2015-11-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Alltså skatteverket kan inte se dina löner.. dem kan endast se den skatt som du betalar eller som du inte betalar.

Ok men då måste jag väl skriva ut det här då fast jag inte vill, men hur kan försörjningsenheten ta reda på om jag fått lön då? Vem är det dem kontaktar? De kollar inte mina kontoutdrag, utan det är någon de ringer för att se om jag fått lön
Trodde först det var lönekontoret, sedan såg jag nu på nätet att det kontaktar skatteverket varje månad för att se vad man får i lön.

Så nu är jag jätte förvirrad. Kan väl inte vara banken de ringer till och kollar om jag fått in LÖN? För inga andra insättningar ser dem.
Citera
2015-11-11, 21:57
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Ställer en ny fråga haha
Kan skatteverket se alla löner jag får in till swedbanks utbetalningssystem. Alltså de som jag inte skattar för? Mysteryshoppers ger 500kr, ingen skatt som jag förstår. Kontaktar man skatteverket, ser de då denna lön på 500kr?
Jobbar inte åt samhall, har ingen skuld, vill bara få lite julklappspengar till barnet. Som dras bort om man märker att jag får in pengar.

Nej inte om de inte aktivt granskar dig. Banken kan också ställa frågor och eventuellt tipsa skatteverket. Det är dock inte speciellt troligt om det rör sig om 500kr/månad

Vet dock inte vad Mystershoppers är för något men så länge de inte rapporterar något till skatteverket eller själva blir granskade av dem så är det nog ingen fara.

Blir dock lite nyfiken. Vem är det som drar bort pengar? Är det kronofogden har de helt andra möjligheter men inget jag är speciellt insatt i.
Citera
2015-11-11, 22:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ok men då måste jag väl skriva ut det här då fast jag inte vill, men hur kan försörjningsenheten ta reda på om jag fått lön då? Vem är det dem kontaktar? De kollar inte mina kontoutdrag, utan det är någon de ringer för att se om jag fått lön
Trodde först det var lönekontoret, sedan såg jag nu på nätet att det kontaktar skatteverket varje månad för att se vad man får i lön.

Så nu är jag jätte förvirrad. Kan väl inte vara banken de ringer till och kollar om jag fått in LÖN? För inga andra insättningar ser dem.

Det handlar alltså om försörjningsstöd?

Tänk vad många inlägg jag sluppit skriva om du varit tydlig direkt....
Finns en lång tråd om detta men....

De vill se kontoutdrag och då kommer du få svårt att förklara din inkomst. Kommer pengarna från ett svenskt seriöst bolag så skickar de även kontrolluppgifter till skatteverket vilket sen kommer synas på din deklaration och du kan riskera bli anmäld för bidragsfusk och svårigheter med framtida ansökningar.
Citera
2015-11-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118

De vill se kontoutdrag och då kommer du få svårt att förklara din inkomst. Kommer pengarna från ett svenskt seriöst bolag så skickar de även kontrolluppgifter till skatteverket vilket sen kommer synas på din deklaration och du kan riskera bli anmäld för bidragsfusk och svårigheter med framtida ansökningar.

Tänk om man kan vara tydlig ifrån början. Bra svar!
Citera
2015-11-11, 22:18
Medlem
Citat:

Ursäkta att jag varit otydlig, försöktr ju vara hemlighetsfull
De vill inte se kontoudrag. Och har aldrig begärt kontoutdrag.
Men om det kommer in lön så kan de se de månaden efter. Så jag undrar vem de kontaktar för att se den?
Citera
2015-11-11, 22:20
Medlem
Citat:

Men då skippar jag detta bidrag, vill inte bli anmäld för en ynka 500ing om de ser deklarationen. Hade hoppats på en extra slant men då lönar det inte sig. Tack för svar!
Citera
2015-11-11, 22:36
Medlem
Du hade knappast för lönen svart heller. Mystery Shoppers sätter ju dit andra, så klart dom måste ha rena papper med lön.
Citera
2015-11-11, 22:44
Medlem
Skatteverket får massa uppgifter automatiskt, såsom vad du har betalat i ränta på dina lån, vad du har tjänat osv osv. Får du in en massa pengar så kan du räkna med att skatteverket vill ha en del av dessa.
500 kr skiter de troligen i men får du in flera tusen kronor på ditt konto som du inte kan redogöra för så kan du ligga pyrt till.
Citera
2015-11-11, 22:52
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursäkta att jag varit otydlig, försöktr ju vara hemlighetsfull
De vill inte se kontoudrag. Och har aldrig begärt kontoutdrag.
Men om det kommer in lön så kan de se de månaden efter. Så jag undrar vem de kontaktar för att se den?

