Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-15, 15:36
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Det heter Kievrus och ingenting annat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kievrus
Varför är det så viktigt för dig om huruvida det heter Kyivrus eller Kievrus? På svenska kan det kallas för Kyjiv Rus? Det är väl en logisk tanke att man kallar det för Kyivrus iom att namnet grundar sig på staden Kyiv/Kiev som ska uttalas Kyjiv enligt stadsinvånarna själva. På engelska så är Beijing numera det dominerande ordet för att beskriva staden Peking/Beijing. På samma sätt kan vi börja kalla Kiev för Kyiv eller Kyjiv då det är mer i linje kring hur lokalbefolkningen uttalar namnet på staden.
2019-05-15, 15:43
Medlem
Citat:
Det heter Kievrus och ingenting annat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kievrus

Resten av ditt svammel är veritabla galenskaper. Området där dagens Ukraina ligger var en del av Gyllene Horden, en del av mongolväldet. Området runt Moskva var inte det (se kartan i länken). Helt tvärt emot vad du hävdar.

Kievrus som statsbildning kom till på 900-talet av att östslaviska stammar gick samman.
Redan under 1000-talet började Kievrus sönderfalla pga inre stridigheter furstar emellan.
Dagens Moskva, alltså Vladimir-Suzdal Rus blev det dominerande furstendömet (bland alla andra Rus).
Kievrus är alltså Rysslands vagga, men också de andra rusiska folkens.
En koncis historiebeskrivning i Svenska Dagbladet, som dessvärre inte håller med om flying.lotus fantasier:

LOL, håller med Gwaha om "Kievrus"..
Nu har jag visst lyckats aktivera hela den ryska trollkåren...

Kommunistjägaren försöker mästra mig attt det heter Kievrus, när staten Kyiv Rus bygger på staden med det officiella namnet Kyiv, vilket är den ukrainska stavningen av samma sak. Din Kievrus sida stämmer överens med rysk sida men inte överens med engelsk, ser att det är fullt av sovjetisk/ryska historiemyter som målas upp. Att ryska propagandatrollet sen citerar Svenska Dagbladet är ju kul. Det har jag förstås inget emot.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kievan_Rus%27 engelsk version
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kievrus ryskbiased sovjetversion -"Termen Kievrus, som uppkom under första hälften av 1800-talet[4], har med tiden ändrat innebörd. En av de första som använde sig av termen var Michail Maksimovitj, i sitt arbete Varifrån kommer den ryska jorden (ryska: Otkuda idjot russkaja zemlja, 1837)". Kyiv Rus är liksom bra mycket äldre.

Men Ryssland har bevisligen skapats och fått sin tyngdpunkt åt det euroasiatiska hållet. Att Alexander Nevsky var gift med Batu Khans dotter är slående symbolik..
Senast redigerad av flying.lotus 2019-05-15 kl. 15:58.
2019-05-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Varför är det så viktigt för dig om huruvida det heter Kyivrus eller Kievrus? På svenska kan det kallas för Kyjiv Rus? På samma sätt kan vi börja kalla Kiev för Kyiv eller Kyjiv då det är mer i linje kring hur lokalbefolkningen uttalar namnet på staden.
Varför är det så viktigt för dig om huruvida det heter Kyivrus eller Kievrus? Majoriteten av lokalbefolkningen uttalar namnet som "Kiev".

Citat:
According to a 2006 survey, Ukrainian is used at home by 23% of Kievans, 52% use Russian and 24% switch between both. In the 2003 sociological survey, when the question 'What language do you use in everyday life?' was asked, 52% said 'mostly Russian', 32% 'both Russian and Ukrainian in equal measure', 14% 'mostly Ukrainian', and 4.3% 'exclusively Ukrainian'.

According to the census of 1897, of Kiev's approximately 240,000 people approximately 56% of the population spoke the Russian language, 23% spoke the Ukrainian language, 13% spoke Yiddish, 7% spoke Polish and 1% spoke the Belarusian language.

[..]

A 2015 study by the International Republican Institute found that 94% of Kiev was ethnic Ukrainian, and 5% ethnic Russian. The languages spoken at home were Ukrainian (27%), Russian (32%), and an equal combination of Ukrainian and Russian (40%).
https://en.wikipedia.org/wiki/Kiev#Demographics
2019-05-15, 16:46
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Varför är det så viktigt för dig om huruvida det heter Kyivrus eller Kievrus? Majoriteten av lokalbefolkningen uttalar namnet som "Kiev".

https://en.wikipedia.org/wiki/Kiev#Demographics
Varför tror du att jag anser att det är viktigt? Är det viktigt för dig? Enligt mig så frågan huruvida man säger Kievrus eller Kyivrus viktigt i sig självt, men det är intressant att diskutera. Om majoriteten uttalar Kiev istället för Kyiv så kan man nog rimligen uttala Kiev. Om det sen ändras så kan man byta till Kyiv. Vad tycker du själv?

Det går inte att dra någon klar slutsats av dina referenser. De två första är utdaterade och i den sista så lämnas ett stort gap för de som både pratar ukrainska och ryska. Om man uttalar bägge språken så kanske man använder Ukrainska för det vardagliga och lokala medans man använder ryska till det fackliga och tekniska iom ryskan antagligen har dominansen där och inte tvärtom då fackliteratur och annat är skriven på ryska. Detta är dock bara en spekulation. Folk som talar ukrainska&ryska kan säga Kyiv, likväl Kiev. Även de som enbart pratar ryska kan säga Kyiv liksom spanjorer kan säga Stockholm istället för Estocolmo.

