2015-11-20, 02:29
Bannlyst
En vallgrav med pirayor i all ära, men en cykelkedja man kan svinga kring huvudet är ochså ett vapen för en kung. Inte jag men för er kanske!
Citera
2015-11-20, 02:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 78878d
En vallgrav med pirayor i all ära, men en cykelkedja man kan svinga kring huvudet är ochså ett vapen för en kung. Inte jag men för er kanske!
Det finns ju vallgravar med simmande lejon.
Och det hade nog hållit inbrottstjuvar borta.

Här finns iaf en bild på ett attackerande vallgravs-lejon:
https://matthewpury.files.wordpress....redevil_49.jpg
Citera
2015-11-20, 03:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Hur ser lagen ut gällande detta?

Är det tillåtet att använda jägarvapen i självförsvar?

Det beror på hur hotad du är i realiteten.
Vi har minst två exempel på där jaktvapen har använts i självförsvar och där skytten gått fri, trots att det i ena fallet till och med handlade om ett minderårigt dödsoffer.

Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
I vilka situationer kan jag med gott samvete dra iväg en salva?

Behöver du ens ställa den frågan så är du inte lämplig för ett vapeninnehav.

Köp 5 bollträn och lägg ut dem på olika platser i huset istället. Bollträ duger fint som självförsvarsvapen eftersom oavsett var man träffar när man slår, så orsakar man så stor skada på kroppen att det kan räcka med 1-3 slag för att permanent få ned motståndaren på golvet och där han inte kommer att kunna resa sig igen förrän han fått professionell läkarhjälp.
Citera
2015-11-21, 02:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 78878d

Jag skulle rekommendera alla att hålla sig borta från "sving-vapen". Jag byggde mig själv ett par nunchuck i metall när jag var tonåring, och 4 år efter extrem träning så slog jag fortfarande mig själv i huvudet lite titt som tätt med skiten.
Att hantera "sving-vapen" är således oerhört svårt och kräver en större medvetenhet och koncentration än en random "otrygg" "ung" "vit" och "arg" man kan prestera.

Nyckeln runt, är om TS kan öva med ett järnspett, och lära sig att svinga det med samma resolution och styrka man normalt svingar en BO-stav.
Därefter är han lika dödlig med en Piassava-kvast, som har är med ett järnspett, dvs Totalt.

I korthet, allt som behövs för att försvara sitt hem emot allehandla invasionskrafter, är en vana med att hantera ett bollträ samt en sopkvast/BO-stav som "weapons of war".
Citera
2015-11-21, 03:03
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Kräver licens:

Jägarlicens lättast alternativt börja träna i skytteklubb så får du vapenlicens efter 6-12 månader på en 22 kaliber.

Ifall du inte vill behöva skaffa licenser och annat.

Så kniv kan du ju köpa var som helst lagligt att ha i hemmet.

Batong är också lagligt att inneha i hemmet finns flertalet säkerhetsbutiker på internet som säljer.

Olagliga alternativ:
El teaser[pistolen som skjuter iväg pilar och sedan skickat el genom kroppen] eller tårgas

Båda dessa vapen är effektiva och går att beställa på internet är lagliga även i Tyskland har jag för mig. Chansen att det blir stoppat i tullen är inte så stor.

Tillåtet efter ansökan hos polis:
Anledning mäste finnas kan t.ex vara att du vill träna din hund med mera annars går de att beställa från bland annat Norge där det inte behövs licens.

Blanc Gun är väldigt effektivt det är en pistol som skjuter lösa skott den använder alltså krut och smäller lika högt som en vanlig pistol m, ser likadan ut med mera men skjuter inte iväg någon "kula".

Jägarlicens på en skytteklubb!? > < tror att du ska logga in på ditt onlinespel som du har fått din fakta från istället.

Beror på hotet? finns det ett hot?

Bor du i en stuga i skogen? då skulle jag köpa en pilbåge.