Då har du gett ett medgivande att de får kolla med banken eller något sådant för det enda andra alternativet jag kan komma på är att de ringer runt alla arbetsgivare vilket inte är realistiskt....
Chansen att du blir påkommen är dock låg men knappast värt risken för 500kr extra. Dessutom är det större chans att du åker dit senare vid eventuella kontroller med skatteverket och din deklaration.

Tycker du tar ett bra beslut att strunta i att fuska. Nu vet jag fortfarande inte vad det är för typ av inkomst eller bolag som du får inkomst från men om det är ett riktigt jobb är det bättre att jobba och redovisa inkomsten och istället minska ditt bidrag.
Citera
2015-11-11, 22:55
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Skatteverket får massa uppgifter automatiskt, såsom vad du har betalat i ränta på dina lån, vad du har tjänat osv osv. Får du in en massa pengar så kan du räkna med att skatteverket vill ha en del av dessa.
500 kr skiter de troligen i men får du in flera tusen kronor på ditt konto som du inte kan redogöra för så kan du ligga pyrt till.

Nja det sker inte automatiskt utan det är din arbetsgivare och banker som lämnar dessa uppgifter till skatteverket. Det sker dessutom årsvis och sen samkörs olika myndigheter sina register.
Citera
2015-11-12, 04:20
Medlem
Gabriel Knights avatar
Troligtvis är det det här bolaget TS vill jobba åt

http://mysteryshopper.se/

Citat:
Registerera dig som Mystery Shopper om du vill ha ett seriöst och roligt extrajobb. Du lägger upp ditt CV, foto och referenser i vårt register och söker sedan de uppdrag du är intresserad av. Du väljs ut till uppdrag som passar din profil om du har goda resultat från tidigare genomförda rapporter på ett sakligt och objektivt sätt.

Det är väl registrerat även i Sverige så de betalar skatt på din femhundring precis som vilket annat företag som helst och du får din femhundring på ditt konto. Man är timanställd hos dem så de betalar inga sociala avgifter utan bara en beskattad timlön så jag förstår inte vad problemet är

Det är inga svarta pengar det handlar om som TS verkar tro utan får han 500 kr har de redan beskattats innan utbetalning och man får ha flera jobb och inkomster vid sidan om så länge de är beskattade. Man får även ha viss försäljning vid sidan om upp till ett visst belopp utan att ha F-skattsedel och bokföringskontroll så jag förstår fortfarande inte TS dilemma.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2015-11-12 kl. 04:37.
Citera
2015-11-12, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Troligtvis är det det här bolaget TS vill jobba åt

http://mysteryshopper.se/

Det är väl registrerat även i Sverige så de betalar skatt på din femhundring precis som vilket annat företag som helst och du får din femhundring på ditt konto. Man är timanställd hos dem så de betalar inga sociala avgifter utan bara en beskattad timlön så jag förstår inte vad problemet är

Det är inga svarta pengar det handlar om som TS verkar tro utan får han 500 kr har de redan beskattats innan utbetalning och man får ha flera jobb och inkomster vid sidan om så länge de är beskattade. Man får även ha viss försäljning vid sidan om upp till ett visst belopp utan att ha F-skattsedel och bokföringskontroll så jag förstår fortfarande inte TS dilemma.
Ja du har rätt det är nog skatt på det. Trodde inte det först eftersom hon skrev att de sätter in 500kr. Men då är det alltså skatt på det och sen får jag in det som bli kvar. Nu ska jag hur som helst inte göra det uppdraget. Men tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in