Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Det spelar ingen roll hur du slingrar dig så har du fel. Intelligens är till ca 80% genetiskt betingad förövrigt, vilket såväl tvillingstudier som neurobiologiska rön visat.
Det räcker med 1 standardavvikelse i skillnad mellan två populationers medelvärde för att det ska få stor effekt. Eftersom normalfördelningen är symmetrisk. Då ska du också veta att skillnaden i IQ medelvärde mellan raser och folkgrupper ofta ligger på 1-3 standardavvikelser. Jag kan enkelt visa det här med räkneexempel om du vill. Glimmande har helt rätt, titta på USA och afro-amerikanerna som i snitt har ca 1 standardavvikelse lägre IQ än vita.
Sluta trolla och bara erkänn att du läste fel.
Så till den intressanta frågan: IQ!
Du har i ditt resonemang inte tagit hänsyn till Flynn-effekten. Flynn-effekten är att IQ ökar med i snitt 3 punkter per decennie, förmodligen på grund av förbättrat näringsintag, hälsa, utbildning och intellektuell stimulans.
Jämför en yngling från Sverige och en yngling från exempelvis Somalia/Afganistan. Båda har växt upp på 90-talet. Vilket svensk årtionde torde 90-talet i Somalia eller Afghanistan ha samma näringsmässiga, hälsomässiga och utbildningsmässig förutsättningar som? Jag skulle chansa på svenskt 30-tal eller 40-tal. Vi säger 40-tal. Flynneffekten ger då att skillnaden i medelvärde på ungdomar från Sverige och Afganistan/Somalia borde vara 15 punkter, dvs en standardavvikelse. Vilket också stämmer ungefärligt då man jämför nationella medelvärden. Den skillnad som blir kvar är enbart ett fåtal punkter åt ena eller andra hållet.
Barn som sedan föds och växer upp i Sverige, med samma förutsättningar, borde bara ha dessa få punkters skillnad i IQ. Alltså sker ingen skiktning efter första generationen.
Låt mig förklara varför det krävs 2 standardavvikelsen för etnisk skiktning, snarare än 1 standardavvikelse.
För att etnisk skiktning ska kunna ske måste en överväldiande majoritet av etnisk grupp A ha högre IQ än etnisk grupp B.
Skiljer det 2 standardavvikelsen, dvs 30 punkter i medelvärde mellan grupp A och grupp B, då har 84% av grupp A ett högre IQ än 84% av grupp B. Klara majoriteter med andra ord. Enbart 16% av grupp B har högre IQ än 16% av grupp A.
Skiljer det 1 standardavvikelse mellan grupp A och grupp B, dvs 15 punkter, då har 70% av grupp A ett högre IQ än 70% av grupp B, och 30% av grupp B ett högre IQ än 30% av grupp A. Inte alls samma tydliga skiktning.
Skiljer det inget alls i medelvärde mellan grupp A och grupp B har 50% av grupp A högre IQ än 50% av grupp B och vise versa.
För en ren etnisk skiktning måste 100% av grupp A ha högre IQ än 100% av grupp B. Då det skiljer en standardavvikelse ligger siffrorna 70/30 närmre 50/50 än 100/0, varför man kan anta att skiktning inte sker. Vid en skillnad på två standardavvikelsen är skillnaden som sagt 84/16, vilket kan antas vara tillräckligt nära 100/0 för att viss skiktning ska ske.
Visa mig gärna siffror där det skiljer tre standardavvikelsen mellan två etniska grupper! Dvs 45 punkter!
Jag kommer att bli imponerad bara du visar mig etniska grupper där det skiljer 1-2 standardavvikelsen efter att man kompenserat för Flynn-effekten.
Just vita amerikaner och afroamerikaner är ett väldigt dåligt exempel, då urvalet av vilka individer som emigrerade skedde på så olika sätt. Från Europa var det de drivna och resursstarka som utvandrade för att skapa sig ett bättre liv. Från Afrika var det de lägsta socioekonomiska skikten som såldes som slavar. Inte konstigt om det skiljer där. Pröva att jämföra afrikanska läkare med svenska socialbidragstagare så får du säkert samma siffror, fast åt andra hållet.