2016-11-20, 18:11
Medlem
Diskussionen började redan förra året. Det sades att ett EU-medlemskap skulle innebära att polackerna kunde kräva tillbaka förlord egendom. Så skedde t.ex. i Baltikum. Det talades också om associationsavtalet, vill jag minnas. Nu tillkommer ett Rada-beslut, som underlättar processen. Måga polacker drabbades, men de har svårt att styrka sina anspråk. En del vill ha tillbaka sin egendom och andra vill ha kompensation för uteblivna vinster.

Citat:
Residents of western Ukraine are bracing for a flood of restitution claims by families of Poles from the Kresy –lands in western Ukraine formerly belonging to Poland. Observers say the claimants have been encouraged by the Ukrainian parliament's recent passage of a declaration saying that the post-war order established in 1945 was illegitimate.

Among the properties being claimed by Poles are country houses, dozens of hectares of land, and even a copper mine in eastern Ukraine's Kharkiv region with an estimated worth of $1.5 million US, Korrespondent noted.

https://sputniknews.com/europe/201611191047630990-ukraine-poland-impending-restitution-battle/
2016-11-20, 18:35
Medlem
80 % av ukrainarna anser att viseringsfriheten mellan EU och Ukraina kommer att förbättra landets ekonomi i förlängningen. 0% tror det inte. Ett rungande ja till nuvarande politik med andra ord. Ryssland ter allt längre bort och allt mer ointressant för den vanlige ukrainaren. Att sedan en del ryssar söker asyl i Ukraina är ju lite av sjuk humor i det hela. Troligen politiks asyl förvisso eftersom det ju inte är bättre ekonomiskt i Ukraina än i Ryssland i nuläget. Politiskt däremot så är det ju friska vindar som blåser i Ukraina så visst kanske det är lockande att slippa det unkna ryska politikerklimatet och ge sig av till ett Ukraina som ju har en framtidstro värt namnet, det kan man som västerlänning förstå fullt ut. Men att ukrainarna är ovanligt enade i sin syn på vart landet skall gå när det gäller politik, försvar och handel är ju en styrka som gör att Ryssland, om man har tur, får spela andrefiolen i den utvecklingen.
2016-11-20, 20:07
Medlem
Slipsätaren i Odessa är arg. Han slåss mot etablissemanget på flera sätt. Anklagelser, nytt parti och mer. Han kan möjligen berövas sitt ukrainska medborgarskap och utvisas till Georgien. Vadim Rabinovich i Odessa är en mäktig höjdare och jag vet inte vem som vinner den här kampen.

För övrigt ska nämnas att Poroshenko har suttit i förhör i sex timmar angående Maidan. Jag har inga detaljer. Jag antar att Lutsenko skötte saken och då har presidenten ingenting att frukta.

Citat:
When asked if he was preparing a new revolution in Ukraine, Saakashvili responded evasively: "We'll see. Time will tell. Everything depends on the circumstances." Then he added, "The people here have been deceived and are angry."

Saakashvili has also announced that he would be forming his own political party and intends to have early parliamentary elections called, writes Lenta.ru.

Besides condoning rampant corruption in the country, Saakashvili also accused Poroshenko of planning to deprive him of his Ukrainian citizenship, which he obtained in May 2015 to head the rebellious Ukrainian region of Odessa.

Citing "a well-informed source," Saakashvili wrote on his Facebook page that Ukrainian President Petro Poroshenko intends to deprive him of his Ukrainian citizenship," reports Lenta.ru.

Earlier, wrote the publication, Vadim Rabinovich, a Verkhovna Rada deputy from the Opposition Bloc Party, asked the Ukrainian Prosecutor General and Interior Ministry to review the issue of the extradition of former Governor of the Odessa Region Mikheil Saakashvili to Georgia.

http://rbth.com/international/2016/11/18/russian-media-is-mikheil-saakashvili-planning-new-revolution-in-ukraine_648989
2016-11-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Slipsätaren i Odessa är arg. Han slåss mot etablissemanget på flera sätt. Anklagelser, nytt parti och mer. Han kan möjligen berövas sitt ukrainska medborgarskap och utvisas till Georgien. Vadim Rabinovich i Odessa är en mäktig höjdare och jag vet inte vem som vinner den här kampen.

