinsikt något som är omöjligt. Det är starkt skilt från nukleus-jaget som bland annat Platon förespråkar. Det här är istället något som ständigt kan förändras. En liknelse som jag själv tycker om är Självet som en våg på havet. Den rullar fram på havet och har ständigt en form som vi kan identifiera som en våg. Men vattnet byts hela tiden ut i vågen på sin resa. Det gäller också Självet. Det får en form, det är en kropp genom de krafter som verkar i relation till varandra (som vattendropparna). Det är evig formande och evigt dynamiskt."

Jag gillar också Nietzsches ord här:

”den dödliga själen”
”själen som mångfald av subjekt”
”själen som drifternas och affekternas samhällsbygge”.

Detta i kontrast till idéen om självatomismen att själen är evig, oförstörbar eller oföränderlig. Och kom ihåg att min användning av orden själ och kropp inte är något som är separerat eller liknande. Själen är kroppen och kroppen är själen (eller vilka andra ord man nu väljer att använda).

Hela verkligheten utgörs av krafter och energier som påverkar varandra. Det blir en orsak och verkan i dess effekt och om en kula stöter mot en annan kula (som inte går sönder) så rullar den andra kulan iväg (om inget ligger som hinder för den). På så sätt har jag också en sorts tro på en biologisk determinism. Jag är dock fortfarande osäker på om jag gillar slumpen dvs att naturen agerar och reagerar och att det finns vissa slumpmässiga effekter utifrån orsaken eller om allt kan beräknas om vi har all tillgänglig data. Vår vilja är tex inte alls en "fri vilja" utan ett uttryck för vilka krafter som är dominerande i oss. Vi själva kan inte välja dessa krafter.

Eftersom allt flyter och är under ständig ändring och allt är dynamiskt så är självet/kroppen (whatever) aldrig detsamma som det tidigare var (kom ihåg liknelsen med vågen tidigare). Naturen är inte statiskt determinerad att allt är något i sig självt etc. Allt är energier som påverkar varandra och skapar diverse saker (alla saker). Allt ändras hela tiden och inget är allt vad det någonsin var. Allt är dynamiskt. Allt är en process.

Just pga detta är det också aldrig möjligt att känna sitt själv eftersom vi alltid ändras. Däremot kan vi enbar vara oss själva/vårt själv/vår kropp. Vi kan aldrig vara något annat och vi ser alltid allt från vårt eget perspektiv. Människan kan ses som en brygga som går mot ett mål. Men vi kommer aldrig fram till målet utan fortsätter ständigt vår färd. och det är där det fantastiska ligger enligt mig (och andra).

Det var så jag menade med mina två meningar ovan.
Citera
2005-11-07, 20:54
Medlem
KnHunDeNs avatar
Sjlv kan jag inte sga att jag kan kasta akademisk legitimitet ver mina filosofiska tankar. Jag lser dock bckerna som en hobby, p min fritid. Som sagt, hller sjlv p att vnja mig vid mina egna tankar.

Jag nr samma slutsats som dig, att vi som varelser saknar ngon "krna" eller "utgngspunkt". I detta r vi verens. Jag tycker dock att det drmed blir ologiskt att se vrlden som predestinerad.

En spekulation jag fr i och med lsningen av ditt inlgg r att ven du blivit pverkad av Nietzches filosofi. Jag tycker mig utlsa Nietzches viljan-till-makt konception i nedanstende stycke. Finner sjlv stort intresse i Nietzche, men jag nr andra slutsatser.

Citat:
Hela verkligheten utgrs av krafter och energier som pverkar varandra. Det blir en orsak och verkan i dess effekt och om en kula stter mot en annan kula (som inte gr snder) s rullar den andra kulan ivg (om inget ligger som hinder fr den). P s stt har jag ocks en sorts tro p en biologisk determinism. Jag r dock fortfarande osker p om jag gillar slumpen dvs att naturen agerar och reagerar och att det finns vissa slumpmssiga effekter utifrn orsaken eller om allt kan berknas om vi har all tillgnglig data. Vr vilja r tex inte alls en "fri vilja" utan ett uttryck fr vilka krafter som r dominerande i oss. Vi sjlva kan inte vlja dessa krafter.

Eftersom allt flyter och r under stndig ndring och allt r dynamiskt s r sjlvet/kroppen (whatever) aldrig detsamma som det tidigare var (kom ihg liknelsen med vgen tidigare). Naturen r inte statiskt determinerad att allt r ngot i sig sjlvt etc. Allt r energier som pverkar varandra och skapar diverse saker (alla saker). Allt ndras hela tiden och inget r allt vad det ngonsin var. Allt r dynamiskt. Allt r en process.

