Flashback bygger pepparkakshus!
2018-01-26, 18:52
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här är RT:s siffror. Du får gärna bemöta dem med andra källor:

https://www.rt.com/business/400489-r...-debt-payment/

jag förstår inte vad som ska bemötas? ryssland, som har mycket högre bnp än ukraina, gjorde en slutbetalning på den gamla sovjetskulden (vilken kan diskuteras separat och för vilken lejonparten betalades för relativt länge sen) i storleksordningen "skitsumma"... medan ukraina med en mycket mindre ekonomi, inte minst under rådande omständigheter, betalade ett nästan 10 gånger större belopp till IMF.

varför lyfter du, i alla fall implicit, fram det som någonting bra med "meanwhile in russia"?
2018-01-26, 19:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
jag förstår inte vad som ska bemötas? ryssland, som har mycket högre bnp än ukraina, gjorde en slutbetalning på den gamla sovjetskulden (vilken kan diskuteras separat och för vilken lejonparten betalades för relativt länge sen) i storleksordningen "skitsumma"... medan ukraina med en mycket mindre ekonomi, inte minst under rådande omständigheter, betalade ett nästan 10 gånger större belopp till IMF.

varför lyfter du, i alla fall implicit, fram det som någonting bra med "meanwhile in russia"?
Att allting är relativt (småvariationer på GDP jämfört med att göra ett nation skuldfri).

Sedan får du väl motbevisa detta då:

One of the final large Soviet-era debts was repaid last year to Kuwait. Russia paid $1.1 billion and delivered $620 million worth of high-tech products to the country.
Senast redigerad av arbetet 2018-01-26 kl. 19:38.
2018-01-26, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Återigen, någon anonym människa som påstår något tvärt emot vad vanliga ukrainare säger.
Hänvisa till internationella källor. Hänvisa till intervjuer med vanligt folk. Hänvisa till analytiker i London eller New York som delar din åsikt. Obskyra nyhetsbyråer kontrollerade av ukrainaska oligarker räknas inte. Hur bra kan Ukraina gå om det finns gott om ukrainare i Stockolmsområdet som sover på smutsiga madrasser och sliter för 40 kr/timmen? Det finns hundratuseltals ukrainska gästarbetare i Ryssland, och 2 mln i Polen, samt ytterligare okänt antal i övriga Östeuropa.
Ja dom flesta analytiker anser ju att Ukraina är på absolut rätt väg. Skitlandet Ryssland må var irriterat men fakta kvarstår, det går framåt för den suveräna demokratiska nationen Ukraina. Och utan den ryska ockupationen spå hade det säkert gått än bättre.Vilket som, dom flesta siffror trots allt pekar åt rätt håll och det är ju det som räknas med tanke på hur djupt nere i skiten Ukraina varit under tidigare ryssvänligt styre.
Maffiabossen Putin borde lära sig ett och annat med tanke på hur Ukraina utvecklas trots enorma problem att ta tag i , krig, och inte minst internflyktingar från Krim och Donbass. Liksom flertalet forna sovjetrepubliker och suveräna öststater så har ju många sökt lyckan i väst, inget konstigt med det. Små petitesser av negativa uppförstorade händelser påverkar ju inte fortsatt utveckling i Ukraina det minsta.
2018-01-26, 19:56
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Allting är relativt som man brukar säga. Meanwhile in Russia:

Russia pays off balance of Soviet Union's foreign debt

Ok, kan du fokusera på vad vi faktiskt diskuterar eller erkänner du att det du sa innan inte var korrekt?
2018-01-26, 20:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Ok, kan du fokusera på vad vi faktiskt diskuterar eller erkänner du att det du sa innan inte var korrekt?
Jag fokuserar så gott jag kan och vad jag kan se är ett "shithole"-land djupt korrumperat och historierevisionistiskt samt gravt anti-semitiskt och neonazistiskt:

(FB) Situationen i Ukraina just nu, del 4

Jag kan dock erkänna att jag har svårt att se några ljuspunkter i utvecklingen faktiskt.
2018-01-26, 20:42
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Att allting är relativt (småvariationer på GDP jämfört med att göra ett nation skuldfri).

Sedan får du väl motbevisa detta då:

One of the final large Soviet-era debts was repaid last year to Kuwait. Russia paid $1.1 billion and delivered $620 million worth of high-tech products to the country.

herregud, har du någon som helst insyn i hur kunskapslös du är kring de ämnen du diskuterar?

ryssland betalade av det sista på den sovjetiska statsskulden. primärt gjordes detta under åren då oljepriserna steg vansinnigt. betalningen till kuwait var 2016. så redan nu känns du alldeles vilsen i de ämnen du "diskuterar" (som en ursäkt att kalla ukraina "shithole"... berätta gärna om vilka andra länder du bott i och upplevt!).

men det blir ännu roligare när du i ett senare inlägg, för att indirekt framhäva rysslands storhet, talar om att nationen är "skuldfri". ryssland har dryga 500 miljarder dollar i utlandsskulder (den gamla sovjetiska skulden var så klart inte alla rysslands skulder). det är ungefär dubbelt så mycket som man hade i början av 2000-talet (även om den, av naturliga skäl, sjunkit sedan man isolerades internationellt). även ration statsskuld/bnp har kraftigt försämrats de senaste åren. normalt har länder med stora naturresurser låg ratio av statsskuld, så att ens ha den skulden är inte smickrande för ryssland (som är beroende av naturresurser, inte finansiell styrka) över huvud taget.

ukraina, som var nära statsbankrutt, har 114 miljarder dollar i statsskuld. men då är man också ett mycket mindre land än ryssland. så om man beräknar skuld per capita så ligger ryssland och ukraina nästan exakt lika.
2018-01-26, 20:49
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Jag fokuserar så gott jag kan och vad jag kan se är ett "shithole"-land djupt korrumperat och historierevisionistiskt samt gravt anti-semitiskt och neonazistiskt:

Jag kan dock erkänna att jag har svårt att se några ljuspunkter i utvecklingen faktiskt.

