2015-11-13, 00:52
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Jo för våra skattepengar som de får i socialbidrag.
Socialbidrag är inte skattepliktigt, men jag förstår vad du menar.
Citera
2015-11-13, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Per timme kanske

nej det blir ju för mkt
Citera
2015-11-13, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon
Om det vore så, så fattar jag inte varför folk gnäller.

Har du märkt något själv?
Citera
2015-11-13, 01:26
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borkason
Ok spännande. Intäkter - kostnader = -250 miljarder år 2013. Mycket mera nu såklart.

När SCB räknar korrekt och anger andelen av arbetsför ålder som arbetar blir det tydligt att situationen är katastrofal.
Bara 57 procent av alla invandrare och 51 procent av utomeuropeiska invandrare i arbetsför ålder förvärvsarbetar. Motsvarande siffra är 82 procent för svenskfödda. I gruppen svenskfödda ingår ändå andra generationens invandrare.

http://www.tino.us/2013/12/skakande-ny-rapport-fran-scb-om-integration/

Tino?

Jag har en kompis väns groda som sa: Invandringen kostar 600 miljarder i minuter... Då måste det ju vara sant.

Sanningen är: https://www.google.se/search?client=safari&rls=en&q=Svensk+bnp&ie=UTF-8&oe=UTF-8&gfe_rd=cr&ei=HC5FVqr3GeeA8Qf4vK7gCw

Svensk BNP har sen 1960 talet skenat i höjden. Sen invandringen började. 105.000 nya företag som drivs av invandrare.
Citera
2015-11-13, 01:29
Medlem
Eftersom man lånar mestadelen av pengarna så är kostnaden för DIG höjda räntor i nuläget . Kalaset ska sedan betalas av framtida skatteintäkter. De som märker av kostnaden direkt är de allra fattigaste barnen i Afrika som nu inte har vaccin / mat för dagen eftersom halva biståndet dragits in.

Man får hoppas någon journalist åker ned till Afrika och dokumenterar effekten av den här politiken på samma ettriga sätt som de varit i Grekland och följt flyktingar på väg till Sverige. Eller kör man bara en "Aylan" när det gäller "ljushyade" barn i H&M-kläder?
Senast redigerad av Zamenis 2015-11-13 kl. 01:33.
Citera
2015-11-13, 01:53
Medlem
Saxat från Tinos fb

https://m.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153227579893231

Det kostar nog mer än det smakar att vara god. Men skit i det! När pengarna tar slut så kan man ju bara låna nya, som Magda tycker
Citera
2015-11-13, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Tino?

Jag har en kompis väns groda som sa: Invandringen kostar 600 miljarder i minuter... Då måste det ju vara sant.

Sanningen är: https://www.google.se/search?client=safari&rls=en&q=Svensk+bnp&ie=UTF-8&oe=UTF-8&gfe_rd=cr&ei=HC5FVqr3GeeA8Qf4vK7gCw

Svensk BNP har sen 1960 talet skenat i höjden. Sen invandringen började. 105.000 nya företag som drivs av invandrare.

Japp kritiker och nationalekonom. Vad vi har råd med är en definitionsfråga. Vi har råd med massor, säkert miljoner flyktingar. Men då får välfärd och andra fördelar stå tillbaka eftersom pengarna ska fram. Om detta är en sådan står vinst för samhället undrar jag varför vi just nu lånar stora summor pengar? En stor del av invandrarna är ju förfasen arbetslösa i ett decennium. Jag vill behålla allmän sjukvård och vårt pensionssystem. Kan tänka mig att folk som har jobbat i 40 år och betalt för att få dessa förmåner också vill ha det kvar.

Sen måste väl även du inse att det inte är en vinst att plocka in folk till landet när det inte finns några jobb eller bostäder att tillgå. Hatar länkar till BNP och "hur det har varit". Läget är ju helt annorlunda nu mot hur det var för bara 20 år sedan. Det är sanningen.
Citera
2015-11-13, 04:49
Medlem
Verkar som marknaden börjar slå undan benen på lågräntepolitiken. Räntan på svenska stadspapper med långa bindningstider rört sig uppåt kraftigt,vilket gör det svårare för svenska staten att låna (svt text nyss).Varför?Hur drabbar det mig?
Senast redigerad av burving 2015-11-13 kl. 05:13.
Citera
2015-11-13, 06:15
Medlem
the_mack_attacks avatar
Ingen vet ju vad invandringen kostar, eftersom det är ett alldeles för övergripande koncept, där t.ex. ett fotbollsproffs momsintäkt när han köper en sportbil skall jämföras mot en flyktings kostnad för härbärge. Man kan omöjligt ha koll på varenda intäkts- eller kostnadspost som invandrare generar. Det enda de flesta forskare är överens om är att det är en nettokostnad, och antagligen en ganska stor sådan.

Vad du däremot kan räkna på är ungefär vad nuvarande flyktingmottagande kostar på din lönesedel. Vi kan räkna på en svensk medianlön som är ungefär 27000 kr. Notera dock att den här beräkningen är för 2014 och att kostnaderna för flyktingmottagande mycket väl kan mångdubbleras i år p.g.a. flyktingkrisen.

Till att börja med så behöver vi kostnaden, vilket går att hitta i migrationsverkets årsredovisning. Deras intäkter från staten 2014 låg på 18,5 miljarder. Men eftersom vi har en naturlig invandring och utvandring som även ligger på migrationsverkets bord, samt svenskar som hittar fruar i Thailand etc. som även ligger på deras bord, så skall detta räknas bort. Dessa ligger under ramverksamheten som motsvarar 3 miljarder kr, men denna är inte detaljerat specad. Men jag ponerar 1 miljard. Så kostnaden för flyktinginvandringen låg på 17,5 miljarder för året.

