Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-18, 18:57
  #1
Medlem
Macki83s avatar
Frågar åt en vän. Notera att det INTE är jag som varit med om denna händelse.
Gör ett inklipp från vad personen i fråga skrivit.


Den 11 september var jag med i en trafikolycka. Låg på en 100 väg, som sedan blev 70. Plötsligt står bilarna framför mig stilla, jag låg i 70 men hann inte stanna utan kanar in i bilen framför, som av okänd anledning står på bromsen.

Bilarna blev rejält förstörda, och ambulans kallades till plats. Väl på plats berättade räddningstjänsten att jag måste legat under 50 kilometer då ingen airbag lösts ut. Polis var på plats och dokumenterade, ingen frågade dock mig vad som hänt.

På 2 månader hör jag ingenting, endast ett brev från polisen som kommer till min sambo där allas kontaktuppgifter står, förutom mina.
Jag försöker ständigt kontakta transportstyrelsen samt polisen för information utan resultat.

Efter lite mer än 2 månader kontaktar en polis mig och berättar att jag kommer få 2000 kronor i böter p.ga vårdslöshet i trafik. Nu har jag fått hem min böteslapp där de står att jag ej hållet avstånd till bilen framför mig.

Det som gör mig nervös, är om TS kommer återkalla mitt körkort på grund av detta.


Så vad tror ni?
Citera
2015-11-18, 20:24
  #2
Medlem
Novus4212s avatar
http://lawline.se/answers/aterkallel...ken-overklagan
Citera
2015-11-18, 21:47
  #3
Medlem
Tror inte att transportstyrelsen kommer att göra något körkortsingripande för detta. På sin höjd en varning men det mesta talar nog för att det inte ens blir det.
Citera
2015-11-18, 23:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macki83
Frågar åt en vän. Notera att det INTE är jag som varit med om denna händelse.
Gör ett inklipp från vad personen i fråga skrivit.


Den 11 september var jag med i en trafikolycka. Låg på en 100 väg, som sedan blev 70. Plötsligt står bilarna framför mig stilla, jag låg i 70 men hann inte stanna utan kanar in i bilen framför, som av okänd anledning står på bromsen.

Bilarna blev rejält förstörda, och ambulans kallades till plats. Väl på plats berättade räddningstjänsten att jag måste legat under 50 kilometer då ingen airbag lösts ut. Polis var på plats och dokumenterade, ingen frågade dock mig vad som hänt.

På 2 månader hör jag ingenting, endast ett brev från polisen som kommer till min sambo där allas kontaktuppgifter står, förutom mina.
Jag försöker ständigt kontakta transportstyrelsen samt polisen för information utan resultat.

Efter lite mer än 2 månader kontaktar en polis mig och berättar att jag kommer få 2000 kronor i böter p.ga vårdslöshet i trafik. Nu har jag fått hem min böteslapp där de står att jag ej hållet avstånd till bilen framför mig.

Det som gör mig nervös, är om TS kommer återkalla mitt körkort på grund av detta.


Så vad tror ni?

Inte galet överårig o fullt frisk händer inget mer.
Citera
2015-11-18, 23:42
  #5
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Olyckor och katastrofer --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2015-11-18, 23:49
  #6
Medlem
Jag fick inte ens böter när jag körde in i en annan bil bakifrån, vi sket i att blanda in polisen båda två och tog allt med försäkringbolagen bara, tönt som anmäler lol.
Citera
2015-11-19, 07:51
  #7
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Jag fick inte ens böter när jag körde in i en annan bil bakifrån, vi sket i att blanda in polisen båda två och tog allt med försäkringbolagen bara, tönt som anmäler lol.


Tönt som anmäler? Saknar du läsförmåga?

Hanhondendet tryckte till bilen såpass att ambulans och räddningstjänsten behövde kallas till platsen, tror du att man får välja om polisen kommer dit eller ej i det läget?

De åker, vare sig man begär det eller ej, om inte annat då personskador har uppstått och ett ansvar behöver utredas.
Citera
2015-11-19, 08:53
  #8
Medlem
Chronicals avatar
Har man körkort på provotid så kan det dras in av detta tyvärr. I princip samma sak hände en kollega nyligen = indraget körkort och måste dessutom ta om det.
Citera
2015-11-19, 09:01
  #9
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Har man körkort på provotid så kan det dras in av detta tyvärr. I princip samma sak hände en kollega nyligen = indraget körkort och måste dessutom ta om det.
Nej. Så är det inte och kommer heller inte att bli.

Prövotiden påverkar INGENTING förutom vad som händer efter att kortet har återkallats.

Men det blir på INGET via lättare att få kortet indraget, man lyder under exakt samma bedömningar som den som haft kort i 50 år. Så nej, din kollega har antingen missförstått eller så ljuger han
Citera
2015-11-19, 10:34
  #10
Medlem
Necrofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Har man körkort på provotid så kan det dras in av detta tyvärr. I princip samma sak hände en kollega nyligen = indraget körkort och måste dessutom ta om det.


Det är helt sanslöst att den gamla prövotidsmyten fortfarande lever.. Jösses.

Nej, jag tror inte att körkortet kommer att dras in. Hade det däremot handlat om grov vårdslöshet i trafik hade situationen med kortet varit annorlunda.
Citera
2015-11-23, 14:46
  #11
Medlem
Hur har det gått, har du hört något mer?
Jag har nyligen godkänt ett strafföreläggande på 2000 kr för att inte ha anpassat avståndet när jag körde in i en vänstersvängande bil. Det var också en olycka som resulterade i skador på bilar men inga personskador.
Citera
2015-11-24, 11:12
  #12
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrar12345
Hur har det gått, har du hört något mer?
Jag har nyligen godkänt ett strafföreläggande på 2000 kr för att inte ha anpassat avståndet när jag körde in i en vänstersvängande bil. Det var också en olycka som resulterade i skador på bilar men inga personskador.

Personen jag skrev om är här inne då och då och kollar av svaren, men kan höra hur det gått. Dock har inte jag hört något, så tror inte heller denne har fått veta något mera, än
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback