2016-09-11, 21:33
Medlem
Har glömt en liten grej, vem var ryssen som tog över polisstationen,
igenom det, i praktiken startade inbördeskriget.
Nån som kommer ihåg?
2016-09-12, 09:59
Medlem
Ang. ukrainska vs. ryska.
Jag har ställt frågan förut men fått olika svar så jag vet inte vad som gäller.
Jag försöker igen:

Hur pass stor skillnad är det mellan ryska och ukrainska?

* Som två olika dialekter (skånska / norrländska)
* Som två i princip likadana språk (norska /svenska)
* Som två besläktade språk (tyska / svenska)
* Som två helt olika språk (finska / svenska)

Finns det någon punkt ovan där man kan placera in ukrainska vs. ryska?
2016-09-12, 10:06
Bannlyst
Leonid Bershidsky på Bloomberg är kanske den bästa journalisten som täcker Situationen i Ukraina just nu. Här är en lägesrapport om ekonomin:

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-11/ukraine-chases-cuts-in-unrealistic-budget-to-meet-imf-pact

Man kan säga att ekonomin är i ett slags vänteläge och att ingen av de stora problemen har lösts.

Den första frågan är om och när Ukraina får nästa utbetalning från IMF. Hela budgeten hänger på det och Ukraina har (medvetet) ingen plan B. Base case är att Porosjenko gör ett absolut minimum och att Obamaadministrationen sätter press på IMF innan valet vilket gör att Ukraina trots allt får pengarna och lever vidare in i 2017.

Den andra frågan är om och när landet kommer igång med privatiseringarna. 2 1/2 år har gått sedan privatiseringsprogrammet lanserades men inte en enda transaktion har gjorts. Ukrainarna är förstås snabba att skylla på den onde homofoba dvärgen, men den riktiga anledningen är ju att hela det gamla kriminella ledargarnityret sitter kvar i toppen av Ukrainas näringsliv fast med ny husbonde vid namn Porosjenko.

Slutsatsen är att det blir "extend and pretend" under resten av 2016 i Ukraina och sen får vi se vad som händer efter det amerikanska presidentvalet.
2016-09-12, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Ang. ukrainska vs. ryska.
Jag har ställt frågan förut men fått olika svar så jag vet inte vad som gäller.
Jag försöker igen:

Hur pass stor skillnad är det mellan ryska och ukrainska?

* Som två olika dialekter (skånska / norrländska)
* Som två i princip likadana språk (norska /svenska)
* Som två besläktade språk (tyska / svenska)
* Som två helt olika språk (finska / svenska)

Finns det någon punkt ovan där man kan placera in ukrainska vs. ryska?

Skillnaden är mycket större än mellan svenska och danska och något mindre än mellan svenska och isländska. Att läsa ukrainska funkar så där, att förstå det talade språket är mycket svårt utan träning för en rysktalande person. Och att själv börja tala - ja det är som att börja tala isländska för en svensk!

Är man uppvuxen i Kiev lär man sig däremot att leva med båda språken och för det mesta tala båda helt obehindrat. Är man uppvuxen i västra eller östra Ukraina så talar man det ena språket mycket bättre än det andra. Tack vare utbildningen i grundskolan förstår man det andra språket så pass väl att man kan lyssna och sedan svara på sitt eget språk. Så funkar det ofta på ukrainsk TV när personer intervjuas.
Senast redigerad av G-Kill 2016-09-12 kl. 10:15.
2016-09-12, 10:15
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Jag förstår verkligen inte hur du kan bo i Kiev och på allvar tro att bara 26% av befolkningen har ryska som modersmål. Men det är klart, när du hänvisar till tanter du ser i parken så kanske du inte har så mycket exponering till lokalbefolkningen?

Det tar ett tag att förstå sig på det orwellianska dubbeltänket i Ukraina, speciellt om man är utlänning. Utlänningar har inte riktigt koll på språkmiljön, och ukrainska nationalister behandlar ytisar med silkesvantar eftersom utan den alliansen är ju nationalisterna stekta i kampen mot den lede fi.

Hur som helst. En ukrainare kan på fullt allvar påstå att han har ukrainska som modersmål och att han vill förbjuda ryska språket i landet. Sen ringer barnen på mobilen och då pratar han ryska med dem! Jag menar inte att man får stryk på gatan bara för att man talar ryska. Då hade jag nog legat inne på sjukhus många gånger i Kiev! Att stå för att man talar ryska och gillar rysk kultur i Kiev kan däremot vara farligt. I de flesta sociala sammanhang så rycker man på axlarna, men har man otur så kan ren vänlighet mot Ryssland leda till att man blir socialt stigmatiserad, arbetslös och ja, att man hotas av våld eller till och med blir utsatt för det. Det är mycket värre att gilla rysk kultur i Ukraina än att t.ex. gilla SD i Sverige, för att i Ukraina går nationalismen hand i hand med grov kriminalitet och våldsbrottslighet. "Frivilligbataljonerna" består av människor som kombinerar politisk extremism med t.ex. utpressning, indrivning, "reiderstvo" osv. De söker en anledning att hoppa på dig och en koppling till Ryssland är en perfekt ursäkt.