För att räkna ut hur mycket som ligger på din lönesedel, så måste vi avräkna hur stor procent av statens intäkter som kommer från löneskatt. Eftersom jag antar att du är intresserad av din direkta skattekostnad och inte ditt företags, så använder jag direkta löneskatteintäkter. Notera dock att dessa även innehåller kostnader staten har för t.ex. jobbskatteavdraget och din framtida pension. Svenska statens intäkter ligger på 1641 miljarder kr. Av dessa är direkt skatter 526 miljarder. D.v.s. lite drygt 32% av statens skatteintäkter kommer från direkt löneskatt.

Så om kostnader betalas jämt av intäkter, så kan man säga att flyktingkostnaden är 5,6 miljarder från löneskatt, eftersom det motsvarar 32% av 17,5 miljarder.

Om du har en lön på 27000 kr så betalar du 6350 kr i riksgenomsnittsskatt efter jobbskatteavdrag. Vilket blir 76200 per år. Du bidrar alltså med 0,0000145% av statens inkomster från jobbskatt.

Så nu kan vi äntligen räkna ut att din totala gärning per år för flyktingkostnaden 2014 om du har medianlön i Sverige är 560000000*0,000000145. Vilket är 812 kr. Per månad blir det alltså 68 kr från din direkta skatt om du har 27000 kr i månaden i lön.

Men vi har ju punktskatter så i verkligheten blir det ju mer. Ditt företag betalar lite mer i arbetsgivaravgift, vilket blir ytterligare 70-80 kr. Sedan betalas ju en liten del varje gång du konsumerar något vi momsen, extra om det är bensin, cigaretter, alkohol m.m. Så i slutändan kanske ungefär 200 kr om du konsumerar normalt.

Men hursom för att repetera. Hade du en medianlön på 27000 kr, så betalade du 68 kr per månad i löneskatt direkt till flyktingkostnaden 2014.

Källor:
http://www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a346077212ead/1424702424160/%C3%85rsredovisning+2014.pdf
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skatteintakter-per-skatt/
Senast redigerad av the_mack_attack 2015-11-13 kl. 06:21.
Citera
2015-11-13, 07:09
Medlem
glimmandes avatar
Själva mottagningskostnaden ligger på några tiotals miljarder kr. Kostnaden för tidigare invandring låg på nånstans mellan 50-125 miljarder kr för några år sedan.

Ett rimligt antagande är att båda posterna tillsammans ligger runt 150 miljarder kr. Dividera detta med 4,7 miljoner arbetare i Sverige = 32000 kr per arbetare och år.

Där nånstans ligger kostnaden för vår invandring. Sedan tillkommer mycket annat som ibland inte går att sätta en siffra på men som fuckar upp samhället ändå. T ex överbelastad vårdapparat, undanträngningseffekter på arbetsmarknaden, galen antivit vänsteraktivism som underminerar förtroendet för samhället mm.
Citera
2015-11-13, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_mack_attack
Till att börja med så behöver vi kostnaden, vilket går att hitta i migrationsverkets årsredovisning.
Men nu var ju frågan vad invandringen kostar. Inte vilka kostnader migrationsverket har. De största kostnaderna syns inte överhuvudtaget där. Kostnader pga invandrares katastrofalt låga sysselsättningsgrad, och låga skatteintäkter för de som faktiskt arbetar. Överutnyttjande av sjukvård, tandvård, skola. Socialbidrag, äldreförsörjningsstöd, förtidspensioner, assistentersättning, kriminalitet etc etc.

Det hittills mest omfattande beräkningen av invandringens kostander gav ett netto på minus 250 miljarder för några år sedan. Det torde ligga kring -300 miljarder årligen idag.
Citera
2015-11-13, 07:19
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Men nu var ju frågan vad invandringen kostar. Inte vilka kostnader migrationsverket har. De största kostnaderna syns inte överhuvudtaget där. Kostnader pga invandrares katastrofalt låga sysselsättningsgrad, och låga skatteintäkter för de som faktiskt arbetar. Överutnyttjande av sjukvård, tandvård, skola. Socialbidrag, äldreförsörjningsstöd, förtidspensioner, assistentersättning, kriminalitet etc etc.

Det hittills mest omfattande beräkningen av invandringens kostander gav ett netto på minus 250 miljarder för några år sedan. Det torde ligga kring -300 miljarder årligen idag.

Som jag skrev så är det omöjligt att veta, var därför jag tog den kostnaden som vi vet med 100% finns p.g.a. flyktinginvandringen.

Grejen med invandringskostnaden är att den skulle ju bli ännu mycket större om du bara räknade på flyktinginvandringskostnaden, eftersom invandringsposten även har en arbetselit som ger ett överskott till Sverige.

Fast iom att jag tog fram procenten av ens kontribution i löneskatt och säg att dina ponerade 250 miljarder stämmer, så går det ju lätt att räkna ut:

(0,32*0,000000145*250000000000)/12 = 966,70 kr per månad om du tjänar 27000

Edit:
Det kan ju dock sägas att du använder Tullbergs siffror. Ekbergs siffror är ju dem de flesta nationalekonomer anses stämma, inkl. den av Flashback älskade Sanandaji. Dessa kostnader är ju "bara" på 60 miljarder (dock 2009).
Senast redigerad av the_mack_attack 2015-11-13 kl. 07:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in