För övrigt ska nämnas att Poroshenko har suttit i förhör i sex timmar angående Maidan. Jag har inga detaljer. Jag antar att Lutsenko skötte saken och då har presidenten ingenting att frukta.

http://rbth.com/international/2016/11/18/russian-media-is-mikheil-saakashvili-planning-new-revolution-in-ukraine_648989
Givetvis satt inte Porochenko i förhör, var får du alla tokigheter ifrån. Eller är ordvalet bestämt kanske. Han kallades att redovisa för sin syn på Maidan och det är ju så den demokratiska processen skall agera i en demokrati. När tror du lille Putin blir inkallad att förklara sig inför Duman? Never, eftersom ju Ryssland inte är en demokrati enligt folkrättsprincipen. Men det du framhäver är ju dom fungerande demokratiska processerna i Ukraina, det tackar vi för, och det var nog inte meningen misstänker jag. Ett misstag i arbetet kanske.
2016-11-21, 11:01
Bannlyst
Citat:

Jag följer Saakashvili med stort intresse. USA:s etablissemangstidning #1 New York Times rapporterar löpande om S bravader och upplåter till och med sin ledarsida till honom.

http://www.nytimes.com/2016/11/17/opinion/why-ukraine-is-losing-the-war-on-corruption.html?_r=0

Ledande amerikanska think tanks rapporterar med gillande om S:s försök att skapa ett tredje Maidan, vilket tyder på att han har starkt stöd från USA:s "deep state". Bombliberala amerikanska månadstidningar (sannolikt också på initiativ av "deep state's" lobbyorganisationer) skriver långa insmickrande reportage om Saakashvilis nya parti, som beskrivs med bultande hjärtan som någon slags härlig Silicon Valley-"start-up" befolkad av urbana tjugoåringar som med Starbucks-kaffe i ena handen och smartphonen i andra bygger partiets "affärsidé" i sociala media osv. ungefär som något nytt Twitter eller Instagram.

Som framgår i nedanstående artikel börjar nu listan på Porosjenkos "reformerta" opposition bli väldigt lång, kanske så lång att en ny kupp kan bli framgångsrik.

https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/exit-reformers.html

Jag tror att Saakashvili sätter igång någonting i vinter när hans "partiplattform" (d.v.s. kuppmakarorganisation) är på plats och befolkningens desperation når kokpunkten. S har ju ingen nersida över huvud taget om han försöker avsätta Porosjenko. S kommer aldrig att bli deporterad till Georgien - det kommer USA aldrig att tillåta. Det värsta som kan hända S är att han får åka tillbaka till Brooklyn och ta ett jobb på någon neokonservativ lobbyorganisation. Det är heller inte fy skam.

S verkar vara blint övertygad om att han har USA med sig. Om så verkligen är fallet bör eventuella oligarker i Odessa snabbt packa väskorna. Jag är dock inte helt säker på att S riktigt har USA:s odelade stöd. Det är de neokonservativa och bombliberalerna som stöder honom och de har precis förlorat den amerikanska presidentvalet.

Kriget i Georgien 2008 visade att S gillar att ta spontana initiativ i barnatron att Washington kommer att spela med även om USA:s utrikespolitiska elit tycker att S spelar i ytterfil eller helt enkelt drabbats av sällsynt dåligt omdöme. S strategi verkar vara att överlägga med några förståsigpåare på Atlantic Council och utifrån detta dra snabba slutsatser utan att ha förankra dem med USA:s politiska ledning.

Jag kan tänka mig att Trump & Co. väljer att bara dumpa Saakashvili när det väl gäller. Det var ju precis vad som hände i Georgien 2008 då S försökte kväsa Sydossetien i tron att USA skulle stoppa Ryssland från att intervenera. Vi vet hur det gick. Om S startar revolution som Trump väljer att ignorera så kommer hans initiativ att falla platt. Och då kommer en sådan som Vadim Rabinovitch att sätta en kula i pannan på Saakashvili.

Av den anledningen så tror jag S har bråttom, och att han helst skulle vilja sätta igång sin revolution innan invigningen av Trump, d.v.s redan nu i december medan han har någon att diskutera med i Washington. Vi ser hur Obama-regimen jobbar som besatt just nu för att försöka genomföra så mycket som möjligt innan Trump kommer till makten, eller åtminstone hindra karln från att byta kurs i den amerikanska politiken. Så varför inte försöka skapa ett "fait accompli" i Ukraina?