...

Jag har helt enkelt inte talat med hela Kievsbefolkning... Om man ser till mitt umgänge så är det ganska ryskt, ryskt-ryskt eller ryskt-ukrainskt. Men det gör inte att jag tycker det är ok för Moskva att flytta gränserna med våld. Sån tur att du förklarar ukrainskkultur för mig Hur tror du att ukrainare reagerar på att Moskva invaderat landet? När de kör sina förtåckta hot? När de tar stora semester ön? När de förstör ett stort industrisamhälle med propaganda och vapen? Det du förklarar är enbart hur Kreml vill att det ska vara i ukraina. Så jag misstänker att det är Skövde eller som Birger säger, en lite förort i Moskva.

Det finns absolut inga problem med att tala ryska i Kiev. Om man däremot förklarar att man stödjer den ryska invasionen kan man av uppenbara själ få problem. Speciellt om man gör det på lördagen klockan 12 på kvällen med ett par öl innan för västen. Jag antar att det är din stil

Om du kör dina åsikter "live" i Ukraina på kvällen så får du samma behandling som om du tar på dig en Ukrainsktröja och går runt i Moskva och förklarar att Putin är en nolla. Det förstår du väl?

Något positivt just nu är att det är en stor strålkastare på korruption i Ukraina. Nyheterna toppar ofta med politiker och andra som åkt fast. Igår var det en kille (kommer inte ihåg vad han heter) som köpte en lägenhet för 300 000 euro, mycket pengar i Ukraina som man inte får ihop hur som helst. Hans undanflykt var att han fått pengarna av sin flickvän... De har dejtat i 3månader Och det är ju just detta som är viktigt. Att saker som denna kommer upp till ytan, visas i tv, där man markerar att sånt här är inte ok. Om detta fortgår så kommer det minska korruptionen dramatiskt.
2016-09-12, 10:19
Medlem
Vad har egentligen språket med saken att göra, det viktigasre är ju den Ukrainska identiteten och ukrainarnas numera totala aversion mot allt vad ryskt heter. Ukraina kan ju inte vrida tillbaka historien hur mycket man än vill och få bort ryskan som språk i landet, det satte ju bl.a Stalin stopp för. Det tar ju några generationer innan förryskningen klingat av och blivit historia. Det är ju inte enbart Ukraina som är drabbade av den ryska sjukan. Baltstaterna kan nog hålla sig för skratt också med en i varierande grad av ryska objudna gäster. Så det pratas ryska i Ukraina och inte mycket att göra åt utan det får man nog acceptera och se tiden an. Idag med landets västliga inriktning är ju dessutom ryska som andraspråk ganska meningslöst att ha i bagaget.
2016-09-12, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Jag har helt enkelt inte talat med hela Kievsbefolkning... Om man ser till mitt umgänge så är det ganska ryskt, ryskt-ryskt eller ryskt-ukrainskt. Men det gör inte att jag tycker det är ok för Moskva att flytta gränserna med våld. Sån tur att du förklarar ukrainskkultur för mig Hur tror du att ukrainare reagerar på att Moskva invaderat landet? När de kör sina förtåckta hot? När de tar stora semester ön? När de förstör ett stort industrisamhälle med propaganda och vapen? Det du förklarar är enbart hur Kreml vill att det ska vara i ukraina. Så jag misstänker att det är Skövde eller som Birger säger, en lite förort i Moskva.

Det finns absolut inga problem med att tala ryska i Kiev. Om man däremot förklarar att man stödjer den ryska invasionen kan man av uppenbara själ få problem. Speciellt om man gör det på lördagen klockan 12 på kvällen med ett par öl innan för västen. Jag antar att det är din stil

Om du kör dina åsikter "live" i Ukraina på kvällen så får du samma behandling som om du tar på dig en Ukrainsktröja och går runt i Moskva och förklarar att Putin är en nolla. Det förstår du väl?

Något positivt just nu är att det är en stor strålkastare på korruption i Ukraina. Nyheterna toppar ofta med politiker och andra som åkt fast. Igår var det en kille (kommer inte ihåg vad han heter) som köpte en lägenhet för 300 000 euro, mycket pengar i Ukraina som man inte får ihop hur som helst. Hans undanflykt var att han fått pengarna av sin flickvän... De har dejtat i 3månader Och det är ju just detta som är viktigt. Att saker som denna kommer upp till ytan, visas i tv, där man markerar att sånt här är inte ok. Om detta fortgår så kommer det minska korruptionen dramatiskt.

