Citat:
Ursprungligen postat av
Lauper
Jag är skeptisk till ditt påstående, det vore trevligt med en källa på det du anser felaktigt.
Då ska du få det:
Här är en länk som Tino ofta använt i sin argumentation för hur många Syrianer som är högskoleutbildade.
Tino använder den dels mot påståenden från Aftonbladet och dels mot påståenden från regeringshåll om att antalet akademiker är "uppemot 30 procent"
http://www.tino.us/2015/11/aftonbladet-fyra-av-tio-nyanlanda-syrier-ar-akademiker-om-man-med-akademiker-menar-svetsare-och-meka nier/
Han menar på att antalet akademiker bara är 10 procent därför att han menar på att akademiker är man bara om man har en minst tre år lång utbildning. En minst sagt märklig definition som knappast vinner nåt gehör inom den svenska akademikerkåren eller andra bättre lämpade än honom att beskriva vad en akademiker är.
De 22 procenten som har eftergymnasial utbildning viftar han bort såsom varande svetsare och frisörer utan att ange någon källa på detta vilket är minst sagt ett klavertramp av sällan skådat slag om man skall diskutera statistik. Han väljer dessutom att peka ut koranskola som en icke-akademisk utbildning. Jaha? Då kanske vi inte ska räkna med våra utbildningar i religion och religionshistoria heller här i Sverige.
Även Sverige har ju akademiker som inte pluggar tre år så varför han gör detta är minst sagt märkligt. Det vi vet om svenska akademiker är ju också att det knappast skulle behöva vara tre år för vissa utbildningar men likväl fylls de utbildningarna ut.
Dessutom väljer han att inte redovisa de 13 procent som ingen vet något om utan hans märkliga slutsats blir att det bara är de tio procenten som kan kallas akademiker.
Från en statistisk synpunkt så skulle hans resonemang inte klara en prövning ens för en labrapport. Det är ju ganska tydligt att han inte har någon form av vetenskaplig grundkurs som han bär med sig. Det blir bara tio procent i hans mystiska värld trots att de kunde vara 32 eller varför inte en siffra "uppemot 30" åtminstone.
När man inte klarar av att redovisa detta vetenskapligt kan jag undra varför han får så stor plats i debatten. Jag säger inte att killen är dum men han förstår sig inte på vissa primära saker när det gäller statistik och det drabbar läsarna som inte förstår vilka trick han använder.