Som sagt, detta ska bli intressant att följa.
Senast redigerad av G-Kill 2016-11-21 kl. 11:30.
2016-11-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Jag följer Saakashvili med stort intresse. USA:s etablissemangstidning #1 New York Times rapporterar löpande om S bravader och upplåter till och med sin ledarsida till honom.

http://www.nytimes.com/2016/11/17/opinion/why-ukraine-is-losing-the-war-on-corruption.html?_r=0

Ledande amerikanska think tanks rapporterar med gillande om S:s försök att skapa ett tredje Maidan, vilket tyder på att han har starkt stöd från USA:s "deep state". Bombliberala amerikanska månadstidningar (sannolikt också på initiativ av "deep state's" lobbyorganisationer) skriver långa insmickrande reportage om Saakashvilis nya parti, som beskrivs med bultande hjärtan som någon slags härlig Silicon Valley-"start-up" befolkad av urbana tjugoåringar som med Starbucks-kaffe i ena handen och smartphonen i andra bygger partiets "affärsidé" i sociala media osv. ungefär som något nytt Twitter eller Instagram.

Som framgår i nedanstående artikel börjar nu listan på Porosjenkos "reformerta" opposition bli väldigt lång, kanske så lång att en ny kupp kan bli framgångsrik.

https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/exit-reformers.html

Jag tror att Saakashvili sätter igång någonting i vinter när hans "partiplattform" (d.v.s. kuppmakarorganisation) är på plats och befolkningens desperation når kokpunkten. S har ju ingen nersida över huvud taget om han försöker avsätta Porosjenko. S kommer aldrig att bli deporterad till Georgien - det kommer USA aldrig att tillåta. Det värsta som kan hända S är att han får åka tillbaka till Brooklyn och ta ett jobb på någon neokonservativ lobbyorganisation. Det är heller inte fy skam.

S verkar vara blint övertygad om att han har USA med sig. Om så verkligen är fallet bör eventuella oligarker i Odessa snabbt packa väskorna. Jag är dock inte helt säker på att S riktigt har USA:s odelade stöd. Det är de neokonservativa och bombliberalerna som stöder honom och de har precis förlorat den amerikanska presidentvalet.

Kriget i Georgien 2008 visade att S gillar att ta spontana initiativ i barnatron att Washington kommer att spela med även om USA:s utrikespolitiska elit tycker att S spelar i ytterfil eller helt enkelt drabbats av sällsynt dåligt omdöme. S strategi verkar vara att överlägga med några förståsigpåare på Atlantic Council och utifrån detta dra snabba slutsatser utan att ha förankra dem med USA:s politiska ledning.

Jag kan tänka mig att Trump & Co. väljer att bara dumpa Saakashvili när det väl gäller. Det var ju precis vad som hände i Georgien 2008 då S försökte kväsa Sydossetien i tron att USA skulle stoppa Ryssland från att intervenera. Vi vet hur det gick. Om S startar revolution som Trump väljer att ignorera så kommer hans initiativ att falla platt. Och då kommer en sådan som Vadim Rabinovitch att sätta en kula i pannan på Saakashvili.

Av den anledningen så tror jag S har bråttom, och att han helst skulle vilja sätta igång sin revolution innan invigningen av Trump, d.v.s redan nu i december medan han har någon att diskutera med i Washington. Vi ser hur Obama-regimen jobbar som besatt just nu för att försöka genomföra så mycket som möjligt innan Trump kommer till makten, eller åtminstone hindra karln från att byta kurs i den amerikanska politiken. Så varför inte försöka skapa ett "fait accompli" i Ukraina?

Som sagt, detta ska bli intressant att följa.

Det var ett bra inlägg. Du kan Ukraina och är språkkunnig. Jag har aldrig besökt landet och har bara tillgång till nyhets-fragment.

Biden läxade upp Kiev för korruptionen, så du kan ha rätt. Om "the deep state" stödjer honom, så har han en chans. Vi får se vad Trump gör. Du ser på den här saken från olika vinklar och det är så man ska göra. Risken är stor att Obama ställer till problem, innan han lämnar över, och Trump är ett oskrivet blad.

Jag hörde talas om Vadim Rabinovich i Odessa första gången efter kuppen i Kiev. Han är en sorts grå eminens i sitt område och påminner därvidlag om oligarken Pinjuk. Väst brukar inte dumpa en sådan man, men Dominique Strauss-Kahn dumpades ju. Odessa är en hamnstad och det är möjligt att Rabinovich försvarar sina speciella ekonomiska intressen.

