2019-10-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imunderandoverit
Smuggla? Lol, jag har en hel hög med m16 full auto lowers hemma. Å du kan få licens på full auto i sverige. CG Bertil tex. Hagge bänke har 2st. Sphur har full auto åsså osv.

Nej det kan man inte, dom utfärdas inte längre , dom som har , har haft dom o 20år typ

Dessutom tror jag faktiskt inte Spuhr har , utan han har i sin egenskap som tillverkare o handlare köpt in i företaget o därmed kan han ha dom, kan va han har på en gammal Husqvarna men resten har han i firman är jag rätt säker på , finns personer som fått tillstånd till k-pist för att dom tillverkar ammunition med , ändamålet är då test av ammo .. Men numera får ingen licens på helautomatiska vapen i Sverige ..
Citera
2019-10-20, 19:49
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Har inte så mycket erfarenheter av den grenen. Men de som jag pratat med och som skjuter k.pist så är det standardkraven samt att man tillhör den svenska eliten. Vet inte exakt vad det är men jag har fått förklarat för mig att man bör ligga i toppen på de större tävlingarna mer än ett år.
Innan dess så kan man låna vapen samt vara ekonomisk ägare av ett men licensen innehas av en förening.
Så länge föreningar får ineha licenser utan större krav så tror jag inte grenen dör.
Skulle det vara någon som är sugen på att panga k-pist så är det bara att höra av sig till närmsta klubb.

Definitionen på "eliten" var väl att tillhöra bästa tredjedelen av tävlingsskyttarna.
Citera
2019-10-22, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Finns inget som heter jägarlicens ...
Jägarexamensbevis?
Citera
2019-10-22, 18:27
Medlem
Citat:
Helt snurrig är du. Jägarexamen är en sak, målskytte är en annan.

Hur som helst får du inneha full auto. 4 poäng i skåpet har jag för mig. Sen måste du klara skjutprov/fodringar å vara medlem i skytteförening. Sen har du tyskland där du kan köpa full auto lowers lagligt. Har du en ar15 å vill leka lite, så bara å byta lower hehe.
Alltså det var en fråga eftersom jag inte var säker
Citera
2019-10-22, 18:30
Medlem
Citat:
Helt snurrig är du. Jägarexamen är en sak, målskytte är en annan.

Hur som helst får du inneha full auto. 4 poäng i skåpet har jag för mig. Sen måste du klara skjutprov/fodringar å vara medlem i skytteförening. Sen har du tyskland där du kan köpa full auto lowers lagligt. Har du en ar15 å vill leka lite, så bara å byta lower hehe.
Hahahahaha drt jag mnea var om man måste ha gått jägarexamen för att kunna äga ett vapen lagligt o få inneha ett vapenskåp etc.. Såg nu exakt vad jag skrivit är mer än undran från min sida
Citera
2019-10-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Jägarexamensbevis?

Det är ingen licens ..
Citera
2019-10-22, 22:45
Medlem
Citat:
Sen har du tyskland där du kan köpa full auto lowers lagligt. Har du en ar15 å vill leka lite, så bara å byta lower hehe.

En stor del av dom ar15 som säljs här i Sverige kommer inte köra fullauto av bara att byta lower mot en m16 lower ..
Senast redigerad av Easypeasypie 2019-10-22 kl. 22:48.
Citera
2019-10-22, 22:48
Medlem
Har fått för mig att trots att det inte utfärdas nya licenser så kan man överta någon annans licens. Någon med mer definitiv insyn får rätta mig.
Citera
2019-10-22, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Har fått för mig att trots att det inte utfärdas nya licenser så kan man överta någon annans licens. Någon med mer definitiv insyn får rätta mig.

Man kan inte överta en licens .. så nej
Citera
2019-10-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Definitionen på "eliten" var väl att tillhöra bästa tredjedelen av tävlingsskyttarna.
Nej det var mycket hårdare. Jag sköt k-pist på 80-talet. Du skulle skjuta SM-final året du sökte licens alt tillhöra grupp 5 bland skyttarna. I grupp 5 räckte det med att skjuta poäng men kraven var typ 49 poäng 10 serier per år intygat av klubben och detta räckte i princip för SM-final. Plus att det var stenhård bakgrundskontroll av polisen och samtal med klubbordföranden.
Citera
2019-10-24, 17:51
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nej det var mycket hårdare. Jag sköt k-pist på 80-talet. Du skulle skjuta SM-final året du sökte licens alt tillhöra grupp 5 bland skyttarna. I grupp 5 räckte det med att skjuta poäng men kraven var typ 49 poäng 10 serier per år intygat av klubben och detta räckte i princip för SM-final. Plus att det var stenhård bakgrundskontroll av polisen och samtal med klubbordföranden.

Du har säkert rätt i dina erfarenheter men på 80-talet definierade Rikspolisstyrelsen "framstående tävlingsskytt" på följande sätt:

Rikspolisstyrelsen framhåller vidare att det bör fordras att sökanden har ett mycket stort behov av att inneha ett eget automatvapen; för att uppfylla dessa villkor krävs att sökanden är en framstående tävlingsskytt. För att kunna anses vara detta bör han enligt rikspolisstyrelsens mening under några år stadigvarande ha tillhört åtminstone den bästa tredjedelen av skyttar i förbunds- och kretstävlingar med automatvapen.

Nuförtiden uttrycks det så här:

RPSFS 2009:13 FAP 551-3

Helautomatiska skjutvapen
Allmänna råd
Enligt 2 kap. 3 § första stycket 3 vapenförordningen krävs i fråga om
helautomatiska vapen att sökanden visat prov på särskild skjutskicklighet.
Det krävs dessutom att sökanden är medlem i en skyttesammanslutning
vars verksamhet Försvarsmakten förklarat vara av betydelse
för totalförsvaret. Intyg om detta bör inhämtas från Försvarsmakten.
Därutöver fordras ett mycket stort behov av att inneha ett
eget automatvapen, något som innebär att sökanden bör vara en
framstående tävlingsskytt. För att anses vara sådan bör sökanden visa
att han eller hon under några år har tillhört den yttersta eliten av
skyttar i förbunds- och kretstävlingar med automatvapen.
Senast redigerad av WaffenJanne 2019-10-24 kl. 17:56.
Citera
2019-10-29, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
En stor del av dom ar15 som säljs här i Sverige kommer inte köra fullauto av bara att byta lower mot en m16 lower ..

Auto sear cut på uppern å full auto bcg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in