• 1
  • 2
2015-11-18, 08:01
Medlem
Får man numera licens för att kunna träna k-pistskytte (med eget vapen, som man förvarar i hemmets vapenskåp, osv) i Sverige?

Finns det öht numera vapenlicens där ett vapen kan vara automateld?

Jag har för mig att jag läste för 2-3 år sedan hur lagarna ändrades ang detta, och att svenska laget i skyttesporten k-pistskytte numera fick åka till Norge för att träna. Lät helt sjukt, men i Sverige är väl allting möjligt numera?

Det känns som att det kommer bli System-kollaps i Sverige om 5-7 år, så det är ju bra att ha byggt en överlevnadsbunker ute i ödemarken, och det kan ju aldrig skada att ha ordentlig firepower att skydda sig och sin familj med.

Tacksam ifall svaren innehåller någon källa, referens, länk, osv.

Tack på förhand för ev hjälp.
Senast redigerad av Against-modernity 2015-11-18 kl. 08:08.
Citera
2015-11-18, 12:23
Medlem
Har du jägarlicens? Rätta mig gärna om jag nu har fel, men måste man inte ha jägarlicens innan vapenlicens eller är jag helt ute och cyklar och blandar ihop saker..
Citera
2015-11-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Har du jägarlicens? Rätta mig gärna om jag nu har fel, men måste man inte ha jägarlicens innan vapenlicens eller är jag helt ute och cyklar och blandar ihop saker..

Nej, man kan ha licens på vapen för jakt, målskytte, samling eller personskydd.

Jag tror att k-pistskyttet är en döende gren, det är nog svårt att få licens på kpist numera. Det var nog inte enkelt förut heller, men nu är det närmare omöjligt kan jag tänka mig.
Citera
2015-11-18, 16:12
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Det känns som att det kommer bli System-kollaps i Sverige om 5-7 år, så det är ju bra att ha byggt en överlevnadsbunker ute i ödemarken, och det kan ju aldrig skada att ha ordentlig firepower att skydda sig och sin familj med.
Har för mig att som som fick licens för K-pist är i princip dom enda som får äga och skjuta med K-pist i Sverige. När vapnet utgick från FM så blev det lättare att få licens -om jag minns rätt. Då det fanns en del vapen som skulle bort.

Idag är det snudd på omöjligt. Har tyvärr ingen källa...
Citat:
Du är helt ute och cyklar!

Jag har vapenlicens men har aldrig haft jägarlicens eller varit intresserad av jakt.
Citera
2019-10-13, 06:25
Medlem
Bump av viktig tråd.

Hur ser lagarna och praxis ut numera i Sverige anno 2019, rörande K-pistskytte?
Citera
2019-10-13, 10:23
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Bump av viktig tråd.

Hur ser lagarna och praxis ut numera i Sverige anno 2019, rörande K-pistskytte?
Inga nya licenser utfärdas, dvs k-pistskyttet kommer att självdö.
Citera
2019-10-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Inga nya licenser utfärdas, dvs k-pistskyttet kommer att självdö.

Har inte så mycket erfarenheter av den grenen. Men de som jag pratat med och som skjuter k.pist så är det standardkraven samt att man tillhör den svenska eliten. Vet inte exakt vad det är men jag har fått förklarat för mig att man bör ligga i toppen på de större tävlingarna mer än ett år.
Innan dess så kan man låna vapen samt vara ekonomisk ägare av ett men licensen innehas av en förening.
Så länge föreningar får ineha licenser utan större krav så tror jag inte grenen dör.
Skulle det vara någon som är sugen på att panga k-pist så är det bara att höra av sig till närmsta klubb.
Citera
2019-10-13, 12:48
Medlem
Bergakungens avatar
Det bör påpekas att det vanligen handlar om "gamla Bettan", dvs kpist m/45, som försvaret sent omsider lagt ner fullständigt. Att denna kpist tävlades med var till stora delar en följd av att den var ett militärt vapen som många kommit i kontakt med inom försvaret.