Jag läste den artikel du länkade till och slogs av den makt Avakov har. Adolf Hitler krävde bara två poster. Regeringschef och inrikesminister. Den senare sparkade alla polischefer. Gestapo hade bara ungefär 3000-4000 anställda, men det fanns många tusen poliser i delstaterna och de fick ändrade rutiner. Känns det igen? På ett ukrainskt skrattspegel-sätt. Avakov har också inflytande över inbördeskriget, som till viss del fortfarande pågår och han verkar gilla den konstige Geraschenko med dödslistan. Vill han sänka Saakashvili av ekonomiska skäl?

VP var kritisk mot slipsätaren när han intervjuades av Oliver Stone i dokumentären (jag har inte sett den). Han sade ungefär att det var en förolämpning mot det ukrainska folket att tillsätta en utlänning och så var det ju. Nu har allt ändrats och vi har en ny spelplan i Ukraina. Går slipsätaren samman med Timochenko? Vad planerar makten?

Du, som kanske vet, stämmer det att amerikanerna har övergivit sin våning i SBU:s huvudbyggnad? Om ja, varför? Ryktet säger att de evakuerades till Rumänien, men jag kan inte utvärdera rykten, som jag inte kan kontrollera.
2016-11-21, 19:03
Medlem
Citat:
Det var ett bra inlägg. Du kan Ukraina och är språkkunnig. Jag har aldrig besökt landet och har bara tillgång till nyhets-fragment.

Biden läxade upp Kiev för korruptionen, så du kan ha rätt. Om "the deep state" stödjer honom, så har han en chans. Vi får se vad Trump gör. Du ser på den här saken från olika vinklar och det är så man ska göra. Risken är stor att Obama ställer till problem, innan han lämnar över, och Trump är ett oskrivet blad.

Jag hörde talas om Vadim Rabinovich i Odessa första gången efter kuppen i Kiev. Han är en sorts grå eminens i sitt område och påminner därvidlag om oligarken Pinjuk. Väst brukar inte dumpa en sådan man, men Dominique Strauss-Kahn dumpades ju. Odessa är en hamnstad och det är möjligt att Rabinovich försvarar sina speciella ekonomiska intressen.

Jag läste den artikel du länkade till och slogs av den makt Avakov har. Adolf Hitler krävde bara två poster. Regeringschef och inrikesminister. Den senare sparkade alla polischefer. Gestapo hade bara ungefär 3000-4000 anställda, men det fanns många tusen poliser i delstaterna och de fick ändrade rutiner. Känns det igen? På ett ukrainskt skrattspegel-sätt. Avakov har också inflytande över inbördeskriget, som till viss del fortfarande pågår och han verkar gilla den konstige Geraschenko med dödslistan. Vill han sänka Saakashvili av ekonomiska skäl?

VP var kritisk mot slipsätaren när han intervjuades av Oliver Stone i dokumentären (jag har inte sett den). Han sade ungefär att det var en förolämpning mot det ukrainska folket att tillsätta en utlänning och så var det ju. Nu har allt ändrats och vi har en ny spelplan i Ukraina. Går slipsätaren samman med Timochenko? Vad planerar makten?

Du, som kanske vet, stämmer det att amerikanerna har övergivit sin våning i SBU:s huvudbyggnad? Om ja, varför? Ryktet säger att de evakuerades till Rumänien, men jag kan inte utvärdera rykten, som jag inte kan kontrollera.
Varför beskriver du Ryssland när du talar om Ukraina? För det är ju en spegelbild av Ryssland du målar upp trots försök att etikettera politiken på Ukraina. Samma parti som Putin gjorde karriär i var ju allierade med Hitler och startade världskrig ihop. Det blir lite pinsamt minsann när det demokratiska Ukraina få den smutsbruna etikett som rätteligen borde sättas på Putin och hans gelikar. Visst har Ukraina sina stöveltrampande extremister men som väl är inte i den omfattning som i Ryssland där det nynazistiska stöveltrampet uppmuntras av regimen. Men det vet du säkert.
Annars får du väl förkovra dig, det finns massor av litteratur kan jag lova.

Förresten, Biden berömmer Ukraina för dess framsteg och fortsatta korruptionsbekämpning.
2016-11-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49

Varför beskriver du Ryssland när du talar om Ukraina? För det är ju en spegelbild av Ryssland du målar upp trots försök att etikettera politiken på Ukraina. Samma parti som Putin gjorde karriär i var ju allierade med Hitler och startade världskrig ihop. Det blir lite pinsamt minsann när det demokratiska Ukraina få den smutsbruna etikett som rätteligen borde sättas på Putin och hans gelikar. Visst har Ukraina sina stöveltrampande extremister men som väl är inte i den omfattning som i Ryssland där det nynazistiska stöveltrampet uppmuntras av regimen. Men det vet du säkert.
Annars får du väl förkovra dig, det finns massor av litteratur kan jag lova.

