• 1
  • 2
2015-11-11, 21:02
Medlem
Kan lönekontoret i ens kommum se alla pengar som kommer in till swedbamks lönekonto? Eller är det bara om man jobbat inom kommunen som de ser det? Tänkte ta på mig ett jobbuppdrag från ett företag i en annan del i sverige. Lönen kommer via swedbanks lönekonto. Vill inte att mitt lönekontor ska kunna se det eftersom "någon " alltid ringer till lönekontoret för att kolla om jag fått lön. Eller går det automatiskt genom dem?
Citera
2015-11-11, 21:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Du skriver otydligt men nej ett lönekontor kan inte se något på ditt konto utan de gör bara en insättning. Sen förstår jag inte riktigt hur du menar så vill du ha ett bättre svar får du tydliggöra hur din anställning ser ut även om jag är ganska säker på att svaret blir detsamma.

Är lönekontoret Swedbank?
Vad menar du med kommunens lönekontor?
Jobbar du på kommunen?
Jobbar du på ett privatföretag?
Citera
2015-11-11, 21:20
Medlem
Men vilken slags insättningar gör lönekontoret? Har tidigare bara jobbat åt komunen. Ringer man lönekontoret så meddelar det hur mycket jag får i lön.
Nu ska jag arbeta åt mystery shoppers. Om man då ringer till lönekontoret, ser de lönen jag kommer få från mysteryshoppers? Hoppas jag förklarade bättre nu
Citera
2015-11-11, 21:23
Medlem
Kommer lönekontoret göra insättning när jag jobbat åt mysteryshoppers också? På sidan stod det att pengarna sätts in på swebank lönekontp (sus).
När jag jobbat inom kommunen så satte lönekontoret in de pengarna på samma sätt. Därför undrar jag nu om lönekontoret är inblandat i detta också, eller gäller det bara mär jag jobbat inom kommunen?
Citera
2015-11-11, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Men vilken slags insättningar gör lönekontoret? Har tidigare bara jobbat åt komunen. Ringer man lönekontoret så meddelar det hur mycket jag får i lön.
Nu ska jag arbeta åt mystery shoppers. Om man då ringer till lönekontoret, ser de lönen jag kommer få från mysteryshoppers? Hoppas jag förklarade bättre nu

Nej. Varför skulle dom göra det?

Dom gör bara en överföring till dig.
Citera
2015-11-11, 21:25
Medlem
självklart
Citera
2015-11-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Nej. Varför skulle dom göra det?

Dom gör bara en överföring till dig.

Vilka slags överföringar kan lönekontoret se då om de inte kan se denna?

Vem skulle man kunna ringa för att ta reda på om jag fått någon lön då? Vill inte att någon ska veta om detta nämligen
Citera
2015-11-11, 21:30
Medlem
SUS är Swedbanks utbetalningssystem. Eftersom det råder banksekretess så förutsätter jag att arbetsgivare som är anslutna till SUS inte kan få information om andra utbetalningar än de de själva gjort.
Citera
2015-11-11, 21:33
Medlem
fimbuls avatar
Gör rätt för dig och betala sina skulder till "någon"
Citera
2015-11-11, 21:37
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Kommer lönekontoret göra insättning när jag jobbat åt mysteryshoppers också? På sidan stod det att pengarna sätts in på swebank lönekontp (sus).
När jag jobbat inom kommunen så satte lönekontoret in de pengarna på samma sätt. Därför undrar jag nu om lönekontoret är inblandat i detta också, eller gäller det bara mär jag jobbat inom kommunen?

Förstår nog fortfarande inte riktigt...

Du har tidigare jobbat som kommunalt anställd. Då har kommunens lönekontor satt in lön på ditt konto på Swedbank?

De ser inget alls på ditt konto de gör endast en insättning. Det vet bara ditt kontonummer och dina personuppgifter och den summan du ska få i lön för ditt arbete i kommunen.

Börjar du jobba för en annan arbetsgivare ger du ditt kontonummer till din nya arbetsgivare som sätter in din nya lön på ditt konto. Inte heller din nya arbetsgivare kan se något på ditt konto.
Citera
2015-11-11, 21:40
Medlem
Ställer en ny fråga haha
Kan skatteverket se alla löner jag får in till swedbanks utbetalningssystem. Alltså de som jag inte skattar för? Mysteryshoppers ger 500kr, ingen skatt som jag förstår. Kontaktar man skatteverket, ser de då denna lön på 500kr?
Jobbar inte åt samhall, har ingen skuld, vill bara få lite julklappspengar till barnet. Som dras bort om man märker att jag får in pengar.
Citera
2015-11-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ställer en ny fråga haha
Kan skatteverket se alla löner jag får in till swedbanks utbetalningssystem. Alltså de som jag inte skattar för? Mysteryshoppers ger 500kr, ingen skatt som jag förstår. Kontaktar man skatteverket, ser de då denna lön på 500kr?
Jobbar inte åt samhall, har ingen skuld, vill bara få lite julklappspengar till barnet. Som dras bort om man märker att jag får in pengar.

Alltså skatteverket kan inte se dina löner.. dem kan endast se den skatt som du betalar eller som du inte betalar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in