2015-11-13, 07:21
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
hahah,

Är det inte så att företagen drar de största lassen? Du som privatperson bidrar nog inte med såå mycket (fortfarande en hel del). Tänker jag fel nu?

Nä, tanken är väl rätt men eftersom jag som förvärvsarbetare är anledningen till att företagen fungerar och kan betala skatt så är det även "mina" pengar som används.
Så tänker jag i alla fall
Citera
2015-11-13, 07:32
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Själva mottagningskostnaden ligger på några tiotals miljarder kr. Kostnaden för tidigare invandring låg på nånstans mellan 50-125 miljarder kr för några år sedan.

Ett rimligt antagande är att båda posterna tillsammans ligger runt 150 miljarder kr. Dividera detta med 4,7 miljoner arbetare i Sverige = 32000 kr per arbetare och år.

Där nånstans ligger kostnaden för vår invandring. Sedan tillkommer mycket annat som ibland inte går att sätta en siffra på men som fuckar upp samhället ändå. T ex överbelastad vårdapparat, undanträngningseffekter på arbetsmarknaden, galen antivit vänsteraktivism som underminerar förtroendet för samhället mm.

Fast det går inte räkna så. Höginkomstagare betalar otroligt mycket mer i skatt, löneskatten är bara 32% av de totala inkomsterna för staten m.m.

Använder du siffrorna jag använda ovan för att beräkna en medianlöns löneskatt som går till invandringen, med din post på 150 miljarder, så hamnar det snarare på 6960 kr. D.v.s långt från 32000 kr.
Senast redigerad av the_mack_attack 2015-11-13 kl. 07:35.
Citera
2015-11-13, 07:34
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mack_attack

Källor:
http://www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a346077212ead/1424702424160/%C3%85rsredovisning+2014.pdf
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skatteintakter-per-skatt/
Tack för att du tog dig tiden att göra ditt bästa att förklara men tyvärr faller den platt. Bara det att du har letat upp att kostnaden för invandringen i fjol endast skulle uppgå till 18,5 miljarder när jag skriver i första inlägget att endast ensamkommandes boende kommer uppgå till 30 miljarder bara i år är lite konstigt.
Sedan menar du att det att endast 200:- skulle komma in av min konsumtion i moms och andra skatter. Hur mycket moms och skatt tror du jag betalar när jag tankat bilen för 800:-?
Mer än dina 200:- iaf.
Så tyvärr blir du inte vidare trovärdig

Då litar jag mer på dessa uppgifter:

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Din fråga är helt omöjlig att svara på eftersom ingen riktigt vet hur mycket invandringen faktiskt kostar. Även om man vetat det så är det komplicerat, man måste först och främst veta hur skatteintäkterna är fördelade från privatpersoner i de olika offentliga instanserna kommun, landsting och stat. Invandringens kostnader måste också vara särredovisade i dessa tre för att en uträkning ska vara möjlig.

Men vi kan göra en extrem förenkling för att du ska få ett hum. Att invandringen kostar 150 miljarder årligen för tillfället är definitivt i underkant, så vi kan använda det. De totala utgifterna för den offentliga sektorn är lite över 2 000 miljarder. Så invandringen står för 7,5% av de totala utgifterna. 7,5 öre på varje krona skatt du betalar går alltså till invandringen.

Det är som sagt extremt förenklat, men det ger en fingervisning iallafall.

.
Citera
2015-11-13, 07:40
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakistokrati
Tack för att du tog dig tiden att göra ditt bästa att förklara men tyvärr faller den platt. Bara det att du har letat upp att kostnaden för invandringen i fjol endast skulle uppgå till 18,5 miljarder när jag skriver i första inlägget att endast ensamkommandes boende kommer uppgå till 30 miljarder bara i år är lite konstigt.
Sedan menar du att det att endast 200:- skulle komma in av min konsumtion i moms och andra skatter. Hur mycket moms och skatt tror du jag betalar när jag tankat bilen för 800:-?
Mer än dina 200:- iaf.
Så tyvärr blir du inte vidare trovärdig

Då litar jag mer på dessa uppgifter:

Återigen - flyktingkostnaderna 2014 är de enda siffror vi vet med all säkerhet. Var därför jag tog dem.

Om du tankar bilen för 800 kr så betalar du 480 kr i skatt. Men allt det går ju inte till invandringen självklart?

Och momsen är ju cirkulationsskatt. Ger du pengar till en flykting och han köper mat, så har han ju betalt moms också.

Men återigen för att svara på din fråga, eftersom du faktiskt frågade om hur mycket du betalar på lönesedeln.

Ta den kostnaden du anser att invandringen kostar - eftersom jag inte kan svara på det - och det finns massor av olika bud. Sedan använder du den här formeln där X är den kostnaden och får då svaret vad du betalar i månaden på en medianlön (27000 kr) till invandringen:

(X * 0,32 * 0,000000145)/12

Vill du utöver det lägga på kostnaden för arbetsgivaravgiften, som inte syns på lönesedeln, men som ändå genereras av dig, så är det ytterligare (baserat på medianlön igen):

(X* 0,32 * 0,000000162)/12
Senast redigerad av the_mack_attack 2015-11-13 kl. 07:43.
Citera
2015-11-13, 07:54
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Fast det går inte räkna så. Höginkomstagare betalar otroligt mycket mer i skatt, löneskatten är bara 32% av de totala inkomsterna för staten m.m.