Förresten, Biden berömmer Ukraina för dess framsteg och fortsatta korruptionsbekämpning.

Jag trodde du hade gett upp, men du fortsätter dina lögner. Om det nu är ryssarna som stödjer nazismen, hur förklarar du att Ukraina och USA röstade mot förslaget om att förbjuda glorifiering av nazism som ryssarna la fram Check mate, gå o lägg dig.
2016-11-22, 00:38
Medlem
tverskoys avatar
Lucas vill bara bjuda alla här på ett gott skratt. Därför gör han en massa skrattretande påståenden. Låt mig kommentera några senaste:

Citat:
Ryssland ter allt längre bort och allt mer ointressant för den vanlige ukrainaren

Flera miljoner ukrainare jobbar i Ryssland.

Many Ukrainians also come illegally so the true number of Russian Ukrainians is unknown the number of Ukrainian illegal immigrants varies from 3-11 million. Many Ukrainians are viewed as illegalls and criminals and many complain of racism. Some have compared this to how Mexicans are viewed in the United States.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainians_in_Russia

Citat:
Att sedan en del ryssar söker asyl i Ukraina är ju lite av sjuk humor i det hela. Troligen politiks asyl förvisso eftersom det ju inte är bättre ekonomiskt i Ukraina än i Ryssland i nuläget.

Verkligen sjuk humor. "Ryssar söker asyl i Ukraina" - man måste verkligen vara sjuk för att fantisera upp något sånt.
2016-11-22, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag trodde du hade gett upp, men du fortsätter dina lögner. Om det nu är ryssarna som stödjer nazismen, hur förklarar du att Ukraina och USA röstade mot förslaget om att förbjuda glorifiering av nazism som ryssarna la fram Check mate, gå o lägg dig.

Exakt!
Det går bra att stifta förbud mot glorifiering av kommunismen (vilket är bra i sig), men att göra det samma mot nazism vill naturligtvis inte Ukraina gå med på då man hårdrekryterat högerextremister från hela Europa eftersom man inte lyckats övertyga de egna medborgarna att föra terrorkrig mot sina landsmän i östra delarna.
Lyckligtvis röstades resolutionen (som var en direkt passning mot Ukraina och dess historierevisionism) igenom med bred majoritet.
Värt att nämna är att Sverige (tillsammans med övriga EU) avstod från att rösta. Sverige som ser högerextremister i varenda vrå...

Någon som har koll på läget i Kiev just nu? Igår kväll protesterade högerextremister på Maidan. Dags för Carl Bildt att åka ned och stötta dem? Nuland kanske ska bjuda på lite gott att äta till demostranterna?
SVT hade ett inslag om protesterna där man faktiskt tillät sig att berätta att missnöjet med President PP är utbrett i hela Ukraina. De få som stödjer honom är de som tjänar grova pengar på hans politik.

Ukrainarna behöver (och verkar börja få) en sjukdomsinstinkt.
Man har tidigare haft svårt att förstå eller inte velat fatta att EU och dess medborgare inte är intresserade av dem.
Nederländerna röstade emot ett avtal med Ukraina (vilket felaktigt basunerades ut som en missnöjesröstning mot EU).
Engelsmännen röstade för Brexit p.g.a. att man tröttnat på invandring från EU's öststater.
När det gäller Brexit är det viktigt att nämna att de som faktiskt jobbar hårt och gör nytta för landet är arbetare från Öst.
De utskällda polackerna t.ex. arbetar hårdare och oftast bättre än engelsmännen.
Ändock var det just det valet handlade om, man vill inte ha med öst att göra.
Budskapet verkar dock inte nått fram till Ukraina som fortfarande undrar varför man inte får visumfrihet och närmare samarbete som faktiskt utlovats.
Som vanligt är det mest synd om den ukrainska befolkningen.
2016-11-22, 10:19
Bannlyst
Högerextremister, rättshaverister och allehanda byfånar demonstrerar på Maidan varenda dag. Det är typ som Speaker's Corner i London. Är det något som hänt nyligen som jag missat?

