• 1
  • 2
2015-11-12, 12:57
Medlem
SuraStinas avatar
Hoppas någon kan ge råd då jag inte får tag på Konsumentrådgivningen i kommunen.

Jag hittade en begagnad bil på Blocket och var och tittade på den i helgen. Jag la handpenning på den men kunde inte ta med mig den direkt då jag inte kunde köra hem två bilar. Jag upptäckte sen vid närmare granskning ett par fel- som att bilen haft fler ägare än vad som stod i annonsen, att kupéfläkt inte fanns fast det utlovats och inte minst att bilen var utlovad som skattad till nästa år men att jag vid en kontroll idag upptäckte att säljaren ställt av bilen igår så skatten var återbetald. Givetvis vill jag inte betala fullpris på bilen under dessa förutsättningar. Jag hörde av mig till säljaren och bad att få häva köpet men fick höra att jag i princip kunde se mig om i himlen efter handpenningen.

Vad är rätt och fel? Kan jag kräva tillbaka min handpenning då det framkommit att det som utlovats inte stämde? Nu känner jag att jag inte alls litar på säljaren så vill inte ens köpa till ett reducerat pris om han ens skulle gå med på det. Men vad kan jag göra om säljaren vägrar? Skicka till Kronofogden? Och sen till tingsrätten om det bestrids?
Citera
2015-11-12, 13:10
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
att kupéfläkt inte fanns fast det utlovats och inte minst att bilen var utlovad som skattad till nästa år

Skatten kan du säkert komma överens om med säljaren, men kupefläkt? vad saknas?
Citera
2015-11-12, 13:38
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Skatten kan du säkert komma överens om med säljaren, men kupefläkt? vad saknas?

Ja det går förmodligen att göra. Men det var flera andra saker som säljaren helt blankt ljugit om, som antalet säljare (det kunde jag inte kontrollera förrän Transportstyrelsen öppnade i måndags), att det fanns kupéfläkt och uttag (fläkten såg jag saknades men biltillverkaren kunde bekräfta att den bilen inte tillverkats med uttag för det). Efter detta känner jag att jag inte litar på säljaren så vill dra mig ur helt och hållet. Och jag tycker att jag har god grund för det då han ljugit samt försökt mörka med att han ställt av bilen och fått tillbaka på skatten. Han drog nån visa om att det var pga han skulle slippa betala försäkringen jada jada...
Citera
2015-11-12, 13:48
Handpenning lägger man på en vara för att visa att man har för avsikt att senare köpa varan, skulle man efter man erlagt handpenning sedan ändra sig och frånträda köpet, så är det normala förfarandet att erlagd handpenning förloras.

Ditt misstag var att du la handpenning på en vara som du inte undersökt ordentligt före erläggande av handpenningen, och jag tror (är inte 100%) att det blir som säljaren sa till dig, de pengarna kan du anse som förlorade.
Citera
2015-11-12, 14:00
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Handpenning lägger man på en vara för att visa att man har för avsikt att senare köpa varan, skulle man efter man erlagt handpenning sedan ändra sig och frånträda köpet, så är det normala förfarandet att erlagd handpenning förloras.

Ditt misstag var att du la handpenning på en vara som du inte undersökt ordentligt före erläggande av handpenningen, och jag tror (är inte 100%) att det blir som säljaren sa till dig, de pengarna kan du anse som förlorade.

Tack för svar. Gäller det även om man alltså upptäckt att säljaren givit felaktig information och även försökt snuva en genom att avställa bilen bakom ryggen på mig så jag skulle köpa en oskattad bil?
Citera
2015-11-12, 14:03
Medlem
Bergakungens avatar
Man skall inte ingå avtal om man inte är säker på att man vill genomföra affären. Pacta sunt servanda - avtal skall hållas.

Varför lade du handpenning? (Jag anar svaret; "jag ville ha bilen, i alla fall just då").

Uttaget i kupen handlar nog om en elektrisk värmefläkt, troligen har bilen också motorvärmare. En sådan fläkt kostar ca 200 spänn att komplettera med.

