2015-11-14, 12:59
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Stämmer inte heller. Vi följer FN:s flyktingkonvention och erbjuder asyl till de som med all internationell rätt i bakfickan begär asyl. Det finns ingen inbjudan. Man kan däremot och tydligen medvetet försvåra, och även hindra, som en del länder gör nu, men då bryter man mot FN:s flyktingkonvention. Och tydligen kan man göra det utan några direkta konsekvenser, vilket jag tycker är fel. Mycket som är fel med FN, men det är väl bättre än inget. Jag anser inte att Sverige ska börja bryta mot internationell rätt bara för att ex vis Bulgarien gör det. Men det kanske du tycker verkar bra?

Sverige kan givetvis enligt gällande förordning neka alla flyktingar som söker asyl i Sverige!

http://www.migrationsverket.se/Priva...ordningen.html
Citera
2015-11-14, 13:02
Medlem
telefonforsaljarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nu har Europa vaknat, stäng alla gränser och gör något, alla sitter på helspänn...
Europa kommer att vakna till en ny dag, lördag. Nytt sprängattentat.
Undra hur det tas emot ?
Din tråd kommer att hållas vid liv, jag lovar.

Mycket prat lite verkstad som talesättet lyder bland EU:s ledare. Europa har inte stängt sina gränser. Några länder har tagit en annan riktning. I går talade Löfvén om att dela på flyktingarna, alla länder ska ta ansvar. Tvång om så krävs.
Citera
2015-11-14, 13:15
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Med tanke på hur illa ställt det är med allt annat i samhället, dvs total brist på koll, så skulle jag vara extremt förvånad om Säpo och polis har koll.

Hur många gängmord har polisen klarat upp senaste åren? I t ex Göteborg där flest gängmord har skett är just nu uppklarningsprocenten 0%. I Sverige har det vält in odokumenterade människor från världens värsta oroshärdar de senaste tjugo åren. Knappt några illegala invandrare utvisas längre utan tillåts fortsätta att parasitera på det svenska samhället. Så jag förväntar mig verkligen inte att polis och Säpo har koll. Särskilt inte efter att man utnämnt ett inkompetent stolpskott som Dan Eliasson till rikspolischef.

Ja, bekämpningen av gängkriminalitet har alldeles för länge varit ett skämt och de områdena där de tillåts fortgå är verkligen en skamfläck för vårt samhälle.

Men det är ändå ett rejält steg till terrorceller och självmordsbombare och där tror jag att Säpo med sina internationella kontakter har en del uppslag, de kan ju inte ha mindre koll än att det kommit sådana uppgifter i media. Jag antar också att man bevakar dessa uppslag särskilt noga nu när det finns risk att några IS-entusiaster följer med flyktingströmmen.
Citera
2015-11-14, 13:16
Moderator
manamanahs avatar
Mängder av ot raderat, tråden handlar om hur terrordåden kan påverka Sveriges flyktingpolitik.
Andra trådar finns om man diskutera vill dådet i allmänhet, terrorhot mot Sverige eller islam och terror.

Mod.
Senast redigerad av manamanah 2015-11-14 kl. 13:22.
Citera
2015-11-14, 13:21
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostface
Sverige kan givetvis enligt gällande förordning neka alla flyktingar som söker asyl i Sverige!

http://www.migrationsverket.se/Priva...ordningen.html
Nej, så är det inte. Läs igen det som du tydligen har missuppfattat. Så här står det:
Citat:

Om du har fått visum till, har vissa typer av uppehållstillstånd i, eller har ansökt om asyl i ett annat EU-land på vägen till Sverige,
kanske du måste åka tillbaka dit. Dessa regler finns i Dublinförordningen

Ovanstående betyder alltså inte att vi kan neka alla asyl bara för att de har satt sin fot i ett annat land före Sverige.
Citera
2015-11-14, 13:30
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Jag läste i dagens SvD att vi tagit emot nästan lika många som Frankrike, skilde några tusen totalt sedan 2011. Bara Tyskland har tagit fler.
Frankrike är 10 gånger så stort som oss men ligger alltså på samma nivå. Är det rimligt?
Norge har tagit drygt 20% av vad vi tagit emot och Finland ca 10% även om det ökat lite senaste tiden.
Hur många har baltstaterna tagit emot tror ni? Ja just det knappt några alls.

Sverige har gjort saker långt över vår förmåga, när ska oljenationen Norge göra mer? När ska Baltikum göra sitt?

Här får ju flyktingar sova på gatan!
Citera
2015-11-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det är en sak jag inte förstår,

Låt oss säga att de är IS ( muslimer ) som är terroristerna.
Om nu muslimerna flyr från terroristerna till Europa, tillex Paris och Sverige.

