2015-11-16, 18:39
Medlem
Det går ju också att argumentera för att även om den ena drar in mer pengar än den andra, så bidrar båda två till det gemensamma välståndet genom att båda arbetar. Är du den som tjänar mest så får du ännu mer pengar över än du fått om du bott ensam, pga delade boendekostnader. Så båda två tjänar på att leva tillsammans. Att man delar lika vid skilsmässa kan därför anses rättvist, om båda två bidragit efter förmåga.

Skulle det vara så att en arbetar och den andra bara går hemma och drar hamnar saken i ett annat läge, men även att gå hemma kan ju fylla en funktion (den traditionella hemmafrun utförde en på sin tid viktig uppgift, trots att den var oavlönad - gissningsvis är den här gamla lagstiftningen skapad med hemmafrun i åtanke).
Citera
2015-11-16, 19:19
Medlem
Isnatts avatar
En bekant, kan vi säga, köpte hus med sin fru och bodde där nästan 20 år. Kvinnan blev sjuk och dom skiljdes och mannen, för att vara snäll, lät henne få huset och bo kvar där med barnen utan att ta sin del som han hade rätt till. Han fick flytta in till en hyreslägenhet.
Ex-frun säljer huset så fort allt är klart med skilsmässan och han är nu mycket bitter.
Citera
2015-11-16, 19:33
Medlem
-=Damian=-s avatar
fick ca 100.000 i kreditskulder och banklån som exet tagit utan min vetskap...
plus blev av med en bil värd 70.ooo
Citera
2015-11-16, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Detta gäller ju iof symmetriskt för män också...

Det finns tjejer med pengar och inkomst också vet du...
eh nej det finns det inte.
Citera
2015-11-16, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
En bekant, kan vi säga, köpte hus med sin fru och bodde där nästan 20 år. Kvinnan blev sjuk och dom skiljdes och mannen, för att vara snäll, lät henne få huset och bo kvar där med barnen utan att ta sin del som han hade rätt till. Han fick flytta in till en hyreslägenhet.
Ex-frun säljer huset så fort allt är klart med skilsmässan och han är nu mycket bitter.
förstår du är bitter.
Citera
2015-11-16, 22:35
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Det går ju också att argumentera för att även om den ena drar in mer pengar än den andra, så bidrar båda två till det gemensamma välståndet genom att båda arbetar. Är du den som tjänar mest så får du ännu mer pengar över än du fått om du bott ensam, pga delade boendekostnader. Så båda två tjänar på att leva tillsammans. Att man delar lika vid skilsmässa kan därför anses rättvist, om båda två bidragit efter förmåga.

Skulle det vara så att en arbetar och den andra bara går hemma och drar hamnar saken i ett annat läge, men även att gå hemma kan ju fylla en funktion (den traditionella hemmafrun utförde en på sin tid viktig uppgift, trots att den var oavlönad - gissningsvis är den här gamla lagstiftningen skapad med hemmafrun i åtanke).

Nu är jag egentligen inte ute efter att säga emot dig men måste i alla fall inflika att detta bara gäller så länge inkomstskillnaden inte är för stor, och man väljer att inte uppgradera sitt boende.

Ta till exempel en familj där den ena tjänar 80' i månaden och den andra 30', familjeinkomsten är ju relativt stark och dessa kanske då väljer ett lite dyrare boende. I och med det så kan de inte betala 50% var då det givetvis skulle vara helt skevt, den med lägre inkomst skulle då kanske behöva be om pengar varje månad. Istället väljer man att betala alla boende och bilkostnader baserat på inkomst.

Dvs, båda jobbar, ta hand om barnen, VABar och så vidare men utläggen för den med den högre inkomst blir väldigt mycket högre än vad det skulle vara om han var själv (med barn 50%).

Detta är bara ett faktum och inte fel på något sätt, det är så familjeliv fungerar.
Citera
2015-11-16, 22:37
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
eh nej det finns det inte.

Det gör det absolut, jag känner flera smarta och vackra kvinnor som tjänar över 60' i månaden.
Citera
2015-11-17, 04:15
Medlem
alienfins avatar
Fick det grymt mkt bättre efter separering. Efter det gifte jag mig med Thai och har det ännu bättre ekonomiskt. Troligen för att man jobbar mer och festar mindre än förr.
Citera
2015-11-17, 07:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Vad förlorade ni ekonomiskt genom er skilsmässa? Eller ni kanske vann på det hela?
Hur kunde det bli så?
Vad har ni för lärdomar/tips att dela med er av?

Ptja, exfrun är sedan bodelning skyldig mig ett sexsiffrigt belopp som hon inte betalar en spänn på. Det ligger och skvalpar hos KFM och förr eller senare dör väl hennes mor som äger en gård.. Då borde jag få tillbaka större delen av fordran.

Lärdomar? Om man redan i förväg ser signaler på att ens tilltänkta partner inte kan handskas med pengar så bör man lyssna på varningsklockorna.
Citera
2015-11-17, 08:31
Medlem
Puffes avatar
En bekant till familjen flyttade ihop med en thai.
Efter ett halvår ville thailändskan göra slut och eftersom hon tagit sina barn till Sverige då så blev hyresrätten i hans namn med lagens hjälp hennes.
Han flyttar nu runt i andrahands lägenheter.
Citera
2015-11-17, 08:39
Medlem
Pussykings avatar
Nu är det femte år sen, men vilken vinstaffär det blev. Vårt gemensamma hus hade knappt stigit i värde alls när hon köpte ut mig. Jag köpte ett som var snäppet dyrare och hade en del tuffa år, med väldigt tajt ekonomi. Nu är huset värt fyra gånger mer än jag gav.

Lägg till det att man slipper nån som skriker och gapar som sin normala samtalston och att jag har sex betydligt oftare fast jag inte bor ihop med någon. Winner!
Citera
2015-11-17, 09:16
Medlem
Tuvtramps avatar
Hittade hit efter lite morgontjaffs gällande ekonomi med min sambo (me Tarzan you Jane) och nu blev jag om möjligt ännu oroligare..

Inte för jag ligger i skilsmässa eller så utan snarare tvärtom då vi är i giftastankar men jag äger ett hus och hon har ett femsiffrigt skuldbelopp. Om jag nu då förstått det rätt så kan det bli extra problematiskt (vid en eventuell framtida skilsmässa) då huset står under renovering och är helt tomt för tillfället så man kommer behöva "stoppa in" allt nytt. Ny elektronik, nya möbler samt husgeråd & vitvaror vilket då kommer bli införskaffat för gemensamt nyttjande?
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Sambolagen: Flyttar en kvinna in hos en man så får hon därefter rätt till hälften av allt som införskaffas för gemensamt nyttjande, oavsett vad det kostar och oavsett att han betalar allt och hon ingenting. Se Sambolagen för närmare detaljer.
-Hjälp! ..vad håller jag på att sätta mig i för sits?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in