Använder du siffrorna jag använda ovan för att beräkna en medianlöns löneskatt som går till invandringen, med din post på 150 miljarder, så hamnar det snarare på 6960 kr. D.v.s långt från 32000 kr.

Hur skatten betalas in är ointressant. Jag menar på att det i stort sett endast är vi som förvärvsarbetar som bidrar i form av löneskatt, företagsskatt, arbetsgivareavgifter, moms, punktskatt osv osv.

Allt som jag använder min lön till beskattas igen utom det jag sparar och det är nog en försvinnande liten del
Citera
2015-11-13, 08:01
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Om man är någorlunda ung idag (under 30) så kan man känna sig lite säkrare än de som är 40-60 som har jobbat ett halvt eller helt liv och kanske riskerar att bli av med fri sjukvård som man har betalat för ett helt liv. Fri sjukvård är ett otroligt bra system så länge det aldrig går över till att kosta pengar.

Har vi fri sjukvård i Sverige? Jag fick betala 450 kr för att åka till akuten och bli sydd.
Citera
2015-11-13, 08:03
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Hur skatten betalas in är ointressant. Jag menar på att det i stort sett endast är vi som förvärvsarbetar som bidrar i form av löneskatt, företagsskatt, arbetsgivareavgifter, moms, punktskatt osv osv.

Allt som jag använder min lön till beskattas igen utom det jag sparar och det är nog en försvinnande liten del

Fast problemet du gör är att du drar in pengar i det.

Du borde ju fokusera på hur många som jobbar och hur många som inte gör det och varför svenskar skall jobba för att invandrare skall sitta på ändan hela dagen.

För det är det du stör dig på antar jag?

Jag svarade bara på frågan och nej - du kan inte anta att bara förvärvsarbetare betalar moms t.ex. - så funkar inte ekonomi.

Och om du pratar från nationalekonomiskt perspektiv så är det endast de som arbetar inom exportbunden industri som bidrar till välfärdssamhället - de andra förvärvsarbetarna är en del av det som smörjer välfärdssamhället.

Men din fråga var implicit hur mycket löneskatt som går till invandrarna. Då får du använda den formeln jag visade på så länge vi pratar om medelsvensson.

Vill du veta på ditt hela skattetryck just för dig, så måste jag veta exakt vad dina utgifter är och vad de används till - annars är det helt omöjligt att säga.

Vill du räkna på total skattetryck per medelsvensson så är det omöjligt eftersom du då måste bryta ut konsumption från invandrare, mot svenskar. Jobbskatt från invandrare mot svenskar o.s.v. - det är orsaken till att inte ens de mest begåvade ekonomerna i landet kan ge en svar på den frågan.
Citera
2015-11-13, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borkason
Jan Tullberg, tidigare forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och docent i ekonomi är den enda som på ett seriöst sätt räknat på detta.
Det är inte sant att han är den enda som på ett seriöst sätt räknat på detta.
I Sverige så har vi Jan Ekberg och Joakim Ruist (http://joakimruist.blogspot.se/ ). Sen är det klart det finns folk i andra länder som har titta på det (Typ det som skrivs ovan "I Norge har livstidskostnad per flykting uppskattats till 4,3 miljoner kr." Men kostnaden är naturligt vis väldigt olika i olika länder eftersom den här helt beroende på integrationen på arbetsmarknaden.")
Citera
2015-11-13, 08:09
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Återigen - flyktingkostnaderna 2014 är de enda siffror vi vet med all säkerhet. Var därför jag tog dem.

Om du tankar bilen för 800 kr så betalar du 480 kr i skatt. Men allt det går ju inte till invandringen självklart?

Och momsen är ju cirkulationsskatt. Ger du pengar till en flykting och han köper mat, så har han ju betalt moms också.

Men återigen för att svara på din fråga, eftersom du faktiskt frågade om hur mycket du betalar på lönesedeln.

Ta den kostnaden du anser att invandringen kostar - eftersom jag inte kan svara på det - och det finns massor av olika bud. Sedan använder du den här formeln där X är den kostnaden och får då svaret vad du betalar i månaden på en medianlön (27000 kr) till invandringen:

(X * 0,32 * 0,000000145)/12

Vill du utöver det lägga på kostnaden för arbetsgivaravgiften, som inte syns på lönesedeln, men som ändå genereras av dig, så är det ytterligare (baserat på medianlön igen):

(X* 0,32 * 0,000000162)/12

My bad i min formulering av hur mycket jag betalar på lönesedeln. Det var ogenomtänkt. Borde såklart vara endast -Vad kostar invandringen mig?

