• 2
  • 3
2015-11-17, 10:54
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Hittade hit efter lite morgontjaffs gällande ekonomi med min sambo (me Tarzan you Jane) och nu blev jag om möjligt ännu oroligare..

Inte för jag ligger i skilsmässa eller så utan snarare tvärtom då vi är i giftastankar men jag äger ett hus och hon har ett femsiffrigt skuldbelopp. Om jag nu då förstått det rätt så kan det bli extra problematiskt (vid en eventuell framtida skilsmässa) då huset står under renovering och är helt tomt för tillfället så man kommer behöva "stoppa in" allt nytt. Ny elektronik, nya möbler samt husgeråd & vitvaror vilket då kommer bli införskaffat för gemensamt nyttjande?

-Hjälp! ..vad håller jag på att sätta mig i för sits?

Sambolagen gäller inte för gifta par, då är det äktenskapsbalken som gäller.

Om inte annat avtalas så är det 50/50 som gäller vid en skilsmässa.

Om du känner att du behöver skydda dina tillgångar så är det äktenskapsförord som gäller.
Citera
2015-11-17, 19:56
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
förstår du är bitter.
Haha, skulle aldrig gifta mig eller låta mina pengar hamna i fel fickor.

Citat:
Hittade hit efter lite morgontjaffs gällande ekonomi med min sambo (me Tarzan you Jane) och nu blev jag om möjligt ännu oroligare..

Inte för jag ligger i skilsmässa eller så utan snarare tvärtom då vi är i giftastankar men jag äger ett hus och hon har ett femsiffrigt skuldbelopp. Om jag nu då förstått det rätt så kan det bli extra problematiskt (vid en eventuell framtida skilsmässa) då huset står under renovering och är helt tomt för tillfället så man kommer behöva "stoppa in" allt nytt. Ny elektronik, nya möbler samt husgeråd & vitvaror vilket då kommer bli införskaffat för gemensamt nyttjande?

Nu vet jag inte hur hon fått skulder och strunt i det, MEN en sak jag märkt med människor som har stora skulder, jag har viss erfarenhet av sådana, är att dom ofta är väldigt sluga gällande pengar. Dom vill ha och kan ha viss framgång med att komma över pengar genom att spela på de närmastes känslor och har ofta en näsa för att nosa upp var det finns pengar. Dom kan framstå som dom har noll koll, men har i själva verket stenkoll. I kombination med att 'inte kunna hålla i pengar' så är det en katastrof som kan slå stenhårt mot en familj som förts bakom ljuset.

Men kolla upp ordentligt hur det ligger till och kräv äktenskapsförord även om det såklart inte är jättesexigt att dra upp. Om hon inte vill skriva på, varför vill hon inte det? Känsloargument som 'det ska ju alltid vara vi två <3' är inget värda. När det gäller ekonomi finns det tillfällen att sätta känslor på undantag och istället tänka rent rationellt. Kvinnor och såklart även män är lömska, se mitt inlägg tidigare i tråden för ett simpelt exempel.

Lycka till med bröllopet
Citera
2015-11-18, 01:03
Medlem
Tuvtramps avatar
Roligt med lite respons, kan ju berätta (hoppas detta nu inte bedöms av någon morgonirriterad moderator bara för något stopskott RP'at inägget som offtopic) vilket jag kan till viss del kan förstå men inte hålla med om (cut I guy some slack.). -Viktiga saker detta..

...om hur det lite mer ligger till så är det något gammalt billån (köptes något annat egentligen?) och lite krediter, inget som går till inkasso eller så men det tickar massor med onödigt skit har jag nu insett när vi "närmat" oss rent ekonomiskt då vi som sagt inom ett år (på ett ungefär) ska flytta upp i min kåk och sen förmodligen något år efter det tom gifter oss?

Ni får ursäkta mig, min kvällsmedicinering håller på ta det bästa från mig så avslutar lite snabbt nu innan det vimsar iväg och bara blir snurrigt.
/
-Lev väl!
Senast redigerad av Tuvtramp 2015-11-18 kl. 01:07.
Citera
2015-11-18, 09:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Träffa en jurist som hjälper er skriva ett äktenskapsförord. Det MÅSTE du göra i din sits. Även gärna ett samboförord.
Citera
2015-11-18, 10:00
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
eh nej det finns det inte.
Jodå, min sambo tjänar betydligt mer än mig och spenderar dessa friskt.
Vilket innebär mer pengar över till mig.

Har dessutom sett till att skriva ett samboavtal som skyddar mina grejer och tillgångar i hemmet
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in