Jag blir så trött på dig ibland. Ditt sista stycke handlar om Sergii Leshchenko, som vi precis har diskuterat i tråden. Läs på om honom så kanske du förstår vad som döljer sig bakom de braskande rubrikerna. Det faktum att en "good guy" tillika Ukrainas kanske främsta korruptionsjägare jagas av den genomkorrupte riksåklagaren för korruption och dessutom för en total skitsumma i sammanhanget - när inte en enda stor oligark eller annan gangster i högre skolan åtalats för sin egna miljardkorruption sedan februari 2014 - ja, det säger ju allt om att Ukrainas situation just nu är KA-TA-STRO-FAL!! Landet är en FARS!
Senast redigerad av G-Kill 2016-09-12 kl. 10:23.
2016-09-12, 12:40
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Jag blir så trött på dig ibland. Ditt sista stycke handlar om Sergii Leshchenko, som vi precis har diskuterat i tråden. Läs på om honom så kanske du förstår vad som döljer sig bakom de braskande rubrikerna. Det faktum att en "good guy" tillika Ukrainas kanske främsta korruptionsjägare jagas av den genomkorrupte riksåklagaren för korruption och dessutom för en total skitsumma i sammanhanget - när inte en enda stor oligark eller annan gangster i högre skolan åtalats för sin egna miljardkorruption sedan februari 2014 - ja, det säger ju allt om att Ukrainas situation just nu är KA-TA-STRO-FAL!! Landet är en FARS!

Japp, visst är det bra att man börja ta några som faktiskt hamnar på första sidorna så att det går fram att detta inte är ett accepterat beteende! Jodå, visst kommer en del åka dit som gör nytta, men om man nu har köpt en dyr lägenhet så bör man förstå att det kommer bli granskat. Jag tror att det kommer vara en "generisk" utveckling på det hela ett tag dvs inte något linjär eller interativ, utan mer alla blir konstant bättre. Det kommer bli tufft för alla, och dessa ändringar kommer inte äver en natt.

Att man inte kan ta alla på en gång eller börja med de riktigt stora är ganska normalt. Det finns ju en hel del att ta av. Då måste man börja parallellt och ta folk. Att försöka ta oligarkerna nu direkt när de mer eller mindre dominerar media är kanske inte det smartaste... Så lätt att skräma upp de äldre damerna att gå åt det hållet man vill. Det är nog lite grand över allt som gäller, tror jag i alla fall

Solen lyser idag igen Ukraina går framåt!
2016-09-12, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Japp, visst är det bra att man börja ta några som faktiskt hamnar på första sidorna så att det går fram att detta inte är ett accepterat beteende! Jodå, visst kommer en del åka dit som gör nytta, men om man nu har köpt en dyr lägenhet så bör man förstå att det kommer bli granskat. Jag tror att det kommer vara en "generisk" utveckling på det hela ett tag dvs inte något linjär eller interativ, utan mer alla blir konstant bättre. Det kommer bli tufft för alla, och dessa ändringar kommer inte äver en natt.

Att man inte kan ta alla på en gång eller börja med de riktigt stora är ganska normalt. Det finns ju en hel del att ta av. Då måste man börja parallellt och ta folk. Att försöka ta oligarkerna nu direkt när de mer eller mindre dominerar media är kanske inte det smartaste... Så lätt att skräma upp de äldre damerna att gå åt det hållet man vill. Det är nog lite grand över allt som gäller, tror jag i alla fall

Solen lyser idag igen Ukraina går framåt!

Mot dumheten kämpar gudarna och uppenbarligen även det ukrainska samhället förgäves.
2016-09-12, 14:11
Medlem
Citat:
Skillnaden är mycket större än mellan svenska och danska och något mindre än mellan svenska och isländska. Att läsa ukrainska funkar så där, att förstå det talade språket är mycket svårt utan träning för en rysktalande person. Och att själv börja tala - ja det är som att börja tala isländska för en svensk!

Är man uppvuxen i Kiev lär man sig däremot att leva med båda språken och för det mesta tala båda helt obehindrat. Är man uppvuxen i västra eller östra Ukraina så talar man det ena språket mycket bättre än det andra. Tack vare utbildningen i grundskolan förstår man det andra språket så pass väl att man kan lyssna och sedan svara på sitt eget språk. Så funkar det ofta på ukrainsk TV när personer intervjuas.