Har man inget hot utan bara är lite nervig, köp knivhandskar och kanske en knivtröja och en "taktisk" penna, då bryter du inte mot lagen men är väldigt mycket säkrare/farligare.

Ett vapen kan någon alltid ta ifrån dig! har du en pistol i hölster och blir attackerad med kniv så måste du ha SJU meter för att hinna dra och trycka av!

https://www.youtube.com/watch?v=J_KJ1R2PCMM

Hund! där har du bland det bästa och mysigaste vapnet som finns.
Citera
2015-11-21, 08:14
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Jägarlicens på en skytteklubb!? > < tror att du ska logga in på ditt onlinespel som du har fått din fakta från istället.

Beror på hotet? finns det ett hot?

Bor du i en stuga i skogen? då skulle jag köpa en pilbåge.

Har man inget hot utan bara är lite nervig, köp knivhandskar och kanske en knivtröja och en "taktisk" penna, då bryter du inte mot lagen men är väldigt mycket säkrare/farligare.

Ett vapen kan någon alltid ta ifrån dig! har du en pistol i hölster och blir attackerad med kniv så måste du ha SJU meter för att hinna dra och trycka av!

https://www.youtube.com/watch?v=J_KJ1R2PCMM

Hund! där har du bland det bästa och mysigaste vapnet som finns.

Du är den enda som lyckats missförstå informationen.

Lättaste alternativet är att man skaffar jägarlicens alternativet är att man börjat på ett skytteklubb och tar en vapenlicens men detta tar 6-12 månader normalt att få på en 22 kaliber. Det är därför lättast att ta en jakt licens istället.

Jsg hade till och med skrivit ALTERNATIVT.

Förstår du nu ?
Citera
2015-11-21, 08:40
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Du är den enda som lyckats missförstå informationen.

Lättaste alternativet är att man skaffar jägarlicens alternativet är att man börjat på ett skytteklubb och tar en vapenlicens men detta tar 6-12 månader normalt att få på en 22 kaliber. Det är därför lättast att ta en jakt licens istället.

Jsg hade till och med skrivit ALTERNATIVT.

Förstår du nu ?

Si comprendo Senior!
Citera
2017-04-15, 13:14
Medlem
JH1960s avatar
Jag håller helt med. Men ett tips, en brandsläckare med 6 kilo skum borde hantera det mesta... Sätt sprutet i käften på karln som jävlas så är det nog tillräckligt, tror ni förstår ;-) . men föredrar att följa upp med fler brandsläckare, de fungerar mycket bättre än pumphagel, även om jag nu måste erkänna att ett avsågat hagelgevär är svårslaget ;-)
Citera
2017-04-30, 05:34
Medlem
För home defense: Mossberg Shockwave.

Secondary, home defense: Glock av valfri kaliber.
Citera
2017-04-30, 11:16
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
För home defense: Mossberg Shockwave.

Secondary, home defense: Glock av valfri kaliber.

Instämmer.
Dock har jag en gammal Winchester M12, civila versionen, med riottrigger på skyttelicens, (opluggad), & tar inte många sekunder att tömma tuben, nästan lika snabb som en automat.

+ en G17...

Snabbaste sättet för en novis att skaffa ett hagelgevär är att gå med i en skytteförening med hagelskytte på programmet.
Inga skjutkrav, inga tidskrav på medlemskap av en viss längd... Om inte föreningen har egna regler förstås.
Citera
2018-07-21, 20:08
Medlem
fotokillens avatar
Låt säga att jag har jägarexamen samt licens på ett sjutvapen. Kan jag medföra vapnet för självförsvar till annans mark, där jag enligt allemansrätten campar en natt?
Senast redigerad av fotokillen 2018-07-21 kl. 20:18.
Citera
2018-07-21, 20:34
Medlem
T-Todts avatar
En rottweiler och försåtsminering av ytterdörren med en banger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in