Antalet ägare på bilen kontrolleras enklast via Internet, här: https://fordonsfraga.transportstyrel...natfordon.aspx . Ditt problem här är att antalet ägare fördubblas vid varje bilbyte, eftersom handlaren normalt sätter en ägarmarkering i registret och bilar kan byta ägare mellan handlare (vanligt). De flesta bilar med "en ägare" har därför minst två, kanske fler markeringar.

Att skatten betalas av den nye ägaren (du) är, såvitt jag vet, kutym i bilkrängarsvängen.

Jag nämner detta för att visa att det du bedömer som felaktigheter kanske inte är det.

Normalt anses en handpenning vara en garanti för att affären fullföljs. Vill du inte fullfölja affären (det vill du kanske inte, men överväg det som skrivits ovan), så använder säljaren handpenningen för att täcka de kostnader som uppstår. Det innebär att handpenningen används för att återannonsera bilen på marknaden, och för att kompensera säljaren för förluster (relativt ert avtal), till exempel en prisreduktion.

Det normala är då att det som inte kan redovisas som kostnader för en nyförsäljning och utebliven affärsvinst betalas tillbaka, men ifall det blir så beror ju på om du betalat en större summa, eller en mindre. Men att sälja om en bil är inte gratis, och bilhandlare är sällan bussiga, på det sättet eller något annat.

Skall du kunna få tillbaka din handpenning ograverad måste du därför visa att bilen varit behäftad med fel som du inte haft anledning att räkna med, eller att säljaren givit utfästelser om bilen som inte stämmer. Det här kommer ju inte bilhandlaren att hålla med om (uppenbarligen) varvid du får räkna med en tvist. Då skall du vinna tvisten (till att börja med), sedan skall du få bilhandlaren att betala - två tämligen arbetsamma steg, och det är inte ens säkert du vinner i tvisten - då blir det inget.

Sens moral: Tänk efter en gång till hur du vill ha det, och hur lurad du blir om handpenningen brinner inne (för det kan bli så) och ifall du skall ge bilen en chans till, efter att ha kollat en extra gång vilka som verkligen varit ägare. Fläkten är bara trams att gnälla på.
Citera
2015-11-12, 15:02
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man skall inte ingå avtal om man inte är säker på att man vill genomföra affären. Pacta sunt servanda - avtal skall hållas.

Varför lade du handpenning? (Jag anar svaret; "jag ville ha bilen, i alla fall just då").

Uttaget i kupen handlar nog om en elektrisk värmefläkt, troligen har bilen också motorvärmare. En sådan fläkt kostar ca 200 spänn att komplettera med.

Antalet ägare på bilen kontrolleras enklast via Internet, här: https://fordonsfraga.transportstyrel...natfordon.aspx . Ditt problem här är att antalet ägare fördubblas vid varje bilbyte, eftersom handlaren normalt sätter en ägarmarkering i registret och bilar kan byta ägare mellan handlare (vanligt). De flesta bilar med "en ägare" har därför minst två, kanske fler markeringar.

Att skatten betalas av den nye ägaren (du) är, såvitt jag vet, kutym i bilkrängarsvängen.

Jag nämner detta för att visa att det du bedömer som felaktigheter kanske inte är det.

Normalt anses en handpenning vara en garanti för att affären fullföljs. Vill du inte fullfölja affären (det vill du kanske inte, men överväg det som skrivits ovan), så använder säljaren handpenningen för att täcka de kostnader som uppstår. Det innebär att handpenningen används för att återannonsera bilen på marknaden, och för att kompensera säljaren för förluster (relativt ert avtal), till exempel en prisreduktion.

Det normala är då att det som inte kan redovisas som kostnader för en nyförsäljning och utebliven affärsvinst betalas tillbaka, men ifall det blir så beror ju på om du betalat en större summa, eller en mindre. Men att sälja om en bil är inte gratis, och bilhandlare är sällan bussiga, på det sättet eller något annat.

