Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-17, 18:39
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Judar i Frankrike blev tydligen förvarnade om en storskalig attack på fredagen. Den här artikeln öppnar upp för en del intressanta följdfrågor...
http://www.timesofisrael.com/in-fran...els-to-israel/
Nu har artikeln blivit redigerad och detta avslöjande stycke är borttaget, för mycket obekväm fakta som framkom?
Citera
2015-11-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Håller helt med. Faktiskt ganska "kasst" resultat om det skulle vara frukten av flera månaders planering. Någon 27 årig belgare tydligen "hjärnan" bakom detta. Men lek med tanken att Ryssland eller USA fick skicka 8 st utbildade agenter med order att enbart döda eller skapa kaos. Det hade ju rört sig om tusentals döda i de fallen. Väldigt "genialt" att skjuta vilt på en konsert eller restaurang...det är kallblodigt och fegt, men inte något masterpiece i organisation. De som eventuellt flyr åker ju alltid dit också (även om de dör i strid sen), se första attacken mot Charlie Hebdo. Nä finns inget genialt med dessa avskum bara ren skär feghet. Väldigt naivt att tro att USA, Fra eller Ryssland skulle backa på grund av terrordåd. Säg mig har någon av dessa stormakter nånsin förhandlat eller väjt mot terrorism? Nä..detta är IS sista chans, de hoppas den inhemska opinionen i de länderna ska fega ur, men det blir tvärtom.

Jo, jag kan också tänka att det inte borde vara så himla svårt att planera. Men jag gissar att de här människorna oftast är bevakade och att säkerhetstjänsterna därför oftast upptäcker när det börjar hända saker. De behöver ju kontakta en massa människor för att skaffa vapen och bilar, tillverka bomberna, samla nätverket av terrorister, diskutera platser de ska slå till vid osv. Och när kommunikationen stegras ser säkerhetstjänsterna det, även om meddelandena krypteras.

Och det här är väl anledningen till att många är fövånade över att man inte kunde stoppa planerna. Det är ju när personer inte är kända av myndigheterna eller lyckas ta sig in i landet utan att bli sedda som det blir riktigt farligt. Då har man ingen aning om vad de håller på med.

Men på CNN har man diskuterat att man också bekymrar sig över att mer och mer avancerade krypteringar kommer att göra det allt svårare att avslöja planer.

För att förstå bättre gjorde jag en tankelek - vad skulle jag själv behöva för att planera något liknande. Och jag kom inte längre än att jag skulle behöva hitta någon som säljer vapen och lära ig hur man gör en bomb. Redan där hade ju jag blivit upptäckt av säpo eftersom de säkerligen har koll på sökningar på nätet. Även om jag inte direkt är en intressant person för dem...
Citera
2015-11-17, 18:48
Medlem
EarlTurners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piss-nisse
Användaren juistviking postade ett foto innfrån Le Bataclan strax innan dådet. Han omkom.
Han har berört mig fruktansvärt och tydligen flera tusen andra. Som att han liksom satte ett ansikte på dådet...

Så fruktansvärt tragiskt..

https://instagram.com/juistviking/

Han ser ut som en typisk svensk hipster. De finns tydligen i Frankrike också. Hipsters brukar gilla "Refugees Welcome" och såna grejer. Nu är han död, ihjälskjuten av importerade araber medan han var på en konsert med ett värdelöst hipsterband. Så kan det gå.
Citera
2015-11-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Läste att detta förmodligen använts för att förebereda/bygga bomber.

Citat:
Les analyses confiées ā la police technique et scientifique devraient déterminer si ces instruments médicaux ont permis de confectionner les ceintures explosives ou s'ils ont servi ā des injections hypodermiques.

Dvs man ska analysera sprutorna/slangarna och då bör man kunna avgöra om de har använts till bomberna eller till att knarka.

(le point)
Citera
2015-11-17, 18:55
Medlem
mutemes avatar
Fotboll ikväll mellan England och Frankrike.

Skulle inte förvåna mig om det smäller. Eller tror ni säkerheten är så hög att man redan slagit till mot eventuella gärningsmän?
Citera
2015-11-17, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Här på hotelrummet bodde några av de terroristerna.

http://www.lepoint.fr/societe/des-se...1982254_23.php

Enligt Le Point.

Vilket jävla sunkigt hotellrum. Vet man vilken del av stan det ligger? Kan inte franska så...
Citera
2015-11-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muteme

Skulle inte förvåna mig om det smäller. Eller tror ni säkerheten är så hög att man redan slagit till mot eventuella gärningsmän?

Jag tror inte att det kommer att hända något på ett tag nu igen. Alla är så alerta att det är svårare än normalt att genomföra någon terroristhandling.
Citera
2015-11-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Vilket jävla sunkigt hotellrum. Vet man vilken del av stan det ligger? Kan inte franska så...

Det ligger strax utanför Paris, i Alfortville: https://sv.wikipedia.org/wiki/Alfortville

Av nyfikenhet tittade jag på booking.com (de ska ha bokat rummen här) och det första hotellet som kom upp kan vara deras: Appart'City Paris Alfortville http://www.appartcity.com/fr/appart-...fortville.html

Ser så ut på bilderna. Två-stjärnigt i såna fall. Ser trevligare ut på bilderna på booking.com än i le point...
Senast redigerad av fringis 2015-11-17 kl. 19:19.
Citera
2015-11-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Alfortville,Val-de-Marne. relativt centralt
Citera
2015-11-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon

Jag tar det för troligt att de pumpat i sig något preparat innan de utförde attackerna. Många vittnen har förvånat berättat om att de var så lugna allihop. Det finns andra som berättat om att IS drogar sina "soldater". IS är ju egentligen inte några riktiga muslimer utan är en psykopatsekt. Kan man mörda och våldta så kan man nog droga sig också utan problem. De kanske hade med sig drogerna från Syrien? Skulle inte förvåna mig om IS har möjlighet att köpa in droger till sina "soldater".

http://www.svd.se/is-fangar-berattar...-terrorgruppen

en saudi prins åkte nyligen fast i libanon med ca 2 ton av amfetamin och kokain. enligt libanons myndighet så är det just dessa tabletter stridande på alla sidor i syrien avänder för att orka med skiten. en fin sysla för en fin prins

http://www.aljazeera.com/news/2015/1...163604201.html
Citera
2015-11-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muteme

Terrorister i England som skulle försöka slå till mot en fotbollsmatch? Skulle inte tro det.
Skulle det inträffa ens ett försök så kommer britterna vända ut och in på terroristerna genom att slita ut deras skägg genom rövhålen på dem.
Engelsmännen är bra härdade när det gäller fotbollsstök och säkerhet kring arenorna plus ett par decennier av terrordåd från IRA.
Citera
2015-11-17, 19:17
Medlem
Polisen gör en ny razzia i Molenbeek nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in