Som jag ser det är högerextremisterna allierade med Poroshenko i den kommande konfrontationen med Saakashvili. Neofascisten Parubij som ansvarade militärt för Maidanrevolutionen 2014 är talman i parlamentet. Häromdagen fick Högra Sektorns ledare Dmitry Yarosh ta emot en medalj av Poroshenko för sitt "mod och professionalism i försvaret av Ukrainas territoriella integritet".

https://lenta.ru/news/2016/11/21/ukraina_orden/

The Daily Signal, en hemsida ägd och finansierad av USA:s neokonservativa The Heritage Foundation, hade en lång intervju med Saakashvili som jag varmt rekommenderar för alla som vill förstå hur Saakashvili tänker.

http://dailysignal.com/2016/11/16/ex-georgian-president-saakashvili-says-ukraine-is-running-against-the-clock-to-prevent-another-revol ution/

1. Slänger ur sig bullshit-fraser som amerikanarna vill höra.

Citat:
“Why should Americans care about what happens in Ukraine?” this correspondent asked.

Without missing a beat, Saakashvili replied: “Because Ukraine’s story is about the same ideas that Americans traditionally stand up for. It’s about freedom, self-government by the people … everything that America stands for is also here in Ukraine.”

2. Uppmanar till nyval

Citat:
Justifying his call for early elections, Saakashvili said Ukraine is teetering on another revolution, or possibly even a coup, and early elections are a last-ditch chance to prove to the Ukrainian electorate that real change is still possible at the ballot box.

“We are running against the clock to prevent chaos,” Saakashvili told The Daily Signal, defending early elections.

3. Menar dock att statskupp är det mest troliga utfallet och låtsas "oroa" sig över detta

Citat:
He added: “Either you have an armed takeover, or some sort of armed chaos, or you have a restoration of old regime, or you have some sort of democratic transformation with fast reforms. And right now I would say, as it looks, chaos and armed insurrection is much more likely than the other two scenarios. And that’s what’s worrying me a lot.”
...
“We have hundreds of thousands of armed people running around the country, hating the system, hating the government,” Saakashvili said.

“They are bitter, and they hate the status quo,” Saakashvili said. “And they are not asking for elections, they are asking for change. And for them, the easiest way to change is through weapons.”

4. Förlitar sig på unga personer som deltog i förra Maidan-revolutionen och nu kommit halvvägs i sina karriärer

Citat:
“We already have a critical mass of mostly young people who came to Ukrainian government after the second Maidan,” Saakashvili said, referring to the 2014 revolution.

They serve as deputy ministers, deputy governors, as heads of districts, as heads of agencies, and some members of parliament that already some taste of governing and they have huge frustration because they were not given the instruments to really make a change.

5. Har (eller påstår sig ha?) en Mad Max-syn på Ukrainas militära situation, antagligen också strikt för amerikansk konsumtion

Citat:
“He [Putin] didn’t use nuclear weapons because the world wouldn’t have accepted it,” Saakashvili said. “But he used his artillery, he used all his combat-ready troops, he used everything. He used subversion. He used hybrid war. So he basically failed. And so Ukraine has already gained military victory.”

Jag förstår faktiskt inte hur Saakashvili ska klara av det här. Han har samlat ett gäng 20-30-åringar som brinner av iver men som saknar politisk, militär eller ekonomisk tyngd. Han tror sig vara polare med Trump och diverse neokonservativa personligheter i USA.

I motståndarlägret har han Porosjenko som både USA och EU investerat kolossala pengar och prestige i. Han har också varenda oligark emot sig och därmed även dessa oligarkers milistrupper samt deras betalda parlamentsledamöter (sannolikt majoriteten i Rada). Han har sannolikt även högerextremisterna mot sig.

För mig går det inte ihop över huvud taget. Visst, Porosjenko är oerhört impopulär men just därför kommer han absolut inte att kalla till nyval. Samma gäller parlamentet - varför skulle de riskera sina platser vid köttgrytorna? Så då återstår att genomföra en statskupp. Men hur hade Saakashvili tänkt sig det utan några murbräckor i form av Högra sektorns stormtrupper eller oligarkernas pengar?
2016-11-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Högerextremister, rättshaverister och allehanda byfånar demonstrerar på Maidan varenda dag. Det är typ som Speaker's Corner i London. Är det något som hänt nyligen som jag missat?

Intressant! Det hade jag ingen aning om. I gårdagskvällens rapportsändning visades ett inslag om att det var oroligheter och protester på Maidan. Intrycket gavs att det var något som hände igår kväll och att högerextremister stod för protesterna, även om man poängterade att stora delar av befolkningen i övrigt är missnöjd med PPP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in