Ursäkta mig. Du är bra mer beläst än mig men jag har så svårt att förstå att du inte ser det uppenbara som jag ser.
Du säger tex
Citat:
Javisst gör han ju det. Men han betalar ju sina matvaror med MINA pengar. Således är det ju jag som betalar in momsen och inte flyktingen!
Citat:
Såklart är det självklart. Men det är ändå pengar från mig in till statskassan. Sedan tar regeringen pengar från sin statskassa och fördelar till allehanda kostnader. Där ingår invandringen.

Så för att inte göra min frågeställning så komplicerad så hade jag varit nöjd med att få in uppgifter på vad invandringen kostar för att sedan dela upp det på vi 4,8 miljoner förvärvsarbetare som jag skulle gissa på, står för 90% av statens inkomster
Citera
2015-11-13, 08:28
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
My bad i min formulering av hur mycket jag betalar på lönesedeln. Det var ogenomtänkt. Borde såklart vara endast -Vad kostar invandringen mig?

Ursäkta mig. Du är bra mer beläst än mig men jag har så svårt att förstå att du inte ser det uppenbara som jag ser.
Du säger tex

Javisst gör han ju det. Men han betalar ju sina matvaror med MINA pengar. Således är det ju jag som betalar in momsen och inte flyktingen!

Såklart är det självklart. Men det är ändå pengar från mig in till statskassan. Sedan tar regeringen pengar från sin statskassa och fördelar till allehanda kostnader. Där ingår invandringen.

Så för att inte göra min frågeställning så komplicerad så hade jag varit nöjd med att få in uppgifter på vad invandringen kostar för att sedan dela upp det på vi 4,8 miljoner förvärvsarbetare som jag skulle gissa på, står för 90% av statens inkomster

För att ge dig ett svar som du kanske är nöjdare med - eftersom jag antar att du inte tänker skriva ut just din ekonomi här.

Jag räknar här helt på SCB's medelsiffror istället (vilket fortfarande blir lite konstigt eftersom inkomsten är räknat på median, medan skattetryck är medelkostnad).

Säg att du är en helt medelsvensson som inte är medlem i Svenska Kyrkan (eftersom den skatten är irrelevant för invandringsdebatten), då har du:
27000 kr i lön (median)

Av dessa betalar du enligt SCB/svenska lagen:
Löneskatt: 6600 kr (avräknat mot jobbskatteavdraget)
Arbetsgivaravgift: 8483 kr
Elskatt: 40 kr (1333 kWh)
Bensinskatt: 98 kr (14 l)
Koldioxidskatt: 86 kr (Riksgenomsnitt)
Vägtrafikskatt: 112 kr (Riksgenomsnitt)
Kapitalskatt: 1714 kr (Helt felvisande dock)
Moms: 3279 kr (Helt felvisande dock)
Importskatt: 53 kr

Totalt skattetryck: 20465 kr

Om vi tar den värsta siffran som kan uppbringas från den här tråden - d.v.s. att invandringen kostar 300 miljarder kr per år, så motsvarar det 18% av all utgifter.

Då blir det 20465*0,18 vilket är att 3683,70 kr går till invandringens kostnader.

Dock är det en glädjekalkyl för de som vill tro att kostnaderna är jättehöga. Delvis för att ingen vet om 300 miljarder stämmer.

Men framförallt för att medeltal på kapitalskatt och moms blir helt felvisande åt ena hållet - det är de rikaste som betalar den största delen här. En medelsvensson har väldigt lite kapitalskatt och absolut inte 3000 kr i moms i månaden (det motsvara konsumtion på 12000 kr)

Medan bensin, koldioxid och vägtrafikskatt är missvisande åt andra hållet, eftersom arbetslösa ofta inte betalar detta ö.h.t. då de inte har bil.

Är svårt som sagt att få fram någon siffra ö.h.t. - det enda du kan räkna med är att det är en kostnad som ökar med ju fler flyktingar som kommer (obs. - flyktingar, inte invandrare).
Citera
2015-11-13, 08:31
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:

Jo, fast här bli ju problemet att räkna på det här. För säg att han får 1000 kr från dig och lägger allt på datorer (för att ta något som är 25% beskattat). Det betyder ju att kostnaden för honom från dig bara blir 750 i första cirkulationen.

Och så fortsätter det ju. Jag förstår att du fortfarande betalade - men det svåra blir att veta exakt hur mycket, eftersom pengarna kommer tillbaka i cirkulation, så länge han inte skickar iväg det till sitt hemland eller sparar dem.
Citera
2015-11-13, 08:35
Medlem
Mack-Bolans avatar
60 miljarder är ju bara en direkt kostnad för MV, räkna in alla utgifter så är siffran i närheten 250-300 miljarder.
Vad som är än värre är att föregående års kostnad accumuleras dvs det skall räknas upp med de nya som kommer.

Så dessa kostnader är inga engångskostnader, den ökar konstant med oerhörd fart.

Än en gång om du seriöst vill veta vad allt kostar s är det bara en källa som har koll på detta idag.

Tino Sanandaji.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in