2015-11-18, 14:45
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Som jag minns det - orkar inte kolla om jag minns rätt - var det någon tidning (eller kanske TV4) som frågade polisen om det kunde vara hatbrott. Polisen svarade då något i stil med att det inte kan uteslutas och att det kommer att utredas. Ett standardsvar från polishåll men det räckte ju för att det skulle dra igång.

Har det någonstans framkommit om mamman/barnet är färgade i någon form? Hade det varit vita så hade ju aldrig hatbrott nämnts överhuvudtaget. Behöver inte vara negrer, kan lika gärna vara asiater(thai) för det kryllar ju av sådana ungar numera. Med unga mödrar och gamla fäder.
Citera
2015-11-18, 14:59
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Har det någonstans framkommit om mamman/barnet är färgade i någon form? Hade det varit vita så hade ju aldrig hatbrott nämnts överhuvudtaget. Behöver inte vara negrer, kan lika gärna vara asiater(thai) för det kryllar ju av sådana ungar numera. Med unga mödrar och gamla fäder.
Citat:
Pojken och hans familj kommer från ett afrikanskt land, och polisen utreder det som ett eventuellt hatbrott.

Länken leder till ett klipp (fast med lite text bredvid), och i klippet ställer TV4 frågan om hatbrott (kommer från ett afrikanskt land, kan det vara ett motiv?) till polisen som säger att han inte vill uttala sig om det men att de förstås måste titta på det.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/2-...-bakom-3221574
Citera
2015-11-18, 22:14
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Länken leder till ett klipp (fast med lite text bredvid), och i klippet ställer TV4 frågan om hatbrott (kommer från ett afrikanskt land, kan det vara ett motiv?) till polisen som säger att han inte vill uttala sig om det men att de förstås måste titta på det.

Tycker det framgår av reporterns frågor att det redan finns en del information som inte nedtecknats i anmälan.
Att mamman till barnet kommer från ett land i afrika är nog en uppgift som införskaffats från annat håll.
Om jag får gissa så har reportern haft ett, mer eller mindre informellt, samtal med mamman utan att det resulterat i någon regelrätt intervju, men där mamman oemotsagd kunnat föra fram sin version av händelseförloppet.
Citera
2015-11-19, 07:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Kan det kanske vara så att "brottsoffrets" mamma, eller annan familjemedlem, gett ungen ett kok stryk och passade på att fiska efter skadeståndspengar/försäkringspengar när dom ändå var i farten?

Ja, antagligen så agade de barnet till den grad att denne började blöda och då behövde de hitta på någon förklaring att ge till asylboendet när de kommer hem med ett nedblodat barn.
Citera
2015-11-19, 13:54
Medlem
Det verkar som om 63-åringen inte varit på platsen och att fel man tagits. Kanske för att 63-åringen gvits ett alibi. Det betyder inte brottet ej ägt rum/ att mamman har hittat på allt. Brottsutredningen har inte lagts ned.
Mer troligt att polisen får fortsätta leta efter en man, troligen ett psykfall. Finns ganska gott om dom i Östersund.
Citera
2015-11-19, 14:24
Medlem
knullprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det verkar som om 63-åringen inte varit på platsen och att fel man tagits. Kanske för att 63-åringen gvits ett alibi. Det betyder inte brottet ej ägt rum/ att mamman har hittat på allt. Brottsutredningen har inte lagts ned.
Mer troligt att polisen får fortsätta leta efter en man, troligen ett psykfall. Finns ganska gott om dom i Östersund.
Har du källor på att mannen inte verkat varit på platsen?
Hans advokat påstår tvärtom
http://www.op.se/blaljus/brott/anhal...aren-frislappt
Senast redigerad av knullprinsen 2015-11-19 kl. 15:20.
Citera
2015-11-19, 14:30
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/2-...-bakom-3221574

Det där gjorde mig ännu mera tveksam. Det är nog så att ungen ramlat eller fått en smäll av föräldrarna och sedan är att hittepå.

Att dom tydligen inte lyckats hitta några vittnet gör det ännu mera osannolikt att det är ett "överfall".
Citera
2015-11-20, 21:46
Medlem
Sternococktails avatar
Om två ovanliga företeelser sammanträffar, så blir det något extra ovanligt. Att överfalla barn på stan vet jag bara att Tobias Hübinette gjort. Att barn drar ned mössan över ansiktet så att det inte kan se, och sedan springer omkring, har jag aldrig någonsin sett. Förmodande 1A är väl då att barnet, eftersom det inte kunde se, snavat över något och ramlat. Att en rasist just då skulle passa på att överfalla barnet mitt på ett torg, ger väl höga odds? Utan blindbocksleken skulle det vara tusen gånger rimligare.

Finns det ingen som har trovärdig information? Hur vet man att FMG är vit svensk?
Citera
2015-11-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullprinsen
Har du källor på att mannen inte verkat varit på platsen?
Hans advokat påstår tvärtom
http://www.op.se/blaljus/brott/anhal...aren-frislappt
Han var på platsen men det kanske inte var han som misshandlade pojken. Jag tror inte heller att mamman gjorde det. Det är inte trovärdigt att hon skulle ha misshandlat sitt barn inför massa folk och sedan ringt ambulansen osv. Varför tycker många av er att hon måste ha misshandlat sitt barn själv och sedan skyllt på en annan? Är det för att hon inte är svensk utan rentav en afrikan? Tror ni på allvar att en afrikansk mamma inte älskar sina barn på samma sätt som en svensk mamma gör utan väljer att misshandla dem offentligt och sedan skylla på en oskyldig svensk busschaufför för att få pengar?
Citera
2015-11-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han var på platsen men det kanske inte var han som misshandlade pojken. Jag tror inte heller att mamman gjorde det. Det är inte trovärdigt att hon skulle ha misshandlat sitt barn inför massa folk och sedan ringt ambulansen osv. Varför tycker många av er att hon måste ha misshandlat sitt barn själv och sedan skyllt på en annan? Är det för att hon inte är svensk utan rentav en afrikan? Tror ni på allvar att en afrikansk mamma inte älskar sina barn på samma sätt som en svensk mamma gör utan väljer att misshandla dem offentligt och sedan skylla på en oskyldig svensk busschaufför för att få pengar?

Tror du på allvar att barnmisshandel är lika vanligt i svenska familjer som i afrikanska familjer?

Men jag tror iofs inte heller att mamman utfört nån misshandel i detta fallet. Tror mer på olyckshändelse följt av tumult och allmän upprördhet, och när sedan historien ensidigt beskrevs (på knagglig svenska av upprörd mor) för polis och skandalsökande media så blev allt uppförstorat/snedvinklat från början.
Citera
2015-11-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Tror du på allvar att barnmisshandel är lika vanligt i svenska familjer som i afrikanska familjer?

Men jag tror iofs inte heller att mamman utfört nån misshandel i detta fallet. Tror mer på olyckshändelse följt av tumult och allmän upprördhet, och när sedan historien ensidigt beskrevs (på knagglig svenska av upprörd mor) för polis och skandalsökande media så blev allt uppförstorat/snedvinklat från början.

Jag tror inte att någon mamma som är frisk misshandlar sitt två-åriga barn, vare sig hon är svensk eller afrikan. Dessutom tror jag polisen har kollat upp mamman.
Citera
2015-11-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer

Hur mäter man sådant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in