Egentligen visar ingen av dessa 3 referenser huruvida lokalbefolkningen uttalar Kyiv eller Kiev.
2019-05-15, 16:54
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Varför är det så viktigt för dig om huruvida det heter Kyivrus eller Kievrus?
Därför att det är viktigt att skilja på rätt och fel.
2019-05-15, 17:01
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Därför att det är viktigt att skilja på rätt och fel.
Oavsett om man säger Kyivrus, Kievrus eller Kyjivrus så vet vi vad som åsyftas. Kyivrus är baserat på att Kyiv är ett populärt namn för Kyiv. En del vill säkert att vi ersätter den ena med den andra formen. Är du lika engagerad i Peking/Beijing-frågan?
2019-05-15, 17:11
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Oavsett om man säger Kyivrus, Kievrus eller Kyjivrus så vet vi vad som åsyftas. Kyivrus är baserat på att Kyiv är ett populärt namn för Kyiv. En del vill säkert att vi ersätter den ena med den andra formen. Är du lika engagerad i Peking/Beijing-frågan?
Har du inget sakligt att tillföra om Kievrus och uppkomsten av Ryssland kan du åtminstone låta bli att störa. Det heter Kievrus Rus på svenska, och Kievan Rus på engelska. Kollas enkelt med ett par klick. Vad det Kievrus heter på mongoliska har ingen betydelse.

Vill du ifrågasätta historiska fakta angående Kievrus i mitt inlägg, är du välkommen att göra det. Sakligt och koncist, tack.
2019-05-15, 17:15
Medlem
Citat:
Varför tror du att jag anser att det är viktigt? Är det viktigt för dig? Enligt mig så frågan huruvida man säger Kievrus eller Kyivrus viktigt i sig självt, men det är intressant att diskutera. Om majoriteten uttalar Kiev istället för Kyiv så kan man nog rimligen uttala Kiev. Om det sen ändras så kan man byta till Kyiv. Vad tycker du själv?
På svenska kallar vi Finland för "Finland" och dess hvuudstad för "Helsingfors" trots att majoriteten av lokalbefolkningen kallar dem för Suomi respektive Helsinki. Finland dikterar inte för oss vad vi skall säga på svenska. På motsvarande sätt skall inte Ukraina, Ryssland eller Mongoliet diktera för oss vad vi kallar deras geografiska enheter på vårt språk.
2019-05-15, 17:18
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flying.lotus
Kommunistjägaren försöker mästra mig attt det heter Kievrus, när staten Kyiv Rus bygger på staden med det officiella namnet Kyiv, vilket är den ukrainska stavningen av samma sak. Din Kievrus sida stämmer överens med rysk sida men inte överens med engelsk, ser att det är fullt av sovjetisk/ryska historiemyter som målas upp. Att ryska propagandatrollet sen citerar Svenska Dagbladet är ju kul. Det har jag förstås inget emot.

Allt du hade att komma med var besyllningar och ursäkter. Svenska wikipedia kallar du för "sovjetiska historiemyter" och Svenska Dagbladets hade inte fel i sak - dock fick jag inte använda mig av SvD som källa, för att den omkullkastade dina önsketeorier. Vilken loser!

Till sist, nej, man talade inte "ukrainska" i 900-talets Kievrus.
2019-05-15, 17:43
Medlem
Citat:
Allt du hade att komma med var besyllningar och ursäkter. Svenska wikipedia kallar du för "sovjetiska historiemyter" och Svenska Dagbladets hade inte fel i sak - dock fick jag inte använda mig av SvD som källa, för att den omkullkastade dina önsketeorier. Vilken loser!

Till sist, nej, man talade inte "ukrainska" i 900-talets Kievrus.

Nu går verkligen sovjetiska propaganda apparaten på tomgång.. stavningskontroll på Kyiv... visst får du använda SvD som källa för min del, något annat har inte framförts. Du är medveten om att Kyiv och Kiev uttalas likadant? Det är stavningen som skiljer...

inte så roligt längre? Samtidigt läser man att all rysk export av olja är nere sen ett bra tag p.g.a. kontaminering -viss skadeglädje har man- och nu försöker Putin sälja den förstörda oljan med rabatt...

Meanwhile in Kyiv Rus.. snart dags för inauguarationen av Zelenskyi. Datum ej betstämt ännu men det blir i maj. https://www.unian.info/politics/1054...ky-may-16.html
2019-05-15, 17:51
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flying.lotus
Nu går verkligen sovjetiska propaganda apparaten på tomgång.. stavningskontroll på Kyiv... visst får du använda SvD som källa för min del, något annat har inte framförts. Du är medveten om att Kyiv och Kiev uttalas likadant? Det är stavningen som skiljer...

Du verkar inte begripa svenska. Jag struntar blankt i hur du stavar. Jag pekar endast på vad som är rätt och vad som är fel.

Eftersom du bestred både källorna och sanningshalten förväntar jag mig att du pekar ut faktafelen.

Rysk gas i sammanhanget betraktar jag som din nödutgång ur knipan.
2019-05-15, 18:09
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
På svenska kallar vi Finland för "Finland" och dess hvuudstad för "Helsingfors" trots att majoriteten av lokalbefolkningen kallar dem för Suomi respektive Helsinki. Finland dikterar inte för oss vad vi skall säga på svenska. På motsvarande sätt skall inte Ukraina, Ryssland eller Mongoliet diktera för oss vad vi kallar deras geografiska enheter på vårt språk.
På samma sätt så dikterar inte Ryssarna att vi ska använda Kiev istället för Kyiv. Vi kan byta om vi vill. Om någon säger Helsinki istället för Helsingfors så vet vi vad som åsyftas, så det är inget problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in