Citat:
Ursprungligen postat av
Herkulesbig
Vad skrev jag? var i Torah(ibland talmud) finns den text? Alltså märkte jag din text, eller hur?
Men du kommer inte hitta den texten i torah(ibland Talmud) för den är påhittad av en icke äkta rabbin Benjamin Blech. Han är en Messianic jude, alltså en jude som tro på jesus. Det är hans tolkning av någonting, som inte finns i Torah(ibland talmud). Den finns inte där alls... Men klart du eller Ursula vet säkert, eller hur? Så åter igen var står den i Torah? Bevisa jag har fel ..
Ska vi gå djupare in i det?
In the Torah it is written: "It shall be a jubilee unto you; and you shall return every man to his possession and you shall return every man to his family." In the Torah, the word for תשבה, teshuva, "return" is missing the letter ו (vav), ordinarily it would be spelled תשובה. The Zohar tells us that the Torah writes teshuva without the letter vav to hint at the year when the Jewish people will return to our land from the long and bitter exile.
The Zohar har inget med Benjamin Blech att göra.
Zohar (hebreiska זֹהַר Zohar, "strålglans") är en medeltida judisk text, troligen skriven av Mose de Leon i Kastillien på 1200-talet. Den räknas som den viktigaste boken om kabbala. Enligt Zohar kan guds tänkande endast uttryckas i negationer. Zohar kan enklast beskrivas som ett slags bibeluttolkning, en djuptolkning och utläggning av de fem Moseböckerna, sorterad efter veckovisa läsningar.
Du verkligen ingen som helst kunskap i det du yttrar dig om.