Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Den ryska filmen stalker
https://www.imdb.com/title/tt0079944...in_0_q_Stalker
r den vrt och se? Den har hgt betyg p imdb.com 8.0 och som sience fiction lskare s r denna kanske ett borde?
Vad tycker ni som har sett den?
Det r en av mina favorit SF men som sommarlov skriver r det inte en ltt film att se fr yngre generationer.
Framfr allt tror jag att man trampar snett p Stalker-zonens smala och ibland odefinierade stig, som flera av filmens karaktrer gr, om man ser den i syfte att se en SF film.
Den hr handlar mer om identitet och existentiella frgor som vem r jag, varfr lever jag hr, ska jag acceptera den jag r och den plats jag befinner mig p, hur ska jag leva istllet och vilka konsekvenser kan det komma att ha? Framfr allt om man tnker sig att vilja hitta en egen vg i livet som inte fljer en allmn fra.
Paradoxalt nog blir det allt svrare att hitta sig en egen vg ju mindre konformostiskt vrt samhlle blir, ju skenbart "friare" det blir, fr det r svrare att se alternativ nr man inte ens vet vad som "gller". Det problemet fanns inte i Sovjetunionen nr filmen gjordes, men problematiken blir akut fr dem som fljer Stalkern in i den frbjudna zonen och fr oss som ser filmen.