Hur ska vi kunna avgöra vem som är IS och vem som är fredlig muslim ?

Låt oss kära vänner säga så här, är det inte bättre att inte ta in en enda person, inte en enda från potentiella "IS-länder", för att så att säga " gardera oss " för jämt och ständigt ska imamerna gå ut och fördöma skiten som händer med IS.

Det är därför vi skall hjälpa flyktingarna på plats. Dels hjälper vi fler, men vi minskar även risken för att attentat som det i Frankrike kommer att ske i Sverige.
Citera
2015-11-14, 13:40
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Nej, så är det inte. Läs igen det som du tydligen har missuppfattat. Så här står det:

Ovanstående betyder alltså inte att vi kan neka alla asyl bara för att de har satt sin fot i ett annat land före Sverige.

Enligt Dublinförordningen ska en person som flyr till Europa söka skydd i det första säkra land som den kommer till.

Kommer personen bevisligen från ett annat EU-land och inte har simmat hit från Syrien så kan personen skickas tillbaka till föregående säkra land. Bara viljan som saknas i den "humanitära stormakten".
Citera
2015-11-14, 13:40
Medlem
teasardigs avatar
Det är självklart inte vår sak att avgöra när andra länder ska göra mer. Vi bestämmer hur det ska gå till i Sverige, andra länders befolkningar bestämmer hur de vill ha det där. Vill vi inte ha fler flyktingar ska vi inte ta emot fler vilket är ett beslut som vi som suverän stat naturligtvis har rätt att fatta. Säger någon att vi är bundna av internationella avtal och konventioner då kan jag med lätthet räkna upp hundratals exempel på sådana som vi, och massor med länder med oss, redan i dagsläget bryter mot utan påföljd.

Regeringen har valt att ha en enorm flyktinginvandring, men väljer att skylla på "bindande konventioner" för att slippa ta ansvar för konsekvenserna. Det är dock ganska lätt att genomskåda taktiken.
Citera
2015-11-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Nej. Trycket kommer inte minska. Det kommer att öka. Vare sig de får sova på gatan eller ej. De kommer att passa på att skynda sig nu, man är självklart rädd för att gränserna mot Sverige stängs.
Jag håller inte med dig. Om levnadsstandarden för migranterna sjunker tillräckligt lågt så kommer naturligtvis söktrycket att minska. Vilken form av ekonomisk princip talar för det motsatta? Här är det tillgång och efterfrågan, och det är efterfrågan som vi kan påverka genom att försämra standarden (därmed sänka efterfrågan).
Citera
2015-11-14, 13:50
Har sett en del på Facebook inom Vänsterpartiet som tvärtom ser det som att vi borde öppna gränserna ännu mer nu...

Det är svårt att förstå hur man resonerar då, men antar att man menar att de som flyr gör det från just IS... Det stämmer nog i många fall, men de tycks inte alls se problematiken att även terrorister kommer in i landet om det inte sker under mer kontrollerade former.

Att de även leder in detta att handla om högerextremism och rasism orkar jag inte ens kommentera. (Kan se om jag hittar exempel på detta, då det är svårt att sammanfatta deras "resonemang")
Citera
2015-11-14, 13:52
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solobanjo
Men det är ändå ett rejält steg till terrorceller och självmordsbombare och där tror jag att Säpo med sina internationella kontakter har en del uppslag, de kan ju inte ha mindre koll än att det kommit sådana uppgifter i media. Jag antar också att man bevakar dessa uppslag särskilt noga nu när det finns risk att några IS-entusiaster följer med flyktingströmmen.

Problemet är att antalet potentiella terrorister i Sverige i dagsläget är mångdubbelt fler än att Säpo och polisen kan ha koll på allihop även om kompetensen fanns. Det skulle krävas diktatur och en säkerhetsapparat i nivå med Stasi för detta. Jämför med Frankrike som har en mångdubbelt stor organisation och ändå inte lyckades stoppa detta senaste terrordåd eller det som skedde för tio månader sen. Givetvis har man lyckas stoppa flera terroraktioner på planeringsstadiet, men så länge man inte angriper roten till problemet har man en hopplös uppgift framför sig när antalet potentiella terrorister uppgår till flera hundratusen eller kanske ännu fler.

Antalet personer med antingen svenskt medborgarskap eller svenskt uppehållstillstånd som i dagsläget strider för Islamiska Staten uppgår till flera hundra. Sen tillkommer hemvändare, sympatisörer, rekryterare och lösa nätverk. Att dessa människor, som hatar det västerländska samhället, tillåts verka, rekrytera och bre ut sig i Sverige är inget mindre än en skandal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in