Citat:
Ursprungligen postat av
G-Kill
Jag förstår verkligen inte hur du kan bo i Kiev och på allvar tro att bara 26% av befolkningen har ryska som modersmål. Men det är klart, när du hänvisar till tanter du ser i parken så kanske du inte har så mycket exponering till lokalbefolkningen?
Det tar ett tag att förstå sig på det orwellianska dubbeltänket i Ukraina, speciellt om man är utlänning. Utlänningar har inte riktigt koll på språkmiljön, och ukrainska nationalister behandlar ytisar med silkesvantar eftersom utan den alliansen är ju nationalisterna stekta i kampen mot den lede fi.
Hur som helst. En ukrainare kan på fullt allvar påstå att han har ukrainska som modersmål och att han vill förbjuda ryska språket i landet. Sen ringer barnen på mobilen och då pratar han ryska med dem! Jag menar inte att man får stryk på gatan bara för att man talar ryska. Då hade jag nog legat inne på sjukhus många gånger i Kiev!

Att stå för att man talar ryska och gillar rysk kultur i Kiev kan däremot vara farligt. I de flesta sociala sammanhang så rycker man på axlarna, men har man otur så kan ren vänlighet mot Ryssland leda till att man blir socialt stigmatiserad, arbetslös och ja, att man hotas av våld eller till och med blir utsatt för det. Det är mycket värre att gilla rysk kultur i Ukraina än att t.ex. gilla SD i Sverige, för att i Ukraina går nationalismen hand i hand med grov kriminalitet och våldsbrottslighet. "Frivilligbataljonerna" består av människor som kombinerar politisk extremism med t.ex. utpressning, indrivning, "reiderstvo" osv. De söker en anledning att hoppa på dig och en koppling till Ryssland är en perfekt ursäkt.
...
Jag har helt enkelt inte talat med hela Kievsbefolkning... Om man ser till mitt umgänge så är det ganska ryskt, ryskt-ryskt eller ryskt-ukrainskt. Men det gör inte att jag tycker det är ok för Moskva att flytta gränserna med våld. Sån tur att du förklarar ukrainskkultur för mig

Hur tror du att ukrainare reagerar på att Moskva invaderat landet? När de kör sina förtåckta hot? När de tar stora semester ön? När de förstör ett stort industrisamhälle med propaganda och vapen? Det du förklarar är enbart hur Kreml vill att det ska vara i ukraina. Så jag misstänker att det är Skövde eller som Birger säger, en lite förort i Moskva.
Det finns absolut inga problem med att tala ryska i Kiev. Om man däremot förklarar att man stödjer den ryska invasionen kan man av uppenbara själ få problem. Speciellt om man gör det på lördagen klockan 12 på kvällen med ett par öl innan för västen. Jag antar att det är din stil
Om du kör dina åsikter "live" i Ukraina på kvällen så får du samma behandling som om du tar på dig en Ukrainsktröja och går runt i Moskva och förklarar att Putin är en nolla. Det förstår du väl?
Något positivt just nu är att det är en stor strålkastare på korruption i Ukraina. Nyheterna toppar ofta med politiker och andra som åkt fast. Igår var det en kille (kommer inte ihåg vad han heter) som köpte en lägenhet för 300 000 euro, mycket pengar i Ukraina som man inte får ihop hur som helst. Hans undanflykt var att han fått pengarna av sin flickvän... De har dejtat i 3månader

Och det är ju just detta som är viktigt. Att saker som denna kommer upp till ytan, visas i tv, där man markerar att sånt här är inte ok. Om detta fortgår så kommer det minska korruptionen dramatiskt.