2015-11-16, 17:32
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
ISIS självmordsbombare är ofta förståndshandikappade, särskolebarn typ. Vet inte om dessa vid stadion var det men skulle förklara misslyckandet.

Något annat som skulle förklara misslyckandet är om dem i själva verket var tvingade till dådet och inte ville döda oskyldiga.

Om de nu ville döda borde dem som sagt ha lyckats få med sig i alla fall en var. Annars finns det ingen jämförelse till inkompetens vad jag kan komma på.
Citera
2015-11-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Att länka en bild känns överflödigt. Vet man inte vilken kvinna jag syftar på så är man nog inte rätt person att svara på frågan. Någon som vet hur det slutade för henne?
Videon visar att en annan tjej drar upp henne via fönstret, och de befann sig då på tredje våningen. Terroristerna massakrerade väl i första hand på bottenplan - så man får hoppas de gömde sig däruppe i något skåp och att båda överlevde.
Citera
2015-11-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelsvila
Hej, Jag måste erkänna att jag känner mig rädd.....bör man vara det som svensk medborgare?

Några frågor.

1. Brukar hot från is genomföras eller är det ofta tomma hot?
2. Deras automatvapen, kan man bli träffad och överleva detta?

Rädd bör man aldrig vara men risken finns alltid såklart. Det är svårt att ta ställning till ett sådant dåd. Det går inte att leva ett normalt liv om man ständigt inbillar sig att terrorn lurar runt hörnet. Men man kan ju förbereda sina instinkter och fly/spela död om något eskalerar.

1. Deras hot är oftast generella hot mot västvärlden. Dvs "bombar ni oss så terroriserar vi ert land" - inte "klockan 13.22 den 3/9 smäller en bomb på ABC-fiket i XYZ-staden". En del hot är mer som centrala uppmaningar som sedan utförs av sympatisörer på plats, andra är välplanerade osv. Mycket hänger på hur säkerhetspolis lyckas förhindra dåd och identifiera krypterade kommunikationer.

2. Blir du träffad i lilltån överlever du, blir du träffad i ett viktigt organ eller i pulsådern dör du troligtvis.
Citera
2015-11-16, 17:39
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Videon visar att en annan tjej drar upp henne via fönstret, och de befann sig då på tredje våningen. Terroristerna massakrerade väl i första hand på bottenplan - så man får hoppas de gömde sig däruppe i något skåp och att båda överlevde.

Hon var gravid också. Men ser man verkligen att hon dras upp hela vägen? Avbröts inte klippet medans hon hängde där?
Citera
2015-11-16, 17:40
Medlem
Undrar ja med... Och undrar även hur det gick han killen som facebookade inifrån baracken att han var skadad/skjuten
Citera
2015-11-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NattNatt
Något annat som skulle förklara misslyckandet är om dem i själva verket var tvingade till dådet och inte ville döda oskyldiga.

Om de nu ville döda borde dem som sagt ha lyckats få med sig i alla fall en var. Annars finns det ingen jämförelse till inkompetens vad jag kan komma på.

De stod ju inte mitt i det fria och sprängde sig själva utan att andra fanns i närheten. Det var många som blev allvarligt skadade men sån tur var blev det ingen massdöd. Bombvästarna var enligt uppgift lätta och tunna för att kunna gömmas nog att ha en chans att komma igenom säkerhetskontrollen. Med andra ord så visste tillverkaren att de behövde komma nära en stor mängd offer för kraftig effekt och det visste förmodligen förövarna också, något man inte lyckades med varpå man sprängde sig vid ingångarna så nära man kom bland andra som också befann sig där. Det kan fortfarande bli dödsfall då många kritiskt skadade ligger på intensiven.

