2015-11-12, 21:31
Medlem
Kakistokratis avatar
Det slängs mycket med miljarder hit och 10 miljarder dit när det berättas om vad invandringen kostar samhället. Personligen skiter jag i hur många miljarder den kosta. Jag vill veta vad den kostar mig och mitt hushåll i tusenlappar.
Enligt denna trovärdiga länken så har vi ca 4,8 miljoner skattebetalare i åldern 15-74 år.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Sysselsattning/Sysselsattning-per-manad/

För någon vecka sedan sades det att kostnaderna för ensamkommandes boendekostnader (endast boendet!) skulle uppgå till ca 30 miljarder i år.
Det innebär att endast denna posten kostar mitt hushåll 30,000,000,000:-/4,800,000=6,250:-

Dessa 6,250:- kommer med största sannolikhet följa årets ensamkommande i minst 4 år innan de kommer bli självförsörjande och börja bidra själva (synnerligen lågt räknat)

Så endast detta årets kull ensamkommande kommer kosta mig 6,250:-*4(år)=25,000:-
Likadant kommer det bli med nästa års kull, och nästa.....och nästa, suck.

Finns det fler räkneexempel på vad denna galenskap till invandring kommer tas från mitt skattekonto?
Citera
2015-11-12, 21:35
Medlem
Det är istället så att skola, vård, arbetsmarknad, bygg, vägar kommer få för lite resurser ett bra tag framöver. Din skatt är redan dragen. Frågan är bara hur mycket som ska dras in. Kommer dom salta vägarna i vinter, eller Löfven hoppas på snöfri vinter så vi slipper salta och flyktingarna kanske tillomed kan bo utomhus? Med Löfvens positiva inställning kan det tillomed bli 25 grader i vinter.
Citera
2015-11-12, 21:40
Bannlyst
Vad det kostar en individ är individuellt.

Ifall skatten står för något du behöver som försvinner sen så förlorar du kanske väldigt mycket, eller inte märker av de speciellt mycket.
Citera
2015-11-12, 21:45
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll

Ifall skatten står för något du behöver som försvinner sen så förlorar du kanske väldigt mycket, eller inte märker av de speciellt mycket.

Individuellt kan man även förlora sin hälsa, sitt liv, sina barns eller andra närmaste liv och hälsa o.s.v. Men det går kanske inte att räkna i uppenbart pengavärde, även om man kan summera vårdkostnader m.m.
Citera
2015-11-12, 21:49
Medlem
Den kostar dig din välfärd så du får inte lika bra vård och du får svårare att hitta bostad eller betala några hundra tusen kronor mer för att köpa bostad etc.

Det är inte bara pengar årligen du betalar utan du får även leva i ett skitsamhälle på köpet
Citera
2015-11-12, 21:56
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:

My bad. Nog fan fattar jag att det är individuellt så jag omformulerar mig.

Hur många kronor kostar invandringen en svensk skattebetalare i snitt.

Det ska väl inte kunna missuppfattas nu?
Senast redigerad av Kakistokrati 2015-11-12 kl. 21:59.
Citera
2015-11-12, 21:58
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Det är istället så att skola, vård, arbetsmarknad, bygg, vägar kommer få för lite resurser ett bra tag framöver. Din skatt är redan dragen. Frågan är bara hur mycket som ska dras in. Kommer dom salta vägarna i vinter, eller Löfven hoppas på snöfri vinter så vi slipper salta och flyktingarna kanske tillomed kan bo utomhus? Med Löfvens positiva inställning kan det tillomed bli 25 grader i vinter.

Jajaja. Fattar ingen vad jag menar utan att behöva förklara som till en 5-åring?

Det är väl för fan ointressant vad som kommer dras in på. Det ätr fortfarande mina pengar som går till invandringen trots att de var ämnade till annat för två månader sig
Citera
2015-11-12, 22:11
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Bra fråga, men eftersom allt mörkas är det svårt att få fram den sanna siffran.
Just nu är det iallafall invandrarna som utnyttjar alla bidrag maximalt.

Henrik schyffert säger att det kostar som 2 Pizzor, är det någon som vet vad den dåren gömmer sig nu?

Jag har hört att det kostar en fjärdedel av allt man betalar i skatt, men det var innan kollapsen. Just nu lånar varje svensk pengar av andra länder för att klara alla flyktingar, det ska VI återbetala inte dom.
Citera
2015-11-12, 22:21
Bannlyst
kostanden har jag hört ligger på 60 miljarder och antalet invånare i sverige är 9 miljoner, men hur många som betalar skatt där vet jag inte, måste inkludera barn också.
Citera
2015-11-12, 22:27
Medlem
Ett annat roligt räkneexempel.
Migrationsverkets budget är 75 miljarder.
Det är 207 miljoner om dagen
8,6 miljoner i timmen
144,000 i minuten
Citera
2015-11-12, 22:28
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
kostanden har jag hört ligger på 60 miljarder och antalet invånare i sverige är 9 miljoner, men hur många som betalar skatt där vet jag inte, måste inkludera barn också.

Då pratar du väll om flyktinginvandringen och inte vad frågeställaren efterlysta.
Citera
2015-11-12, 22:30
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Hade du läst trådstarten så gav jag dig antalet skattebetalare mellan 15-74 år vilket är ca 4,8 miljoner. Som sagt, hade du läst mer än rubriken så hade du nog förstått att invandringen inte bara kostar 60 miljarder om endast ensamkommande kostar 30 miljarder för deras boende allena.

Sedan tillkommer alla andra invandrare, anhöriginvandringen etc etc i all oändlighet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in