2024-10-06, 19:00
Medlem
Stalker frn 1979, vrt att se?

Den ryska filmen stalker https://www.imdb.com/title/tt0079944...in_0_q_Stalker

r den vrt och se? Den har hgt betyg p imdb.com 8.0 och som sience fiction lskare s r denna kanske ett borde?

Vad tycker ni som har sett den?
Citera
2024-10-06, 19:22
Medlem
sommarlovs avatar
Jag tror det inte r ltt fr unga mnniskor idag att se en s lngsam film.
Dess vrde ligger i att frska frst personerna som berttar om sina problem i livet, och frst tillsammans med dom hur de ska handskas med dem.

Fr mig r det en fantastiskt vacker film.
Hela finns p Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=Q3hBLv-HLEc
Citera
2024-10-06, 19:25
Medlem
AttansNedranss avatar
Kanske mer givande att se filmen om du lst boken (Picknick vid vgkanten).
Citera
2024-10-06, 19:29
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag minns hans filmer som svra konstfilmer. Inget som lockade mig som tonring/20+.

gjorde han inte nn film i sverige?

Vldigt hga pong p imbd 8,0
Citera
2024-10-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Den ryska filmen stalker https://www.imdb.com/title/tt0079944...in_0_q_Stalker

r den vrt och se? Den har hgt betyg p imdb.com 8.0 och som sience fiction lskare s r denna kanske ett borde?

Vad tycker ni som har sett den?

Det r en av mina favorit SF men som sommarlov skriver r det inte en ltt film att se fr yngre generationer.

Framfr allt tror jag att man trampar snett p Stalker-zonens smala och ibland odefinierade stig, som flera av filmens karaktrer gr, om man ser den i syfte att se en SF film.

Den hr handlar mer om identitet och existentiella frgor som vem r jag, varfr lever jag hr, ska jag acceptera den jag r och den plats jag befinner mig p, hur ska jag leva istllet och vilka konsekvenser kan det komma att ha? Framfr allt om man tnker sig att vilja hitta en egen vg i livet som inte fljer en allmn fra.

Paradoxalt nog blir det allt svrare att hitta sig en egen vg ju mindre konformostiskt vrt samhlle blir, ju skenbart "friare" det blir, fr det r svrare att se alternativ nr man inte ens vet vad som "gller". Det problemet fanns inte i Sovjetunionen nr filmen gjordes, men problematiken blir akut fr dem som fljer Stalkern in i den frbjudna zonen och fr oss som ser filmen.
Citera
2024-10-06, 19:47
Medlem
pn222jws avatar
Slow motion...men ambitis.
Citera
2024-10-06, 19:48
Medlem
Klart sevrd. Solaris kan rekommenderas nr man nd r i farten - den sg jag p bio 1978.
Citera
2024-10-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag minns hans filmer som svra konstfilmer. Inget som lockade mig som tonring/20+.

gjorde han inte nn film i sverige?

Vldigt hga pong p imbd 8,0
Det r Tarkovskis sista film.
Offret frn 1986 med bl a Erland Josephson och Allan Edvall.

Min personliga favorit r nstan exakt lika lng som Stalker men Solaris (1972) r lite mer ordnad i miljn p rymdstationen men inte en film fr otliga som vill ha rymddlor att brottas med.
https://www.imdb.com/title/tt0069293/?ref_=ext_shr_lnk
Citera
2024-10-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Det r Tarkovskis sista film.
Offret frn 1986 med bl a Erland Josephson och Allan Edvall.

Min personliga favorit r nstan exakt lika lng som Stalker men Solaris (1972) r lite mer ordnad i miljn p rymdstationen men inte en film fr otliga som vill ha rymddlor att brottas med.
https://www.imdb.com/title/tt0069293/?ref_=ext_shr_lnk

Jag hller ocks Solaris hgre n Stalker. Bda r dock rtt ordnade och gillar man inte mrkligt lnga sekvenser som dressinfrden i Stalker har man kanske lika svrt fr bilkningsscenen (i en svart vit sekvens) i Solaris. Den r ocks mer pratig n Stalker. P gott och ont. Men man ska absolut undvika Soderberghs nyinspelning frn USA.

Offret r en mrklig film- bastard. Som jag skrivit tidigare betraktar jag den inte som en film utan som en frebdande beskrivning av den talmudiska ritualen med Olof Palme-Offret.

Hur mycket av denna situation som planerats fram vet ju inte jag men som sagt fick Steinhauer precis som vanligt den politik de ville ha.
Citera
2024-10-06, 20:43
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Kanske mer givande att se filmen om du lst boken (Picknick vid vgkanten).
Jag tycker boken har ett annat spr, det r bara frvirrande om man inte vet det.
Citera
2024-10-06, 20:57
Medlem
DrJolls avatar
Gjord av frmodligen vrldens bsta regissr. Ingemar Bergman ansg det exempelvis ocks. Han var. Den filmen Stalker r en av de absolut bsta filmerna ngonsin. Jag har sett den 7 gnger. Magisk och gtfull och enormt poetisk. Som i en helt annan vrld kommer man in i. Den brjar mycket sakta, s man fr ha lite tlamod. Hans film Solaris, och ven: Den yttersta domen. r ocks enormt bra. Msterverk! Ivans barndom r ocks mycket bra. ven Offret som utspelar sig p Gotland. Den regissren som ltt betytt mest fr mig och mitt konstnrskap.
Citera
2024-10-06, 21:15
Medlem
Svedjebondes avatar
Ls boken, se filmen, spela spelet, i den ordningen. Alla tre r vrda att lgga tid p.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in