Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-05, 17:02
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ja din förmåga att tänka ut diverse problem som kan uppstå i främmande land är i gengäld mycket stor.

Tycker det är mycket oseriöst av UD att avråda från resor till platser av säkerhetsskäl när sådana skäl inte finns utan bara för att vifta på svansen för USA. Det finns ju platser och områden här i världen som faktiskt är riskabla att besöka och det är viktigt att UD har trovärdighet i sina varningar.

Det finns nog många etniska ukrainare som har full förståelse för att Krim-borna hellre ville tillhöra Ryssland och tiden läker alla sår. De flesta svenskar tycker ju nuförtiden det är bra att Norge blev ett eget land även om det känns lite tråkigt.

Varningarna för att besöka Donbass är väl å andra sidan helt befogade men det är konstigt att UD inte avråder från att besöka angränsande områden särskilt som en del svenska äventyrare och nazister krigat/krigar där.

För övrigt finns det en trevlig intervju men en engelsman (?tror jag) som bott i Simferopol i flera år utan visa. Eftersom han skötte sig och var vänligt sinnad undvek polisen att kontrollera honom.

Problemen har du i pressen t.ex. Det är inte ovanligt med svenskar som råkat ut för ditten och dattan under en resa. När jag kom till Rumänien första gången hörde jag på ambassaden om en svensk som satt inlåst i en stad långt från Bukarest p.g.a. en trafikolycka. Samma sak kan t.ex. ske i Saudiarabien om du läser UD:s info om landet i fråga.

Att du idag försvarar en annektering av landsdel är hårresande. Under Hitlers 30-och 40-tal hade du antagligen tyckt samma sak.

Vi kan inte acceptera idag att ett land annekterar ett annat. En tvist får t.ex. avgöras av internationella domstolen i Haag.

När Putin-eran är över kan man nog lösa konflikten. Ålandsfrågan brukar ju vara ett rättesnöre och distol finns som sagt.
2019-04-05, 20:11
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jaha, det var ju intressant. Låter helt bisarrt att det skulle vara förbjudet för ambassaden att ta emot en polisanmälan bara för att den är inlämnad på ett poliskontor i Simferopol.

Varför vore det bisarrt? En polisrapport från en myndighet man inte erkänner måste ju inte nödvändigtvis accepteras, eller hur?

Citat:
Med andra ord så hjälper de ändå till att lösa situationen, eller hur?

Låter ändå långökt. Jag kliver in på ambassaden i Moskva och berättar att jag tappat mitt pass. Personalen ber att få se en polisanmälan och den jag har är gjord i Simferopol. Du menar att de då blankt vägrar hjälpa mig, och säger att jag då får ruttna bort på gatorna i Moskva utan pass och pengar, tills jag svälter ihjäl eller blir deporterad pga att jag befinner mig i landet utan uppehållstillsånd och visum?
Att det inte skulle gå att göra en ny polisanmälan i Moskva i det läget betvivlar jag starkt. Vad baserade du det på?

I fallet Cypern skrev jag ju att det var lättare, underförstått för att det är två olika länder, republiken Cypern och Nordcypern. Ryssland räknar Krim som ryskt, då har du ju redan anmält stölden i Simferopol så varför skulle de gå med på att du tappat det i t.ex. Moskva istället? Visst, möjligt är det, men då får du ju lite till polisens goda vilja i så fall.

Citat:
Jag har inte hört tidigare att sanktionerna är utformade för att skrämma västerlänningar från att besöka Krim. Tydligen finns det inga gränser för cynismen hos de som sysslar med sanktioner/trakasserier för att få sin politiska vilja igenom.

Men så fungerar ju alla sanktioner, det ska kännas att ha förbindelser eller besöka det land/territorium som sanktioneras.

Citat:
Som sagt ligger ju fastlandet inte långt bort och bussbiljetterna är billiga, men okej, jag är väl "äventyrlig" av mig som tänker att det nog löser sig. Undrar hur folk överlevde innan det fanns Moneygram?

Du får tappa passet var du vill. Jag vet som sagt att jag hellre skulle tappa det i Krasnodar, eller varför inte Kamtjatka, hellre än på Krim.

Angående Moneygram och liknande, ja det kan man fråga sig. Jag är inte purung själv så jag har åkt runt med resecheckar och kontanter på 90-talet.