Just pga detta r det ocks aldrig mjligt att knna sitt sjlv eftersom vi alltid ndras. Dremot kan vi enbar vara oss sjlva/vrt sjlv/vr kropp. Vi kan aldrig vara ngot annat och vi ser alltid allt frn vrt eget perspektiv. Mnniskan kan ses som en brygga som gr mot ett ml. Men vi kommer aldrig fram till mlet utan fortstter stndigt vr frd. och det r dr det fantastiska ligger enligt mig (och andra).

Det var s jag menade med mina tv meningar ovan.

Som sagt, jag ansluter mig till Nietzches vilja-till-makt konception. Men Nietzche gick i stark polemik mot uppfattningen att det existerar ndaml i tillvaron, organismen inkluderad. En predestinerad uppfattning om organismen frutstter en tankemssig slutpunkt, ett ndaml.

Den orsak - verkan effekt som du upptecknar i stycket ovanfr r viljan-till-makts sjlvobjektifierande strvan. Det som vi ser som orsak - verkan blir slutprodukten, som vi uppfattar genom vra frstndsgvor. Vrt perspektiv.

Jag tycker, fr att lna ett uttryck frn Lacan, att du verkar bli "Din egen tankes leksak". Nietzche skulle aldrig ansluta sig till uppfattningen att man kan hrleda ngot till "slumpen". Jag finner sjlv stor frundran ver hans aforismer, och bidrar hr med en p detta tema - "Slumpen kan bara existera i en vrld av avsikter".
Misstaget, enligt min tolkning, blir framfrandet av en konception av tillvaron som en helhet. En slutsats. Du beskriver sjlv alltings frnderlighet, samtidigt som du nr det paradoxala slutsatsen i alltings predestination. Den bakomliggande realiteten, den svraste av insikter, vars betydelse du frtcker genom din konception, r alltings meningslshet. Den stark pessimistiska frestllningen om livet som meningslst lidande var utgngspunkten fr Nietzches tnkande. Denna tanke vxte ur Schopenhauers tnkande, om en meningsls och blind vilja till liv. Om alltet som lidande. S finner man tanken om en kausal frklaring till lidandet som prglande fr vsterlndsk kultur redan innan Kristus dog p korset fr vra synder. Orfiska kulten frn Thrakien redan 600 r innan kristus fann att livet var botgring, lidandet fick sin frklaring. S var arvsynden en central kausalfrklaring fr det kristna lidandet.

Vidare gr Nietzche en tskillnad mellan den reaktiva och den aktiva organismen. Viljan till makt syftar mot ett mer av makt. Ett plus av makt. S r viljan till makt en energi som krver utlsning. Utlsningen har hr en avgrande betydelse i och med skillnaden mellan den aktiva och den reaktiva viljan till makt. Den aktiva, vars inneboende vilja-till-makt frms hllas "sjlvreglerande" genom styrande och lydande viljor. En vlfungerande arbetsorganisation. Denna sunda vilja-till-makt (Nietzche betecknar denna som konstnren) frhller sig aktiv till yttervrlden och ombildar dess yttre retningar till inre anspnningar som utlser den latenta energin i den samordnade viljan-till-makt. Utlsningen, ett mer av makt, prglas i sin tur av katharsis, befrielse av inre spnning och drmed lust.

Detta ses i motsats till den reaktiva viljan-till-makt. Dennas inneboende organisation prglas av kaos. Icke genom styrande och lydande. Det r en sjuk organisation av viljor till makt, och krver yttre retningar fr utlsning. r allts reaktiv. Utifrn dessa bygger Nietzche i mngt och mycket sin konception av moral och vrden.
Citera
2005-11-07, 20:57
Medlem
Le Grand Matres avatar
Daniel Ahlm

Huruvida det ena exiterar utan det andra r egentligen en underordnad frga. Men att flera filosofer, teologer och mystiker delar upp kroppen och dess medvetande i olika delar r ngot som vi nog kan sluta oss till utan att referera allt frmycket till olika texter. Det du verkar hnga upp dig p r att ngot r verordnat och har ett eget liv. Men som t.ex. sufierna ppekar s existerar de olika delarna i nra symbios med varandra och ett exkluderande av det ena leder till att de andra ocks frsvinner. De talar om Nafs (kroppen, egot, de lgre drifterna, det lgre sjlvet), Qualb (vrt varandes krna, "sjlen", inkluderar bde det under- och det vermedvetna, minnen) och Ruh (vr andliga essens, Guds vilja) Beroende p var vi hmtar vr inspiration - frn Nafs eller frn Ruh s bestms hur vr Qualb ska se ut, dvs hur vrt medvetande ska se ut. Samma sak med kabbalistisk terminologi - Nephesch r egot, passionerna och drifterna; Ruach r det vardagliga medvetandet och Neschamah r det gudomliga medvetandet, den hgre viljan. Som hos sufismen s r Ruachs liv beroende av om Nephesch eller Neschemah styr.