Vi som utbildats på detta vapen OCH tävlat med det vet då att en egenhet var att enkelskott (enda sättet att få bra resultat) krävde en viss fingerfärdighet (avfyringen liknar inget annat). Vapen som tävlades med hanterades helt annorlunda än under Fj Sundins vapenvårdsövningar - man delar inte en väl inskjuten kpist i onödan, ringen dras åt (lagom) med rörtång, så den sitter, rengöring görs med hopsatt låda, pipa och mantel. Ett tävlingsvapen sköttes noga och användes givetvis inte till annat.

Jag TROR att kpist m/45 var det enda militära automatvapnet som man tävlade med utanför försvarets egna tävlingar.
Citera
2019-10-13, 20:47
Medlem
Mr.Wolfs avatar
[quote=sisus|68991828]Har inte så mycket erfarenheter av den grenen. Men de som jag pratat med och som skjuter k.pist så är det standardkraven samt att man tillhör den svenska eliten. Vet inte exakt vad det är men jag har fått förklarat för mig att man bör ligga i toppen på de större tävlingarna mer än ett år.
Innan dess så kan man låna vapen samt vara ekonomisk ägare av ett men licensen innehas av en förening.
Så länge föreningar får ineha licenser utan större krav så tror jag inte grenen dör.
Skulle det vara någon som är sugen på att panga k-pist så är det bara att höra av sig till närmsta klubb.[/QUOTE

Större tävlingar? Det finns kanske en halvstor tävling/år, sporten är tyvärr redan på väg att dö ut. Fråga dina vänner igen och fråga när en enskild medlem fick en licens sist.
Senast redigerad av Mr.Wolf 2019-10-13 kl. 20:49.
Citera
2019-10-13, 23:11
Medlem
Citat:

Helt snurrig är du. Jägarexamen är en sak, målskytte är en annan.

Hur som helst får du inneha full auto. 4 poäng i skåpet har jag för mig. Sen måste du klara skjutprov/fodringar å vara medlem i skytteförening. Sen har du tyskland där du kan köpa full auto lowers lagligt. Har du en ar15 å vill leka lite, så bara å byta lower hehe.
Citera
2019-10-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imunderandoverit
Helt snurrig är du. Jägarexamen är en sak, målskytte är en annan.

Hur som helst får du inneha full auto. 4 poäng i skåpet har jag för mig. Sen måste du klara skjutprov/fodringar å vara medlem i skytteförening. Sen har du tyskland där du kan köpa full auto lowers lagligt. Har du en ar15 å vill leka lite, så bara å byta lower hehe.

fortfarande väldigt olagligt att bygga om eller ändra vapen på det sättet. du är tvungen att smuggla in den delen då från Tyskland, oklart vad Denmark har för lagar om du passerar där.

vill man skjuta automat är det de militära/hemvärnet som gäller i sverige.
det går inte att få licens på full auto i Sverige.
att få tag på en Ar15 lagligt är inte lätt eller billigt det heller, jag har försökt och givit upp då det skulle kosta för mycket tid, pengar och krångel. det finns andra halv auto som är lättare att få tag på lagligt.
Citera
2019-10-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
fortfarande väldigt olagligt att bygga om eller ändra vapen på det sättet. du är tvungen att smuggla in den delen då från Tyskland, oklart vad Denmark har för lagar om du passerar där.

vill man skjuta automat är det de militära/hemvärnet som gäller i sverige.
det går inte att få licens på full auto i Sverige.
att få tag på en Ar15 lagligt är inte lätt eller billigt det heller, jag har försökt och givit upp då det skulle kosta för mycket tid, pengar och krångel. det finns andra halv auto som är lättare att få tag på lagligt.

Smuggla? Lol, jag har en hel hög med m16 full auto lowers hemma. Å du kan få licens på full auto i sverige. CG Bertil tex. Hagge bänke har 2st. Sphur har full auto åsså osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in