Tack för klargörandet.
Språken är alltså besläktade men ändå relativt olika.
2016-09-12, 14:52
Medlem
Citat:
Leonid Bershidsky på Bloomberg är kanske den bästa journalisten som täcker Situationen i Ukraina just nu. Här är en lägesrapport om ekonomin:

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-11/ukraine-chases-cuts-in-unrealistic-budget-to-meet-imf-pact

Man kan säga att ekonomin är i ett slags vänteläge och att ingen av de stora problemen har lösts.

Den första frågan är om och när Ukraina får nästa utbetalning från IMF. Hela budgeten hänger på det och Ukraina har (medvetet) ingen plan B. Base case är att Porosjenko gör ett absolut minimum och att Obamaadministrationen sätter press på IMF innan valet vilket gör att Ukraina trots allt får pengarna och lever vidare in i 2017.

Den andra frågan är om och när landet kommer igång med privatiseringarna. 2 1/2 år har gått sedan privatiseringsprogrammet lanserades men inte en enda transaktion har gjorts. Ukrainarna är förstås snabba att skylla på den onde homofoba dvärgen, men den riktiga anledningen är ju att hela det gamla kriminella ledargarnityret sitter kvar i toppen av Ukrainas näringsliv fast med ny husbonde vid namn Porosjenko.

Slutsatsen är att det blir "extend and pretend" under resten av 2016 i Ukraina och sen får vi se vad som händer efter det amerikanska presidentvalet.

Den stora osynliga elefanten i Kiev är budgeten. 14-15 procent av årets budget förväntas finansieras av IMF. Landet hänger på repet, om pengarna inte kommer in. Det kanske de gör, väst vill ju stödja sin nya koloni, men säkert är det inte. Kolomoiskys fiffel är under utredning av IMF, Rysslandslånet erkänns ha speciella viktiga och skyddande villkor och organisationen har inte glömt de pengar som försvann under Yanukovich, var det 2010? En engelsk domstol avgör nästa år om Ukraina officiellt, inte bara de facto, är i statsbankrutt, om lånet från den ryska pensionsfonden inte betalas tillbaka. Det är möjligt att IMF väntar på utslaget.

Tänk er att 14-15 procent av den svenska statsbudgeten plötsligt försvinner. Vad tror ni händer? Det blir totalt kaos. Sänkta pensioner, stoppade sjukpenningar, avskedade poliser, stängda sjukhus. Avskedade officerer? Sagan Ukraina är verklig och inte påhittad, en av de mest skrämmande sagor jag har sett i mitt Europa. Oligarkstyrda Kiev vill ha pengar från sina ”donatorer” (tidigare var det Ryssland i många år, nu är det nya mjölkkor) och förklarar inte för folket att det handlar om lån.

Mest förunderligt är att Kiev inte sänker sina räkningar och tänker på folket. Rysk gas köps fortfarande från EU till högre pris och räkningen ska sändas till folket? Undermåligt kol från Sydafrika ska ersätta kol från Donbass? Amerikanska Westinghouse ska leverera kärnbränsle till ukrainska kärnkraftverk, som byggdes för att hantera ryskt kärnbränsle? Hela infrastrukturen sätts i fara av knasarna i Kiev. Av alla dumma politiker jag har sett har jag aldrig sett så dumma som i Kiev och det är ingen ”ära till Ukraina”.
2016-09-12, 16:32
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Mot dumheten kämpar gudarna och uppenbarligen även det ukrainska samhället förgäves.

"Hell is other people." Det låter som att du gärna har en stark ledare som pekar ut vad som är svart och vitt.

Personligen ser jag detta som att världen nu hjälper denna delen av världen att sakta men säkert gå mot en värld som har betydligt mindre korruption och baseras på regler i stället för den starkes rätt. Det tar tid.

Tidigare har ju alla månniskor optimerat utifrån det system som har varit. Det har gjort att, som jag tror, de flesta har tagit genvägar för att överleva och kunna förverkliga sig själv till en viss mån. Många har varit frustrerade av att det är så det har fungerat och där av är det många som längtar till väst i hela fd Sovjet då man någonstans ser att detta är inte så man vill leva.

Och detta gör att man sakta men säkert måste bygga om allas beteende i samhället, och det är inget man gör över en natt. Det viktiga är att man konstant håller uppe trycket över ett antal år. Och har man faktiskt gjort nu länge. Faktiskt så länge att många börjar inse själva var målet är, och själva börjar gå först. Det är så man bygger en demokrati. Visst skulle man kunna vända detta under en starkledare och en stor piska men då kommer det ju bara vändas tillbaka när en ny ledare kommer. Om man istället får med sig en stor majoritet och det hängsut korrupta politiker och tjänstemän i media så skapar man en kultur med en intolerans mot just korruption.

Att inte förstå att dessa saker ta tid visar på ett ungdomligt kynne vilket inte alls är fel att ha! De flesta, speciellt yngre, vill att detta ska gå snabbare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in