För övrigt skulle hela den här diskussionen vara off-topic om inte Krim låg i Ukraina, eller hur?
2019-04-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Varför vore det bisarrt? En polisrapport från en myndighet man inte erkänner måste ju inte nödvändigtvis accepteras, eller hur?
Bisarrt för att det på inget sätt betyder att Sverige tar ställning till Krims status. Och för att ingen utom jag och ambassadtjänstemannen någonsin kommer att få veta. Men vem vet, jag kanske går och tappar passet med flit för att min polisanmälan skall räknas som att Sverige officiellt erkänt att Krim är en del av Ryssland?

Citat:
I fallet Cypern skrev jag ju att det var lättare, underförstått för att det är två olika länder, republiken Cypern och Nordcypern. Ryssland räknar Krim som ryskt, då har du ju redan anmält stölden i Simferopol så varför skulle de gå med på att du tappat det i t.ex. Moskva istället? Visst, möjligt är det, men då får du ju lite till polisens goda vilja i så fall.
Klart det går. Lokala polisstationer 100 mil från varandra kommunicerar inte om sådana futtigheter. Och hur som helst så vill ryska myndigheter givetvis att det hela löses på ett smidigt sätt. De har inget intresse av att en svensk fastnar där och sitter och tigger på gatan. De är pragmatiker, och löser problemet. Det enda det kostar dem är att sätta en stämpel på en ifylld blankett.

Citat:
Men så fungerar ju alla sanktioner, det ska kännas att ha förbindelser eller besöka det land/territorium som sanktioneras.
Sanktionerna är alltså riktade mot mig personligen? Tack för det, Sverige.

Citat:
Du får tappa passet var du vill. Jag vet som sagt att jag hellre skulle tappa det i Krasnodar, eller varför inte Kamtjatka, hellre än på Krim.
Som sagt, bussen till Krasnodar går flera gånger om dagen och kostar en spottstyver. Personer som tror det är riskabelt att åka till Krim har aldrig åkt till Krim.

Citat:
För övrigt skulle hela den här diskussionen vara off-topic om inte Krim låg i Ukraina, eller hur?
2019-04-05, 23:40
Medlem
CommieHunter1s avatar
Nu höjs det röster i ryska duman för att skicka en räkning till Ukraina för "försummelser" på Krim under åren 1991–2014. Ukraina ska ha försummat underhåll på halvön, något som Ryssland numera får ta itu med.

Citat:
Ukraine blamed in Russian Duma of inflicting "damage" on peninsula worth over US$23 bln

The State Duma "deputy" also suggested calculating the annual rent paid to Kyiv for the Black Sea fleet stay in Sevastopol, and the income that was not received for the alleged idle status of land plots on the southern coast of the peninsula, "buildings, former resorts, architectural monuments, nature reserves, which were largely appropriated and not used for their intended purpose", alleged environmental damage from construction, and destruction of protected areas, alleged illegal quarry developments, and many other articles.

“Because during the years of the Ukrainian occupation, this has undoubtedly been a violation of the rights of Crimea to use their native language, the imposition of a culture alien to us,” said the “deputy”.

https://www.unian.info/politics/1050...us-23-bln.html
2019-04-06, 20:59
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Finns inga bevis eftersom det inte hände. Tänker inte titta på fabricerad lögn och propaganda. Lär dig hur historia fungerar och läs Ukraina sedan.

Endast amerikakåta dårar och mentalpatienter tror på jänkarnas propagandalögner.

Ok, så du läser inte. Varför är jag inte förvånad?

Om du hade några tentakler i området skulle du se det hela tydligare.
2019-04-07, 14:29
Alltså jag tror aldrig jag kommer kunna greppa det här med östeuropeiska nassar såsom Azov-batallionen. Hur fan kan man som Ukrainare med gott samvete vara nasse? Jag får inte ihop det. Hitler hatade ju slaver. Det är som om en kristen syrian skulle gå med i ISIS eller nåt. Snacka om självskade-beteende. Och det är väl säkert dessa Azov-nassars nassande som drivit yngre ukrainare in i famnen på globalister som Zelensky skulle jag tro. Jävla nassar. Kontraproduktiva grisar som alltid ger nationalism ett dåligt namn vart de än håller på och jönsar runt.
2019-04-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Problemen har du i pressen t.ex. Det är inte ovanligt med svenskar som råkat ut för ditten och dattan under en resa. När jag kom till Rumänien första gången hörde jag på ambassaden om en svensk som satt inlåst i en stad långt från Bukarest p.g.a. en trafikolycka. Samma sak kan t.ex. ske i Saudiarabien om du läser UD:s info om landet i fråga.

