Man skall inte ingå avtal om man inte är säker på att man vill genomföra affären. Pacta sunt servanda - avtal skall hållas.
Varför lade du handpenning? (Jag anar svaret; "jag ville ha bilen, i alla fall just då").
Uttaget i kupen handlar nog om en elektrisk värmefläkt, troligen har bilen också motorvärmare. En sådan fläkt kostar ca 200 spänn att komplettera med.
Antalet ägare på bilen kontrolleras enklast via Internet, här:
https://fordonsfraga.transportstyrel...natfordon.aspx . Ditt problem här är att antalet ägare fördubblas vid varje bilbyte, eftersom handlaren normalt sätter en ägarmarkering i registret och bilar kan byta ägare mellan handlare (vanligt). De flesta bilar med "en ägare" har därför minst två, kanske fler markeringar.
Att skatten betalas av den nye ägaren (du) är, såvitt jag vet, kutym i bilkrängarsvängen.
Jag nämner detta för att visa att det du bedömer som felaktigheter kanske inte är det.
Normalt anses en handpenning vara en garanti för att affären fullföljs. Vill du inte fullfölja affären (det vill du kanske inte, men överväg det som skrivits ovan), så använder säljaren handpenningen för att täcka de kostnader som uppstår. Det innebär att handpenningen används för att återannonsera bilen på marknaden, och för att kompensera säljaren för förluster (relativt ert avtal), till exempel en prisreduktion.
Det normala är då att det som inte kan redovisas som kostnader för en nyförsäljning och utebliven affärsvinst betalas tillbaka, men ifall det blir så beror ju på om du betalat en större summa, eller en mindre. Men att sälja om en bil är inte gratis, och bilhandlare är sällan bussiga, på det sättet eller något annat.
Skall du kunna få tillbaka din handpenning ograverad måste du därför visa att bilen varit behäftad med fel som du inte haft anledning att räkna med, eller att säljaren givit utfästelser om bilen som inte stämmer. Det här kommer ju inte bilhandlaren att hålla med om (uppenbarligen) varvid du får räkna med en tvist. Då skall du vinna tvisten (till att börja med), sedan skall du få bilhandlaren att betala - två tämligen arbetsamma steg, och det är inte ens säkert du vinner i tvisten - då blir det inget.
Sens moral: Tänk efter en gång till hur du vill ha det, och hur lurad du blir om handpenningen brinner inne (för det kan bli så) och ifall du skall ge bilen en chans till, efter att ha kollat en extra gång vilka som verkligen varit ägare. Fläkten är bara trams att gnälla på.