Citat:
Ursprungligen postat av
Kakistokrati
My bad i min formulering av hur mycket jag betalar på lönesedeln. Det var ogenomtänkt. Borde såklart vara endast -Vad kostar invandringen mig?
Ursäkta mig. Du är bra mer beläst än mig men jag har så svårt att förstå att du inte ser det uppenbara som jag ser.
Du säger tex
Javisst gör han ju det. Men han betalar ju sina matvaror med MINA pengar. Således är det ju jag som betalar in momsen och inte flyktingen!
Såklart är det självklart. Men det är ändå pengar från mig in till statskassan. Sedan tar regeringen pengar från sin statskassa och fördelar till allehanda kostnader. Där ingår invandringen.
Så för att inte göra min frågeställning så komplicerad så hade jag varit nöjd med att få in uppgifter på vad invandringen kostar för att sedan dela upp det på vi 4,8 miljoner förvärvsarbetare som jag skulle gissa på, står för 90% av statens inkomster
För att ge dig ett svar som du kanske är nöjdare med - eftersom jag antar att du inte tänker skriva ut just din ekonomi här.
Jag räknar här helt på SCB's medelsiffror istället (vilket fortfarande blir lite konstigt eftersom inkomsten är räknat på median, medan skattetryck är medelkostnad).
Säg att du är en helt medelsvensson som inte är medlem i Svenska Kyrkan (eftersom den skatten är irrelevant för invandringsdebatten), då har du:
27000 kr i lön (median)
Av dessa betalar du enligt SCB/svenska lagen:
Löneskatt: 6600 kr (avräknat mot jobbskatteavdraget)
Arbetsgivaravgift: 8483 kr
Elskatt: 40 kr (1333 kWh)
Bensinskatt: 98 kr (14 l)
Koldioxidskatt: 86 kr (Riksgenomsnitt)
Vägtrafikskatt: 112 kr (Riksgenomsnitt)
Kapitalskatt: 1714 kr (Helt felvisande dock)
Moms: 3279 kr (Helt felvisande dock)
Importskatt: 53 kr
Totalt skattetryck: 20465 kr
Om vi tar den värsta siffran som kan uppbringas från den här tråden - d.v.s. att invandringen kostar 300 miljarder kr per år, så motsvarar det 18% av all utgifter.
Då blir det 20465*0,18 vilket är att
3683,70 kr går till invandringens kostnader.
Dock är det en glädjekalkyl för de som vill tro att kostnaderna är jättehöga. Delvis för att ingen vet om 300 miljarder stämmer.
Men framförallt för att medeltal på kapitalskatt och moms blir helt felvisande åt ena hållet - det är de rikaste som betalar den största delen här. En medelsvensson har väldigt lite kapitalskatt och absolut inte 3000 kr i moms i månaden (det motsvara konsumtion på 12000 kr)
Medan bensin, koldioxid och vägtrafikskatt är missvisande åt andra hållet, eftersom arbetslösa ofta inte betalar detta ö.h.t. då de inte har bil.
Är svårt som sagt att få fram någon siffra ö.h.t. - det enda du kan räkna med är att det är en kostnad som ökar med ju fler flyktingar som kommer (obs. - flyktingar, inte invandrare).