Vanligt folk styrs av Nephesch/Nafs, dvs. de uppfattar bara att de bestr av sig sjlv, sitt ego och sina drifter. S deras "sjlv" r Nafs, eller Nephesch. De r helt enkelt inte medvetna om att de styrs av drifter, ego etc utan lever rakt upp och ner, som slavar kan man kanske sga.

Citat:
"Sjlvet r kroppen i alla dess former. Lemmar och det vi idag kallar psyke etc. Det r en stndigt dynamisk process, ngot som stndigt gr framt. Ngot som aldrig r och aldrig har varit enhetligt. Den tar intryck och den ger intryck och utfr en selektion och en tolkning av saker. Kroppen r aktiv och agerande. Det hr Sjlvet r vad som blint agerar. Det r blint fr sig sjlv och drfr r sjlvinsikt ngot som r omjligt. Det r starkt skilt frn nukleus-jaget som bland annat Platon fresprkar. Det hr r istllet ngot som stndigt kan frndras. En liknelse som jag sjlv tycker om r Sjlvet som en vg p havet. Den rullar fram p havet och har stndigt en form som vi kan identifiera som en vg. Men vattnet byts hela tiden ut i vgen p sin resa. Det gller ocks Sjlvet. Det fr en form, det r en kropp genom de krafter som verkar i relation till varandra (som vattendropparna). Det r evig formande och evigt dynamiskt."
Ja, du talar om Nafs helt enkelt.

Citat:
Jag gillar ocks Nietzsches ord hr:

den ddliga sjlen
sjlen som mngfald av subjekt
sjlen som drifternas och affekternas samhllsbygge.

Detta i kontrast till iden om sjlvatomismen att sjlen r evig, ofrstrbar eller ofrnderlig. Och kom ihg att min anvndning av orden sjl och kropp inte r ngot som r separerat eller liknande. Sjlen r kroppen och kroppen r sjlen (eller vilka andra ord man nu vljer att anvnda).
Jag mste sga att dessa ider bygger p ett missfrstnd. En tanke p att ett sjlv r ngot religist som svvar ut frn kroppen efter dden eller hamnar i en himmel. Nietzsche, liksom mystikerna, pratade om ett sjlv "Selbst" till skillnad frn "ich" - jag). Det r hr tanken om ett sjlv nrmar sig sin egentlige betydelse. Nietzsche menade att kroppen och dess tillbehr inte var en grund fr uppelvelsen av ett Sjlv, utan av ett Jag. Han sa att det finns ett hgre och ett lgre intellekt, dr det lgre tillhrde kroppen och Jaget. Det hgre andra sidan var det intellekt "som inte sa Jag utan som var Jag", detta var en "mktig herre, en oknd mstare som kallas Sjlvet". Han pratar helt enkelt om att "vara sitt Sjlv". Och, som sagt, detta sjlvet tillhr inte kroppen och styrs inte enligt dess premisser.

Citat:
Hela verkligheten utgrs av krafter och energier som pverkar varandra. Det blir en orsak och verkan i dess effekt och om en kula stter mot en annan kula (som inte gr snder) s rullar den andra kulan ivg (om inget ligger som hinder fr den). P s stt har jag ocks en sorts tro p en biologisk determinism. Jag r dock fortfarande osker p om jag gillar slumpen dvs att naturen agerar och reagerar och att det finns vissa slumpmssiga effekter utifrn orsaken eller om allt kan berknas om vi har all tillgnglig data. Vr vilja r tex inte alls en "fri vilja" utan ett uttryck fr vilka krafter som r dominerande i oss. Vi sjlva kan inte vlja dessa krafter.

Eftersom allt flyter och r under stndig ndring och allt r dynamiskt s r sjlvet/kroppen (whatever) aldrig detsamma som det tidigare var (kom ihg liknelsen med vgen tidigare). Naturen r inte statiskt determinerad att allt r ngot i sig sjlvt etc. Allt r energier som pverkar varandra och skapar diverse saker (alla saker). Allt ndras hela tiden och inget r allt vad det ngonsin var. Allt r dynamiskt. Allt r en process.