Skall du kunna få tillbaka din handpenning ograverad måste du därför visa att bilen varit behäftad med fel som du inte haft anledning att räkna med, eller att säljaren givit utfästelser om bilen som inte stämmer. Det här kommer ju inte bilhandlaren att hålla med om (uppenbarligen) varvid du får räkna med en tvist. Då skall du vinna tvisten (till att börja med), sedan skall du få bilhandlaren att betala - två tämligen arbetsamma steg, och det är inte ens säkert du vinner i tvisten - då blir det inget.

Sens moral: Tänk efter en gång till hur du vill ha det, och hur lurad du blir om handpenningen brinner inne (för det kan bli så) och ifall du skall ge bilen en chans till, efter att ha kollat en extra gång vilka som verkligen varit ägare. Fläkten är bara trams att gnälla på.

Tack för bra råd. Du har rätt i att man ska tänka till innan. Problemet var att jag drogs med i det då säljaren och hans kusin började prata om "andra intressenter", de tyckte också jag var ovanligt nojig för att jag ville vänta och kolla upp lite saker och sa sånt som "det är ju inte så mycket pengar det handlar om" osv. Kan nu känna i efterhand att de ville kränga på mig bilen och jag var godtrogen och litade på deras ord. Men faktum är att de ljugit om vissa saker som faktiskt inte ingår.

Gällande fläkten så är den i sig inte ett stort problem (kostar som du säger bara ett par hundralappar), det handlar om att det inte finns ett uttag för den vilket skulle kosta ett par tusenlappar att installera. Och de hävdade att detta uttag fanns vilket det inte gör.

Antalet ägare visste jag inte att man kunde kolla på nätet, men nu vet jag. Det värsta är att säljaren hävdade att det bara funnits en ägare förutom bilfirman och det stämde ju inte alls. Han berättade att det var en svensk man och hur han haft bilen stående i garage hela tiden och hur välskött den var osv osv. Men det var bara ljug för förra ägaren var också utlänning precis som den jag skulle köpa av. Så uppenbarligen försökte han få bilen att verka mer attraktiv än den var. Om jag visste om dessa saker innan så hade jag inte åkt och tittat på bilen, då hade den inte varit av intresse alls. Dessutom har säljaren dragit in sin kusin i detta- en snubbe som har en bilfirma som bilen officiellt skulle sålts igenom men när jag var på plats så visade det sig att det var ett privatköp vid sidan av firman. Återigen- hade jag vetat det hade jag inte ens åkt för att titta på den. Och nu har jag hela jugge-maffian emot mig då dessa "kusiner" är otrevliga i telefon och hävdar att jag köpt bilen och inte kan dra mig ur...

Gällande bilskatt så har varken jag eller de vänner jag talat med som köpt bil privat varit med om att man ställer av ett fordon innan försäljning för att nya köparen ska stå för skatten. Den följer med bilen, precis som en full tank soppa gör det. Man ställer sig ju inte och slangar ur det.

Men generellt tror jag att du har rätt, att handpenningen är för att täcka om man drar sig ur köpet. Det jag vill veta är om jag skulle kunna få rätt då jag kan påvisa att säljaren och hans kusin försökt lura mig och få bilen att framstå i bättre dager.
Citera
2015-11-12, 15:07
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
En handpenning är till för att täcka de kostnader som säljaren haft om du dragit dig ur.

Om du betalar 10000 kr i handpenning men säljarens enda kostnad är en ny annons på Blocket så ska du få tillbaka resterande summa.
Citera
2015-11-12, 15:08
Medlem
nej du är rökt, som många andra påpekat. Inget av det du skriver om kan anses vara dolda fel, alltså kan du inte häva köpet. Handpenningen förlorar man alltid om man drar sig ur, om det inte finns speciellt reglerat i något avtal.
Förstår inte hur du kunde missa uttaget för fläkten, skatten och antalet ägare. Är du säker på att du inte blandar ihop ägare och brukare? Ägare är alla som stått som ägare till fordonet, brukare är den som använt fordonet.
Citera
2015-11-12, 15:18
Medlem
Citat:
Tack för bra råd. Du har rätt i att man ska tänka till innan. Problemet var att jag drogs med i det då säljaren och hans kusin började prata om "andra intressenter", de tyckte också jag var ovanligt nojig för att jag ville vänta och kolla upp lite saker och sa sånt som "det är ju inte så mycket pengar det handlar om" osv. Kan nu känna i efterhand att de ville kränga på mig bilen och jag var godtrogen och litade på deras ord. Men faktum är att de ljugit om vissa saker som faktiskt inte ingår.

