• 2
  • 3
2015-11-12, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nja det sker inte automatiskt utan det är din arbetsgivare och banker som lämnar dessa uppgifter till skatteverket. Det sker dessutom årsvis och sen samkörs olika myndigheter sina register.
Då måste det vara lönekontoret de kontaktat tidigare för att se min lön. Då visste de att jag jobbade åt kommun och att lönekontoret betalar ut lönen åt mig. Nu skulle de alltså inte se det direkt, utan på deklarationen skulle de se att jag tjänat 500kr för mycket. Som jag förstår det. Vill inte sätta mig i något problem utan för försöka tjäna ihop några hundra på annat sätt, komma på något att sälja
Citera
2015-11-12, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nja det sker inte automatiskt utan det är din arbetsgivare och banker som lämnar dessa uppgifter till skatteverket. Det sker dessutom årsvis och sen samkörs olika myndigheter sina register.

Med automatiskt så menar jag att det sker på rutin. Inte att skattemyndigheten måste ringa arbetsgivaren som sedan efter mycket krångel sammanställer informationen o skickar den.
Citera
2015-11-12, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Då måste det vara lönekontoret de kontaktat tidigare för att se min lön. Då visste de att jag jobbade åt kommun och att lönekontoret betalar ut lönen åt mig. Nu skulle de alltså inte se det direkt, utan på deklarationen skulle de se att jag tjänat 500kr för mycket. Som jag förstår det. Vill inte sätta mig i något problem utan för försöka tjäna ihop några hundra på annat sätt, komma på något att sälja

Du kan alltid hävda att det är en gåva, flr den skatten är väl borttagen?

Eller så betalar du bara skatt som vanligt o jobbar lite extra för att få samma summa.
I dessa tider måste ju alla bidra till "öppna våra hjärtan" kampanjen
Citera
2015-11-12, 07:26
Medlem
grey.eagles avatar
Det låter väl bra detta att du börjar jobba, och inte belastar oss som jobbar i privat sektor. Kanske vi kan anställa en till sjuksyster om du börjar göra rätt för dig.

Bolagen i Sverige skall per sista januari året efter skicka in en KU(kontrolluppgift) till SKV.

Försök att göra upp med den som nu ger dig av mina skattepengar istället.

Kronofogden har rätt att närsomhelst gå in och titta på vad dem vill, tror de är dem enda som kan göra det i Sverige.

Men bättre är att börja jobba.
Citera
2015-11-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Det låter väl bra detta att du börjar jobba, och inte belastar oss som jobbar i privat sektor. Kanske vi kan anställa en till sjuksyster om du börjar göra rätt för dig.

Bolagen i Sverige skall per sista januari året efter skicka in en KU(kontrolluppgift) till SKV.

Försök att göra upp med den som nu ger dig av mina skattepengar istället.

Kronofogden har rätt att närsomhelst gå in och titta på vad dem vill, tror de är dem enda som kan göra det i Sverige.

Men bättre är att börja jobba.

Jag arbetar heltid mån-fre men är arbetsprövning eftersom jag varit sjuk länge och blivit opererad så nu ska jag börja ta mig ut i arbetslivet och hitta en annan arbetsplats än där jag varit tidigare. Men ersättningen är så låg så jag får hjälp av soc med det sista som behövs. har jobbat sen jag gick ut skolan tills jag blev sjuk. men nu jobbar jag i princip gratis! Så jag gör redan rätt för mig, skitsnacket kan du ta med någon annan! Sjukdomar kan alla drabbas av tyvärr.
Citera
2015-11-12, 23:17
Medlem
jenas avatar
Skaffa ett nytt konto på SBAB, det tar ungefär fyra minuter med bankid, då har du ett nytt kontonummer som din nya arbetsgivare kan sätta in pengar på, därifrån kan du sedan skicka pengar vart du vill.

Du får dessutom ränta på pengarna, det du!

//jena
Citera
2015-11-12, 23:32
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Skaffa ett nytt konto på SBAB, det tar ungefär fyra minuter med bankid, då har du ett nytt kontonummer som din nya arbetsgivare kan sätta in pengar på, därifrån kan du sedan skicka pengar vart du vill.

Du får dessutom ränta på pengarna, det du!

//jena

Har du läst tråden alls?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här