Att du idag försvarar en annektering av landsdel är hårresande. Under Hitlers 30-och 40-tal hade du antagligen tyckt samma sak.

Vi kan inte acceptera idag att ett land annekterar ett annat. En tvist får t.ex. avgöras av internationella domstolen i Haag.

När Putin-eran är över kan man nog lösa konflikten. Ålandsfrågan brukar ju vara ett rättesnöre och distol finns som sagt.

Ganska lustigt att argumentera för att UD skall avråda från att besöka ett område av säkerhetsskäl med orsaken att svenska försäkringar eller hjälp från ambassaden inte kan påräknas. Det är alltså svenska PK-politiker som är faran? :-)

Det där med försvar av eller kritik av områden som övergår till ett annat land med befolkningens samtycke (det finns få som förnekar det vad gäller Krim) är det nog bara att gilla läget på. Du verkar vilja starta krig för det är vad ett krav på återgång kommer leda till och sedan har du mage att brunsmeta mig.

Tror du verkligen befolkningen på Krim kommer acceptera en återgång till Ukraina?

Jag tror faktiskt krimtatarerna verkligen fruktade en återgång till Ryssland och de hade goda historiska skäl för det - däremot har jag inte hört mycket om att de nu fått det så mycket sämre. Har du?
2019-04-08, 21:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ganska lustigt att argumentera för att UD skall avråda från att besöka ett område av säkerhetsskäl med orsaken att svenska försäkringar eller hjälp från ambassaden inte kan påräknas. Det är alltså svenska PK-politiker som är faran? :-)

Det där med försvar av eller kritik av områden som övergår till ett annat land med befolkningens samtycke (det finns få som förnekar det vad gäller Krim) är det nog bara att gilla läget på. Du verkar vilja starta krig för det är vad ett krav på återgång kommer leda till och sedan har du mage att brunsmeta mig.

Tror du verkligen befolkningen på Krim kommer acceptera en återgång till Ukraina?

Jag tror faktiskt krimtatarerna verkligen fruktade en återgång till Ryssland och de hade goda historiska skäl för det - däremot har jag inte hört mycket om att de nu fått det så mycket sämre. Har du?

Jag orkar inte kolla upp vem jag svarade men en tvist av detta slag tar man upp i den internationella domstolen i Haag. Men Ryssarna invaderar i stället. Totalt oacceptabelt. Att du tycker det är ok får så för dig. Jag tror på en lösning efter Putin-eran. När den kommer vet jag inte. Det tog ju ett tag innan järnridå försvann t.ex. Jag har inte andats en stavelse av ditt skitsnack att jag "verkar vilja start krig".
2019-04-09, 00:16
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Alltså jag tror aldrig jag kommer kunna greppa det här med östeuropeiska nassar såsom Azov-batallionen. Hur fan kan man som Ukrainare med gott samvete vara nasse? Jag får inte ihop det. Hitler hatade ju slaver. Det är som om en kristen syrian skulle gå med i ISIS eller nåt. Snacka om självskade-beteende. Och det är väl säkert dessa Azov-nassars nassande som drivit yngre ukrainare in i famnen på globalister som Zelensky skulle jag tro. Jävla nassar. Kontraproduktiva grisar som alltid ger nationalism ett dåligt namn vart de än håller på och jönsar runt.

Dom bär sedan gammalt en idè om att dem är ariernas ursprung och härstammat ur nå djävla Gudhem något som dom tyska nazisterna snappade upp, drev på och utnyttjade.
Ukrainarna är en mix av folkslag och som alla sådana så vill dem gärna dikta upp sig en fin stamtavla.

Dem är kort o gott horungar sprungna ur gatan och då vet man inte vem som mor o far är och därav konflikterna som dem har bidragit till med turkar, judar, tyskar och nu Väst/globalisterna/Judar som sin Master.

Dom är givetvis i mesta del slaver men lite så felknullade så att dem inte själva begriper vad dem är och tillhör. Tragiskt
2019-04-09, 00:26
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Dom bär sedan gammalt en idè om att dem är ariernas ursprung och härstammat ur nå djävla Gudhem något som dom tyska nazisterna snappade upp, drev på och utnyttjade.
Ukrainarna är en mix av folkslag och som alla sådana så vill dem gärna dikta upp sig en fin stamtavla.