Gällande fläkten så är den i sig inte ett stort problem (kostar som du säger bara ett par hundralappar), det handlar om att det inte finns ett uttag för den vilket skulle kosta ett par tusenlappar att installera. Och de hävdade att detta uttag fanns vilket det inte gör.

Antalet ägare visste jag inte att man kunde kolla på nätet, men nu vet jag. Det värsta är att säljaren hävdade att det bara funnits en ägare förutom bilfirman och det stämde ju inte alls. Han berättade att det var en svensk man och hur han haft bilen stående i garage hela tiden och hur välskött den var osv osv. Men det var bara ljug för förra ägaren var också utlänning precis som den jag skulle köpa av. Så uppenbarligen försökte han få bilen att verka mer attraktiv än den var. Om jag visste om dessa saker innan så hade jag inte åkt och tittat på bilen, då hade den inte varit av intresse alls. Dessutom har säljaren dragit in sin kusin i detta- en snubbe som har en bilfirma som bilen officiellt skulle sålts igenom men när jag var på plats så visade det sig att det var ett privatköp vid sidan av firman. Återigen- hade jag vetat det hade jag inte ens åkt för att titta på den. Och nu har jag hela jugge-maffian emot mig då dessa "kusiner" är otrevliga i telefon och hävdar att jag köpt bilen och inte kan dra mig ur...

Gällande bilskatt så har varken jag eller de vänner jag talat med som köpt bil privat varit med om att man ställer av ett fordon innan försäljning för att nya köparen ska stå för skatten. Den följer med bilen, precis som en full tank soppa gör det. Man ställer sig ju inte och slangar ur det.

Men generellt tror jag att du har rätt, att handpenningen är för att täcka om man drar sig ur köpet. Det jag vill veta är om jag skulle kunna få rätt då jag kan påvisa att säljaren och hans kusin försökt lura mig och få bilen att framstå i bättre dager.

Har jag aldrig varit med om, om man inte har förhandlat sej till det..
Citera
2015-11-12, 15:20
Jag är osäker på om du ämnade köpa fordonet från ett företag eller en privatperson.

Gäller det ett företag så ställer de alltid (eller ofta) av fordonet för att tillgodogöra sig fordonsskatten
sedan kommer den fula saken, att när fordonet skall ställas på igen så vill de välta över den kostnaden på köparen, alltså de stoppar girigt på sig skattepengar som föregående ägare betalt, och sedan har de mage att begära att den nye köparen skall betala avgifterna för påställning av fordonet.

Detta oskick måste man alltid se upp för när man köper från ett bilföretag, det händer även att privatsäljare gör på samma sätt.
Citera
2015-11-12, 15:54
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
*

Riktigt så pessimistisk som övriga tänker jag väl inte vara, det är ganska uppenbart att säljaren har ljugit för dig och det kan medföra att varan ses som felaktig, då det är ett privatköp så är det köplagen som är aktuell.

18 § 1 st. säger följande:

Citat:
Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.

Anses bilen vara felaktig så medför det att du har rätt att få felen åtgärdade om det är möjligt, om det inte är möjligt kan du ha rätt till prisavdrag och i yttersta fall har du rätt att häva köpet. Eftersom felet beror på säljaren har du självklart rätt att få tillbaka din handpenning i en sådan situation om inget annat särskilt har avtalats.

Framgick den felaktiga informationen av någon text eller enbart av saker säljaren lovade på plats? Det verkar som om du har träffat på några riktiga skojare och de drar sig nog inte för att ljuga om du drar det hela vidare, finns det däremot i text vid annonsen eller i meddelanden till dig så tycker åtminstone jag att du har ganska goda chanser att få någon form av kompensation.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2015-11-12 kl. 16:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in