Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-16, 00:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IronRandy
Ja, du kan mycket väl bygga på vad spiritualism handlar om, fast risken blir då att man väldigt snabbt beträder metafysiska och pseudovetenskapliga områden och smugglar in ogrundade och, ärligt talat, påhittade koncept. Det jag ville framföra med min beskrivning var vad jag anser vara kärnan i spiritualism, men det ligger såklart mer i en spirituell livsstil än den korta beskrivningen jag framförde.
Metafysiska - ja, "pseudovetenskapliga" - nej. Man skall vara medveten om, att vetenskapen är skapad av människor, medan människorna är skapade av Gud. Vetenskap kan bara upptäcka, vad Gud tillåter att upptäcka. "Ogrundade och påhittade koncept"? Hur vet du det? Men vi kanske talar om olika saker? Du säger "spiritualism", det jag menar är spiritualitet.
Citera
2015-11-16, 09:18
  #14
Medlem
IronRandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Metafysiska - ja, "pseudovetenskapliga" - nej. Man skall vara medveten om, att vetenskapen är skapad av människor, medan människorna är skapade av Gud. Vetenskap kan bara upptäcka, vad Gud tillåter att upptäcka. "Ogrundade och påhittade koncept"? Hur vet du det? Men vi kanske talar om olika saker? Du säger "spiritualism", det jag menar är spiritualitet.

Och jag tror vi börjar urskilja problemet här. Problemet i min mening är att vad spirituella människor tror på är minst lika galet och dogmatiskt som vad religiösa människor tror, och detta är någonting vi måste komma bortom. Som jag förklarade i mitt första inlägg så anser jag att spiritualitet inte har någonting att göra med Gud, metafysik etc. Det finns ingenting jag kan hitta i min upplevelse av att meditera med mina stängda ögon som säger mig någonting som helst om universum eller min plats i den. Introspektion säger "endast" något om det mänskliga sinnet (eller närmare bestämt min upplevelse av det) och hur vi kan ändra vår vardagliga perception genom att bryta igenom tankarnas ständiga inflytande på oss och därigenom bryta igenom Självets illusion. Du avslöjade din hand ganska rejält när du blandade in Gud i diskussionen, vilket gör att du i mina ögon blir en del av PR-problemet när det gäller meditation och spiritualitet. Sök i din upplevelse, upplever du något av det du påstår ligga till grund för din spiritualitet? Vi behöver inte göra påståenden utöver det faktum att medvetandet i sig är fantastiskt och att vidare granska det genom introspektion kan transcendera vår inrotade vana att vara förlorad i tankar. Det för mig är kärnan i spiritualitet och baserad på mina fantastiska upplevelser inom meditation (/psykedeliska droger) skulle jag aldrig för en sekund få för mig att göra påståenden som går bortom dessa upplevelser. Det korrumperar projektet och är intellektuell lathet imo.

Ogrundade och påhittade koncept är för mig koncept som inte genomgått och överlevt vetenskaplig granskning. Och varför litar jag på vetenskaplig granskning? Jo för att det är vår hittills bästa disciplin som vi bristfälliga människor använder för att försöka spåra vad som är sant i världen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback