• 1
  • 2
2015-11-11, 23:55
Medlem
Bizmarcks avatar
Vad förlorade ni ekonomiskt genom er skilsmässa? Eller ni kanske vann på det hela?
Hur kunde det bli så?
Vad har ni för lärdomar/tips att dela med er av?
Citera
2015-11-12, 04:56
Medlem
En mindre del av inkomsten går till skor och en större till sprit.
Citera
2015-11-12, 09:57
Medlem
1. Jag spenderar precis som jag själv vill.
2. Jag har fått högre boendekostnader
3. Semesterresor utomlands/skidåkning med barnen blir lite kämpigare att få råd med då man inte längre är två som delar på kostnaden.
Citera
2015-11-12, 10:04
Medlem
Jagarjagarens avatar
Gifte mig ungt. Var dum. Hade gnetat o sparat en del. Hon pluggade och ådrog sig en del skulder. Så i skilsmässan fick hon hälften av pengarna och hälften av skulderna. Rent ekonomiskt är det bland det värsta jag varit med om.

Nu 7 år senare har jag det fortfarande ekonomiskt kämpigare än när vi var gifta, men jag mår SÅ mycket bättre.
Citera
2015-11-12, 10:22
Medlem
Pershagen76s avatar
Det är givetvis väldigt olika och baseras på inkomstskillnaden och skulderna innan skillsmässan.

Om man har legat någorlunda lika i inkomst innan man går skilda vägar så kan det givetvis bli rätt mycket kämpigare för båda sen, speciellt om man bor i storstadsregionerna och har barn. Då behöver man ett större (dyrt) boende för att kunna få plats med barnen,

I mitt eget fall och en del andras så skulle en skilsmässa ge mig själv en mycket större ekonomisk frihet medans min fru skulle få det extremt tufft, detta på grund av att vi har 2 barn, bor i hus i Stockholm och jag tjänar ca 3 gånger mer än vad min fru gör netto, det är ett inte helt ovanligt scenario.
Citera
2015-11-12, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Vad förlorade ni ekonomiskt genom er skilsmässa? Eller ni kanske vann på det hela?
Hur kunde det bli så?
Vad har ni för lärdomar/tips att dela med er av?

Värt att nämna är ju även att bara bli sambo med en kvinna. Man är inte gifta. Även det en mycket stor ekonomisk risk för en man! Lagen skrivs ju av feminazister och manshatare (alla politiker utom Sverigedemokraterna), så pengar ska därför tas från män och ges gratis till kvinnor.

Sambolagen: Flyttar en kvinna in hos en man så får hon därefter rätt till hälften av allt som införskaffas för gemensamt nyttjande, oavsett vad det kostar och oavsett att han betalar allt och hon ingenting. Se Sambolagen för närmare detaljer.

Exempel kan vara att han bor i en hyresrättslägenhet, hon är arbetslös och flyttar in till honom för hon är så "kär", han köper sedan en fin dyr bostadsrättslägenhet, de bor i den tillsammans ett år sedan gör hon slut med honom, och hon har då rätt till halva bostadsrättslägenheten. Han måste då betala henne hälften av dess marknadsvärde just nu (skuldsätta sig djupt eller sälja och flytta tillbaka till en hyreslägenhet), trots att han köpt bostadsrätten själv med sina egna pengar, samt betalt alla kostnader varje månad och hon fått bo där gratis, och trots att hon gjorde slut med honom för att hon ville ha lite mer äventyr i sitt liv och därför blivit kär i herpessmittade knarkar-Muhammed som sitter i fängelse på livstid.

Män: bli gärna sambo med unga fattiga tjejer, men skriv då alltid ett samboavtal innan, så hon inte får en enda krona av era pengar när det tar slut.
Senast redigerad av BaronVonHager 2015-11-12 kl. 10:31.
Citera
2015-11-12, 11:08
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Värt att nämna är ju även att bara bli sambo med en kvinna. Man är inte gifta. Även det en mycket stor ekonomisk risk för en man! Lagen skrivs ju av feminazister och manshatare (alla politiker utom Sverigedemokraterna), så pengar ska därför tas från män och ges gratis till kvinnor.

Sambolagen: Flyttar en kvinna in hos en man så får hon därefter rätt till hälften av allt som införskaffas för gemensamt nyttjande, oavsett vad det kostar och oavsett att han betalar allt och hon ingenting. Se Sambolagen för närmare detaljer.

Exempel kan vara att han bor i en hyresrättslägenhet, hon är arbetslös och flyttar in till honom för hon är så "kär", han köper sedan en fin dyr bostadsrättslägenhet, de bor i den tillsammans ett år sedan gör hon slut med honom, och hon har då rätt till halva bostadsrättslägenheten. Han måste då betala henne hälften av dess marknadsvärde just nu (skuldsätta sig djupt eller sälja och flytta tillbaka till en hyreslägenhet), trots att han köpt bostadsrätten själv med sina egna pengar, samt betalt alla kostnader varje månad och hon fått bo där gratis, och trots att hon gjorde slut med honom för att hon ville ha lite mer äventyr i sitt liv och därför blivit kär i herpessmittade knarkar-Muhammed som sitter i fängelse på livstid.

Män: bli gärna sambo med unga fattiga tjejer, men skriv då alltid ett samboavtal innan, så hon inte får en enda krona av era pengar när det tar slut.

Detta gäller ju iof symmetriskt för män också...

Det finns tjejer med pengar och inkomst också vet du...
Citera
2015-11-12, 14:24
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP

Hear hear!
Citera
2015-11-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP

Visst finns de, men oftast:
- är de inte intresserade av en relation med en man som tjänar mindre.
- är de skitjobbiga att vara med. Det är hårt att vara manlig gold digger.
Citera
2015-11-12, 21:39
Medlem
Parkours avatar
Love hurts!
Jag har aldrig varit med om en skilsmässa... Men hur mycket jag än skulle älska min sambo och trots att jag skulle vara nykär så skulle jag aldrig ta risken att INTE skriva ett äktenskapsförord..

Jag har kämpat för mycket för att ta mig dit jag är idag för att förlora stora delar av det p.g.a ett tvistemål i en skilsmässa...

Allt kan hända!
Citera
2015-11-12, 21:55
Bannlyst
Även om det är jävligt nu så var det värre förr. Som ung kommer jag ihåg när X skiljde sig från Y och Y som är honan fick kåken och X fick skulderna. Tyckte att det var totalt fel på alla sätt och vis, ren jävla äcklig könsrasism eller vad man ska kalla det, feministchauvinism kanske, finns det ett sånt ord?
Citera
2015-11-13, 11:00
Medlem
De flesta kvinnorna vill ju vara rättvisa och att man ska dela lika och med samma kvinnliga logik
innebär det att kvinnan ska ha tillgångarna och mannen ska ha alla skulder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in