Just pga detta r det ocks aldrig mjligt att knna sitt sjlv eftersom vi alltid ndras. Dremot kan vi enbar vara oss sjlva/vrt sjlv/vr kropp. Vi kan aldrig vara ngot annat och vi ser alltid allt frn vrt eget perspektiv. Mnniskan kan ses som en brygga som gr mot ett ml. Men vi kommer aldrig fram till mlet utan fortstter stndigt vr frd. och det r dr det fantastiska ligger enligt mig (och andra).
Det r ngot som jag tror att vi talat om innan, eller var det i trden om neurobiologi och gudsupplevelse? Men vi lever, som du mycket riktigt sger, i enlighet med hur vr kropp, vrt ego och vra drifter sger. Dvs. vi lever i enlighet med Nafs befallningar. S gr de flesta och det r f frunnat att se de hgre niverna i vrt vsen. Fr att kunna gra detta krvs aktiv, strukturerad och regelbunden introspektion, dvs. meditation. D lr man sig att uppleva, ja direkt se faktiskt, vilka krafter det r som vill styra oss fr tillfllet. T.ex. om du vill skriva p en tenta s sger ditt Nafs till dig att lata dig istllet. Fr den omedvetne mannen yttrar sig detta som en lathet helt enkelt, en lathet fljt av ngest fr att man inte tar tag i uppgiften. Men fr mystikern yttrar det sig som att han r s "vaken" att han ser nr dessa "krafter" dyker upp - redan frn dess ursprung. Dessa "krafter" r katalogiserade och vlknda och mystikern, utifrn sitt Sjlv, vljer om han ska flja impulsen eller inte. Detta r ett av de frsta steg inom alla serisa mystiska system - dvs. att bli medveten om vilka krafter det r som styr ens liv. Men eftersom dessa ofta levde i en kultur som anvnde sig av ett religist sprkbruk s anvnde dessa sig ocks av det. De kallade egots yttringar fr demoner t.ex. nglarna var den hgre viljan, det hgre intellektet.

S nu kommer vi till frgan om vad Sjlvet egentligen r. r det bara kroppen, som du sger, eller r det ngot annat? Som jag visat ovan s tillhr egot mm kroppen, men eftersom dessa filosofer och mystiker anser sig kunna OBSERVERA deras ursprung, dvs nr de dyker upp, och drfr lsgra sig frn deras grepp, s finns det mer i medvetandet n vad vi tror. S, Sjlvet r den observerande mittpunkten i vrt medvetande. Som finns innan och ver alla biologiska och psykologiska impulser. Det beskrivs som ett centrum av stillhet, av ondlig verblick, som en fruktbar ken, som ett blndande ljus, som alkemisternas vatten.

Vgen till detta Sjlv r inte s snrig som det kan tyckas. Det enda som behvs r egentligen att frska observera sina sinnen, sina tankar, sina drifter och begr - och sedan tnka: "vem r det som tnker p mina tankar, vem r det som tnker att jag tnker p mina tankar. Nr "jag" tnker p vad jag tnker p, vad r det som tnker p att jag tnker p dessa. Frndras denna observatr ngotn gng - eller r det kroppen och medvetandet som frndras beroende p vilka mekanismer som fr tillfllet styr?"

Det r ocsk drfr din sista mening, att vi aldrig kan knna till vrt sjlv eftersom allting flyter brister. Visst, allting flyter, allting frndras hela tiden. Men r det verligen ALLTING? Eller r det det vrdsliga som frndras? Med tanke p att det observerande sjlvet alltid r just ett observerande sjlv och aldrig frndras s tyder detta p att det r det perifiera som alltid frndram, men aldrig det centrala. Hr r det ltt att se varifrn gudateorierna har kommit och de teorier om att Gud r det centrala och ofrnderliga.

Jag br vl nmna att detta inte r ngra filosofiska frgor utan vem som helst som genmgr en sdan meditation kan uppleva samma sak. Sjlvet r allts den alltid observerande mittpunkten av vrt medvetande. Det observerar alltid, oavsett om man r medveten om det eller inte. Men detta sjlvet kan inte fngas, fr varje gng man frsker observera detta s inser man att det alltid finns ngot som observerar detta frsk till observation. Det r emellertid mystikerns uppgift att bli det observerande, dvs. bli Gud.

Fljande meditationer beskriver hur det gr till ganska bra.

Muraqaba (sufimeditation)http://www.thewaytotruth.org/heart/murakabe.html

Antar Mouna (tantrisk meditation)http://www.yogamag.net/archives/2002...2/amtarm.shtml

Vipassanna (budhistisk meditation)http://www.dhamma.org/vipassan.htm

Men det finns andra metoder, t.ex. vsterlnds ritualmagi la Golden dawn dr element, planet- och zodiakkrafter invokeras tillsammans med gudaformer. Dvs. det handlar om att bli medveten om vilka krafter som styr oss och vad det r som observerarar dessa krafter. Dessa krafter r bara ett mer "primitivt" stt att uttrycka vad psykologi och biologi idag sger. Det finns ingen skillnad.
Citera
2005-11-07, 21:26
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Den strsta illusionen jag saknar r illusionen av predestination och mening. Men man gr bst i att inte tnka p det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in