Ok, jag har inga problem med att du vill belysa vissa saker. Men nu var det ju inte riktigt det som vi diskuterade. Och då känns det ju som att du mer vill endra fokus.

Ukraina har vänt ekonomiskt och det ser ganska ljust ut för alla delar av Ukraina förutom just Donbass och de delarna som ligger nära dem.

Att gamla CIS länderna exempelvis Ukraina, Vitryssland och Ryssland inte är så bekväma med judar och araber torde vara ganska välkännt. Inte destoindre ett problem. Det gäller naturligtvis ocksp Polen Baltikum, Tjeckerna, Ungern, och juolslavien men inte i samma utsträckning.

Att Ukrainas oligarker är judar har naturligtvis förstärkt den bild som kanske fanns tidigare av judarna, och kanske av araberna som semitiska kulturer.

Jag vill dock säga att Ukraina som land just nu går ganska väl, och är fokuserade på lag och ordning. Det finns naturligtvis enhel del som behöver förbättras och där kan alla svenskar var med och hjälpa till!
2018-01-26, 20:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
herregud, har du någon som helst insyn i hur kunskapslös du är kring de ämnen du diskuterar?

ryssland betalade av det sista på den sovjetiska statsskulden. primärt gjordes detta under åren då oljepriserna steg vansinnigt. betalningen till kuwait var 2016. så redan nu känns du alldeles vilsen i de ämnen du "diskuterar" (som en ursäkt att kalla ukraina "shithole"... berätta gärna om vilka andra länder du bott i och upplevt!).

men det blir ännu roligare när du i ett senare inlägg, för att indirekt framhäva rysslands storhet, talar om att nationen är "skuldfri". ryssland har dryga 500 miljarder dollar i utlandsskulder (den gamla sovjetiska skulden var så klart inte alla rysslands skulder). det är ungefär dubbelt så mycket som man hade i början av 2000-talet (även om den, av naturliga skäl, sjunkit sedan man isolerades internationellt). även ration statsskuld/bnp har kraftigt försämrats de senaste åren. normalt har länder med stora naturresurser låg ratio av statsskuld, så att ens ha den skulden är inte smickrande för ryssland (som är beroende av naturresurser, inte finansiell styrka) över huvud taget.

ukraina, som var nära statsbankrutt, har 114 miljarder dollar i statsskuld. men då är man också ett mycket mindre land än ryssland. så om man beräknar skuld per capita så ligger ryssland och ukraina nästan exakt lika.
OnT:

Jag anser Ukraina vara ett shithole country även i jämförelse med Ryssland. Har du något som tyder på motsatsen förutom dina subjektiva åsikter?
2018-01-26, 20:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Ok, jag har inga problem med att du vill belysa vissa saker. Men nu var det ju inte riktigt det som vi diskuterade. Och då känns det ju som att du mer vill endra fokus.

Ukraina har vänt ekonomiskt och det ser ganska ljust ut för alla delar av Ukraina förutom just Donbass och de delarna som ligger nära dem.

Att gamla CIS länderna exempelvis Ukraina, Vitryssland och Ryssland inte är så bekväma med judar och araber torde vara ganska välkännt. Inte destoindre ett problem. Det gäller naturligtvis ocksp Polen Baltikum, Tjeckerna, Ungern, och juolslavien men inte i samma utsträckning.

Att Ukrainas oligarker är judar har naturligtvis förstärkt den bild som kanske fanns tidigare av judarna, och kanske av araberna som semitiska kulturer.

Jag vill dock säga att Ukraina som land just nu går ganska väl, och är fokuserade på lag och ordning. Det finns naturligtvis enhel del som behöver förbättras och där kan alla svenskar var med och hjälpa till!
Förutom alla hyllade nazihjältar från WWII då. Man måste nog vara helt fångad i ens kognitiva dissonans om man ser något ljust i utvecklingen i Ukraina. Jag var en del i Öststaterna precis efter att muren föll men så jävla mörkt ut som det verkar vara i Ukraina var det aldrig där.
2018-01-26, 21:01
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
OnT:

Jag anser Ukraina vara ett shithole country även i jämförelse med Ryssland. Har du något som tyder på motsatsen förutom dina subjektiva åsikter?

Lag och ordning? Vad skulle vara bättre i Ryssland?
2018-01-26, 21:02
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Förutom alla hyllade nazihjältar från WWII då. Man måste nog vara helt fångad i ens kognitiva dissonans om man ser något ljust i utvecklingen i Ukraina. Jag var en del i Öststaterna precis efter att muren föll men så jävla mörkt ut som det verkar vara i Ukraina var det aldrig där.

Topic var ju ekonomi... Kan du försöka svara på det så kan vi gå vidare?
2018-01-26, 21:02
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
OnT:

herregud, är du på riktigt?

först blir du bortgjord totalt som den kunskapslösa nolla du är. precis som alla andra jävla alternativmuppar med hög svansföring och kunskapsnivå någonstans mellan gymnasiet och regionala högskolan (generöst).

sedan, när du om och om igen får fakta som visar att du verkligen saknar kunskaper, så tycker du minsann att ukraina är ett skithålsland och svamlar om subjektiva åsikter... godnatt. ta en ams-kurs eller nåt.

pr. för övrigt tycker jag inte ryssland är ett skithålsland. tvärtom, ryssland är ett vacker land, fantastiskt på många olika sätt, och ryssar är ofta trevliga och intressanta. bara för att man inte gillar ett lands politik/ledning behöver man inte ogilla landet per se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in