Syftet med självmordsbombare av det slaget är inte att döda ett stort antal människor utan att sprida skräck och terror med en knapptryckning för en ensam gärningsman med stor mobilitet. Annars brukar terrororganisationerna sätta ut tidstyrda eller fjärrutlösta mycket kraftfulla laddningar i fordon utanför objekten och som skall detonera när räddningstjänst kommit till platsen och evakuering skett och många åskådare finns i området. Flygfällda bomber och mineringar använder samma procedur med tidrör för att försvåra för räddningsmanskap och orsaka skada och förödelse efter själva huvudattacken och har gjort så sedan första världskriget så det är verkligen inget nytt redskap.
Vill man vara riktigt säker på detonation kan de dessutom ha varit satta på timer och/eller detonation via mobiltelefon för att vara helt säker och är självmördaren inte på rätt plats så blir resultatet därefter.

Troligen var tanken att en eller flera av dem skulle ta sig in på eller invid arenan och att stadion senare skulle utrymmas på grund av de övriga handlingarna och att man då i villervallan skulle spränga bomberna. Nu skedde inte en evakuering av arenan eftersom Fransmännen vet vad de sysslar med och istället släpptes folk in på innerplan och folk släpptes inte ut utanför säkerhetsområdet innan man hade koll på läget. Möjligheterna för självmordsbombarna att hitta en koncentrerad folksamling utanför beväpnade vakter/polis översyn uppenbarade sig med andra ord inte. Den självmordsbombare som försökte ta sig in stoppades ju av säkerhetsvakter varpå man upptäckte västen i fråga och kunde backa undan innan denne sprängde sig själv i luften, skadade människor blev det dock ändå.
Senast redigerad av Praetori 2015-11-16 kl. 17:53.
Citera
2015-11-16, 18:28
Medlem
LadyMysticas avatar
"And in the first real insight from what happened inside the music hall where 89 concert goers lost their lives, Sebastian revealed how the gunmen stopped firing indiscriminately and negotiated with security forces who had surrounded the theatre.

During the talks, Sebastian said, a number of wounded hostages were released.
"

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3320628/How-saved-woman-ledge-Bataclan-siege-hero-reveals-dragged-pregnant-hostage-clinging-window-inside-th eatre-doesn-t-know-survived.html
Citera
2015-11-16, 18:56
Medlem
baggebo1s avatar
Judar i Frankrike blev tydligen förvarnade om en storskalig attack på fredagen. Den här artikeln öppnar upp för en del intressanta följdfrågor...
Citat:
Just Friday morning, security officials in France’s Jewish community were informed of the very real possibility of an impending large terrorist attack in the country, according to Jonathan-Simon Sellem, a freelance journalist and a representative of French citizens in Israel.
http://www.timesofisrael.com/in-fran...els-to-israel/
Citera
2015-11-16, 18:57
Medlem
Tänkte jag också på!
Men hängde hon verkligen?
Jag uppfattade det som att hon stod på något och höll i sig i fönsterkarmen!?
Citera
2015-11-16, 19:21
Medlem
micro113s avatar
Bror????

Han är ju en kopia av den som eftersöks ...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21775086.ab
Citera
2015-11-16, 19:23
Medlem
Han som pekas ut som mannen bakom attackerna har gjort en trevlig lite film som alla bör titta på.
Han tycket att Europa är värdelöst och visar vad han vill göra med alla oss otrogna som strider mot IS och Islam.

Filmen är delvis pixlad och det är jag tacksam för.... (ber om ursäkt om detta redan har postats)
http://www.vgtv.no/#!/video/121052/m...-er-verdiloest
Citera
2015-11-16, 19:24
Medlem
WhereIsRussias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Hon var gravid också. Men ser man verkligen att hon dras upp hela vägen? Avbröts inte klippet medans hon hängde där?

Hon rapporterats ha överlevt, likaså Benjamin som facebookade inifrån.

Själv funderar jag över kvinnan på marken i samma klipp som alla överger. Hon lever i klippet men kan inte röra underdelen av kroppen.
Senast redigerad av WhereIsRussia 2015-11-16 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in