Citat:
Ursprungligen postat av
Tuna77
Håller helt med. Faktiskt ganska "kasst" resultat om det skulle vara frukten av flera månaders planering. Någon 27 årig belgare tydligen "hjärnan" bakom detta. Men lek med tanken att Ryssland eller USA fick skicka 8 st utbildade agenter med order att enbart döda eller skapa kaos. Det hade ju rört sig om tusentals döda i de fallen. Väldigt "genialt" att skjuta vilt på en konsert eller restaurang...det är kallblodigt och fegt, men inte något masterpiece i organisation. De som eventuellt flyr åker ju alltid dit också (även om de dör i strid sen), se första attacken mot Charlie Hebdo. Nä finns inget genialt med dessa avskum bara ren skär feghet. Väldigt naivt att tro att USA, Fra eller Ryssland skulle backa på grund av terrordåd. Säg mig har någon av dessa stormakter nånsin förhandlat eller väjt mot terrorism? Nä..detta är IS sista chans, de hoppas den inhemska opinionen i de länderna ska fega ur, men det blir tvärtom.
Jo, jag kan också tänka att det inte borde vara så himla svårt att planera. Men jag gissar att de här människorna oftast är bevakade och att säkerhetstjänsterna därför oftast upptäcker när det börjar hända saker. De behöver ju kontakta en massa människor för att skaffa vapen och bilar, tillverka bomberna, samla nätverket av terrorister, diskutera platser de ska slå till vid osv. Och när kommunikationen stegras ser säkerhetstjänsterna det, även om meddelandena krypteras.
Och det här är väl anledningen till att många är fövånade över att man inte kunde stoppa planerna. Det är ju när personer inte är kända av myndigheterna eller lyckas ta sig in i landet utan att bli sedda som det blir riktigt farligt. Då har man ingen aning om vad de håller på med.
Men på CNN har man diskuterat att man också bekymrar sig över att mer och mer avancerade krypteringar kommer att göra det allt svårare att avslöja planer.
För att förstå bättre gjorde jag en tankelek - vad skulle jag själv behöva för att planera något liknande. Och jag kom inte längre än att jag skulle behöva hitta någon som säljer vapen och lära ig hur man gör en bomb. Redan där hade ju jag blivit upptäckt av säpo eftersom de säkerligen har koll på sökningar på nätet. Även om jag inte direkt är en intressant person för dem...