Dem är kort o gott horungar sprungna ur gatan och då vet man inte vem som mor o far är och därav konflikterna som dem har bidragit till med turkar, judar, tyskar och nu Väst/globalisterna/Judar som sin Master.

Dom är givetvis i mesta del slaver men lite så felknullade så att dem inte själva begriper vad dem är och tillhör. Tragiskt

Din hatfyllda retorik om "horungar" är en del av problemet här. Är du ryss? Själv älskar jag överlag Ukraina och dess folk (bortsett från nassarna, sovjet-nostalgikerna och de flumliberala EU-fanatikerna). Jag har stor sympati för vad detta folk fått genomlida genom sin historia. Från hunner till khazarer till mongoler till muskoviter till polacker till turkar till bolsjeviker till nazister till globalister. Ukraina är lite av den där snygga tjejen i plugget som stöts ut och mobbas utav resten av klassen utifrån ren missunsamhet och avundsjuka.

Ingenting modfäller mig mer än vad både muskoviter i öst och globalister i väst gör mot detta land just nu. Och vad de blivit utsatta för historiskt.

https://youtu.be/CYFo3fwFARA
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-04-09 kl. 00:38.
2019-04-09, 04:09
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Din hatfyllda retorik om "horungar" är en del av problemet här. Är du ryss? Själv älskar jag överlag Ukraina och dess folk (bortsett från nassarna, sovjet-nostalgikerna och de flumliberala EU-fanatikerna). Jag har stor sympati för vad detta folk fått genomlida genom sin historia. Från hunner till khazarer till mongoler till muskoviter till polacker till turkar till bolsjeviker till nazister till globalister. Ukraina är lite av den där snygga tjejen i plugget som stöts ut och mobbas utav resten av klassen utifrån ren missunsamhet och avundsjuka.

Ingenting modfäller mig mer än vad både muskoviter i öst och globalister i väst gör mot detta land just nu. Och vad de blivit utsatta för historiskt.

https://youtu.be/CYFo3fwFARA

"Ukraina är lite av den där snygga tjejen i plugget som stöts ut och mobbas utav resten av klassen utifrån ren missunsamhet och avundsjuka."

Där kom den som ett brev på posten!
Nej ukrainare är varken ett snyggare eller bättre folk utan det är en fix ide som dem har i sin kultur.
En bättre likenelse är tjejen som tror att hon är jätte snygg. jätte smart, jätte poppis, jätte speciell, inte alls som sina fula och enkla syskon!
Nej hennes blodslinje går via Europas kungahus ned till drottningen av Saba!
Hon blir utnyttjad, lurad och slagen men att hon lär sig inte och så åter igen och igen för att det är något fel i huvudet på henne, sjuk, men att hon vägrar hjälp ifrån de sina då hon ser ned på dem.
Tragiskt med sådana, omgiven av de sina men vägrar dem annat än hat, en sjuk individ som behöver helas och det görs bäst av henne nära och kära, hennes öde ligger i deras händer.

Njet jag är inte en ryss men att jag förstår dilemmat.
2019-04-09, 12:20
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
"Ukraina är lite av den där snygga tjejen i plugget som stöts ut och mobbas utav resten av klassen utifrån ren missunsamhet och avundsjuka."

Där kom den som ett brev på posten!
Nej ukrainare är varken ett snyggare eller bättre folk utan det är en fix ide som dem har i sin kultur.
En bättre likenelse är tjejen som tror att hon är jätte snygg. jätte smart, jätte poppis, jätte speciell, inte alls som sina fula och enkla syskon!
Nej hennes blodslinje går via Europas kungahus ned till drottningen av Saba!
Hon blir utnyttjad, lurad och slagen men att hon lär sig inte och så åter igen och igen för att det är något fel i huvudet på henne, sjuk, men att hon vägrar hjälp ifrån de sina då hon ser ned på dem.
Tragiskt med sådana, omgiven av de sina men vägrar dem annat än hat, en sjuk individ som behöver helas och det görs bäst av henne nära och kära, hennes öde ligger i deras händer.

Njet jag är inte en ryss men att jag förstår dilemmat.

Blev du mobbad av ukrainare i skolan eller? Okej, du är inte ryss, fine. Men vad fan är det här för något irrationellt, blint hat du tycks bära på egentligen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in