• 3
  • 4
2018-07-21, 20:34
Medlem
kralgars avatar
Citat:
fotokillen
Låt säga att jag har jägarexamen samt licens på ett sjutvapen. Kan jag medföra vapnet för självförsvar till annans mark, där jag enligt allemansrätten campar en natt?

Jaktlag (1987:259)

"35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad."

funkar inte så bra att ränna omkring på andras marker med jaktvapen
Senast redigerad av kralgar 2018-07-21 kl. 20:41.
Citera
2018-07-21, 20:57
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kralgar
Jaktlag (1987:259)

"35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad."

funkar inte så bra att ränna omkring på andras marker med jaktvapen

Den lilla väg jag idag åkte på och som slutade vid en sjö är möjligtvis ett ok ställe att ta med vapnet till då. Ingen skyltning om privat väg fanns och i slutet på vägen fanns en utmärkt plats att sätta upp tältet på, ca 5 m från vattnet. Att köpa fiskekort är naturligtvis självklart.

Anledningen till min fråga är först principiell, men dessutom behöver vi ju nu mer försvara oss mot diverse odjur även ute på landsbygden .
Citera
2018-07-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Den lilla väg jag idag åkte på och som slutade vid en sjö är möjligtvis ett ok ställe att ta med vapnet till då. Ingen skyltning om privat väg fanns och i slutet på vägen fanns en utmärkt plats att sätta upp tältet på, ca 5 m från vattnet. Att köpa fiskekort är naturligtvis självklart.

Anledningen till min fråga är först principiell, men dessutom behöver vi ju nu mer försvara oss mot diverse odjur även ute på landsbygden .
Två bananer..
Första bananen kastar du snett framåt sidan för att avstyra attacken..
Andra bananen äter du upp fort som fan..och kastar skalet 2m framför dig, för att skapa friktion mellan dig och den ev. kvarvarande förövaren..
Citera
2018-07-22, 08:14
Medlem
larsa39s avatar
Man får lov att ta med sig vapen på en campingresa i skog och mark om man har markägarens tillstånd för det, det är mycket viktigt. Detta kan man få antingen genom att man frågar markägaren om man får övningsskjuta lite på dennes mark, eller om man köper jakträtt några dagar på statlig/privat/företagsägd mark.

För några hundralappar kan man köpa jakträtt för småvilt/fågel på större marker som företag äger. Därefter är det fritt fram att campa med sina vapen på denna mark.
Citera
2018-07-22, 22:44
Medlem
Isnatts avatar
Baseballträ är jätteosmidigt att ha inne i en bostad. Testa att svinga och få kraft i hallen, det går nästan inte och missar du första slaget så är du i obalans. Bättre ute på gården att slå eller hota med.

Köp ett cykelstyre https://www.biltema.se/fritid/cyklar...bar-2000039786
Sätt på et handtag i ena änden; https://www.biltema.se/fritid/cyklar...-st-2000020573
Voila, en extremt billig och kraftig batong. Sätt en rem så den inte glider dig ur näven.

Annars är jägarexamen vägen. Jag har ett halvautomatiskt vapen i kaliber .22lr med 2 stycken 25-kulorsmagasin. Till och med det räcker för att folk ska akta sig.
Och OM du nån gång skulle behöva skjuta mot nån så dör den förhoppningsvis inte.
https://www.youtube.com/watch?v=eR5jVuQyb_E
(han på filmen har take down-versionen som går att ta isär)
Citera
2018-07-24, 10:06
Medlem
BuckshotBills avatar
Kofot att stöta med. Yxa för brutalitet
Citera
2019-05-25, 01:50
Medlem
Pistol, hagelgevär och teleskopbatong är grundläggande. Lika basalt är att bära brillor, vare sig du har ett behov av synkorrektion eller ej; för att stå emot en första spray av tårgas- eller pepparspray.

Revolver är skoj att skjuta, men du har inte i närheten så hög eldhastighet som en pistol medger. Men å andra sidan, ska du vara snabb OCH precis med pistol, så krävs det mycket träning. Revolvern är mekaniskt tillförlitlig, om du nöjer dig med låg kapacitet och bedömningen att du löser situationen inom några få skott.
Citera
2019-05-25, 02:06
Medlem
DaChiefs avatar
Allt som liknar en lång käpp är en bra id’e. T ex självförsvarsparaplyet.

Sedan är klädsel med förstärkt skydd också bra.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in